Gå til innhold

Hva gjør dine barn av oppgaver hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags arbeidsoppgaver forventer dere av barna deres hjemme? Våre er 14 og 19 år og gjør stort sett ingenting men vi ønsker å innføre litt oppgaver her hjemme så lurer på hva dere andre gjør?

H*n på 14 går kun på skole men ingen hobbyer. H*n på 19 er lærling og har heller ingen hobbyer utenom :)

Anonymkode: 69d0d...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 11 åring og en 17 åring boende hjemme. Begge holder orden i egne ting og bidrar inn i fellesskapet. De har ikke "faste" oppgaver, men gjør det jeg ber dem om. Rydder kjøkken og bad ved behov. Lager middag og rydder etter seg. tømmer oppvaskmaskin og setter inn igjen, går ut med søpla om bøtta er full. De må ha noen påminnelser av og til, men det går stort sett veldig greit. 

Anonymkode: e13f4...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 6 og 7 åringen ansvar for:

Slippe ut hønene om morgenen og lukke de inn om kvelden når det blir tidlig mørkt

Gå ut med søppel

Sortere og legge på plass klesvask med håndklær, vaskekluter, undertøy og sokker.

Dekke på til middag.

Tømme oppvaskmaskinen.

Ellers må de hjelpe til ved behov både ute og inne.

Anonymkode: 9d01d...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 og 8 år.

Dekke av bordet etter seg

Rydde rommet 

pakke sekken/gymbag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder og vasker egne rom, skifte eget sengetøy, vasker egne klær, ansvar for egne ting og utstyr (tenåringer, litt mindre på de som ikke er så store enda). Bidrar til fellesskapet med å tømme og fylle oppvaskmaskin, gå ut med søppel, vaske bad, lage middag, støvsuge og vaske gulv ol. Vi setter det opp litt ettersom, 14 åringen vil gjerne ha faste oppgaver på faste dager og får da det, mens 7 åringen ber jeg bare om ting hver dag og da blir det gjort. 

Anonymkode: da377...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de bidratt fra de var små og så økt etter som de ble eldre.

Nå 17 og 19. Vasker klær, skifter sengetøy på sine senger, rydder vasker eget rom  setter på vaskemaskin og oppvaskmaskin  , lager middag 1 dag I uka, klipper plen  er med å måker snø, kapper ved, vedlikehold

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 åringen smører egen matpakke,rydde ut av sekken,  lager middag 1dag pr uke,  skifter sengetøy og holder orden på eget rom, vasker vask og speil på badet annenhver dag,  bidrar ellers med vanlig gjøremål som inn/ut av oppvaskmaskin, støvsuging, rydde bort kler, gå ut med søpla. 

Lekser skal gjøre først. Har akt 3-4 dager pr uke.  

Anonymkode: 6d7a5...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 åringen tar ut av oppvaskmaskinen, tar ut av tørketrommel og bretter klær, støvsuger og tørker støv. Ingen faste ting, men gjør det når hun får beskjed. Hun hjelper også til med middagslaging og smører seg frokost om morgenen. 

4 åringen hjelper til med klesbretting, sortere klær etter farger, sokkeparing, dekke på bordet til middag og hjelper til med gulvvask. 

De har begge ansvar for å dekke bordet for søndagslunsj. 

Ellers har de ansvar for at rommet ser ryddig ut(de deler rom). 

Anonymkode: e0b47...7ef

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger på snart seks år her.

De dekker på bordet, skyller av tallerkner og glass etter de har spist og setter i oppvaskmaskinen.

Rydder ut av sekken fra barnehagen og setter matboksene i oppvaskmaskinen.

Støvsuger sine egne rom hver fredag og hjelper til med å skifte sengetøy.

Rydder på plass alle leker før leggetid.

Kaster søppelposer i søpla hver morgen.

Anonymkode: f24f0...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen og 15-åringen vasker hvert sitt bad en gang i uken. 11-åringen støvsuger gangen og kjellerstua samt koster trappene. I tillegg til dette forventes det at de tar sine egne rene klær fra vaskerommet og legger på plass på rommene sine, lager middag med jevne mellomrom, holder rommet sitt noen lunde rent og i orden (inkludert vanning av planter, vasking av gulv og skifte av sengetøy), holder kjellerstua i orden, dekker av/på bord til middag og selvsagt ha orden på skolesekk/gymbag/svømmebag og rydde etter seg når de har rotet, laget mat eller annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 og 10 åring. 

1. Går med søppel 1 gang i uken. 

2. Bretter sine egne klær. 

3. Rydder og vasker rommene sine og bytter laken på sengene. 

4. De smører sine egne matbokser. 

5. Setter inn oppvask hver dag. Tømme maskinen 1 ganh i uken.

6. Fult ansvar for skolesekken og ddt som følger med. 

7. Sikkert mer jeg ikke kommer på. 

Du har en 19 åring og 14 åring som ikke har noen faste oppgaverTenker at her har du skutt deg selv i foten og gjort ungdommem og den voksne 19 åringen din en stor bjørnetjeneste. 

Anonymkode: d4d45...303

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 10. Lager middag en dag i uken, renser kattekassa, går tur med hunden når jeg trenger det, tar ut søppel når jeg trenger det, vasker ofte speil og servant på badet på eget initiativ (sannsynlig for å dra ut tiden på badet før legging 😝), dekke bord og rydde av etter middag.

Har ikke særlig faste oppgaver, men bidrar ved behov og uten sure miner. Jeg har jo heller ikke faste oppgaver hjemme sånn sett, de fleste oppgaver tas ved behov og ikke på faste intervaller. 

Å lage matpakke selv og å rydde ut av sekken, pakke gymtøy, treningstøy og sånt anser jeg ikke som oppgaver, mer enn at å kle på seg, pusse tenner og tørke seg selv i rumpa er «oppgaver».

Anonymkode: 442d8...d19

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mine barn men begynner å bli lei av å stå for absolutt alt så prøver å få innført litt oppgaver her hjemme…

Anonymkode: 69d0d...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett alt. Vask av hus innvendig og utvendig. Måking av snø,klipping av gress. Skifte hjul,olje og filter på bil. Maling,støping,vedhogst,snekring, isolering.   Lage middag.  Setter poteter,planter løk.

Rekken er lang,har gjort stort sett det alle gjør siden han lærte å gå.

Gutt vokst opp i hus,ikke blokk.

Roser og hekk får han ikke lov til å klippe på egenhånd. 

Anonymkode: f79c6...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lager middag 1-2 ganger i uka, vasker klær, bretter sine egne klær, tar med seg søpla ut om nødvendig. Holder orden på rommet sitt inkl skift sengetøy. Tar med søpla ut om nødvendig. Han er 16 år.

Anonymkode: 958e3...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (2 timer siden):

10 og 8 år.

Dekke av bordet etter seg

Rydde rommet 

pakke sekken/gymbag 

HeHe. Det var da ikke mye. 

Anonymkode: f79c6...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legger på plass klærne sine når jeg har lagt de sammen. 
 

Dekker bord, og eventuelt hjelper til å rydde av. 
 

Hjelper til på butikken (plukke frukt, finne frem pålegg, melk osv). 
 

Øve seg på å tørke støv (jeg vasker over etterpå😅). 

 

3 år. 
 

Anonymkode: cb7b7...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

HeHe. Det var da ikke mye. 

Anonymkode: f79c6...543

Nei, er vist ikke mye 😂 

Men de har mer enn nok med sitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 åring: er med og tømmer oppvaskmaskinen, rydder leker, skrue på tv’n , kaster bleia, hiver klærne sine til vask

Anonymkode: 3b63b...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 6 og 8 og gjør ting litt periodevis (vi sviktet i oppfølgingen). Stort sett setter de tallerken osv. på benken etter de har spist. 

De kan gå med søpla innimellom, sette på vaskemaskinen, rydde rommet. 

De gjør i grunn ingenting. Det er jo fordi vi ikke er så opptatt av det. Jeg syns barn kan være barn så lenge de kan. Jeg gjorde så og si ingenting som barn selv og ble en selvstendig voksen likevel. 

Anonymkode: 700b5...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...