Gå til innhold

Feriepenger ved endring av stillingsprosent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som er god å regne feriepenger her?

 

  • 1.8-31.12.23: 100 % stilling, årslønn 800 000 i full stilling. Ny jobb.
  • Ned til 20 % stilling fra 1.1.24-d.d.

 

Hva blir feriepengene da? Jeg har hatt full opptjening i 100 % stilling i 5 måneder i fjor.

Så skal jeg ha ferie i 5 uker, i 20 % stilling. Selv om jeg egentlig bare jobber en dag per uke, regnes en ukes ferie likevel som 5 dager ifølge arbeidsgiver, og 5 uker ferie blir dermed 25 dager.  

 

Men hva blir feriepengene mine sånn cirka? 

 

Anonymkode: 6131d...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om jeg egentlig bare jobber en dag per uke, regnes en ukes ferie likevel som 5 dager ifølge arbeidsgiver, og 5 uker ferie blir dermed 25 dager.  

 



 

Anonymkode: 6131d...cc9

Regnes 1 dags ferie likevel som fem dagers ferie/1 hel uke mente jeg. 

Anonymkode: 6131d...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 40k i feriepenger, litt avhengig av hvor mange prosent feriepenger du får og hvordan månedslønn beregnes.

Endret av Marimma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye var opptjent feriepenger for 2023? 

Anonymkode: 52cfa...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,1% av feriepenge-grunnlaget. Dette finner du på siste lønnsslipp for 2023, eller årsoppgaven for 2023.

Anonymkode: b981b...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

12,1% av feriepenge-grunnlaget. Dette finner du på siste lønnsslipp for 2023, eller årsoppgaven for 2023.

Anonymkode: b981b...8e3

Takk. Problemet er at de trekker for dager jeg egentlig ikke ville jobbet, slik at jeg får mindre utbetalt enn jeg ellers ville fått. Jeg må ta ferie 25 dager, selv om jeg egentlig bare skulle jobbet 5 dager i samme periode. Om du forstår.

Anonymkode: 6131d...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opptjente feriepenger i 2023, som utbetales i 2024, står på siste lønnslipp i fjor, og sikkert også på årsoppgaven. Står bare grunnlaget, må du regne selv. Prosentsats avhenger av tariffavtalw/antall feriedager.

Anonymkode: 05e8c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Problemet er at de trekker for dager jeg egentlig ikke ville jobbet, slik at jeg får mindre utbetalt enn jeg ellers ville fått. Jeg må ta ferie 25 dager, selv om jeg egentlig bare skulle jobbet 5 dager i samme periode. Om du forstår.

Anonymkode: 6131d...cc9

Men de trekker deg jo bare for din stillingsbrøk. Du får fem uker mindre lønn i 20% stilling, og feriepenger for den stillingsbrøken du hadde opptjening for i fjor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Problemet er at de trekker for dager jeg egentlig ikke ville jobbet, slik at jeg får mindre utbetalt enn jeg ellers ville fått. Jeg må ta ferie 25 dager, selv om jeg egentlig bare skulle jobbet 5 dager i samme periode. Om du forstår.

Anonymkode: 6131d...cc9

Du må ikke ta ferie 25 dager, men fem uker. De trekker da fem ukelønner.

Anonymkode: 05e8c...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Problemet er at de trekker for dager jeg egentlig ikke ville jobbet, slik at jeg får mindre utbetalt enn jeg ellers ville fått. Jeg må ta ferie 25 dager, selv om jeg egentlig bare skulle jobbet 5 dager i samme periode. Om du forstår.

Anonymkode: 6131d...cc9

Jeg forstår ikke helt hva du mener? De trekker for 5 uker hvor du har 20% stilling. Og feriepengegrunnlaget er uansett det du tjente året før.

Anonymkode: 75939...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trekker nok ikke 25 dager med full lønn, de trekker 25 dager med 20 % lønn. Og da blir det riktig.

Anonymkode: 1fb2f...5cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen for utbetaling av feriepengelønna ved 5 ukers ferie er forresten

Brutto månedslønn  + (Feriepengegrunnlag  x 0,12) – ((Brutto månedslønn  / 26 virkedager) x 30 virkedager) = Utbetalt

Anonymkode: 1fb2f...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk. Problemet er at de trekker for dager jeg egentlig ikke ville jobbet, slik at jeg får mindre utbetalt enn jeg ellers ville fått. Jeg må ta ferie 25 dager, selv om jeg egentlig bare skulle jobbet 5 dager i samme periode. Om du forstår.

Anonymkode: 6131d...cc9

Du misforstår. De trekker det du ville tjent i en 25-dagers periode, altså tilsvarende de 5 dagene du totalt ville jobbet ila 25 dager. 

Anonymkode: 9c825...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer det arbeidsgiver sier, ja. Ellers hadde du jo hatt ferie halve året (25 uker)!

Anonymkode: a6e02...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg jobbet 5 måneder 100 % i fjor. Det bør holde til lønn i 20 % stilling i fem uker. Altså burde jeg få full lønn disse fem ukene hvor jeg jobber bare 20 % stilling + feriepenger.

Anonymkode: 6131d...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men jeg jobbet 5 måneder 100 % i fjor. Det bør holde til lønn i 20 % stilling i fem uker. Altså burde jeg få full lønn disse fem ukene hvor jeg jobber bare 20 % stilling + feriepenger.

Anonymkode: 6131d...cc9

Du får ikke både full lønn og feriepenger. Det er det ingen som gjør, uavhengig av stillingsprosent.

Du får feiepenger minus feriefravær, men det som blir igjen av penger etter dette vil nå være mer enn om du hadde jobbet 100%.

Anonymkode: 0387d...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men jeg jobbet 5 måneder 100 % i fjor. Det bør holde til lønn i 20 % stilling i fem uker. Altså burde jeg få full lønn disse fem ukene hvor jeg jobber bare 20 % stilling + feriepenger.

Anonymkode: 6131d...cc9

Om årslønnen din er 800 000 kr, har du en månedslønn på 66 600 kr ca. i full stilling.

Feriepengegrunnlaget ditt for i fjor blir da 66 600 x 5 = 333 330 kr.

Har du 5 ukers ferie, så er feriepengesatsen på 12,5%, som utgjør ca. 41 600 kr. 

For å finne ut hva trekk i feriedager blir, så ta årslønnen (800 000) og del på 260 dager = 3076 kr per dag du skal trekkes i ferie.

Når du skal trekke for antall feriedager, så blir det i 20% stilling for 5 uker/25 dager, da antar jeg at det blir 5 feriedager du trekkes for? 

Så da skal du trekkes 3076 x 5 = 15 380 kr i ferietrekk.

Du vil da få utbetalt 41 600 - 15380 kr i juni = 26 220 kr + månedslønnen du vanligvis får, så du vil sitte greit igjen med penger med tanke på din lave stillingsprosent. 

For å illustrere, hadde du fortsatt jobbet i full stilling, så ville du gått i minus i juni om du hadde valgt å ta ut 5 uker ferie, siden du ikke har fullt opptjeningsgrunnlag for fjoråret. 

Du ville blitt trekt 76 900 kr i ferie med din årslønn for 5 uker, 

Da ville lønnslippen sett noe ala slik ut:

Månedslønn 66 600 kr 

- Ferietrekk 5 uker (76 900)

+ feriepenger opptjent fra fjoråret = 41 600

 = 31 300 kr ville du fått utbetalt. og ville sittet igjen med 30 000 kr mindre (før skatt vel og merke) enn vanlig månedslønn, siden du ikke hadde fullt opptjeningsgrunnlag.

 

Anonymkode: 9f4c9...44a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...