AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #61 Skrevet 28. april 2024 Skal innrømme at jeg tenker at pensjonen trolig blir sikret av arv. Er i slutten av 40-årene nå, foreldrene mine ca 75. Når jeg blir pensjonist om 20 år, lever de neppe. Har ikke spesielt velstående og rike foreldre, men de har en nedbetalt leilighet i Oslo, og de har også fått arv da deres foreldre døde. Og jeg er enebarn. Faren min snakker nå også om at de vil bidra til å hjelpe våre barn inn på boligmarkedet når den tid kommer. Anonymkode: 662d4...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #62 Skrevet 28. april 2024 Vi regner ikke med arv i det hele tatt. Alt mine foreldre eide var en liten leilighet. Så gikk min far bort, mamma er minstepensjonist og hun har tatt opp seniorlån. Det er full åpenhet om det, og det er helt greit at hun slipper å stå i butikken og lurer på om hun har råd til Jarlsberg eller ei. Min manns foreldre har solget sin enebolig og flyttet til en lettstelt leilighet. De var ganske overrasket at de ikke satt igjen med mye penger, men en sliten enebolig fra 70-tallet med en del vedlikeholdsetterslep er slett ikke så mye verdt, og en splitterny leilighet koster flesk. Så de hadde ikke masse penger igjen slik svigermor trodde. Hun er også minstepensjonist, hvis min svigerfar dør først kan det være hun ikke har råd til leiligheten en gang. Med andre ord, det er mange pensjonister i Norge som egentlig skulle hatt en meget bekvem alderdom men som ikke har det likevel av mange forskjellige grunner. Lavlønnsyrker, boliger som ikke steg voldsom i verdi, høyere forbruk enn inntekten tillater. Verdier til 10 millioner per arving er helt urealistisk for de aller fleste. Anonymkode: ac5cc...4d5 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #63 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Mine foreldre har ikke noe særlig av verdi, og jeg vil anslå at en eventuell arv vil være i underkant av 100 000 kr. Anonymkode: 2b899...288 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #64 Skrevet 28. april 2024 Mine foreldre sitter bra i det, men jeg tenker jeg ikke får "gleden" av arven. I min familie blir man gamle, så hvis mine foreldre blir like gamle som sine foreldre, så er jeg ca 80 år når jeg arver de. Jeg planlegger da å finansiere min egen pensjonist tilværelse. Hvis mine foreldre dør når de er rundt 100, så er jeg rundt 80 og mine barn rundt 50. Så jeg tenker jeg får finansiere min egen pensjonist tilværelse og at mine barn får arven etter mine foreldre. Anonymkode: 08cef...b68 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #65 Skrevet 28. april 2024 Knirke skrev (1 time siden): Jeg var på et pensjonskurs i regi av fagforbundet, og der ble vi rådet til å IKKE spare til pensjon. Jeg tar det rådet til meg, da jeg har lyst til å leve livet nå, ikke når jeg er 70. Å ta opp seniorlån (hvis jeg skulle ønske meg mer penger) ser jeg ingenting galt med. Jeg har ingen arvinger som skal ha noe etter meg. Hva var bakgrunnen for at de ikke anbefalte å spare til pensjon? Anonymkode: 08cef...b68 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #66 Skrevet 28. april 2024 Knirke skrev (1 time siden): Jeg var på et pensjonskurs i regi av fagforbundet, og der ble vi rådet til å IKKE spare til pensjon. Jeg tar det rådet til meg, da jeg har lyst til å leve livet nå, ikke når jeg er 70. Å ta opp seniorlån (hvis jeg skulle ønske meg mer penger) ser jeg ingenting galt med. Jeg har ingen arvinger som skal ha noe etter meg. Og der kom dagens dummeste, før jeg har rukket å få i meg andre kaffekoppen for dagen... Anonymkode: 38718...4d7 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #67 Skrevet 28. april 2024 De fleste ligger an til å arve en god del mindre enn deg, TS. En gjennomsnittsbolig i Norge er bare verdt 4,8 mill. Om det er flere søsken blir det ikke så mye på hver selv om foreldrene har nedbetalt bolig. En del selvsagt, men ikke nok til å basere hele pensjontilværelsen på, så da trenger man å spare selv i tillegg. Man kan ha andre prioriteringer også, som å kunne hjelpe egne barn inn i boligmarkedet og da passer det fint å sette av eventuell arv til det. Jeg har alltid tenkt at nedbetaling av egen bolig må ha førsteprioritet, men ettersom det lånet forsvinner setter jeg mer og mer av til sparing. Jeg syns ikke ti prosent av lønna (nevnt over) høres så urimelig ut. Ikke når man er nyetablert og boliglånet tar halve lønna kanskje, men når lånet er under kontroll og man får en romsligere økonomi bør ti prosent være overkommelig for de fleste. Statens pensjonskasse trekker allerede to prosent av min lønn til pensjon og arbeidgiver betaler en del ekstra. Hvis jeg ikke hadde dette ville jeg i hvertfall gått inn for å spare selv. Anonymkode: 2b46a...48c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #68 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste ligger an til å arve en god del mindre enn deg, TS. En gjennomsnittsbolig i Norge er bare verdt 4,8 mill. Om det er flere søsken blir det ikke så mye på hver selv om foreldrene har nedbetalt bolig. En del selvsagt, men ikke nok til å basere hele pensjontilværelsen på, så da trenger man å spare selv i tillegg. Man kan ha andre prioriteringer også, som å kunne hjelpe egne barn inn i boligmarkedet og da passer det fint å sette av eventuell arv til det. Jeg har alltid tenkt at nedbetaling av egen bolig må ha førsteprioritet, men ettersom det lånet forsvinner setter jeg mer og mer av til sparing. Jeg syns ikke ti prosent av lønna (nevnt over) høres så urimelig ut. Ikke når man er nyetablert og boliglånet tar halve lønna kanskje, men når lånet er under kontroll og man får en romsligere økonomi bør ti prosent være overkommelig for de fleste. Statens pensjonskasse trekker allerede to prosent av min lønn til pensjon og arbeidgiver betaler en del ekstra. Hvis jeg ikke hadde dette ville jeg i hvertfall gått inn for å spare selv. Anonymkode: 2b46a...48c For min del så er det for sent å hjelpe egne barn inn på boligmarkedet med arv, så det blir gjort av oss. Har kun et barn og regner med å kunne gi egenkapital/eventuelt kausjonere for bolig så fort hun er ferdig utdannet, fått jobb og vet hvor hun vil bo. Vi kjøpte bolig (og fikk barn) relativt tidlig, så vi har nedbetalt nok på huset til det og fortsatt få huset gjeldsfri innen pensjonistalder. Selvfølgelig sparer jobben til pensjon, det trekkes automatisk, men utover det så sparer vi ingenting til det. -ts Anonymkode: 251d7...42a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #69 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror jeg også. Alle (inkludert min søster) tror det vil bli stor arv etter våre foreldre. Ved en tilfeldighet fikk jeg et innblikk i deres økonomi for rundt 7 år siden, og jeg fikk sjokk. Min naive mor som har latt min far styre økonomien bestandig, og som tror 10000 kr er mye penger, ba meg finne en opplysning til min far da han var bortreist. Dermed satt jeg plutselig med begges selvangivelser foran meg, bankinnskudd, med mer, i all hemmelighet for min far (min mot ba meg ikke si at hun måtte ha hjelp). "Oi, nå tenker du sikkert at vi er rike!" sa min mor plutselig. Jeg satt og tenkte nøyaktig det motsatte. "Hvor er pengene blitt av? Står det så dårlig til?" var mine tanker. Realiteten er at begge har mottatt god arv fra sine foreldre, begge har hatt gode inntekter (far svært god), og det var er sjokk å se at de faktisk har mindre kapital enn jeg har. Jeg trodde de hadde romslig økonomi og full styring. Jeg vet hva hytte og bolig er verdt også, og nå også at de har uventet mye lån. Etter dette har jeg lagt mer merke til forbruket, og skjønner godt hvorfor situasjonen er som den er. Forbruket er egentlig hinsides. Mange venner har sikkert svært god økonomi, og de er også med på absolutt alt, sosiale som de begge er. Jeg reagerte ikke på det da jeg trodde det sto bra til, men nå som jeg vet synes jeg det er vanvittig. Helt åpenbart at lånet på boligen bil bli makset godt innen de går i graven. Håper ikke min søster satser på betydelig arv. Jeg har ikke fått meg til å si noe om dette til henne. Det er jo deres penger. Eneste hint hun har fått kom fra min mor det også, da hun en gang sa at pappa hadde sagt at det ikke var så viktig å etterlate seg arv. Antagelig tok min søster det som jeg tok ting før jeg visste bedre, og tenkte "Det blir nå en del!" (Med tanke på hytte og hus... som hun ikke vet hvor belånt det er.) Jeg synes ikke man skal forvente arv, men må innrømme at jeg er sjokkert. De har tydeligvis brukt opp to gode lønninger, en utrolig prisstigning på boliger, to gode arver og de er såkalte gullpensjonister nå. Min generasjon og neste kan ikke engang drømme om å sløse bort så mye penger. På grunn av boligmarkedet sparer vi derimot ivrig for å kunne hjelpe neste generasjon. Anonymkode: 64e30...7f9 Du har et veldig godt eksempel her, på innlegget mitt, om hvordan veldig mange pensjonister lever og har det. Dette gjelder nok veldig mange fler enn hva man tror.. og det ser jeg i jobben min. Anonymkode: 40c1e...d56 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #70 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når slektninger havner på gamlehjem så kan kommunen kreve 85% av inntektene deres (pensjon, renter på bankinnskudd, avkastning på aksjer, utleie av bolig). https://forsvaretsseniorforbund.no/resources/hva-skjer-med-okonomien-nar-jeg-havner-pa-sykehjem.pdf Anonymkode: 43c93...c6a Derfor bør man ordne seg fremtidsfullmakt, og flytte penger når man skjønner at det går mot gamlehjem. Anonymkode: 40c1e...d56 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #71 Skrevet 28. april 2024 Jeg kan ikke lene meg på arv, jeg arvet 100.000 etter mamma, etter pappa vil det ikke være noe igjen. Han bruker enormt med penger og kommer til å sitte igjen med lån til øra. Jeg får heller ikke spart for jeg har heller ikke vært den beste med penger, selv om jeg aldri har fått en purring eller noe. Sparing er jeg bare helt elendig på. Ikke sikker jeg får bli pensjonist så får ta sorgene når de kommer. Anonymkode: a7850...a81
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #72 Skrevet 28. april 2024 Jeg vet at jeg kommer til å arve kanskje 300 000. Så her er det bare å spare selv. Statens pensjon krymper for hver revisjon som gjøres, og jeg ligger an til å få mindre enn man kan leve av. Jeg vil i tillegg få reduserte utgifter, med nedbetalt bolig og utflyttede barn. Så jeg vil jo ikke trenge mange titalls millioner. Men litt ekstra er greit å ha. Anonymkode: 0bade...cf9
Hensatt Skrevet 28. april 2024 #73 Skrevet 28. april 2024 Mine foreldre har lovd at de skal selge huset og leve livet når de blir 70, så her blir det lite å arve. Husk at det ikke er gitt at du arver 10 millioner. De fleste familier har noen skjelett i skapet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #74 Skrevet 28. april 2024 Dette er nok en digresjon, men vil likevel komme med et tips. Sett deg inn i arveoppgjøret før du underskriver skifte. I tillegg til pensjonister med seniorlån opp til pipa, har vi også en del fortvilte arvetakere som har arvet gjeld. De har vært så overbevist om plussregnskap at de bare signerte skifte sammen med alt annet de signerte i forbindelse med dødsfall, planlegging av begravelse etc, uten å tenke noe særlig mer på det. Så viser deg seg at huset er dårlig vedlikeholdt, har lavere markedsverdi, er belånt opp til pipa, kanskje litt kreditt utenom, fondene finnes ikke, osv. Men de har signert, og har derfor i tillegg til å "miste" arven de har sett for seg, fått et kraftig innhugg i deres egen økonomi også. Plutselig forsvant både gulltilværelsen de hadde sett for seg som pensjonister selv, men også muligheten til å hjelpe egne barn med de midlene de selv hadde. Vi har arvinger med lønnstrekk, som de kommer til å ha lenge, etter å ha tatt over gjeld. Det finnes dessverre ikke angrerett på det du har underskrevet på. Skulle faktisk ønsket det fantes en lov om at man ikke signerer skifte i samme mølle som man rydder ut av boliger og planlegger begravelse, men at man var pålagt en time med juridisk hjelp og gjennomgang før man fikk ta over. Anonymkode: 40c1e...d56 3 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #75 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når slektninger havner på gamlehjem så kan kommunen kreve 85% av inntektene deres (pensjon, renter på bankinnskudd, avkastning på aksjer, utleie av bolig). https://forsvaretsseniorforbund.no/resources/hva-skjer-med-okonomien-nar-jeg-havner-pa-sykehjem.pdf Anonymkode: 43c93...c6a Ja det er sant. Men mange tenker på dette og kvitter seg med det før dem kommer på sykehjem. Og fremtidsfullmakt er veldig viktig. Så kan arvinger og partner kvitte seg med ting hvis noen blir dement. Anonymkode: a309b...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #76 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Med mindre du vil dele noen av millionene dine med meg, så er jeg pent nødt til å spare til egen pensjon/alderdom. Om utviklingen forsetter så lå jeg nok belage meg på å jobbe til jeg er 70, om helsa holder. Foreldrene mine (uføre) sitter i leid leilighet, og sliter allerede nå med å få endene til å møtes, så arv derifra blir inventaret fra en sliten leilighet, og noen album som skal deles på alle barna…. Anonymkode: eca23...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #77 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For min del så er det for sent å hjelpe egne barn inn på boligmarkedet med arv, så det blir gjort av oss. Har kun et barn og regner med å kunne gi egenkapital/eventuelt kausjonere for bolig så fort hun er ferdig utdannet, fått jobb og vet hvor hun vil bo. Vi kjøpte bolig (og fikk barn) relativt tidlig, så vi har nedbetalt nok på huset til det og fortsatt få huset gjeldsfri innen pensjonistalder. Selvfølgelig sparer jobben til pensjon, det trekkes automatisk, men utover det så sparer vi ingenting til det. -ts Anonymkode: 251d7...42a Nei, men du lurte på hvorfor så mange andre sparer til pensjon når de vet at de skal arve. Det høres ikke ut som du trenger det, men det er stor forskjell på å arve 10 mill og 1 mill, som er nærmere virkeligheten for de fleste. De fleste kommer ikke til å arve nok til å kunne basere pensjontilværelsen på det, selv om foreldrene verken har drukket opp eller gamblet bort formuen. Ikke alle har gode pensjonsavtaler gjennom jobben heller. Jeg har Statens pensjonskasse som regnes som bra, men reglene kan jo endres før jeg går av så jeg vet ikke hva jeg faktisk ender opp med. Derfor mener jeg det er tryggest å spare selv i tillegg. Anonymkode: 2b46a...48c 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #78 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Har du ikke barn? Arv er jo verdier som skal videreføres til neste generasjon Anonymkode: 236d9...774 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #79 Skrevet 28. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Ligger an til å arve ca. 4 mill. Av gjenlevende forelder på 78. Håper det blir veldig lenge til å trenger ikke pengene. Men om Støre og Co får sitte i 4 nye år kommer garantert arveavgift tilbake og da forsvinner 1 mill i avgift (etter gammel sats). Så har vi pensjonist lån/rammelån hvor man kan låne penger med sikkerhet i hus uten at man betaler nevneverdig avdrag. Siste alternativet er at pappa treffer ei 50år gammel thaidame som flytter inn og gifter seg med han og tryller litt med verdiene. Støtter sine syke foreldre i hjemlandet og låner "litt"?? I tull engang, han har blitt bedt på date av ei. Så den arven kan forsvinne fort.... Anonymkode: f8e9c...6a9 Tror ikke arveavgiften kommer tilbake. Problemet med arveavgiften var at de rike klarte å slippe å betale den. Det er veldig vanskelig å forsvare at du skal betale 1 million i avgift på en arv på 4 millioner når andre har arvet titalls milliarder og ikke betalt en krone i arveavgift. Anonymkode: 77948...c32 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #80 Skrevet 28. april 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Jeg lå ann til å arve mye. Så ble min far dement, noe som dessverre kom over tid. Innen vi klarte å få han diagnosert og fikk overtatt kontroll på økonomien, var hele arva brukt opp. Dette er relativt vanlig når noen blir dement, dem mister kontroll på pengebruk m.m. Du er en idiot hvis du bare lener deg på arv. Anonymkode: 923fb...4db 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå