Gå til innhold

Hvordan ender lønnsoppgjøret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er enig i helsevesenet. Det er viktig arbeid.  Men mange av oss i staten sitter med ubetydelige busshitjobber. Hvem søker på disse bullshitjobbene? Ofte 200+ kandidater per stilling. Det mangler ikke folk hos oss. Da er det bedre at de som er så misfornøyd prøver å søke seg over til det private - eller tar ny utdanning som gir bedre lønn og mer nyttig arbeid. 

Anonymkode: 091ce...d7d

Kjenner best til helsevesent selv så kan ikke utale meg om hva du sier om departuments jobber. Men vist det er bullshit jobber er det jo enda merkeligere at man må benytte tvungen lønnsnemed. 

En hadde jo et liknede problem når lærer streiket i fjor eller kansje det var året før. Dette er jo også svært viktige jobber da de skaper kunnskaps grunnlaget for norges framtidige arbeidskraft. 

På mange måter synes jeg at det offentlige legger grunnlaget som gjør det mulige for det private å fungere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akademikerne var i streik i 2006. Da endte det med tvungen lønnsnemnd. Den gang, som nå, var politi og Mattilsynet tatt ut i streik. Det som til syvende og sist avgjorde at staten grep inn, var «dyrehelse». 

Den gangen sa også Akademikerne at det var et økonomisk problem, om en kylling blir avlivet eller slaktet gir samme resultat mht. dyrehelse. De ble ikke hørt. 

Det ble tvungen lønnsnemd, AP regjering den gang også. Jeg ser ikke helt at resultatet skal bli annerledes nå. 

Det som skjedde den gang viser hvorfor Akademikerne ikke burde være på samme avtale som LO. 
Akademikerne vært forhandlingene, de andre med LO i spissen presset fram noen promiller til i den økonomiske rammen, og fordelte pengene seg imellom. De fikk skrevet inn i avtalene at Akademikerne ikke skal kunne få noe annet enn det de tre godtok. Lønnsoppgjørene i offentlig sektor var den gang like mye en kamp mellom arbeidstakernes mange organisasjoner som mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. 

Akademikerne vil ikke tilbake til dette, men AP og LO vil. 

Håpet er at status quo blir opprettholdt hvis det blir tvungen lønnsnemd. Noe annet er rimelig brutalt? LO samler alle på en avtale for å få tilbake fordums makt ved å bruke APs regjeringsposisjon. Alt handler om makt til AP/LO, arbeiderne og deres behov kommer i annen rekke. 

Det blir spennende, flere jeg har snakket med har stemt «nei» til LO/YS forslaget. Veldig fint å se at folk ikke bare er maktsjuke. 

Anonymkode: f9c8a...546

Ja, argumentasjonen fra 2006 om dyrehelse er like feil da som den er nå. Det er ett fett for helsa til kyllingen om den blir gasset på gården vs gasset på slakteriet. 
Nå ble det tvungen lønnsnemnd likevel, pga Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Jeg håper som deg at status quo blir opprettholdt i tvungen lønnsnemnd, at det blir et for stort inngrep å tvinge gjennom en ny avtale i tvungen lønnsnemnd. I mellomtiden fortsetter Unio streiken, og NTL kan potensielt stemme nei til avtalen? Dette blir spennende! 

Anonymkode: 456a1...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere nå? Hvor lang tid tar det før Unio også ender i tvungen lønnsnemnd?

Jeg synes det er svært ufint av Peggy å slenge dritt om andre fagforeninger. Jeg tror dette vil få langvarige konsekvenser for forholdet mellom forbundene.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker dere nå? Hvor lang tid tar det før Unio også ender i tvungen lønnsnemnd?

Jeg synes det er svært ufint av Peggy å slenge dritt om andre fagforeninger. Jeg tror dette vil få langvarige konsekvenser for forholdet mellom forbundene.  

Ser ut som de prøver å styre inn i det nå med å ta ut flere innen politi og værvarsling og ramme flytrafikken igjen blant annet. Så varer det vel ikke lenge etter det før LO er i streik etter uravstemning, tenker jeg. Det er egentlig vanskelig å se hvordan en felles avtale skal kunne fungerer i fremtiden. Hvis det tvinges gjennom hvert år blir det jo årlige streiker fra de fagforeningene som får motsatt avtale enn det de ønsker. 

Anonymkode: e84e0...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på tvungen lønnsnemnd raskt. Jeg vil ha eksamen på torsdag! 

Anonymkode: be9cc...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes nesten ut som at unio ville streike til oktober. Det ble sagt på nyhetene at staten ikke kunne svare før i oktober.  Jeg må jo ha hørt feil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (19 minutter siden):

Det hørtes nesten ut som at unio ville streike til oktober. Det ble sagt på nyhetene at staten ikke kunne svare før i oktober.  Jeg må jo ha hørt feil.  

Mener jeg leste at resultatet av tvungen lønnsnemd ikke vil være klart før om 3-4 måneder! Unio kan mulig streike så lenge. Det blir veldig dyrt, og det utsetter også virkningsdatoen for lønnsoppgjøret. Jeg tror nok som anon over her, de prøver å styre mot tvungen lønnsnemd nå, ganske kjapt. Unio vil få samme resultat som Akademikerne får i tvungen lønnsnemd nå. Uansett om det blir tvungen lønnsnemd nå eller om fire måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ser ut som de prøver å styre inn i det nå med å ta ut flere innen politi og værvarsling og ramme flytrafikken igjen blant annet. Så varer det vel ikke lenge etter det før LO er i streik etter uravstemning, tenker jeg. Det er egentlig vanskelig å se hvordan en felles avtale skal kunne fungerer i fremtiden. Hvis det tvinges gjennom hvert år blir det jo årlige streiker fra de fagforeningene som får motsatt avtale enn det de ønsker. 

Ja, jeg tror også at en felles avtale vil føre til veldig mange konflikter, støy og misnøye. Alt her handler egentlig om at LO mistet sugerøret inn i Unios lønnsmasse, og i tillegg ble LO/YS sin avtale minst i staten, og det kan ikke LO akseptere. 
Den politiske innblandingen i denne streiken synes jeg er veldig betenkelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 21.54):

Så da ble det tvungen lønnsnemd for Akademikerne, men ikke UNIO. 

For ei suppe? Brenna har ikke kompetanse til å håndtere dette. Hun burde blitt behandlet likt som de andre i regjeringen som har driti seg ut. 

Meget forstålig at det ble tvungen lønnsnemd når 50% av de ansatte i NSM blir tatt ut i streik. Jeg misstenker rett ut at ledelsen i Akademikerne bevist gikk for lønnsnemd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville akademikere fortsatt streiken, hadde de tatt ut noe annet enn NSM. Jeg er sikker på at de tok ut NSM bevisst for å tvinge frem tvungen lønnsnemnd, siden det kan føre til at avtalen deres videreføres. De har fått sagt klart i fra hva de mener, men har ingen planer om å står i en langvarig, dyr streik. Dette er en taktikk akademikere også er kjent for fra tidligere. 

Spørsmålet må er om Unio kommer til å gå for samme taktikk. Det kommer jo til å bli samme resultat for både Unio og akademikerne (og muligens også LO stat når en del der også vil stemme nei i uravstemning). Så kanskje Unio nå rammer flytrafikken og oljesektor for at de også skal slippe å stå i en langvarig, dyr streik, 

Det er ikke akkurat normalt å tvinge frem tvungen lønnsnemnd, men det er heller ikke en normal streik. De streiker for å beholde avtalen, og sannsynligheten for at det skjer når lønnsnemnden skal behandles er jo tilstede... 

Jeg spår tvungen lønnsnemnd tirsdag kveld eller i løpet av onsdag. Ihvertfall håper jeg det, så jeg kan ta eksamen på torsdag :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville akademikere fortsatt streiken, hadde de tatt ut noe annet enn NSM. Jeg er sikker på at de tok ut NSM bevisst for å tvinge frem tvungen lønnsnemnd, siden det kan føre til at avtalen deres videreføres. De har fått sagt klart i fra hva de mener, men har ingen planer om å står i en langvarig, dyr streik. Dette er en taktikk akademikere også er kjent for fra tidligere. 

Spørsmålet må er om Unio kommer til å gå for samme taktikk. Det kommer jo til å bli samme resultat for både Unio og akademikerne (og muligens også LO stat når en del der også vil stemme nei i uravstemning). Så kanskje Unio nå rammer flytrafikken og oljesektor for at de også skal slippe å stå i en langvarig, dyr streik, 

Det er ikke akkurat normalt å tvinge frem tvungen lønnsnemnd, men det er heller ikke en normal streik. De streiker for å beholde avtalen, og sannsynligheten for at det skjer når lønnsnemnden skal behandles er jo tilstede... 

Jeg spår tvungen lønnsnemnd tirsdag kveld eller i løpet av onsdag. Ihvertfall håper jeg det, så jeg kan ta eksamen på torsdag :) 

Jeg tror du (og anon over deg) har rett i dette. Situasjonen var helt fastlåst, og hverken langvarig streik eller frivillig mekling ville løst noe. Det eneste de kan håpe på, er å gamble på at tvungen lønnsnemnd = konservativt = beholde gjeldende ordning. Men det er en betydelig risiko å ta. Og hvis det ender i én avtale, vil samtlige lønnsoppgjør framover bli svært konfliktfylte. LO har jo også ertet på seg Unio og Akademikerne så det holder, de vil ikke tilgi uttalelsene Peggy har kommet med med det første. Og Unio/Akademikerne er kjøttvekta i staten, så da kan det godt hende at LO vil bli svært misfornøyd med resultatene framover. Det blir jo også interessant å se hva som skjer når det sannsynligvis blir regjeringsskifte ved neste valg. Blir det da rett tilbake til to avtaler? Det er ingen tvil om at denne streiken er politisk styrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man løse dette med helt motstridende krav i fremtiden? Kan man ha en avtale som er felles når det gjelder lønnsramme, men ulik på fordeling sentralt og lokalt? Det må da la seg gjøre på et vis? Som YS-medlem tenker jeg også de snart bør løsrive seg fra LO i forhandlingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper unio ender i tvungen lønnsnemd før uken er over... så kommer LO etter med streik når uravstemningen er over. så vil alt ta fryktelig lang tid å ro i havn når høsten kommer. g hva som da skjer igjen neste år kan man bare spekulere i. jeg må jo vurdere bytte forbund feks. alt etter hvem som vinner frem nå  

Anonymkode: 97575...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 12.16):

Hvor kommer YS inn i bildet? Hører ingenting om uravstemning derfra. 

Det er bare i LO der medlemmene har siste ordet, i form av uravstemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart på streikemøte.... Dette er min andre uke i streik som UNIO-medlem. Kjenner at jeg har behov for forklaringer nå. Hvordan kunne Akademikerne bomme sånn med streieuttaket - eller hadde de en lur plan som er mer strategisk enn man kunne tro? Føles som mye rot og tull nå, og det er kjipere å stå alene i streiken enn da vi hadde med Akademikerne. Trenger en boost/pep-talk fra fagforeninga mi nå.

Anonymkode: 990a4...6a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kanskje lurt for Akademikerne og UNIO, å ha en forening i tvungen lønnsnemd og en i streik? 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skal snart på streikemøte.... Dette er min andre uke i streik som UNIO-medlem. Kjenner at jeg har behov for forklaringer nå. Hvordan kunne Akademikerne bomme sånn med streieuttaket - eller hadde de en lur plan som er mer strategisk enn man kunne tro? Føles som mye rot og tull nå, og det er kjipere å stå alene i streiken enn da vi hadde med Akademikerne. Trenger en boost/pep-talk fra fagforeninga mi nå.

Anonymkode: 990a4...6a4

Stå på. Det er viktig for oss alle og kampen må kjempes både i streik og i rikslønnsnemda. Det gir AP-LO mindre handlingsrom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, mmd said:

Det er bare i LO der medlemmene har siste ordet, i form av uravstemning. 

Så YS trenger ikke følge resultatet fra sin uravstemning? Dette blir stadig mer uoversiktlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan man løse dette med helt motstridende krav i fremtiden? Kan man ha en avtale som er felles når det gjelder lønnsramme, men ulik på fordeling sentralt og lokalt? Det må da la seg gjøre på et vis? Som YS-medlem tenker jeg også de snart bør løsrive seg fra LO i forhandlingene. 

Ulik fordeling sentralt vs lokalt løser ikke det egentlige problemet, nemlig at man på én avtale kan pense penger fra Akademikerne- og Unio-medlemmer til LO- og YS-medlemmer gjennom kronetillegg og lavtlønnstillegg. Akademikerne og Unio ønsker å beholde tilleggene til egne medlemmer selv (regnet ut fra medlemmenes lønnsmasse), og fordele den mellom egne medlemmer. De ønsker ikke at noen av deres midler i praksis blir overført til LO/YS-medlemmer, siden de i gjennomsnitt har lavere lønn. Over tid gir dette en dårlig lønnsutvikling for høyt utdannede statlige arbeidstakere, og tap av kjøpekraft. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ulik fordeling sentralt vs lokalt løser ikke det egentlige problemet, nemlig at man på én avtale kan pense penger fra Akademikerne- og Unio-medlemmer til LO- og YS-medlemmer gjennom kronetillegg og lavtlønnstillegg. Akademikerne og Unio ønsker å beholde tilleggene til egne medlemmer selv (regnet ut fra medlemmenes lønnsmasse), og fordele den mellom egne medlemmer. De ønsker ikke at noen av deres midler i praksis blir overført til LO/YS-medlemmer, siden de i gjennomsnitt har lavere lønn. Over tid gir dette en dårlig lønnsutvikling for høyt utdannede statlige arbeidstakere, og tap av kjøpekraft. 

PS: Dette ønsker ikke LO-Peggy å fokusere på i mediene, derfor sparker hun i alle retninger om «lik lønn for likt arbeid» og «usolidarisk». Men realiteten er at LO ønsker å fortsette å ha sugerør inn i de høyt utdannedes lønnsmasse. De har nå i tillegg mistet de uorganiserte - tidligere hadde de sugerør inn i de uuorganisertes lønnsmasse også. Nå er det i de fleste virksomheter Akad/Unio som har fått det sugerøret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...