Gå til innhold

Bedre hjelpetilbud til gjerningspersoner i familievoldssaker


Andro

Anbefalte innlegg

Ett av forslagene til mannsutvalget for å bedre kårene til menn er å styrke hjelpetilbudet til personer som utøver vold i nære relasjoner. 

Hvordan tenker du at dette hjelper gutter og menn til økt samfunnsdeltagelse?

Selv tenker jeg at:
- Det er nyttig for gutter og menn som blir utsatt for vold, at voldsutøverne får økte sjanser til å endre adferd - uavhengig av gjerningspersonens kjønn
- Det må utvikles andre måter å uttrykke seg på enn vold for de som bruker vold som kommunikasjon
- Vold er ikke en gangbar måte å søke makt eller kontroll på, hverken i nære relasjoner eller politisk. Man må utvikle andre strategier

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, voldspersoner skal ikke ha hjelp. De skal ha straff. Helst så lenge som mulig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 28.4.2024 den 15.41):

Nei, voldspersoner skal ikke ha hjelp. De skal ha straff. Helst så lenge som mulig.

Det er ingen motsetning mellom straff og hjelp. 

Sinnemestringskurs er effektive. Mange slutter å bruke vold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 28.4.2024 den 15.41):

Nei, voldspersoner skal ikke ha hjelp. De skal ha straff. Helst så lenge som mulig.

Alle som utøver alle former for vold skal da ha livstid i fengsel?

For om du ikke lærer de alternativ til vold og hvorfor de er voldelige vil de jo mest sannsynlig bare fortsette.  

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart at for eksempel ATV (alternativ til vold) er et tilbud som har veldig god effekt for de som utøver vold og barn som har opplevd vold mellom foreldre for eksempel. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at for at det skulle ha skikkelig effekt, så bør man tenke primær og ikke sekundærprevensjon. Men ellers flott forslag, men uheldig formulert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Clearpath skrev (25 minutter siden):

Alle som utøver alle former for vold skal da ha livstid i fengsel?

For om du ikke lærer de alternativ til vold og hvorfor de er voldelige vil de jo mest sannsynlig bare fortsette.  

 

Livstid hadde vært veldig greit. Det er ofrene som skal ha hjelp, ikke den som slår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 28.4.2024 den 15.41):

Nei, voldspersoner skal ikke ha hjelp. De skal ha straff. Helst så lenge som mulig.

Så du vil at de skal sone og så gå ut å utøve vold mot flere? Det beste er jo at de får hjelp til å bli bedre mennesker for det gavner absolutt alle. Jeg sier IKKE at de ikke skal ha straff i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (1 time siden):

Så du vil at de skal sone og så gå ut å utøve vold mot flere? Det beste er jo at de får hjelp til å bli bedre mennesker for det gavner absolutt alle. Jeg sier IKKE at de ikke skal ha straff i tillegg. 

Ikke hvis de har livsvarig. Da slipper de ikke ut. Allmennheten skal beskyttes mot vold. Hjelp ofrene i stedet.

Jeg har null sympati med personer som utøver vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Ikke hvis de har livsvarig. Da slipper de ikke ut. Allmennheten skal beskyttes mot vold. Hjelp ofrene i stedet.

Jeg har null sympati med personer som utøver vold.

Spiller det noen rolle hvor alvorlig volden er, eller er bør det være livstid uansett?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Livstid hadde vært veldig greit. Det er ofrene som skal ha hjelp, ikke den som slår.

Vold et som du sikkert vet mer enn fysisk vold, andre former for vold kan gjøre mange ganger gjøre like stor skade.

Hva med dem som klikker i vinkel og skjeller ut partner/barn hver gang noe går dem imot, hvit lenge skal vi sperre dem inne? Og hvordan beskytte oss mot dem når de kommer ut?

Og hva med alvorlighetsgraden i den fysiske volden? Hva skal til for å sperres inne på livstid? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpetilbudet til gjerningsmenn er allerede bedre enn tilbudet til ofre har jeg inntrykk av.

Når jeg kom meg bort fra min eks fikk han plass ved ATV etter en mnd tid tror jeg. Jeg har endelig fått plass og behandler, men ikke kommet igang med behandling enda, etter 1.5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (41 minutter siden):

Vold et som du sikkert vet mer enn fysisk vold, andre former for vold kan gjøre mange ganger gjøre like stor skade.

Hva med dem som klikker i vinkel og skjeller ut partner/barn hver gang noe går dem imot, hvit lenge skal vi sperre dem inne? Og hvordan beskytte oss mot dem når de kommer ut?

Og hva med alvorlighetsgraden i den fysiske volden? Hva skal til for å sperres inne på livstid? 

 

Samme straff for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (42 minutter siden):

Spiller det noen rolle hvor alvorlig volden er, eller er bør det være livstid uansett?

Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (16 minutter siden):

Uansett.

Bra det ikke er du som bestemmer da.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...