AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #101 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.55): TS her! Arv er selvfølgelig aldri 100% sikkert og hvor gamle foreldrene mine blir er heller ikke det, men i min situasjon (med tre søsken) så vet jeg at de, med rimelig stor sikkerhet, ikke bruker opp alle verdiene. Det er verdt litt over 40 millioner nå og det kommer til å vokse. Når jeg når pensjonistalder er mamma 102år, så antar hun dør før det. Jeg forstår også at mine foreldre nok har mer verdier enn de fleste; men igjen, de fleste av nåtidens pensjonister eier vel gjerne bolig, flere med hytter osv, som gjør at veldig mange vil arve en del. Anonymkode: 251d7...42a Ja, det er mange eldre som sitter på store verdier. Jeg vet mine foreldre gjør det, for jeg har sett skattemeldingen, og jeg vet jo hva de eier av fast eiendom. Dette er folk som har hatt ganske vanlige jobber, arvet litt selv, kjøpt bolig på et gunstig tidspunkt, investert litt i fond, og noen tiår senere er 2 millioner blitt til 20. Anonymkode: fc25c...15f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #102 Skrevet 30. april 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Seriøst? På hvilket måte skal de bruke opp arven? Skal de selge bolig og gi bort til veldedighet reise på cruse? Spille på enøyde banditter? Bade i champagne bare for å bli kvitt verdier før de går hen? Jeg synes det høres særdeles egoistisk ut. Jeg kunne aldri gjort noe lignende til mine egne barn. Anonymkode: 7136a...576 Jeg har ikke spurt om detaljene, men det er jo helt normalt å for eksempel ta rammelån på huset og bruke pengene på å leve livet ja. Jeg kunne vært enig i at det var egoisme om det var familiearv fra tidligere generasjoner de vil bruke opp, men det er det altså ikke. Det er egne penger de har jobbet hardt for. Det må de få bruke akkurat som de selv ønsker uten at det er egoistisk. De har ikke akkurat levd fett. Vi tjener mer enn dem, og har alt vi trenger. Vi kan altså spare til egen pensjon selv, akkurat slik de har gjort. Anonymkode: 7630d...2eb 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #103 Skrevet 30. april 2024 On 4/27/2024 at 10:21 PM, AnonymBruker said: Et hus trenger ikke være verdt mer enn et par millioner, spesielt hvis man har latt det forfalle i kanskje flere tiår før man dør (vanlig). Og ditto med en hytte, det er mange hytter som koster rundt 500-600k. Tror du er litt blendet av dine egne privilegier. Anonymkode: e472c...9fd Dette er dum belæring. Tror du ikke at TS vet at hus har varierende verdi? Og hun vet nok best selv hva foreldrenes hus er verdt. Å skrive "blendet av egne privilegier" er bare smålig og viser at du er sjalu på folk som arver. Troll Anonymkode: 7136a...576 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #104 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er dum belæring. Tror du ikke at TS vet at hus har varierende verdi? Og hun vet nok best selv hva foreldrenes hus er verdt. Å skrive "blendet av egne privilegier" er bare smålig og viser at du er sjalu på folk som arver. Troll Anonymkode: 7136a...576 Ikke meg du svarte, men å argumentere med å la være å spare til pensjon «fordi alle arver jo» - det er svært priviligert og naivt. Og ganske sikkert provoserende for de som står på og må klare seg selv mens folk som TS mener de har vært så flinke som er født med en sølvskje i munnen. Igjen, «la dem spise kake» er en annen versjon med samme budskap. Det var også provoserende (og ikke sagt av Marie antoinette selv, men av de som ville sverte henne, sies det). Og ja, jeg arver antakelig selv noen millioner om noen tiår, men jeg heier på at min mor lever livet mens hun har det og sparer til pensjon selv slik at ikke min alderdom blir en konsekvens av hva min mor sparer sammen til meg. Jeg tjener mer enn det hun noen gang har gjort og hun bør leve livet det hun kan etter 40 år i arbeidslivet og på tross av at hun er blitt enke. Anonymkode: 54527...780 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #105 Skrevet 30. april 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg du svarte, men å argumentere med å la være å spare til pensjon «fordi alle arver jo» - det er svært priviligert og naivt. Og ganske sikkert provoserende for de som står på og må klare seg selv mens folk som TS mener de har vært så flinke som er født med en sølvskje i munnen. Igjen, «la dem spise kake» er en annen versjon med samme budskap. Det var også provoserende (og ikke sagt av Marie antoinette selv, men av de som ville sverte henne, sies det). Og ja, jeg arver antakelig selv noen millioner om noen tiår, men jeg heier på at min mor lever livet mens hun har det og sparer til pensjon selv slik at ikke min alderdom blir en konsekvens av hva min mor sparer sammen til meg. Jeg tjener mer enn det hun noen gang har gjort og hun bør leve livet det hun kan etter 40 år i arbeidslivet og på tross av at hun er blitt enke. Anonymkode: 54527...780 Jo, jeg ble faktisk enig med deg i første. Men jeg synes det er stor forskjell på å leve livet uten å spinke og spare til å forlate arv, og å selge alle verdier og spille bort pengene, kun fordi de kan. Verdistigning på bolig er noe alle foreldre har fått. Rett og slett fått. Ikke slitt og jobbet for. Så hvorfor ikke gi videre litt av det Anonymkode: 7136a...576
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #106 Skrevet 30. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke spurt om detaljene, men det er jo helt normalt å for eksempel ta rammelån på huset og bruke pengene på å leve livet ja. Jeg kunne vært enig i at det var egoisme om det var familiearv fra tidligere generasjoner de vil bruke opp, men det er det altså ikke. Det er egne penger de har jobbet hardt for. Det må de få bruke akkurat som de selv ønsker uten at det er egoistisk. De har ikke akkurat levd fett. Vi tjener mer enn dem, og har alt vi trenger. Vi kan altså spare til egen pensjon selv, akkurat slik de har gjort. Anonymkode: 7630d...2eb Ved et rammelån blir i alle fall 40% av verdiene låst, og noen kroner blir nok stående igjen. Men når det gjelder generasjonen som var unge voksne på 60-70- tallet er det vel ingen i historien som har levd mer fett i Norge. Oljens gullalder og verdistigning de luxe, uten noen tanker for ringevirkninger på miljø. I den tiden kun én trengte å være yrkesaktiv for å forsørge en familie. Det er den generasjonen som var for "fri oppdragelse" og la barna løpe til besteforeldre og naboer, mens i egen pensjonisttilværelse er de mer opptatte av å realiserer seg selv, igjen, enn å passe barnebarn som deres egne foreldre gjorde. Ikke rart hører om mye inkasso og kredittgjeld blant pensjonistene nå. De er virkelig vant til å leve. Og at de nå sitter på formue til millioner, vet at eiendom de kjøpte for noen hundretusener magisk nok har blitt verdt millioner nå. Det er ikke verdier fra svette og hardt arbeid som de gjerne liker å si. Det er ren vinning av tilfeldige svingninger gjennom tidene. Så hvorfor ikke dele litt av dette med neste generasjon? Det er pga deres verdistigning at endel unge i dag ikke kommer seg inn på boligmarkedet før de er over 30. Anonymkode: 7136a...576 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #107 Skrevet 1. mai 2024 56 minutter siden, AnonymBruker said: Ved et rammelån blir i alle fall 40% av verdiene låst, og noen kroner blir nok stående igjen. Men når det gjelder generasjonen som var unge voksne på 60-70- tallet er det vel ingen i historien som har levd mer fett i Norge. Oljens gullalder og verdistigning de luxe, uten noen tanker for ringevirkninger på miljø. I den tiden kun én trengte å være yrkesaktiv for å forsørge en familie. Det er den generasjonen som var for "fri oppdragelse" og la barna løpe til besteforeldre og naboer, mens i egen pensjonisttilværelse er de mer opptatte av å realiserer seg selv, igjen, enn å passe barnebarn som deres egne foreldre gjorde. Ikke rart hører om mye inkasso og kredittgjeld blant pensjonistene nå. De er virkelig vant til å leve. Og at de nå sitter på formue til millioner, vet at eiendom de kjøpte for noen hundretusener magisk nok har blitt verdt millioner nå. Det er ikke verdier fra svette og hardt arbeid som de gjerne liker å si. Det er ren vinning av tilfeldige svingninger gjennom tidene. Så hvorfor ikke dele litt av dette med neste generasjon? Det er pga deres verdistigning at endel unge i dag ikke kommer seg inn på boligmarkedet før de er over 30. Anonymkode: 7136a...576 Det er langt fra alle som har hatt eventyrlig prisoppgang på bolig, uansett hva du måtte mene. Alle har ikke hatt samme muligheter eller tatt samme valg, og mange har for eksempel gått på en smell på begynnelsen av 90-tallet og hatt mer enn nok med å betale gjeld. Ikke alle bor innenfor Ring 3, og plutselig sitter på tosifret millionbeløp i boligformue 30 år etter (mine foreldre har for eksempel skalert ned fra enebolig til leiliget nå, men får ikke en gang noen på visning på sin flotte, velholdte enebolig bygget på tidlig 2000-tall lagt ut til litt over 5 mill). Mange har vært tvunget til å leve på én inntekt fordi barnehageprisen var dyrere enn inntekten den ene kunne klare å tjene osv. Uansett hva og hvordan, så er mine foreldres penger deres, og ikke mine. De har lært meg å klare meg selv, og det gjør jeg til gangs. Jeg unner dem faktisk å reise og se verden som pensjonister og slippe å ta opp kalkulatoren på matbutikken. Anonymkode: 7630d...2eb 1 1
Knirke Skrevet 1. mai 2024 #108 Skrevet 1. mai 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Supert at dere har god opptjening i yrket, men synes selv i det tilfellet at det er spesielt av fagforbundet å råde til å ikke spare til pensjon privat. Deler av grunnen til å spare privat er jo også som sikkerhet i tilfelle ting endrer seg. Kanskje skjer det en pensjonsreform og kanskje kan man ikke eller får ikke lov å fortsette i jobben man har. Anonymkode: 77948...c32 Vi har veldig gode forsikringer mot å ikke være i stand til å jobbe lengre (loss of licence) De fleste velger å stå i jobb til over pensjonsalder, og jeg regner med at min generasjon må stå til vi er 70.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #109 Skrevet 1. mai 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er langt fra alle som har hatt eventyrlig prisoppgang på bolig, uansett hva du måtte mene. Alle har ikke hatt samme muligheter eller tatt samme valg, og mange har for eksempel gått på en smell på begynnelsen av 90-tallet og hatt mer enn nok med å betale gjeld. Ikke alle bor innenfor Ring 3, og plutselig sitter på tosifret millionbeløp i boligformue 30 år etter (mine foreldre har for eksempel skalert ned fra enebolig til leiliget nå, men får ikke en gang noen på visning på sin flotte, velholdte enebolig bygget på tidlig 2000-tall lagt ut til litt over 5 mill). Mange har vært tvunget til å leve på én inntekt fordi barnehageprisen var dyrere enn inntekten den ene kunne klare å tjene osv. Uansett hva og hvordan, så er mine foreldres penger deres, og ikke mine. De har lært meg å klare meg selv, og det gjør jeg til gangs. Jeg unner dem faktisk å reise og se verden som pensjonister og slippe å ta opp kalkulatoren på matbutikken. Anonymkode: 7630d...2eb Enig med deg. I tillegg er man pensjonist i gjennomsnitt i 15 år. Har man en moderat formue som skal deles på to personer over 15 år så klarer man lett å bruke opp den uten å leve som en greve. Man bruker den opp kun ved å fortsette å ha samme levestandard som man hadde før man ble pensjonist. I tillegg til at man har langt flere dager å reise ferie og man har mulighet til å reise bort fra den norske vinteren om man føler behov for det. Anonymkode: 77948...c32
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #110 Skrevet 1. mai 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Det er langt fra alle som har hatt eventyrlig prisoppgang på bolig, uansett hva du måtte mene. Alle har ikke hatt samme muligheter eller tatt samme valg, og mange har for eksempel gått på en smell på begynnelsen av 90-tallet og hatt mer enn nok med å betale gjeld. Ikke alle bor innenfor Ring 3, og plutselig sitter på tosifret millionbeløp i boligformue 30 år etter (mine foreldre har for eksempel skalert ned fra enebolig til leiliget nå, men får ikke en gang noen på visning på sin flotte, velholdte enebolig bygget på tidlig 2000-tall lagt ut til litt over 5 mill). Mange har vært tvunget til å leve på én inntekt fordi barnehageprisen var dyrere enn inntekten den ene kunne klare å tjene osv. Uansett hva og hvordan, så er mine foreldres penger deres, og ikke mine. De har lært meg å klare meg selv, og det gjør jeg til gangs. Jeg unner dem faktisk å reise og se verden som pensjonister og slippe å ta opp kalkulatoren på matbutikken. Anonymkode: 7630d...2eb "Ikke alle" 🤣 Hva slags argument er det. SELVFØLGELIG gjelder ikke en regel for absolutt alle. Hvordan økonomsik vekst har vært siste 50 årene er ikke noe jeg mener. Det ER sånn. Og boligen til over 5 mill blir nok solgt til slutt, den må neppe rives.. med sikkert godt over 2-3 mill i verdifortjeneste for siste 20 år. De som har "vært tvunget" til å leve på én inntekt har klart seg godt likevel. I dag er det umulig på én inntekt. Jeg vet ikke hva du mener med kontrasten til å ta opp kalkulatoren ved mathandling, til å reise og se verden. Høres ut som dine foreldre sitter godt i det og vil forlate arv til deg uten verken å måtte fire på reising eller gjøre matinnkjøp med kalkulator. Men ville du vært like positiv om de nedskalerte til dyr leieleilighet og blåste alle verdier på reiser? Anonymkode: 7136a...576
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #111 Skrevet 1. mai 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Men ville du vært like positiv om de nedskalerte til dyr leieleilighet og blåste alle verdier på reiser? For tredje gang: Ja. De har levd trangt i alle år, og ja, de har måttet bruke kalkulator på matbutikken i enkelte veldig trange perioder. Grunnen til at jeg tok det med, er at jeg er rimelig lei av å høre om hvordan alle i den generasjonen nærmest har fått alt gratis. Jeg vet at du tar feil, for jeg har sett det med egne øyne, og ikke minst i oppveksten da de slet med å få endene til å møtes. Men det er godt å vite at du sitter på fasit, og at denne er annerledes enn den de teor de ser når de ser i selvangivelsen. Jeg skal ringe og fortelle dem med én gang at de må strupe igjen på livsførselen npr de pensjonerer seg, siden en fremmed på KG har sagt at de sitter bra i det og at jeg, som sitter på mye mer formue og verdier enn dem i relativt ung alder trenger arven😂 Anonymkode: 7630d...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #112 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Seriøst? På hvilket måte skal de bruke opp arven? Skal de selge bolig og gi bort til veldedighet reise på cruse? Spille på enøyde banditter? Bade i champagne bare for å bli kvitt verdier før de går hen? Jeg synes det høres særdeles egoistisk ut. Jeg kunne aldri gjort noe lignende til mine egne barn. Anonymkode: 7136a...576 Ikke jeg heller. Jeg sparer det jeg kan akkurat for å hjelpe neste generasjon, men mine foreldre er nok kanskje i den generasjonen som har vært mest egoistisk. De fikk mye hjelp fra foreldre til barnevakt og lignende, fra en ydmyk og lite selvopptatt generasjon før dem, men var for opptatt med eget liv til å selv være besteforeldre som stilte mye opp. Ikke var det mye fokus på hvor vanskelig det var å etablere seg for unge heller, så de tenkte ikke engang på å hjelpe oss inn i boligmarkedet. Det var liksom noe man skulle klare selv. Min generasjon er den som gjerne opplevde verdien av tilstedeværelse besteforeldre, og at våre barn ikke hadde det i stor grad, og dermed ble bevisst på differansen, i så stor grad at vi er innstilt på å stille opp som besteforeldre selv. Det har også vært så mye fokus på hvor vanskelig det er for neste generasjon å etablere seg at min generasjon er veldig opptatt av å hjelpe neste generasjon. Nå er jo folk selvfølgelig ulike, men jeg tror ærlig talt at mine foreldre ikke tenker over ting min generasjon har opplevd selv eller opplevd at det er stort fokus på. Jeg forventer ikke mye arv etter mine foreldre, selv om de mottok arv fra begges foreldre, har hatt god inntekt, har hatt en eventyrlig vekst i boligpris og har en pensjon vi og neste generasjon bare kan drømme om. Jeg tror ikke det er fordi mine foreldre er onde, men de har levd i en boble hvor de ikke opplevde og ikke fikk fokus på det min generasjon har opplevd og tidlig ble oppmerksom på. De er opptatt av å nyte sitt liv, med største selvfølge, og tenker ikke lengre. De har også lagt seg til en livsstil og et forbruk som naturlig medfører at det ikke blir mye arv igjen etter dem. Jeg regner med at de tar opp seniorlån, og bruker opp det meste. Både det de selv har generert av verdier og det de selv arvet. De tenker rett og slett ikke på kommende generasjoner, slik min generasjon gjør, fordi det har vært så stort fokus på dette de siste årene. Anonymkode: 64e30...7f9 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #113 Skrevet 1. mai 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: For tredje gang: Ja. De har levd trangt i alle år, og ja, de har måttet bruke kalkulator på matbutikken i enkelte veldig trange perioder. Grunnen til at jeg tok det med, er at jeg er rimelig lei av å høre om hvordan alle i den generasjonen nærmest har fått alt gratis. Jeg vet at du tar feil, for jeg har sett det med egne øyne, og ikke minst i oppveksten da de slet med å få endene til å møtes. Men det er godt å vite at du sitter på fasit, og at denne er annerledes enn den de teor de ser når de ser i selvangivelsen. Jeg skal ringe og fortelle dem med én gang at de må strupe igjen på livsførselen npr de pensjonerer seg, siden en fremmed på KG har sagt at de sitter bra i det og at jeg, som sitter på mye mer formue og verdier enn dem i relativt ung alder trenger arven😂 Anonymkode: 7630d...2eb Jeg kan forresten også legge til at leiligheter er dyrere per kvm enn enebolig. Hvis de fpr solgt huset ca på antydning, så går de omtrent i null. Så vi snakker heller ikke om millioner av likvide midler som renner inn på bankkontoen. Bare sånn til informasjon altså, i tilfelle du ikke var klar over det. Anonymkode: 7630d...2eb
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #114 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 19.18): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Mannen min arvet ca 150 000 fra sine foreldre. Jeg kommer nok til å Arve 1 500 000 Max. Men ingenting er sikkert og det kan være opptil 20 år til. Vi er nylig gjeldfri og sparer litt til pensjon men må også spare til oppgraderinger av bolig. Hadde jeg arvet nå hadde jeg hjulpet mine egne barn inn på boligmarkedet. Vi sparer forresten også for å hjelpe barna som for tiden er studenter. Anonymkode: f9970...949 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #115 Skrevet 1. mai 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: For tredje gang: Ja. De har levd trangt i alle år, og ja, de har måttet bruke kalkulator på matbutikken i enkelte veldig trange perioder. Grunnen til at jeg tok det med, er at jeg er rimelig lei av å høre om hvordan alle i den generasjonen nærmest har fått alt gratis. Jeg vet at du tar feil, for jeg har sett det med egne øyne, og ikke minst i oppveksten da de slet med å få endene til å møtes. Men det er godt å vite at du sitter på fasit, og at denne er annerledes enn den de teor de ser når de ser i selvangivelsen. Jeg skal ringe og fortelle dem med én gang at de må strupe igjen på livsførselen npr de pensjonerer seg, siden en fremmed på KG har sagt at de sitter bra i det og at jeg, som sitter på mye mer formue og verdier enn dem i relativt ung alder trenger arven😂 Anonymkode: 7630d...2eb Jeg diskuterer ikke hva som gjelder dine foreldre. Men du kan ikke bruke dine foreldre som eksempel for alle og si at økonomisk vekst ikke har skjedd. Hvis de sitter godt i det så trenger de jo ikke å strupe igjen livsførsel..? Og hvis du i ung alder sitter så godt i det og bedre enn dine foreldre, så er det jo dú som er unntaket. Fasiten er at unge i dag sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Du kan ringe avisene og si at du er uenig og vise ditt eksempel. Anonymkode: 7136a...576 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #116 Skrevet 1. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg diskuterer ikke hva som gjelder dine foreldre. Men du kan ikke bruke dine foreldre som eksempel for alle og si at økonomisk vekst ikke har skjedd. Hvis de sitter godt i det så trenger de jo ikke å strupe igjen livsførsel..? Og hvis du i ung alder sitter så godt i det og bedre enn dine foreldre, så er det jo dú som er unntaket. Fasiten er at unge i dag sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Du kan ringe avisene og si at du er uenig og vise ditt eksempel. Anonymkode: 7136a...576 Vi ser samme poenget sånn egentlig. Ingenting gjelder for alle. Det er jo hele poenget jeg her forsøker å eksemplifisere. Det er ikke riktig at alle i denne generasjonen har fått penger dalene fra himmelen, slik det så ofte hevdes, og som jeg er så lei av å høre. Nå er jeg dog ikke enig i at mine foreldre er noe stort unntak, men det finnes det sikkert statistikker på. Så vet jeg ikke helt hva i det jeg skrev som fikk deg til å tro at mine foreldre sitter så godt i det, men det er heller ikke viktig. Jeg tenker at de har sørget for sin pensjon, så sørger jeg på samme måte for min pensjon. Jeg synes det er alt for lettvint å sitte og nekte å spare (ts gir inntrykk av å heller ville leve her og nå. Fikk ikke inntrykk av at sparing ikke var en mulighet) og vente på at foreldrene sine skal dø, og ta for gitt at man da skal få masse penger gratis. Anonymkode: 7630d...2eb
Nuttery Skrevet 1. mai 2024 #117 Skrevet 1. mai 2024 Jeg står i samme situasjon. Jeg arver nok rundt 30 millioner fra mine foreldre, og er enebarn. De har aldri brukt mye penger, og det har blitt mindre nå som de har blitt eldre. Jeg oppfordrer dem stadig til å kose seg og bruke det de ønsker. Det gjør de nok, men de bruker ikke stort likevel. Selv jobber jeg, og sparer jevnt og trutt. Jeg forstår at det egentlig er litt poengløst, men det har noe med selvfølelsen min å gjøre. Jeg ønsker ikke å være en slabbedask som lever livets glade dager og bruker opp lønna mi hver måned, mens mine foreldre har jobbet hardt for sitt. Jeg har lovet dem å sørge godt for mine barn, slik som de har sørget for meg. Jeg koser meg mer i dag enn jeg gjorde tidligere, men lever fortsatt relativt nøkternt.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #118 Skrevet 1. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi ser samme poenget sånn egentlig. Ingenting gjelder for alle. Det er jo hele poenget jeg her forsøker å eksemplifisere. Det er ikke riktig at alle i denne generasjonen har fått penger dalene fra himmelen, slik det så ofte hevdes, og som jeg er så lei av å høre. Nå er jeg dog ikke enig i at mine foreldre er noe stort unntak, men det finnes det sikkert statistikker på. Så vet jeg ikke helt hva i det jeg skrev som fikk deg til å tro at mine foreldre sitter så godt i det, men det er heller ikke viktig. Jeg tenker at de har sørget for sin pensjon, så sørger jeg på samme måte for min pensjon. Jeg synes det er alt for lettvint å sitte og nekte å spare (ts gir inntrykk av å heller ville leve her og nå. Fikk ikke inntrykk av at sparing ikke var en mulighet) og vente på at foreldrene sine skal dø, og ta for gitt at man da skal få masse penger gratis. Anonymkode: 7630d...2eb Jeg har ikke ønsket å generalisere at ALLE pensjonister nå har fått penger dalende fra himmelen. Ingen regel uten unntak. Men pensjonist-generasjonen nå sitter stort sett godt i det. I nedbetalt bolig med god verdi. Og det nyter stort sett deres barn godt av. Er jo en årsak til at boligverdi har blitt så presset og fortsatt øker. Likedan som TS som venter arv, og kommentar over her som venter ca 30 mill i arv. Pga disse eksempler, som det er et flertall av, blir jo de som ikke får noe i arv tapere i markedet. Oslo er så og si kun for arvinger. Ordinær jobb og ordinær lønn holder ikke for å bo og leve der. Så om alle pensjonister hadde veltet verdiene sine i alderdommen og dødd med 0 kr i verdi, hadde det vært så. Men de fleste overlater bolig i arv. Og de som ikke gjør det... ja det blir jo ens personlige mening ang det. Anonymkode: 7136a...576 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #119 Skrevet 1. mai 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke ønsket å generalisere at ALLE pensjonister nå har fått penger dalende fra himmelen. Ingen regel uten unntak. Men pensjonist-generasjonen nå sitter stort sett godt i det. I nedbetalt bolig med god verdi. Og det nyter stort sett deres barn godt av. Er jo en årsak til at boligverdi har blitt så presset og fortsatt øker. Likedan som TS som venter arv, og kommentar over her som venter ca 30 mill i arv. Pga disse eksempler, som det er et flertall av, blir jo de som ikke får noe i arv tapere i markedet. Oslo er så og si kun for arvinger. Ordinær jobb og ordinær lønn holder ikke for å bo og leve der. Så om alle pensjonister hadde veltet verdiene sine i alderdommen og dødd med 0 kr i verdi, hadde det vært så. Men de fleste overlater bolig i arv. Og de som ikke gjør det... ja det blir jo ens personlige mening ang det. Anonymkode: 7136a...576 Det føres ikke statistikk over hva som er vanlig å arve i norge, men jeg mistenker at det ikke er flertallet som arver flere titalls millioner. I 2011 var gjennomsnittet 1,3 millioner , og medianen ser ut til å ha vært en million det året. Og selv med inflasjon og ny generasjon som dør ut, tviler jeg på at dette skal ha 20-30-doblet seg på den tiden. Husk også at Norge er mer enn Oslo, og den overveldende majoriteten verken bor i Oslo-området, eller har noe ønske om å gjøre det. Anonymkode: 7630d...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #120 Skrevet 1. mai 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det føres ikke statistikk over hva som er vanlig å arve i norge, men jeg mistenker at det ikke er flertallet som arver flere titalls millioner. I 2011 var gjennomsnittet 1,3 millioner , og medianen ser ut til å ha vært en million det året. Og selv med inflasjon og ny generasjon som dør ut, tviler jeg på at dette skal ha 20-30-doblet seg på den tiden. Husk også at Norge er mer enn Oslo, og den overveldende majoriteten verken bor i Oslo-området, eller har noe ønske om å gjøre det. Anonymkode: 7630d...2eb Å arve en million er STORT for privatøkonomien for de aller aller fleste. Å få redusert boliglånet sitt med en million gir mange tusen kroner lettelse hver måned. Uansett hvor i landet man bor. Så jeg forstår ikke helt poenget ditt. Anonymkode: 7136a...576 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå