Gå til innhold

Mannen min sier jeg må gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 22.20):

Så du tror ikke de som bruker xl i klær selv er klar over at de er overvektige? Det forundrer meg stadig at så mange mener det er deres fulle rett og attpåtil helt rimelig at de skal kunne kommentere andres utseende. Nå kan fedme være et reelt helseproblem. Men du skriver spesifikt om utseende og jeg lurere da på om du mener en mann/dame også kan si til partneren sin at nesa deres er stygg og at man må operere den om man ikke skal forvente å bli vraka. 

Anonymkode: fdf5f...0c4

Du vil ikke tro hvor mange som i vekt-tråder her inne hevder de er "magre" med en BMI på 26 og "slanke" med en BMI på over 30. Det er helt vanlig at man ikke klarer å se hvordan man selv ser ut.

Det gjelder for all del andre veien også - mange som er tynne som ikke ser hvor tynne de er/har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kvinnelig samboer, hun tok med i samboerkontrakten at jeg ikke skulle gå opp i vekt. Veide vel 75kg og var godt trent. Det veier jeg nesten i dag og. Det var helt greit, for vi er begge aktive og +10 til 30kg er uaktuelt.
 

Vekt er veldig styrende for helseproblemer og livslengde

Hun hadde klausul og straff for utroskap og. 

Det var egentlig veldig alright. Klare rammer og skriftlig  akseptert. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Sander33 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en kvinnelig samboer, hun tok med i samboerkontrakten at jeg ikke skulle gå opp i vekt. Veide vel 75kg og var godt trent. Det veier jeg nesten i dag og. Det var helt greit, for vi er begge aktive og +10 til 30kg er uaktuelt.
 

Vekt er veldig styrende for helseproblemer og livslengde

Hun hadde klausul og straff for utroskap og. 

Det var egentlig veldig alright. Klare rammer og skriftlig  akseptert. 

Dette er å gå over streken. Jeg er helt for at man skal prøve å holde vekta, både for sin egen og partnerens del, og jeg synes det er greit å si ifra når han/hun har gått opp (eller ned for den saks skyld) mye i vekt. Å ha det i en kontrakt at man ikke skal gå opp i vekt høres derimot veldig kontrollerende og ganske trist ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander33 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en kvinnelig samboer, hun tok med i samboerkontrakten at jeg ikke skulle gå opp i vekt. Veide vel 75kg og var godt trent. Det veier jeg nesten i dag og. Det var helt greit, for vi er begge aktive og +10 til 30kg er uaktuelt.
 

Vekt er veldig styrende for helseproblemer og livslengde

Hun hadde klausul og straff for utroskap og. 

Det var egentlig veldig alright. Klare rammer og skriftlig  akseptert. 

Den samboerkontrakten kunne du bare tørke deg i rumpa med, siden den har null juridiske konsekvenser. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

Den samboerkontrakten kunne du bare tørke deg i rumpa med, siden den har null juridiske konsekvenser. 

Jeg jobbet i juridisk avdeling i ett av Norges aller største firma i 20årene mine.  

I kontrakten sto det at utroskap ble straffet med oppsigelse som kjæreste og fire flate dekk på bilen.. 

En direkte underliggende kostnad på 10.000 samt en følelse av «ok, man kødder ikke med den andre for den er gal som kutter dekkene om man er så drit at man er utro». 

Som sagt, kontrakter kan styres uten å prøves jurisdisk🤣 du drar ikke en slik for retten. Ingen signerte, den ble muntlig diskutert og akseptert. Jeg vil nesten anbefale slike.  Det var på andre, ikke omtalte punkter som var problemet. 
 

Jeg hadde ingen problemer med «vektkravet» hennes. I kontrakten sto det at «økning i kilo vil medføre at den andre finner sin kjæreste uappetittlig (var drøyt) og begge ville ha det. Jeg hadde og en X som este ut 30kg og klarte ingen ting lenger. Det hadde hun og. Gubben ble tjukk. Over 10år etter er ingen av oss overvektige eller +3kg tenker jeg. Slikt må man jobbe for. Felles mål. 

Endret av Sander33
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 19.14):

Jeg har lagt på meg en del kilo etter at vi ble sammen for over 15 år siden. Jeg har fått to barn og er ikke flink til trening. Jeg vet jeg bør bli flinkere og ta mer vare på meg selv. Jeg bruker str xl. I dag sa han at jeg sikkert er tre ganger større enn jeg skal/ bør være.. han legger også til at ingen andre i vår vennegjeng ser ut som meg. Jeg tenker han nok har rett i at jeg bør bli flinkere å ta vare på meg selv, men det såret meg veldig når han sammenlignet meg med andre vi kjenner  :( overreagerer jeg?

Anonymkode: cc563...3bc

Ja det er vondt å få det slengt i trynet at man er overvektig, men det er nok hans måte å gi beskjed på at han ikke synes noe om at du har blitt for stor, og at han derfor muligens er mindre tiltrukket av deg

Nå har du i alle fall en mulighet til å gå ned i vekt, og det er mye bedre enn at han for eksempel hadde forlatt deg for en annen dame eller vært utro.

Anonymkode: d77ee...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sander33 skrev (11 minutter siden):

Jeg jobbet i juridisk avdeling i ett av Norges aller største firma i 20årene mine.  

I kontrakten sto det at utroskap ble straffet med oppsigelse som kjæreste og fire flate dekk på bilen.. 

En direkte underliggende kostnad på 10.000 samt en følelse av «ok, man kødder ikke med den andre for den er gal som kutter dekkene om man er så drit at man er utro». 

Som sagt, kontrakter kan styres uten å prøves jurisdisk🤣 du drar ikke en slik for retten. Ingen signerte, den ble muntlig diskutert og akseptert. Jeg vil nesten anbefale slike.  Det var på andre, ikke omtalte punkter som var problemet. 
 

Jeg hadde ingen problemer med «vektkravet» hennes. I kontrakten sto det at «økning i kilo vil medføre at den andre finner sin kjæreste uappetittlig (var drøyt) og begge ville ha det. Jeg hadde og en X som este ut 30kg og klarte ingen ting lenger. Det hadde hun og. Gubben ble tjukk. Over 10år etter er ingen av oss overvektige eller +3kg tenker jeg. Slikt må man jobbe for. Felles mål. 

Selvfølgelig hadde du ingen problemer. Du er mann, går ikke gravid, føder ikke og er ikke like utsatt for hormonforstyrrelser som kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det er vondt å få det slengt i trynet at man er overvektig, men det er nok hans måte å gi beskjed på at han ikke synes noe om at du har blitt for stor, og at han derfor muligens er mindre tiltrukket av deg

Nå har du i alle fall en mulighet til å gå ned i vekt, og det er mye bedre enn at han for eksempel hadde forlatt deg for en annen dame eller vært utro.

Anonymkode: d77ee...a5e

Og neste gang vil han kreve silikon, fettsuging eller Botox. For damene til kompisene ser jo så mye yngre ut i trynet, har så mye større/fastere pupper osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rosalilje84 said:

Og neste gang vil han kreve silikon, fettsuging eller Botox. For damene til kompisene ser jo så mye yngre ut i trynet, har så mye større/fastere pupper osv.

Å ønske å unngå helseskadelig overvekt er ikke heeelt det samme som å kreve silikon og botox.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (15 minutter siden):

Å ønske å unngå helseskadelig overvekt er ikke heeelt det samme som å kreve silikon og botox.

Selvfølgelig. Men da må han være opptatt av helsa til TS, ikke hvordan de fjonge damene til kompisene hans ser ut. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Selvfølgelig hadde du ingen problemer. Du er mann, går ikke gravid, føder ikke og er ikke like utsatt for hormonforstyrrelser som kvinner. 

Man blir ikke automatisk feit av å få unger. Noen bruker litt tid på å gå ned, og kroppen kan endre seg med strekkmerker, løs hud etc. Det siste får man ikke gjort så mye med, men vekta har man faktisk kontroll over. Det er ikke noe problem å komme tilbake til gammel vekt og holde seg der hvis man vil. Men hvis innstillinga er at man må gå opp 10 kg for hver unge, er det jo klart det blir vanskeligere. 

Det er for øvrig flere overvektige menn enn kvinner i Norge, så tror ikke noe på at det er lettere for menn enn kvinner å holde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (15 minutter siden):

Man blir ikke automatisk feit av å få unger. Noen bruker litt tid på å gå ned, og kroppen kan endre seg med strekkmerker, løs hud etc. Det siste får man ikke gjort så mye med, men vekta har man faktisk kontroll over. Det er ikke noe problem å komme tilbake til gammel vekt og holde seg der hvis man vil. Men hvis innstillinga er at man må gå opp 10 kg for hver unge, er det jo klart det blir vanskeligere. 

Det er for øvrig flere overvektige menn enn kvinner i Norge, så tror ikke noe på at det er lettere for menn enn kvinner å holde vekta.

Nei, det er ikke min innstilling. Men jeg klarte for eksempel aldri å gå ned til min "opprinnelige vekt", blant annet fordi jeg var naturlig undervektig før graviditeten. Så nei, jeg hadde faktisk aldri klart å slanke meg tilbake til BMI på 17,5. Uansett hva jeg spiste og hvordan jeg trente.

Selv om det er flere overvektige menn enn kvinner, så er det nok lettere for en mann å holde vekta. Kvinner responderer med vektøkning på flere forskjellige forhold enn menn, blant annet på hormonell prevensjon, graviditet, amming, lavt stoffskifte osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fleste ( I vestlige land)  at normalvektige er mer seksuelt tiltrekkende enn overvektige? Ja

Vil vekten ha noe å si for kjærligheten man føler for sin partner etter et langt samliv hos de fleste? Nei

Imidlertid vil naturligvis samlivet bli skadelidende hvis den andre partneren ikke finner sin finner sin motpart tiltrekkende lenger. Intimitet er selve limet i et godt forhold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke min innstilling. Men jeg klarte for eksempel aldri å gå ned til min "opprinnelige vekt", blant annet fordi jeg var naturlig undervektig før graviditeten. Så nei, jeg hadde faktisk aldri klart å slanke meg tilbake til BMI på 17,5. Uansett hva jeg spiste og hvordan jeg trente.

Selv om det er flere overvektige menn enn kvinner, så er det nok lettere for en mann å holde vekta. Kvinner responderer med vektøkning på flere forskjellige forhold enn menn, blant annet på hormonell prevensjon, graviditet, amming, lavt stoffskifte osv. 

Regner med de fleste skjønner at jeg ikke mener at man skal/bør slanke seg tilbake til undervekt dersom man var undervektig før graviditeten. Jeg snakker om folk som hadde normal vekt. 

At hormonell prevensjon fører til vektøkning, er stort sett en myte for alt annet enn p-sprøyte (1.). Amming fører ofte til vektnedgang, ikke oppgang (fordi kroppen bruker mer energi). Lavt stoffskifte fører ofte til vektøkning, men det er vel ikke noen forskjell på menn og kvinner der? Begge kjønn kan få lavt stoffskifte.

Av hva jeg kan finne av info, er det lite som tyder på at det er vanskeligere for kvinner enn for menn å holde vekta. På individnivå er det selvfølgelig store forskjeller.

1.

Sitat

P-sprøyte (Depot-Provera) er den eneste hormonelle prevensjonsmetoden som alltid er forbundet med vektøkning. I en studie med observasjonstid på tre år fant man at de som brukte Depot-Provera, i gjennomsnitt hadde en vektøkning på fem kilo. De som brukte vanlige P-piller, hadde ingen vektøkning.

Det er ingen forskjeller mellom de ulike P-pillene når det gjelder tilbøyeligheten til å forårsake vektøkning. En lang rekke studier er utført med fokus på å undersøke om P-piller gir vektøkning, og konklusjonen er negativ - det er ingen sikre bevis for at P-pillene fører til økt vekt. Det er heller ikke slik at noen P-piller medfører større risiko for vektøkning enn andre.

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/prevensjon/hormonell-prevensjon-bivirkninger?page=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

Regner med de fleste skjønner at jeg ikke mener at man skal/bør slanke seg tilbake til undervekt dersom man var undervektig før graviditeten. Jeg snakker om folk som hadde normal vekt. 

At hormonell prevensjon fører til vektøkning, er stort sett en myte for alt annet enn p-sprøyte (1.). Amming fører ofte til vektnedgang, ikke oppgang (fordi kroppen bruker mer energi). Lavt stoffskifte fører ofte til vektøkning, men det er vel ikke noen forskjell på menn og kvinner der? Begge kjønn kan få lavt stoffskifte.

Av hva jeg kan finne av info, er det lite som tyder på at det er vanskeligere for kvinner enn for menn å holde vekta. På individnivå er det selvfølgelig store forskjeller.

1.

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/prevensjon/hormonell-prevensjon-bivirkninger?page=2

Amming kan gi vektoppgang i en del tilfeller. Les deg gjerne opp. Lavt stoffskifte rammer kvinner mye oftere enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 19.14):

Jeg har lagt på meg en del kilo etter at vi ble sammen for over 15 år siden. Jeg har fått to barn og er ikke flink til trening. Jeg vet jeg bør bli flinkere og ta mer vare på meg selv. Jeg bruker str xl. I dag sa han at jeg sikkert er tre ganger større enn jeg skal/ bør være.. han legger også til at ingen andre i vår vennegjeng ser ut som meg. Jeg tenker han nok har rett i at jeg bør bli flinkere å ta vare på meg selv, men det såret meg veldig når han sammenlignet meg med andre vi kjenner  :( overreagerer jeg?

Anonymkode: cc563...3bc

Tenker han prøver å være ærlig🫣men samtidig virker han ufattelig slem, det er virkelig urettferdig at han sammenligner deg med andre. Har han et godt øye med noen andre i vennegjengen🤔jeg tror jeg hadde tatt en god prat for å høre hva han mener og hvorfor han kommer med det nå

Anonymkode: 6def0...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Irak skrev (På 1.5.2024 den 23.14):

Hadde han virkelig brydd seg så hadde han invitert deg med på aktiviteter, som er bra for dere begge tenker jeg da 💕🪷

Kanskje han har gjort det over lengre tid, men TS har sagt nei. Hva vet vi?

Anonymkode: 783bc...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 29.4.2024 den 14.24):

Da hadde han sagt at de andre spiser sunnere, ikke at de er tynnere.

Nei, det er jo vekten som er helseskadelig, ikke kostholdet.

En slank person kan spise junk food og likevel være sunnere enn en overvektig person som spiser fisk og salat. 

Anonymkode: 55061...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er jo vekten som er helseskadelig, ikke kostholdet.

En slank person kan spise junk food og likevel være sunnere enn en overvektig person som spiser fisk og salat. 

Anonymkode: 55061...22c

Overhodet ikke. Du kan for eksempel få diabetes selv om du er slank, selv om du spiser dritt. Mangelsykdommer kan du også få. En lettere overvektig person som spiser sunt og løper flere halvmaraton i året er selvfølgelig mer sunn og mindre utsatt for livsstilssykdommer enn enn tynn person som aldri trener og spiser masse dritt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 9.47):

dummeste jeg har lest. Og dessverre en kommentar jeg hører stadig vekk fra mine overvektige, late venninner. Har selv erfart at trening gjør meg slank, og tok av meg 20kg på denne måten. Dessuten så gir trening motivasjon til å droppe drittmaten. 

Anonymkode: 81a95...5a4

Enig, samme her :) 

Anonymkode: 55061...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...