Gå til innhold

Større porer - noen tips til hudpleie og sminke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 42 år og har det siste året sett at huden min har fått litt større porer. Har alltid vært plaget med store porer/svarte prikker på nesa, men der har jeg gitt opp å prøve å gjøre noe (men tar gjerne imot tips om det også, hvis noen har noe som faktisk funker). Men jeg dekker det med concealer og det funker greit nok. Men nå ser jeg at jeg har større porer i panna og kanskje også på haka. Hva kan jeg gjøre med dette når det gjelder hudpleie?

Og hva bør jeg gjøre sminkemessig? Jeg bruker mineralfoundation i pudderform, og har lurt på om jeg bør gå over til flytende foundation? Jeg prøvde en type primer som skal ha porefyllende effekt, men jeg syns ikke jeg ser noe forskjell, annet enn at sminken sitter bedre. 

Anonymkode: a59e1...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker bha toner fra paulas choice  , 5 prosent niacimid og et retinol serum mot porene på nesa. Det kurerer ikke, men hjelper. Har stoppet i perioder og da blir de mer synlige. Sminke bruker jeg en god primer som feks porefessionals eller dr Brandt sin pore minimiser.  Denne er et must, har prøvd mye forskjellig men opplever best effekt med disse. Foundation har ikke så mye å si på porer hvis underlaget er bra. Til nøds kan man bruke flytende foundation med en liten kost og "dytte" foundation inn for å dekke dem. Jeg foretrekker å bruke primer. 

Anonymkode: 887fa...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er huden din ellers, TS?  Både fet og tørr hud kan gi store porer/sorte prikker. Eller har du kombinert hud med fet/uren t-sone og normal/tørr ellers?

Som AB over her skriver, så kan niacinamide og BHA hjelpe. Niacinamide er en form for vitamin B3, som bl.a. bidrar til å balansere talgproduksjonen og dermed forebygge hudormer, som består av overskuddstalg, døde hudceller og smuss. BHA er salisylsyre, som løser opp talget i porene, og har også en balanserende effekt på talgproduksjonen.

Retinol øker cellefornyelsen, øker produksjonen av kollagen og reduserer nedbrytelsen av kollagen som følge av soleksponering.

I tillegg til dette er det viktig at du er nøye med å rense huden, mange opplever at oljerens/dobbeltrens er effektivt mot hudormer.

Du må også tilføre huden tilstrekkelig fukt med en krem tilpasset din hudtype, og til slutt bruke solbeskyttelse. UV-strålene bryter nemlig ned bindevevet og elastinfibre i huden slik at den blir mindre elastisk, noe som også bidrar til forstørrede porer. Retinol gjør dessuten huden mer solsensitiv.

Som AB over her også skriver, så spiller typen foundation mindre rolle når underlaget er bra.

Om du ønsker forslag til produkter og hudpleierutine, bidrar jeg gjerne🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://utseende.no/produkt/merker/some-by-mi/some-by-mi-ahabhapha-30-days-miracle-solution-4-step-kit?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwxLKxBhA7EiwAXO0R0PlqPGTYBNn3HUq6O9bEJruLsMHICI5gMBaJASSqh7BtQIw3fjAZ2BoCO2cQAvD_BwE

 

Denne serien gir meg helt fantastisk hud. Jeg har byttet på å bruke padsene og serumet + ansiktskremen. Startet med dette kittet først og forelsket meg helt i det. Jeg har sensitiv hud så når jeg har brukt opp produktene så tar jeg en liten pause før jeg begynner igjen. Veldig vanlig å oppleve "purging" (kviseutbrudd, se verre ut før det blir bedre. Tar ca 2-3 uker å gå over) i starten, jeg gjorde det, men så ble huden min perfekt etter 4-5 ukers tid, veldig verdt det! Bare husk solkrem ellers er all hudpleie bortkasta tid og penger.

Jeg finner tynnere lag med sminke best, jo tyngre og tykkere lag jo mer vil alt bli forstørret omtrent. Husk god hudpleie under sminke. Serien jeg nevnte er perfekt under sminke! 

Anonymkode: 4aa4d...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...