Gå til innhold

Hvordan ender lønnsoppgjøret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

LanoAltforstor skrev (1 time siden):

Skulle ønske det endte med at statlige og kommunale "bedrifter" ble nedskalert med ca 60% og at de som da fikk fyken ble nødt til å finne seg en skikkelig jobb der de faktisk måtte jobbe og bidra til samfunnsutviklingen.

Vel, man kan jo drømme.

Tror det hadde blitt dårlig med helsevesen, skoler og kommunale tjenester da, gitt. Merkelig hvor mange som lever i den villfarelsen at de fleste offentlig ansatte ikke har arbeidsoppgaver av betydning. 🙄

Anonymkode: 456a1...bb2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tipper unio ender i tvungen lønnsnemd før uken er over... så kommer LO etter med streik når uravstemningen er over. så vil alt ta fryktelig lang tid å ro i havn når høsten kommer. g hva som da skjer igjen neste år kan man bare spekulere i. jeg må jo vurdere bytte forbund feks. alt etter hvem som vinner frem nå  

Anonymkode: 97575...fd3

Uansett er du bundet i to år fremover basert på hvor du var medlem 1. mai 2024. 
Ellers er jeg enig, jeg tror Unio også bevisst styrer mot tvungen lønnsnemnd med de sokkel-arbeiderne + meteorologene. Akkurat som Akademikerne gjorde med NSM (og Mattilsynets kjøttkontrollansatte, men NSM ble grunnen regjeringen brukte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så YS trenger ikke følge resultatet fra sin uravstemning? Dette blir stadig mer uoversiktlig. 

Anonymkode: e84e0...ba0

Nei, YS har godtatt resultatet. De er ferdige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

PS: Dette ønsker ikke LO-Peggy å fokusere på i mediene, derfor sparker hun i alle retninger om «lik lønn for likt arbeid» og «usolidarisk». Men realiteten er at LO ønsker å fortsette å ha sugerør inn i de høyt utdannedes lønnsmasse. De har nå i tillegg mistet de uorganiserte - tidligere hadde de sugerør inn i de uuorganisertes lønnsmasse også. Nå er det i de fleste virksomheter Akad/Unio som har fått det sugerøret. 

Blir du ikke lei av å kjate om «sugerør»? Det er ikke LO det er snakk om, det er kolleger som har samme oppgaver og ansvar og bør tjene noenlunde likt. Det er også snakk om at en bitteliten andel lavtlønnete statsansatte som bidrar til at staten får oppfylt sitt samfunnsoppdrag  også skal kunne livnære seg av å jobbe i staten. Tilleggene til denne gruppen er så små at det ikke utgjør noen forskjell for «utdanningsgruppene» i staten. 
Om Akad/unio ønsker mer lønn for sine medlemmer, bør de streike for større ramme/mer penger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Uansett er du bundet i to år fremover basert på hvor du var medlem 1. mai 2024
Ellers er jeg enig, jeg tror Unio også bevisst styrer mot tvungen lønnsnemnd med de sokkel-arbeiderne + meteorologene. Akkurat som Akademikerne gjorde med NSM (og Mattilsynets kjøttkontrollansatte, men NSM ble grunnen regjeringen brukte). 

Såfremt det ikke blir likelydende avtaler/felles pott da. Det er fortsatt det som ligger på bordet fra statens side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig jeg ikke har forstått dette riktig: 

Etter at tvungen lønnsnemnd må det fremmes en lov som Stortinget må vedta med alminnelig flertall? Regjeringen + SV har flertall. 
(Håper statsansatte Akademikere merker seg det i forkant av neste valg i så fall) 

Blir loven vedtatt ender det i Rikslønnsnemnda? Der er det tre nøytrale medlemmer: 
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud (leder)
Seniorforsker Erling Barth 
Professor Bjørnar Borvik

Fast medlem og representant for statens interesser:

Statens personaldirektør Gisle Norheim

MEN SÅ: 

Fast medlem og representant for tjenestemannsinteresser 

Leder i LO Stat Egil André Aas

HVA I ALLE DAGER! Har Akademikerne en motstander som representant? Vil ikke LO være inhabile i denne saken? 

Anonymkode: f9c8a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg består nemda av: 

• Leder og to faste nøytrale medlemmer
  • To faste medlemmer fra partene i arbeidslivet
  • Ett medlem fra hver av partene i saken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (9 minutter siden):

Blir du ikke lei av å kjate om «sugerør»? Det er ikke LO det er snakk om, det er kolleger som har samme oppgaver og ansvar og bør tjene noenlunde likt. Det er også snakk om at en bitteliten andel lavtlønnete statsansatte som bidrar til at staten får oppfylt sitt samfunnsoppdrag  også skal kunne livnære seg av å jobbe i staten. Tilleggene til denne gruppen er så små at det ikke utgjør noen forskjell for «utdanningsgruppene» i staten. 
Om Akad/unio ønsker mer lønn for sine medlemmer, bør de streike for større ramme/mer penger. 

Kan ikke du bare gi meg bittelitt av de pengene du tjener resten av arbeidslivet? Lønnen til statsansatte økes, men  jeg kan få noe av din lønn? Vi kan starte smått med 500 i måneden, du merker ikke det. Det er penger du aldri har sett. Vi kan øke til 1000 etter to år? Etter 10 år har det økt til 120 000.  Du merker ikke det heller og livet mitt blir litt bedre. Får du trøbbel, så lover jeg å ikke bare la være å støtte deg, men dolke deg i ryggen.

LO har holdt på sånn siden Akademikerne ble opprettet. Kan ikke vi få ha vår avtale i fred og fordele våre lønnsmidler lokalt slik vi vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LanoAltforstor skrev (4 minutter siden):

Du kan lett gi 60% fyken i stat og kommune.
Sa jeg lærere, sykepleiere og leger?

Hva med byråkratene i sykehusforetakene, fylkeskommunene(?), NAV, Skatt, samt en endeløs rekke med andre etater og foretak?

Du gjør deg jo vanskelig med vilje.

Ta det i en annen tråd? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan ikke du bare gi meg bittelitt av de pengene du tjener resten av arbeidslivet? Lønnen til statsansatte økes, men  jeg kan få noe av din lønn? Vi kan starte smått med 500 i måneden, du merker ikke det. Det er penger du aldri har sett. Vi kan øke til 1000 etter to år? Etter 10 år har det økt til 120 000.  Du merker ikke det heller og livet mitt blir litt bedre. Får du trøbbel, så lover jeg å ikke bare la være å støtte deg, men dolke deg i ryggen.

LO har holdt på sånn siden Akademikerne ble opprettet. Kan ikke vi få ha vår avtale i fred og fordele våre lønnsmidler lokalt slik vi vil. 

Fordi vi er grunnleggende uenige i at det er «deres» lønnsmidler. Vi mener pengene tilhøre hele laget. 

Endret av mmd
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (37 minutter siden):

Nei, YS har godtatt resultatet. De er ferdige. 

Er uravstemningen i LO-stat ferdig? 

Selv om forbundet har godtatt resultatet kan det fortsatt bli streik om medlemmene sier nei, og det er det vel en viss fare for at YS gjør. 

Anonymkode: be9cc...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Dette ønsker ikke LO-Peggy å fokusere på i mediene, derfor sparker hun i alle retninger om «lik lønn for likt arbeid» og «usolidarisk». Men realiteten er at LO ønsker å fortsette å ha sugerør inn i de høyt utdannedes lønnsmasse. De har nå i tillegg mistet de uorganiserte - tidligere hadde de sugerør inn i de uuorganisertes lønnsmasse også. Nå er det i de fleste virksomheter Akad/Unio som har fått det sugerøret. 

Omtrent ALLE statsansatte har høyere utdanning! Hvor får man jobb i staten uten høyere utdanning i dag??? Hvor mange ganger må dette nevnes? 

Ja til lik lønn for likt arbeid - og ja til et helsefremmende rettferdig arbeidsmiljø! 

Anonymkode: 091ce...d7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (15 minutter siden):

i tillegg består nemda av: 

• Leder og to faste nøytrale medlemmer
  • To faste medlemmer fra partene i arbeidslivet
  • Ett medlem fra hver av partene i saken

Ja. Men man må jo være Trettebergstuen, Huitfeldt eller Brenna for å ikke se habilitetsspørsmålet her. ( ok sleng på Borten Moe og Solberg også) 

LO som representant for Akademikerne? Det er helt latterlig. «APLO» får dobbeltstemme i nemnda. 

Dette må noen i Akademikerne visst på forhånd? Hva driver de med. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (8 minutter siden):

Fordi vi er grunnleggende uenige i at det er «deres» lønnsmidler. Vi mener pengene tilhøre hele laget. 

Vi er ikke på lag. Det har LO bevist mang en gang og på utallige måter. 

Uansett, jeg ser skjevfordeling og «sugerør» fortsatt gjelder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er uravstemningen i LO-stat ferdig? 

Selv om forbundet har godtatt resultatet kan det fortsatt bli streik om medlemmene sier nei, og det er det vel en viss fare for at YS gjør. 

Anonymkode: be9cc...d79

Uravstemningen i LO stat er ikke ferdig. LO stat har frist til 20. juni med å gi endelig svar til riksmekleren. 

YS skal ikke ha uravstemning, de har godtatt resultatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener at to senioringeniør som jobber sammen ikke er på samme lag? Eller to professorer eller førstekonsulenter, begge med samme utdanning og arbeidsoppgaver?

Og hva med de som rengjør kontoret ditt, er ikke de på samme lag som deg?

Endret av mmd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fortell meg, hvem er det som tar lønnsmidlene til ansatte med høyere utdanning? Hvem er disse menneskene? En eller to renholdsarbeidere av 200 stk ansatte med høyere utdanning?? Hvem er det dere ikke unner en lønn å leve av? 

Anonymkode: 091ce...d7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Men man må jo være Trettebergstuen, Huitfeldt eller Brenna for å ikke se habilitetsspørsmålet her. ( ok sleng på Borten Moe og Solberg også) 

LO som representant for Akademikerne? Det er helt latterlig. «APLO» får dobbeltstemme i nemnda. 

Dette må noen i Akademikerne visst på forhånd? Hva driver de med. 

Et medlem fra hver av partene = akademikerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...