Gå til innhold

Byggingeniør i byplanlegging eller samfunsfaglig byplanlegging?


monster energi

Anbefalte innlegg

Hei! Er på slutten av vg3 nå og har søkt byplanlegging (samfunnsfaglig) bachelor til neste høst. Er litt redd jeg ikke har karakterene til å komme inn, mest fordi jeg har vært deppa en lang tid og har vært stressa lenge nå. Studiet ble plutselig populært så jeg vet ikke om jeg kommer inn. 

Likevel leste jeg at man kan ta byplanlegging som retning innenfor byggingeniør. Og greia er, jeg er interressert i matte så jeg hadde ikke mislikt det liksom.

Så jeg ville bare spørre folk som har jobb/studerer innenfor dette studiet, hva er forskjellen på sammfunnsfaglig byplanlegging og ingeniørfaglig byplanlegging? Får begge to samme lønn, arbeidsoppgaver, osv?

Takk for svar :)

 

(skjønner hvis folk er lei av dette temaet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dytter!!

Anonymkode: 41ec7...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få samme lønn og oppgaver uansett hvor du jobber (forskjell så klart på privat og offentlig) om du jobber som arealplanlegger, samfunnsplanlegger o.l det har ikke si hvor eller hva du er utdannet som så lenge det er relevante fagemner. Du trenger heller ikke å ha høye karakterer på studiet, jobb får du uansett 🙂 

Det kan så klart være spesifikke jobber som vegplanlegging som kan være greit for en som er byggingeniør med tanke på beregning o.l. Men generell arealplanlegging er mer preget av samfunnsfag generelt. 

Faget åpner for folk uten realfag, noe jeg synes er veldig positivt. Ellers er det veldig bra å ha byggingeniører som kollegaer også. Er selv arealplanlegger med samfunn.vit bakgrunn. 

Anonymkode: c42cb...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan få samme lønn og oppgaver uansett hvor du jobber (forskjell så klart på privat og offentlig) om du jobber som arealplanlegger, samfunnsplanlegger o.l det har ikke si hvor eller hva du er utdannet som så lenge det er relevante fagemner. Du trenger heller ikke å ha høye karakterer på studiet, jobb får du uansett 🙂 

Det kan så klart være spesifikke jobber som vegplanlegging som kan være greit for en som er byggingeniør med tanke på beregning o.l. Men generell arealplanlegging er mer preget av samfunnsfag generelt. 

Faget åpner for folk uten realfag, noe jeg synes er veldig positivt. Ellers er det veldig bra å ha byggingeniører som kollegaer også. Er selv arealplanlegger med samfunn.vit bakgrunn. 

Anonymkode: c42cb...7e6

takk for svar! går det likevel an for en arealplanlegger med samf.vit bakgrunn å planlegge veier? syntes det hørtes interressant ut selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monster energi skrev (5 timer siden):

takk for svar! går det likevel an for en arealplanlegger med samf.vit bakgrunn å planlegge veier? syntes det hørtes interressant ut selv

Svaret er ja. Du kan ta kurs og lære deg programmer om du feks skal tegne veg. Jobber du som konsulent i det private så jobber du mer med slike ting. Om du jobber i det offentlige blir det mer saksbehandling der man ser over planforslag. 

Anonymkode: c42cb...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du tar et fag eller to innen vei med novapoint og autocad, så vil det nok være greit å kunne få seg jobb som veiplanlegger. Enten innenfor reguleringsplan eller byggeplan(prosjektering). Dersom du helst vil jobbe med reguleringsplaner,kan det være en fordel med master. 

Enkelt forklart er markedet sånn nå at master=reguleringsplan og planlegging + forvaltninging/utgreiing.

Bachelor=byggeplan (du lager tegninger og planer til spesifikke prosjekter som allerede er bestemt.

Slik er det i fylkeskommunen jeg jobber i som veiplanlegger 😊 

Anonymkode: 80e56...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...