AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #1 Skrevet 27. april 2024 Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #2 Skrevet 27. april 2024 Ikke alle arver 10 mill... jeg tviler at på at jeg kommer til å arve noe særlig... vet at far har alt skrevet på kona si, og mor bruker opp alt som kommer inn. Anonymkode: 39513...6b7 18 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #3 Skrevet 27. april 2024 Arv er ingen rettighet, pass deg så du ikke får en overraskelse. Anonymkode: 2dbfd...6a3 15 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #4 Skrevet 27. april 2024 Husk at arv ikke er 100 % sikkert. Ting kan skje. Anonymkode: 5b841...afc 8
Gjest Bromance Skrevet 27. april 2024 #5 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arv er ingen rettighet, pass deg så du ikke får en overraskelse. Anonymkode: 2dbfd...6a3 Jo, arv er en rettighet, men om det er noe å arve er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #6 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Ingen garanti for noe, så jeg hadde spart ved siden av. Penger og verdier kan forsvinne før de som sitter på de dør. Anonymkode: bbcc1...337 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #7 Skrevet 27. april 2024 Her arves ikke stort mer en gode minner og det er ikke noe å planlegge pensjonisttilværelsen på. Anonymkode: 0bcc3...c56 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #8 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Jeg har allerede arvet foreldrene mine. Fikk mindre enn 100 000 totalt fra dem til sammen. Anonymkode: 449d5...650 5 4
Fighter83 Skrevet 27. april 2024 #9 Skrevet 27. april 2024 (endret) Man kan ikke forvente å få stor arv av sine foreldre sånn ting er på vei til å bli pr nå. Man blir jo fint 80-90 år og da er barna dems igjen 40-70 år. Da skal barna stå fint i det selv økonomisk og det er sjelden snakk om en gård eller familiebedrift å overta liksom. De eldre kan fint bruke alle pengene sine på seg selv! (Om de har massevis) De kan kjøpe seg turer, selge huset o.l og få seg en bedre tilpasset bolig som det passer å bli gammel og hjelpetrengende i mm. De kan kjøpe seg tjenester de har behov for osv. Helt tullete å gi sine barn på ca 40-70 år masse arv. De er jo da som regel på vei til å bli gjeldsfri eller kommet seg godt igang med å skape seg sine egne liv med mål mm. Endret 27. april 2024 av Fighter83 2
Million Skrevet 27. april 2024 #10 Skrevet 27. april 2024 Leste nylig en artikkel (som jeg ikke finner igjen nå, dessverre) om at pensjonister er de nye forbrukslånetagerne eller den aldersgruppen som gjelden øker raskest på. De låner for å leve et liv i sus og dus og med reiser mens de kan, og så når de faller fra, dekkes gjelden av arven i bolig de etterlater seg. Arvingene får seg en overraskelse da de arver minimalt eller ingenting. Denne artikkelen fra et par år tilbake skriver at norske pensjonister har 10 milliarder i inkassogjeld. Her er en annen artikkel fra noen år tilbake der det står at gjennomsnitts-70 åringer har en halv million i gjeld. Det er slutt på den tiden da alle eldre var gjeldsfrie og satt og sugde på labben og satte alle pengene på sparekonto. Jeg ville ikke vært så skråsikker på at du kommer til å arve alle de millionene. Kanskje de bestemmer seg for å bruke penger på sine eldre dager og låner på huset og reiser jorden rundt, drar på cruise i Karibien osv? 6 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #11 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine? Anonymkode: 251d7...42a Jeg sparer 1000,- i mnd i IPS og betaler selvsagt ned på boliglån etc, men vet også at jeg kommer til å arve 3-4 millioner på at tidspunkt så gidder ikke spinke og spare for mye. Mine foreldre er gift på 52. året og opptatt av at barn og barnebarn skal arve så blir overrasket om det skjer noe uventet der. Anonymkode: 6bbd7...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #12 Skrevet 27. april 2024 Lener meg selvsagt ikke på arv. Kan godt være at foreldrene mine selger hus, bil, hytte og båt for å blåse bort penger på gull og reiser. Hva vet jeg? Jeg vil aldri planlegge en alderdom basert på arv. Det er idioti! Anonymkode: d3474...fc5 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #13 Skrevet 27. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg sparer 1000,- i mnd i IPS og betaler selvsagt ned på boliglån etc, men vet også at jeg kommer til å arve 3-4 millioner på at tidspunkt så gidder ikke spinke og spare for mye. Mine foreldre er gift på 52. året og opptatt av at barn og barnebarn skal arve så blir overrasket om det skjer noe uventet der. Anonymkode: 6bbd7...4c6 Ting kan skje i de beste familier. Folk kan bli skilt/enkefolk og få ny partner, ukjente søsken kan dukke opp, folk kan bli demente/psykisk syke og bruke pengene sine, folk kan bli svindlet, folk kan bli frastjålet av andre familiemedlemmer. Anonymkode: 5b841...afc 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #14 Skrevet 27. april 2024 Jeg skjønner at du ikke gidder spare om du vet at du vil arve 10 millioner. Jeg vet at jeg aver 2- 2,5 millioner (har allerede fått overført boligen så den står på meg) og det er godt for jeg får nesten ingenting i pensjon. Ikke alle kan lene seg på arv TS mange vil arve mange millioner og noen ingenting. Anonymkode: 0c7fc...23c 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #15 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ting kan skje i de beste familier. Folk kan bli skilt/enkefolk og få ny partner, ukjente søsken kan dukke opp, folk kan bli demente/psykisk syke og bruke pengene sine, folk kan bli svindlet, folk kan bli frastjålet av andre familiemedlemmer. Anonymkode: 5b841...afc Det er sant, og jeg tar det selvsagt ikke for gitt at det blir arv. Men jeg er 49 år, mine foreldre 75 år, de har skrevet fremtidsfullmakt og de er veldig opptatt av rettferdighet og at alt skal være formelt riktig. Selv har jeg vært i 100% jobb i over 25 år, eier bolig som etter planen er nedbetalt før jeg går av med pensjon så gjør det jeg kan for å skape økonomisk grunnlag for egen pensjonisttilværelse. Anonymkode: 6bbd7...4c6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #16 Skrevet 27. april 2024 TS har et svært godt poeng. Husk at stort sett aller råd om pensjonssparing kommer fra banker som vil ha pengene til folk. Dessuten gir de veldig genrelle råd - og selvsagt, det er lurt å spare, HVIS man har råd til det. Dessuten er jo det et faktum at mage vil få dårlig pensjon, spesielt om man jobber i privat sektor. Men rådene er altfor genrelle - og så må jo det uansett veies opp mot hvordan man ønsker å leve livet sitt, og ikke minst hvor mye man har å avse. I tillegg handler det jo litt om hvordan ønsker å leve - kanskje har man heller lyst til å reise eksotiske ferier mens man fortsatt er ung og sprek, andre igjen vil kanskje være opptatt av å kjøpe seg en dyr bil når man ikke lenger har så mye appetitt på verken det motsatte kjønn, mat eller sprit... - så da trenger man noen penger til dette når mam blir gammel. Selvsagt kan man ikke med 100 prosent garanti vite at man får arv om 10-20-30 år frem i tid - men sannsynligheten for at man får en slik arv i ordnede familier er nok større enn for at man ikke skulle leve til man blir pensjonist - det er jo en del som ikke oppnår det også. Det må også tas med i beregningen, særlig om man har f.eks. hatt alvorlige sydkommer eller er kronisk syk. Anonymkode: ecd93...a40
Blåttvann Skrevet 27. april 2024 #17 Skrevet 27. april 2024 Fordi ting kan skje. Jeg har heller ikke det beste forholdet til min gjenlevende forelder og ser for meg at hen vil gjøre meg arveløs hvis jeg ikke stiller opp på hens gamle dager. Hadde jeg hatt et godt forhold til hen så hadde jeg følt meg tryggere på at de 7-8millene var garantert mine. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #18 Skrevet 27. april 2024 Tja, mine besteforeldre lever enda og er i nittiårene, mine foreldre er i seksti og syttiårene og jeg fyller straks førti. Trolig vil mine foreldre svar arve sine, men om mine lever like lenge som sind foreldre vil jeg være 68 når min mor er 90, lever hun like lenge som sin far som nå er 99 er det ikke arv på meg før jeg er 77. Derfor, og fordi jeg faktisk ikke aner hva jeg evt vil arve, sørger jeg for meg selv. Anonymkode: 96773...ed9 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #19 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS har et svært godt poeng. Husk at stort sett aller råd om pensjonssparing kommer fra banker som vil ha pengene til folk. Dessuten gir de veldig genrelle råd - og selvsagt, det er lurt å spare, HVIS man har råd til det. Dessuten er jo det et faktum at mage vil få dårlig pensjon, spesielt om man jobber i privat sektor. Anonymkode: ecd93...a40 Skulle ønske flere tok det inn over seg, at bankfolk ikke er rådgivere. De er selgere! Anonymkode: 39513...6b7 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #20 Skrevet 27. april 2024 Mine foreldre har lovet på tro og ære å bruke opp arven. Noe som er deres rett, og som de fortjener. De har knapt arvet noe, så alt de eier har de jobbet hardt for, og levd sparsommelig. Jeg er enig i at de fortjener å leve livet på sine eldre dager. Ingen grunn for meg til å gjøre noe annet enn å spare selv. Noe annet ville jo vært idioti! Anonymkode: 7630d...2eb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå