AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #81 Skrevet 28. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lå ann til å arve mye. Så ble min far dement, noe som dessverre kom over tid. Innen vi klarte å få han diagnosert og fikk overtatt kontroll på økonomien, var hele arva brukt opp. Dette er relativt vanlig når noen blir dement, dem mister kontroll på pengebruk m.m. Du er en idiot hvis du bare lener deg på arv. Anonymkode: 923fb...4db Det er også vanlig. Det er jo slik at det skal mye til for å umyndiggjøre en voksen person: Det er i utgangspunktet bra, men det gjør jo også at foreldre kan ha gjøre mange ekstremt dumme valg uten at noen kan stoppe dem. Her i nabolaget var det enkelte eiendomsbaroner som gikk fra hus til hus og kuppet hus til gamle folk som var helt i grenseland for demens. De som trodde de ville arve svært attraktive tomter endte i stedet med å arve leiligheter som var verdt en brøkdel av prisen. Anonymkode: 77948...c32 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #82 Skrevet 28. april 2024 Jeg får litt vibber til Marie antoinette og «la dem spise kake» når jeg leser slike innlegg, TS. Hvilken boble lever du i? Nei, de fleste kommer selvfølgelig ikke til å arve 10 millioner?! Hvor har du det fra? Alle er ikke enebarn og født med en sølvskje i munnen. Tror du må ta t-banen litt lengre enn Majorstua en gang, TS, så kanskje får du med deg litt mer av virkeligheten til folk flest? Hvem vet forøvrig hvordan helsesektoren og pensjonene ser ut om 30 år? Det må kuttes kraftig noen steder, slik at det bare. Du får håpe at Tadjik og gjengen ikke kommer til makta før du skal arve, hun ville avskaffe konseptet arv for et par år siden. Gratulerer med dagens dummeste og mest naive innlegg, tror kanskje det er det dummeste, mest privilegerte og naive jeg noen gang har lest. Anonymkode: 54527...780 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #83 Skrevet 28. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg får litt vibber til Marie antoinette og «la dem spise kake» når jeg leser slike innlegg, TS. Hvilken boble lever du i? Nei, de fleste kommer selvfølgelig ikke til å arve 10 millioner?! Hvor har du det fra? Alle er ikke enebarn og født med en sølvskje i munnen. Tror du må ta t-banen litt lengre enn Majorstua en gang, TS, så kanskje får du med deg litt mer av virkeligheten til folk flest? Hvem vet forøvrig hvordan helsesektoren og pensjonene ser ut om 30 år? Det må kuttes kraftig noen steder, slik at det bare. Du får håpe at Tadjik og gjengen ikke kommer til makta før du skal arve, hun ville avskaffe konseptet arv for et par år siden. Gratulerer med dagens dummeste og mest naive innlegg, tror kanskje det er det dummeste, mest privilegerte og naive jeg noen gang har lest. Anonymkode: 54527...780 Mens hun selv snøt på skatten.... Tajik vil aldri har troverdighet når det kommer til skatt. Noe som også gjør at hun neppe kommer til å kunne få en like sterk posisjon i partiet som hun en gang hadde. Anonymkode: 77948...c32
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #84 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mens hun selv snøt på skatten.... Tajik vil aldri har troverdighet når det kommer til skatt. Noe som også gjør at hun neppe kommer til å kunne få en like sterk posisjon i partiet som hun en gang hadde. Anonymkode: 77948...c32 Og godt er det! Men hele venstresiden er jo enig, og de som vil innføre kommunisme har 10 % oppslutning. Anonymkode: 54527...780
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #85 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg får litt vibber til Marie antoinette og «la dem spise kake» når jeg leser slike innlegg, TS. Hvilken boble lever du i? Nei, de fleste kommer selvfølgelig ikke til å arve 10 millioner?! Hvor har du det fra? Alle er ikke enebarn og født med en sølvskje i munnen. Tror du må ta t-banen litt lengre enn Majorstua en gang, TS, så kanskje får du med deg litt mer av virkeligheten til folk flest? Hvem vet forøvrig hvordan helsesektoren og pensjonene ser ut om 30 år? Det må kuttes kraftig noen steder, slik at det bare. Du får håpe at Tadjik og gjengen ikke kommer til makta før du skal arve, hun ville avskaffe konseptet arv for et par år siden. Gratulerer med dagens dummeste og mest naive innlegg, tror kanskje det er det dummeste, mest privilegerte og naive jeg noen gang har lest. Anonymkode: 54527...780 At de fleste ikke kommer til å Arve 10 millioner skjønner jo jeg også. At mine foreldre har hatt flaks med kjøp og salg av eiendommer oppigjennom gjør meg ikke privilegert av den grunn? Mannen min og jeg kjøpte bolig (uten hjelp til egenkapital/kausjonist) og betaler ned den. Da vil jo vi ved pensjonistalder ikke ha store utgifter til bolig og en del verdi der. Er heller ikke enebarn, men har tre søsken som også skal få arv. Et par med nedbetalt bolig og to pensjoner burde jo strengt tatt klare seg fint + en del penger i arv - som veldig, veldig mange vil få. Forøvrig tar vi ikke t-bane på Frogner, her tar vi trikk😉 -ts Anonymkode: 251d7...42a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #86 Skrevet 28. april 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Og godt er det! Men hele venstresiden er jo enig, og de som vil innføre kommunisme har 10 % oppslutning. Anonymkode: 54527...780 Jeg vet, men som jeg skrev i et tidligere innlegg så er problemet med arveavgiften at milliardærene slapp unna. Det er veldig vanskelig å argumentere for en arveavgift som kun rammer middelklassen og ikke de rikeste. Selv kommunistene ser urettferdigheten i en skatt som kun rammer middelklassen. Anonymkode: 77948...c32
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #87 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): At de fleste ikke kommer til å Arve 10 millioner skjønner jo jeg også. At mine foreldre har hatt flaks med kjøp og salg av eiendommer oppigjennom gjør meg ikke privilegert av den grunn? Mannen min og jeg kjøpte bolig (uten hjelp til egenkapital/kausjonist) og betaler ned den. Da vil jo vi ved pensjonistalder ikke ha store utgifter til bolig og en del verdi der. Er heller ikke enebarn, men har tre søsken som også skal få arv. Et par med nedbetalt bolig og to pensjoner burde jo strengt tatt klare seg fint + en del penger i arv - som veldig, veldig mange vil få. Forøvrig tar vi ikke t-bane på Frogner, her tar vi trikk😉 -ts Anonymkode: 251d7...42a Hva gjør du den dagen moren din dør først, faren din blir lurt trill rundt av en ny dame. Og du sitter igjen med pliktdelsarven på 1 million? Anonymkode: 38718...4d7 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #88 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør du den dagen moren din dør først, faren din blir lurt trill rundt av en ny dame. Og du sitter igjen med pliktdelsarven på 1 million? Anonymkode: 38718...4d7 Da har jeg nedbetalt bolig, ingen barn å forsørge og pensjonen til min mann og meg + pliktdelsarven, som forøvrig er på ca 1,5millioner nå. -ts Anonymkode: 251d7...42a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #89 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da har jeg nedbetalt bolig, ingen barn å forsørge og pensjonen til min mann og meg + pliktdelsarven, som forøvrig er på ca 1,5millioner nå. -ts Anonymkode: 251d7...42a For meg ville det vært alt for lite. Jeg er i 40-årene. Det vil si at pensjonsalder nå er satt 70 år, og ventet å stige ytterligere. Jeg vil få utbetalt det jeg tjener i dag i 10 år etter det, deretter kun folketrygden, ca 350 000 i dag også den forventet nedjustert. Jeg ønsker ikke å vente med pensjon til langt ut i 70-årene. Jeg ønsker å ha rom for å reise og oppleve mye de første årene, mulig også en leilighet i varmen. I tillegg kommer pleie- og omsorgstjenesten til å kollapse under eldrebølgen. Vår generasjon vil ha stor glede av å kunne kjøpe seg private tjenester. Så oppsummert; jeg stoler kun på meg selv, og det å ikke spare til pensjon er fullstendig uaktuelt. Selv om også jeg mulig har en stor arv i vente. Anonymkode: 38718...4d7 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #90 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg ville det vært alt for lite. Jeg er i 40-årene. Det vil si at pensjonsalder nå er satt 70 år, og ventet å stige ytterligere. Jeg vil få utbetalt det jeg tjener i dag i 10 år etter det, deretter kun folketrygden, ca 350 000 i dag også den forventet nedjustert. Jeg ønsker ikke å vente med pensjon til langt ut i 70-årene. Jeg ønsker å ha rom for å reise og oppleve mye de første årene, mulig også en leilighet i varmen. I tillegg kommer pleie- og omsorgstjenesten til å kollapse under eldrebølgen. Vår generasjon vil ha stor glede av å kunne kjøpe seg private tjenester. Så oppsummert; jeg stoler kun på meg selv, og det å ikke spare til pensjon er fullstendig uaktuelt. Selv om også jeg mulig har en stor arv i vente. Anonymkode: 38718...4d7 *halvparten av det jeg tjener i dag. Anonymkode: 38718...4d7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #91 Skrevet 28. april 2024 Jeg mistet min mor da jeg var 36 år gammel. Hun etterlot seg ingenting. Min far har satt over alt på kona, så ingenting der heller. Men jeg har faktisk ikke penger nok til å spare til pensjon. Sparer til barna mine istedenfor. Anonymkode: be474...e84 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #92 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da har jeg nedbetalt bolig, ingen barn å forsørge og pensjonen til min mann og meg + pliktdelsarven, som forøvrig er på ca 1,5millioner nå. -ts Anonymkode: 251d7...42a Men har du råd til å betale eiendomsskatt, vedlikeholde huset og dekke alle andre utgifter i huset på folketrygden? Og hva om mannen din dør? Min mor måtte nettopp selge huset fordi hun ikke hadde råd til å bo der alene, og hun har mer enn vanlig pensjon. Men bare i 10 år, og de årene går jammen fort! Anonymkode: 54527...780 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #93 Skrevet 28. april 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Men har du råd til å betale eiendomsskatt, vedlikeholde huset og dekke alle andre utgifter i huset på folketrygden? Og hva om mannen din dør? Min mor måtte nettopp selge huset fordi hun ikke hadde råd til å bo der alene, og hun har mer enn vanlig pensjon. Men bare i 10 år, og de årene går jammen fort! Anonymkode: 54527...780 Å måtte selge huset er vel ikke så ille. Mange som selger huset når de blir eldre for å ha noe som er lettere å vedlikeholde. Man trenger jo heller like god plass når barna har flyttet ut og om barna bor i samme by som foreldrene så er det også lite verdi å ha ledige soverom kun i tilfelle barna og barnebarna kommer på besøk. Anonymkode: 77948...c32
Diskulis Skrevet 28. april 2024 #94 Skrevet 28. april 2024 Det tør jeg ikke. Hvis en av foreldrene mine lever veldig lenge arver jeg ikke før jeg er godt over 70 år. Det finnes ørten eksempler på arvinger som tror ståa er bra, men så går familiebedriften skeis eller det var mer gjeld i boet enn man trodde. Eller den lengstlevende parten får seg en ny ektemake som lurer vedkommende trill rundt. Også vil jeg overhodet ikke legge på dems skuldre å sikre min alderdom heller. Hvis de vil selge huset og kjøpe en liten leilighet og svi av mye av pengene på jordomseiling på sine gamle dager, ja da skal de gjøre det. Det er dems opparbeidede penger, dems liv. Nå er de så snusfornuftige at det tror jeg ikke skjer 😅 Men, de får selvfølgelig lov. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #95 Skrevet 28. april 2024 Er flere enn en skal tro som blir lange i maska den dagen testamentene åpnes. Anonymkode: 98703...660 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #96 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): At de fleste ikke kommer til å Arve 10 millioner skjønner jo jeg også. At mine foreldre har hatt flaks med kjøp og salg av eiendommer oppigjennom gjør meg ikke privilegert av den grunn? Mannen min og jeg kjøpte bolig (uten hjelp til egenkapital/kausjonist) og betaler ned den. Da vil jo vi ved pensjonistalder ikke ha store utgifter til bolig og en del verdi der. Er heller ikke enebarn, men har tre søsken som også skal få arv. Et par med nedbetalt bolig og to pensjoner burde jo strengt tatt klare seg fint + en del penger i arv - som veldig, veldig mange vil få. Forøvrig tar vi ikke t-bane på Frogner, her tar vi trikk😉 -ts Anonymkode: 251d7...42a 😂😂😂😂😂 Anonymkode: 1c59a...6b5 5
Knirke Skrevet 29. april 2024 #97 Skrevet 29. april 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Hva var bakgrunnen for at de ikke anbefalte å spare til pensjon? Anonymkode: 08cef...b68 Fordi vi har så gode opptjeningsordninger i yrket vårt at det ikke er noe poeng å spare ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #98 Skrevet 30. april 2024 On 4/29/2024 at 7:38 AM, Knirke said: Fordi vi har så gode opptjeningsordninger i yrket vårt at det ikke er noe poeng å spare ved siden av. Supert at dere har god opptjening i yrket, men synes selv i det tilfellet at det er spesielt av fagforbundet å råde til å ikke spare til pensjon privat. Deler av grunnen til å spare privat er jo også som sikkerhet i tilfelle ting endrer seg. Kanskje skjer det en pensjonsreform og kanskje kan man ikke eller får ikke lov å fortsette i jobben man har. Anonymkode: 77948...c32
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #99 Skrevet 30. april 2024 On 4/27/2024 at 8:05 PM, AnonymBruker said: Mine foreldre har lovet på tro og ære å bruke opp arven. Noe som er deres rett, og som de fortjener. De har knapt arvet noe, så alt de eier har de jobbet hardt for, og levd sparsommelig. Jeg er enig i at de fortjener å leve livet på sine eldre dager. Ingen grunn for meg til å gjøre noe annet enn å spare selv. Noe annet ville jo vært idioti! Anonymkode: 7630d...2eb Seriøst? På hvilket måte skal de bruke opp arven? Skal de selge bolig og gi bort til veldedighet reise på cruse? Spille på enøyde banditter? Bade i champagne bare for å bli kvitt verdier før de går hen? Jeg synes det høres særdeles egoistisk ut. Jeg kunne aldri gjort noe lignende til mine egne barn. Anonymkode: 7136a...576
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #100 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 19.18): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a jeg sparer ikke, nettopp av de grunnene du nevner her 🤷♀️ Anonymkode: fc25c...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå