Gå til innhold

Hvordan ender lønnsoppgjøret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er UNIO kalt inn til Brenna også. Det lukter tvungen lønnsnemnd . 

Anonymkode: f9c8a...546

Du luktet riktig. Og dette har åpenbart også vært Unios hensikt, man mister fort tålmodigheten til medlemmene sine om de må streike lenge. Selv om det alltid blir sagt at "streikeviljen er stor". Nå kommer  nok også den faste retorikken med "vi er skuffet og synes ikke dette ga grunnlag for lønnsnemnd, men vi tar det til etteretning, bla bla". 

Nå får vi se hva dette ender med til slutt, trolig en felles avtale som ingen blir særlig fornøyd med. 

Anonymkode: e84e0...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du luktet riktig. Og dette har åpenbart også vært Unios hensikt, man mister fort tålmodigheten til medlemmene sine om de må streike lenge. Selv om det alltid blir sagt at "streikeviljen er stor". Nå kommer  nok også den faste retorikken med "vi er skuffet og synes ikke dette ga grunnlag for lønnsnemnd, men vi tar det til etteretning, bla bla". 

Og her kom den, hehe.

Skuffa over regjeringa

– Me er skuffa over at regjeringa ikkje har vist nokon vilje til å komme oss i møte. Heile prosessen frå vi begynte lønnsforhandlingane, gjennom streiken og til no, har vore prega av at regjeringa ikkje har ønskt noko anna enn å presse oss på plass, seier forhandlingsleiar Guro Lind i Unio stat om at arbeidsminister Tonje Brenna no går inn med tvungen lønnsnemd.

I ei pressemelding skriv Unio at dei tar regjeringa si avgjersle til etterretning og at medlemmane deira vil vera tilbake på jobb så snart som mogleg.

Det interessante nå blir om lønnsnemnd vil påvirke uravstemningen i LO. Og evt på hvilken måte, for nå er det vel rimelig klart at det blir felles avtale. LO med sine tette bånd til regjeringen visste dette på forhånd. Men kanskje de kan streike for å få den avtalen mer som de ønsker den, med større sentralt tillegg og kronetillegg? Men det kan bli svært vanskelig å komme til enighet i fremtidige lønnsoppgjøri staten. Etter mange år med sjeldne streiker kan det bli en langt vanligere affære. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 0.05):

Ville akademikere fortsatt streiken, hadde de tatt ut noe annet enn NSM. Jeg er sikker på at de tok ut NSM bevisst for å tvinge frem tvungen lønnsnemnd, siden det kan føre til at avtalen deres videreføres. De har fått sagt klart i fra hva de mener, men har ingen planer om å står i en langvarig, dyr streik. Dette er en taktikk akademikere også er kjent for fra tidligere. 

Spørsmålet må er om Unio kommer til å gå for samme taktikk. Det kommer jo til å bli samme resultat for både Unio og akademikerne (og muligens også LO stat når en del der også vil stemme nei i uravstemning). Så kanskje Unio nå rammer flytrafikken og oljesektor for at de også skal slippe å stå i en langvarig, dyr streik, 

Det er ikke akkurat normalt å tvinge frem tvungen lønnsnemnd, men det er heller ikke en normal streik. De streiker for å beholde avtalen, og sannsynligheten for at det skjer når lønnsnemnden skal behandles er jo tilstede... 

Jeg spår tvungen lønnsnemnd tirsdag kveld eller i løpet av onsdag. Ihvertfall håper jeg det, så jeg kan ta eksamen på torsdag :) 

Anonymkode: be9cc...d79

Tror jammen jeg skal begynne som spåmann.  Men nå skal jeg forbereder meg på morgendagens eksamen :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå får vi se hva dette ender med til slutt, trolig en felles avtale som ingen blir særlig fornøyd med. 

Ja - men det handlet ikke egentlig om streikeviljen, men om at det ikke var noen vits i å streike. Akademikerne var allerede i tvungen lønnsnemnd, og det er helt åpenbart at Akad og Unio vil få samme resultat. Staten har vist null vilje til å forhandle. Så her måtte Unio bare ta ut medlemmer som de visste ville føre til avslutning på streiken. 

Anonymkode: 456a1...bb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror jammen jeg skal begynne som spåmann.  Men nå skal jeg forbereder meg på morgendagens eksamen :) 

Ja, sannelig! Lykke til på eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja - men det handlet ikke egentlig om streikeviljen, men om at det ikke var noen vits i å streike. Akademikerne var allerede i tvungen lønnsnemnd, og det er helt åpenbart at Akad og Unio vil få samme resultat. Staten har vist null vilje til å forhandle. Så her måtte Unio bare ta ut medlemmer som de visste ville føre til avslutning på streiken. 

Ja, jeg tror kanskje Unio påførte seg denne tvungne lønnsmemnda med viten og vilje, slik at de ikke skal splittes fra Akademikerne, men stå sterkere sammen i den tvungne lønnsnemnda?

Anonymkode: 990a4...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, jeg tror kanskje Unio påførte seg denne tvungne lønnsmemnda med viten og vilje, slik at de ikke skal splittes fra Akademikerne, men stå sterkere sammen i den tvungne lønnsnemnda?

Anonymkode: 990a4...6a4

De kan ikke splittes fra Akademikerne uansett. Det Akad får i tvungen lønnsnemd, er det Unio ville fått. Dermed har staten null interesse av å forhandle frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Unio sett det en person i denne tråden har lagt merke til tidligere, om sammensetningen av rikslønnsnemnda - se sak i VG, jeg klarte ikke finne link.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er fryktelig dårlig gjort at Peggy går ut sånn mot et annet forbunds lovlige streik. Alt fordi hun vil karre til seg mer penger til egne medlemmer, og mer makt til LO.

Helt enig. Jeg glemte kilden: 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/gw0W90/lo-lederen-til-frontalangrep-paa-unio-og-akademikerne

Anonymkode: f9c8a...546

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2024 at 2:22 PM, mmd said:

Da er jeg i så fall blitt feilinformert, beklager det (til mitt forsvar: fra en tillitsvalgt høyt oppe i YS stat)

On 6/4/2024 at 3:17 PM, mmd said:

Spurte spesifikt om avstemming ja. Og fikk til svar at det ikke skulle være det. 

Da kom fasiten på dette, uravstemning i YS Stat er sendt ut med svarfrist 14. juni. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør stemme, faktisk. I mailen står det at YS anbefaler resultatet fordi det er bedre enn frontfaget. Men dette gjelder jo den gjennomsnittlige medarbeider, og med mye som skal fordeles lokalt kan mange av oss ende opp med et mye dårligere resultat. På den annen side har jeg liten lyst til å stå streikevakt hele sommeren. Jeg har søkt hele sommerferien som avspasering, og den bortfaller visstnok ved streik.😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte til slutt ja etter lang tvil. Mest fordi jeg ikke vil ha streik som uansett ender med tvungen lønnsnemnd. Kan ikke tenke meg det blir noe gjennomslag for større sentralt tillegg denne gangen. Kanskje neste gang, men da streiker Unio og co igjen, så har vi det gående. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemte til slutt ja etter lang tvil. Mest fordi jeg ikke vil ha streik som uansett ender med tvungen lønnsnemnd. Kan ikke tenke meg det blir noe gjennomslag for større sentralt tillegg denne gangen. Kanskje neste gang, men da streiker Unio og co igjen, så har vi det gående. 

Ja, alle vi i Unio/Akad vet jo at dette med 25% sentralt/75% lokalt i år er bare spill for galleriet, og at neste år fordeles det meste sentralt igjen. Det er jo derfor vi vil ha to avtaler. Én avtale fører bare til masse misnøye. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 14.46):

Da har Unio sett det en person i denne tråden har lagt merke til tidligere, om sammensetningen av rikslønnsnemnda - se sak i VG, jeg klarte ikke finne link.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/735309/unio-vil-sette-riksloennsnemnda-til-side-ber-stortinget-om-egen-nemnd

Noen interessant poenger i artikkelen. Ja både AP og LO er i rikslønnnemnda,  men har ikke stemmerett. To av de tre som har stemmerett er normalt tilknyttet Akademikerne  (men ikke omfattet mens de sitter i nemnden).  

I 18 av 19 saker har nemnda gitt staten medhold, men det har bare vært i saker om %sats, ikke rett til tariffavtale. 

Det virker ganske åpen hva avgjørelsen vil bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LanoAltforstor skrev (1 time siden):

Bare for å få frem poenget, kom følgende varsko om den overtunge statsadministrasjonen i dag der du kan lese om galskapen svart på hvitt: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/det-er-et-horribelt-tall/81532094

Takk, dette er et god argument for mitt tidligere poeng også; bullshitjobber i statsforvaltningen (som også jeg har). 

Anonymkode: 091ce...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, LanoAltforstor said:

Bare for å få frem poenget, kom følgende varsko om den overtunge statsadministrasjonen i dag der du kan lese om galskapen svart på hvitt: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/det-er-et-horribelt-tall/81532094

Har lest artikkelen. Den svarer likevel ikke på spørsmålet mitt:

On 6/4/2024 at 9:40 PM, AnonymBruker said:

Veldig spent på hvilke byråkrater du mener er overflødige i f.eks. NAV? Ikke mange igjen til å drive brukeroppfølging hvis du tenker 60 % skal bort.

Anonymkode: 5b0f3...3b7

Anonymkode: 5b0f3...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

LOs medlemmer har stemt nei, men LO vil ikke streike og går for frivillig lønnsnemnd. Det styrker vel mistanken om at de har visst hele tiden at de kan oppnå noe bedre. Skal vi tippe på en annen fordeling sentralt og lokalt? At LO gikk med på bare 25% sentralt var oppsiktsvekkende i utgangspunktet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retorikken fra LO endrer seg, nå er ikke avtalen god nok. Og de tror de vil oppnå bedre resultater i den frivillige lønnsnemnden. Hvis de derimot hadde valgt streik, ville omkvedet vært at staten tar fra oss streikeretten. Og hva med YS, som ofte glemmes av media? Dersom de nå har stemt ja, får vel de en helt egen avtale på utsiden av alle de andres. Men går ut fra at de kanskje finner sammen igjen med LO ved neste korsvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTL er rasende. Tipper alle blir tvunget inn på samme avtale. Staten er ganske klar i sin tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

NTL er rasende. Tipper alle blir tvunget inn på samme avtale. Staten er ganske klar i sin tale.

Er jo felles avtale LO vil ha, men denne gangen har de bommet på at de trodde dette var det viktigste for arbeidstakerne. De kan ikke få i pose og sekk, både felles avtale og en akkurat slik avtale de ville ha. Men de har nok feilvurdert det at folk heller vil være sikret et godt sentralt tillegg enn at det absolutt må være felles avtale. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...