AnonymBruker Skrevet 17. juni #241 Del Skrevet 17. juni LO har jo mistet ethvert fnugg av troverdighet. Hvordan fungerer en frivillig lønnsnemnd? Hvis dette ender med én avtale, etter et shitshow av en lønnsforhandling og all dritten LO-Peggy har liret av seg om et annet forbunds lovlige streik, da blir det opprør i Unio/Akad. LO kan bare venne seg til at det blir dårlig stemning i lønnsoppgjørene framover, for de er IKKE størst i staten, og kan IKKE diktere hvordan de vil ha det. Dette tror jeg kan backfire kraftig for LO. Anonymkode: 456a1...bb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #242 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): LO har jo mistet ethvert fnugg av troverdighet. Hvordan fungerer en frivillig lønnsnemnd? Hvis dette ender med én avtale, etter et shitshow av en lønnsforhandling og all dritten LO-Peggy har liret av seg om et annet forbunds lovlige streik, da blir det opprør i Unio/Akad. LO kan bare venne seg til at det blir dårlig stemning i lønnsoppgjørene framover, for de er IKKE størst i staten, og kan IKKE diktere hvordan de vil ha det. Dette tror jeg kan backfire kraftig for LO. Anonymkode: 456a1...bb2 Enig!! Der fikk du sagt det.🙌 Det kommer til å bli et shitshow. Peggy er allerede upopulær. 2 av 3 støttet streiken. Anonymkode: a68cd...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #243 Del Skrevet 17. juni Oppgjøret er over. Anonymkode: d50f8...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #244 Del Skrevet 18. juni 17 hours ago, AnonymBruker said: Enig!! Der fikk du sagt det.🙌 Det kommer til å bli et shitshow. Peggy er allerede upopulær. 2 av 3 støttet streiken. Anonymkode: a68cd...62f Ser at selv en del hardbarka LO'ere mener Peggy er mer opptatt av å please Arbeiderpartiet enn av å følge medlemmenes ønsker. Anonymkode: e84e0...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #245 Del Skrevet 18. juni Har timelønn på tariff, Fellesforbundet, går opp 11.5 kroner om det stemmes gjennom. Får vel være greit. Anonymkode: 19d2b...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #246 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ser at selv en del hardbarka LO'ere mener Peggy er mer opptatt av å please Arbeiderpartiet enn av å følge medlemmenes ønsker. Anonymkode: e84e0...ba0 Det skal bli spennende å se hvor dette bærer hen videre for LOs ledelse. Dette må være en ganske kraftig ripe i lakken. Jeg gruer meg allerede til de hensynsløse kommentarene LO v/Peggy kommer til å komme med hvis Unio/Akademikerne taper i tvungen lønnsnemnd. Noe jeg dessverre mener det er en reell mulighet for at de kan komme til å gjøre. Men det kan slå tilbake på dem selv, for LO er ikke størst i staten. Kanskje ender det med 75% lokalt og prosenttillegg hvert eneste år, haha. DA blir ikke stemningen blant LOs medlemmer god! Anonymkode: 456a1...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #247 Del Skrevet 7. september Vi fikk beskjed denne uken (statlig bedrift) om at årets lokale lønnsforhandlinger er utsatt til neste år. De rekker heller ikke utbetale de 0,75% vi fikk sentralt dette året. Så da er vi faktisk i en situasjon at i et år med den høyeste inflasjonen jeg har opplevd i min tid i arbeidslivet, blir det ikke en krone ekstra utbetalt hele året. Dette merkes veldig godt i lommeboka. Jeg er av de heldige med buffer, men det virker som spesielt LO-ledelsen tror alle har buffer til å vente til neste år. Det aller viktigste for LO var å få tilbake felles avtale (som det fortsatt gjenstår å se om de klarer), og de påstår at medlemmene ønsker det samme. Det kan godt være dette er det beste for medlemmene på sikt, men akkurat dette året ville nok de fleste prioritert å få penger utbetalt. Og YS dilter bare med LO. Anonymkode: e84e0...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #248 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi fikk beskjed denne uken (statlig bedrift) om at årets lokale lønnsforhandlinger er utsatt til neste år. De rekker heller ikke utbetale de 0,75% vi fikk sentralt dette året. Så da er vi faktisk i en situasjon at i et år med den høyeste inflasjonen jeg har opplevd i min tid i arbeidslivet, blir det ikke en krone ekstra utbetalt hele året. Dette merkes veldig godt i lommeboka. Jeg er av de heldige med buffer, men det virker som spesielt LO-ledelsen tror alle har buffer til å vente til neste år. Det aller viktigste for LO var å få tilbake felles avtale (som det fortsatt gjenstår å se om de klarer), og de påstår at medlemmene ønsker det samme. Det kan godt være dette er det beste for medlemmene på sikt, men akkurat dette året ville nok de fleste prioritert å få penger utbetalt. Og YS dilter bare med LO. Anonymkode: e84e0...ba0 LO har ikke klart å kommunisere til medlemmene sine hvorfor de prioriterer én avtale fremfor alt annet. De har virkelig gjort en slett jobb både ovenfor egne medlemmer, og ovenfor Unio/Akademikerne - hvor de gikk hardt til angrep på en helt lovlig streik. Skammelig oppførsel fra LOs ledelse. Jeg er i Akademikerne, vi har også fått beskjed om at det ikke blir noen utbetaling før ut i neste år uansett. Kanskje kan det bli ganske langt inn i neste år også, hvis det blir lokale forhandlinger som vanlig med store deler av potten. Dvs at ikke arbeidsgiver og organisasjonene lokalt blir enige om å bare dele ut hele potten som en flat prosent til alle. Det er mye overheng og glidning også, så sannsynligvis vil det bli rundt eller rett under 3% som faktisk blir delt ut til medlemmene (totalt). Anonymkode: 456a1...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #249 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): LO har ikke klart å kommunisere til medlemmene sine hvorfor de prioriterer én avtale fremfor alt annet. De har virkelig gjort en slett jobb både ovenfor egne medlemmer, og ovenfor Unio/Akademikerne - hvor de gikk hardt til angrep på en helt lovlig streik. Skammelig oppførsel fra LOs ledelse. Anonymkode: 456a1...bb2 Ja, og selv om de hadde gjort bedre forsøk på å forklare, ville nok mange ikke vært enige i at det kan nedprioriteres med lønnstillegg akkurat i år. Håper i hvert fall det ikke blir et helt år forsinket, så de tror folk "glemmer" til neste år at de ikke fikk noe i år. Mange kan jo bli litt blendet hvis de plutselig får utbetalt alt på en gang, men i år er det så lite at det blir smuler uansett. Og vi vet jo hvor mange som synes det er stas å få igjen sine egne penger i skatteoppgjøret, for å si det sånn. Jeg synes årets oppgjør bør etterbetales med renter, når det fort kan gå opp mot to år siden sist noe ekstra ble utbetalt, og renta er høy. Si man får 30 000 etterbetalt da, kunne fått bra med renter på det på et år. Anonymkode: e84e0...ba0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #250 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, og selv om de hadde gjort bedre forsøk på å forklare, ville nok mange ikke vært enige i at det kan nedprioriteres med lønnstillegg akkurat i år. Håper i hvert fall det ikke blir et helt år forsinket, så de tror folk "glemmer" til neste år at de ikke fikk noe i år. Mange kan jo bli litt blendet hvis de plutselig får utbetalt alt på en gang, men i år er det så lite at det blir smuler uansett. Og vi vet jo hvor mange som synes det er stas å få igjen sine egne penger i skatteoppgjøret, for å si det sånn. Jeg synes årets oppgjør bør etterbetales med renter, når det fort kan gå opp mot to år siden sist noe ekstra ble utbetalt, og renta er høy. Si man får 30 000 etterbetalt da, kunne fått bra med renter på det på et år. Anonymkode: e84e0...ba0 De var nødt til å gjøre det i år, for neste år er et mellomoppgjør, hvor det ikke ville vært mulig å forhandle om tariffavtalenes innhold. Og om to år er det realistisk sett høyst sannsynlig en borgerlig regjering, som aldri ville krevd én avtale, så der ville ikke LO fått gjennom dette kravet. Det var nå eller aldri (eller vente i kanskje mange år). Men det kan de jo ikke si høyt. De kan heller ikke si så altfor høyt at det Akademikerne og Unio har sagt (og fått tyn for), nemlig at de ønsker et sugerør inn i A og Us lønnsmasser, nettopp er det de ønsker. Renter kan vi bare glemme. Det er kun staten som tjener på dette - sparte lønnsmidler under streiken, utsatt utbetaling gjør at krona svekkes før utbetaling. Mulig det blir økonomisk krise i virksomhetene når to lønnsoppgjør utbetales på samme regnskapsår, det vet jeg ikke. Anonymkode: 456a1...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #251 Del Skrevet 7. september Utbetalingen vil ikke bli et helt år forsinket. Jeg tror den vil komme et sted mellom februar og april, med variasjoner mellom de ulike virksomhetene avhengig av om man velger å kjøre lokale forhandlinger eller ikke. Anonymkode: 456a1...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #252 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De var nødt til å gjøre det i år, for neste år er et mellomoppgjør, hvor det ikke ville vært mulig å forhandle om tariffavtalenes innhold. Og om to år er det realistisk sett høyst sannsynlig en borgerlig regjering, som aldri ville krevd én avtale, så der ville ikke LO fått gjennom dette kravet. Det var nå eller aldri (eller vente i kanskje mange år). Men det kan de jo ikke si høyt. Anonymkode: 456a1...bb2 Hehe, tror ikke noen hadde blitt så overrasket egentlig, om de sa at de måtte skynde seg å få felles avtale fordi det snart blir borgerlig regjering. Og at de derfor ofrer de ansattes tillegg i denne omgang. Anonymkode: e84e0...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #253 Del Skrevet 7. november I dag og neste uke skal statsoppgjøret endelig avgjøres. Så skal avgjørelsen komme "noen dager etter 15. november". Så tviler på man får utbetalt de smulene man fikk før på nyåret. Anonymkode: e84e0...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #254 Del Skrevet 6 timer siden Da ble det som man vel har forstått en stund, ingen utbetalinger til statsansatte i år og dermed også mindre feriepenger enn man skulle hatt i 2025. Feriepengene er allerede i utgangspunktet en vits av tvangssparing til sommeren, men nå må man altså vente helt til 2026 for å få feriepenger oppspart i 2024. Og lønnsoppgjøret kommer så tett oppå det neste, at man lett kan se for seg at de forskyver det også. Lurer på hvordan sjefen hadde tatt det om vi sa vi har utsatt arbeidet til 2026? 😛 Det står forøvrig i den saken at avgjørelsen på om det blir en eller flere avtaler var lovet før 20. november, men finner den ikke noe sted foreløpig. Men nå er det jo noen minutter igjen av den 19. forsåvidt. Anonymkode: e84e0...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå