Gå til innhold

Hvordan ender lønnsoppgjøret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Jeg tror altså at det er alternativ 1 over som er tilfellet her, men vi får se hva som skjer over helga!)

Anonymkode: 456a1...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tror det kan bli tvungen lønnsnemd, men se på kriteriene: 

Bare hvis en arbeidskamp kan føre til fare for liv, helse eller sikkerhet eller medføre andre alvorlige samfunnskonsekvenser, kan det være aktuelt for regjeringen å gripe inn i med tvungen lønnsnemnd. Terskelen for inngrep er høy.

Kilde: 

https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/lonn-og-inntekt/innsikt/inntektspolitikk-og-lonnsoppgjor/sporsmal-og-svar-om-tvungen-lonnsnemnd/id2971645/

Er liv i fare? Nei. Er helse i fare? Nei. Er sikkerhet i fare? Nei. Da står vi igjen med «andre alvorlige samfunnskonsekvenser», og terskelen er «høy». Så lenge det er nok gass tilgjengelig for å gasse kyllingene før dyretettheten blir for høy, er det ikke et dyrevelferdsproblem. Det er ikke et samfunnsproblem at det ikke er nok kyllingkjøtt i butikken. 
Da står vi igjen med to ting: Matsvinn - men er det nok til å nå denne høye terskelen regjeringen skriver om?? Og økonomiske følger, men alle streiker har jo det. For enkeltprodusentene tror jeg eneste løsning er at Norsk kylling og Nortura tar tapet. 
Jeg tror Akademikerne gjør én av to ting her: 

1) De tror dette vil utløse tvungen lønnsnemnd, og at de ønsker det, fordi de tror at tvungen lønnsnemd vil føre til det minst inngripende utfallet, nemlig at dagens løsning med to avtaler opprettholdes. 
2) De tror IKKE at dette vil utløse tvungen lønnsnemnd, men ønsker å skape mest mulig bråk. 

Uansett er dette en spenstig avgjørelse! Jeg ble svært overrasket over dette. Jeg diskuterte senest i går dette med venner som er Akademikerne-medlemmer og som kjenner bransjen godt, og vi sa alle at veterinærene på slakteri aldri vil bli tatt ut i streik. Da tok vi feil!

Tja. Det ble brukt tvungen lønnsnemnd mot lærerne i 2022 fordi det var fare for unges psykiske helse. Hvis man kan dra den så langt, og det er den "høye terskelen", så blir det fare for bønders psykiske helse nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror streiken vil vare og at LO sine også går ut i streik etter uravstemning. Tragisk at kyllinger ikke kan gå til mat, men må bøte med livet uansett, men jeg håper de kan skalere ned produksjonen der på ett vis så det ikke må bøte med livet? (her kan jeg dessverre alt for lite om kyllingindustrien).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iNord skrev (46 minutter siden):

jeg tror streiken vil vare og at LO sine også går ut i streik etter uravstemning. Tragisk at kyllinger ikke kan gå til mat, men må bøte med livet uansett, men jeg håper de kan skalere ned produksjonen der på ett vis så det ikke må bøte med livet? (her kan jeg dessverre alt for lite om kyllingindustrien).

Dette skjedde i 2006. AP, den gang med Stoltenberg, brukte dette som begrunnelse for tvungen lønnsnemd i Akademikernes statlig streik. 
Akkurat da som nå, satt AP og LO på begge sider av forhandlingsbordet. 

Anonymkode: f9c8a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer YS inn i bildet? Hører ingenting om uravstemning derfra. 

Anonymkode: e84e0...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette skjedde i 2006. AP, den gang med Stoltenberg, brukte dette som begrunnelse for tvungen lønnsnemd i Akademikernes statlig streik. 
Akkurat da som nå, satt AP og LO på begge sider av forhandlingsbordet. 

da skjer det vel nå også sikkert! men de må jo kunne stanse produksjonen av kyllinger? til streiken er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan da ikke stanse produksjonen. Da må bøndene gå tilbake 40 dager ish i tid å sørge for at dyrene aldri ble oppfostret. Eller skal de be kyllingene pent om å ikke vokse de neste dagene/ukene? 

Anonymkode: 091ce...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iNord skrev (3 timer siden):

da skjer det vel nå også sikkert! men de må jo kunne stanse produksjonen av kyllinger? til streiken er over?

Du kan ikke det. Kyllingene fôres opp i ca 30-46 dager, avhengig av hybrid. Slaktedato er allerede bestemt når kyllingene klekkes. Eggene ruges i ca 21 dager. Kyllingene kan ikke stå i kyllinghuset i mer enn maks et par dager etter oppsatt slaktedato, siden dyretettheten blir for høy - den måles i kg/m2, så jo mer kyllingen veier, jo færre kyllinger kan du ha på samme areal. Hvis dyretettheten blir for høy, er ikke kapasiteten på ventilasjonsanlegget god nok, og det blir katastrofe (i tillegg til andre problemer som vått strø, stress pga høy dyretetthet etc). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles skrev (5 timer siden):

Tja. Det ble brukt tvungen lønnsnemnd mot lærerne i 2022 fordi det var fare for unges psykiske helse. Hvis man kan dra den så langt, og det er den "høye terskelen", så blir det fare for bønders psykiske helse nå.

Tviler på at de kan bruke den begrunnelsen.

Dette er et velregissert ballespark mot Senterpartiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kan da ikke stanse produksjonen. Da må bøndene gå tilbake 40 dager ish i tid å sørge for at dyrene aldri ble oppfostret. Eller skal de be kyllingene pent om å ikke vokse de neste dagene/ukene? 

jeg kan ingenting om dette som jeg sa.  men jeg håper det heller gis dispensasjon til mattilsynet fremfor tvungen lønnsnemd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tviler på at de kan bruke den begrunnelsen.

Dette er et velregissert ballespark mot Senterpartiet. 

Akademikerne var i streik i 2006. Da endte det med tvungen lønnsnemnd. Den gang, som nå, var politi og Mattilsynet tatt ut i streik. Det som til syvende og sist avgjorde at staten grep inn, var «dyrehelse». 

Den gangen sa også Akademikerne at det var et økonomisk problem, om en kylling blir avlivet eller slaktet gir samme resultat mht. dyrehelse. De ble ikke hørt. 

Det ble tvungen lønnsnemd, AP regjering den gang også. Jeg ser ikke helt at resultatet skal bli annerledes nå. 

Det som skjedde den gang viser hvorfor Akademikerne ikke burde være på samme avtale som LO. 
Akademikerne vært forhandlingene, de andre med LO i spissen presset fram noen promiller til i den økonomiske rammen, og fordelte pengene seg imellom. De fikk skrevet inn i avtalene at Akademikerne ikke skal kunne få noe annet enn det de tre godtok. Lønnsoppgjørene i offentlig sektor var den gang like mye en kamp mellom arbeidstakernes mange organisasjoner som mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. 

Akademikerne vil ikke tilbake til dette, men AP og LO vil. 

Håpet er at status quo blir opprettholdt hvis det blir tvungen lønnsnemd. Noe annet er rimelig brutalt? LO samler alle på en avtale for å få tilbake fordums makt ved å bruke APs regjeringsposisjon. Alt handler om makt til AP/LO, arbeiderne og deres behov kommer i annen rekke. 

Det blir spennende, flere jeg har snakket med har stemt «nei» til LO/YS forslaget. Veldig fint å se at folk ikke bare er maktsjuke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da ble det tvungen lønnsnemd for Akademikerne, men ikke UNIO. 

For ei suppe? Brenna har ikke kompetanse til å håndtere dette. Hun burde blitt behandlet likt som de andre i regjeringen som har driti seg ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personer i det offentlige en reel rett til å kjempe for bedre arbeidsvilkår? 

Innen helse vil det bli brukt tvungen lønnsnemd nesten før folk får forlatt arbeidsplassen. 

Men også i andre sektorer som utdanning og sist for akademikerne ser man at tvungen lønnsnemd blir benyttet. 

Hvordan kan man forsvare at folk som er så viktige at de ikke får lov til å streike tjener relativt moderate/lave lønninger ? 

Vet at denne siste streiken ikke hovedsakelig var om lønn. Men poenget står seg fortsatt. Vist gruppe er så viktig at de i prakisis fra taes viktig rettigheter resten av befolkningen har så bør dette kompenseres. I steden har jeg inntrykk av at makt skjevheten som opprettes ved at staten hele tiden vet at de kan benytte tvungen lønnsnemed eller beordring benyttes til å holde betingelser dårlige og at man ikke setter igang de tiltak man kan for å hindre underbemaning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så da ble det tvungen lønnsnemd for Akademikerne, men ikke UNIO. 

Og godt mulig LO sier nei etter uravstemning, og YS ja? Ender vi da med fire avtaler? I året LO syntes felles avtale var så viktig at de ga på båten både mest midler sentralt og kronetillegg...

Anonymkode: e84e0...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herd skrev (21 minutter siden):

Har personer i det offentlige en reel rett til å kjempe for bedre arbeidsvilkår? 

Innen helse vil det bli brukt tvungen lønnsnemd nesten før folk får forlatt arbeidsplassen. 

Men også i andre sektorer som utdanning og sist for akademikerne ser man at tvungen lønnsnemd blir benyttet. 

Hvordan kan man forsvare at folk som er så viktige at de ikke får lov til å streike tjener relativt moderate/lave lønninger ? 

Vet at denne siste streiken ikke hovedsakelig var om lønn. Men poenget står seg fortsatt. Vist gruppe er så viktig at de i prakisis fra taes viktig rettigheter resten av befolkningen har så bør dette kompenseres. I steden har jeg inntrykk av at makt skjevheten som opprettes ved at staten hele tiden vet at de kan benytte tvungen lønnsnemed eller beordring benyttes til å holde betingelser dårlige og at man ikke setter igang de tiltak man kan for å hindre underbemaning. 

De som er så himla misfornøyd får søke seg over til det private, slik det trues med. Jeg tipper 95% ikke får jobb. Spesielt utdanningsforbundet og forskerforbundet - lærere og annet pedagogisk personell i staten (ja, jeg er ped selv). Hvem vil ha oss? Lærere og pedagoger? I det private - ikke en kjeft. Da blir det et eller annet ræl til luselønn. Slutt å klag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De som er så himla misfornøyd får søke seg over til det private, slik det trues med. Jeg tipper 95% ikke får jobb. Spesielt utdanningsforbundet og forskerforbundet - lærere og annet pedagogisk personell i staten (ja, jeg er ped selv). Hvem vil ha oss? Lærere og pedagoger? I det private - ikke en kjeft. Da blir det et eller annet ræl til luselønn. Slutt å klag. 

Ikke alt har et privat alternativt det betyr ikke at en ikke er samfunnsnyttig. Se til helse der jeg vil si at en er så nyttig at det føles feil at folk skal få hjelp etter lommeboken. 

Men dårlige betingelser fører til lite rekruttering og mangel på arbeidskraft som igjen går ut over pasientene. 

Samtidig bare fordi samfunnet er bygd opp slik at enkelte arbeidsoppgaver er offentlige betyr ikke at disse er mindre verd. Ofte vil jeg si at det er motsatt. At de er så viktige at en ønsker ikke å begrense adgangen til disse basert på økonomi. 

Så hvorfor skal personer som tar slike kritiske oppgaver bli mindre verdsatt ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herd skrev (5 minutter siden):

Ikke alt har et privat alternativt det betyr ikke at en ikke er samfunnsnyttig. Se til helse der jeg vil si at en er så nyttig at det føles feil at folk skal få hjelp etter lommeboken. 

Men dårlige betingelser fører til lite rekruttering og mangel på arbeidskraft som igjen går ut over pasientene. 

Samtidig bare fordi samfunnet er bygd opp slik at enkelte arbeidsoppgaver er offentlige betyr ikke at disse er mindre verd. Ofte vil jeg si at det er motsatt. At de er så viktige at en ønsker ikke å begrense adgangen til disse basert på økonomi. 

Så hvorfor skal personer som tar slike kritiske oppgaver bli mindre verdsatt ? 

Jeg er enig i helsevesenet. Det er viktig arbeid.  Men mange av oss i staten sitter med ubetydelige busshitjobber. Hvem søker på disse bullshitjobbene? Ofte 200+ kandidater per stilling. Det mangler ikke folk hos oss. Da er det bedre at de som er så misfornøyd prøver å søke seg over til det private - eller tar ny utdanning som gir bedre lønn og mer nyttig arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i helsevesenet. Det er viktig arbeid.  Men mange av oss i staten sitter med ubetydelige busshitjobber. Hvem søker på disse bullshitjobbene? Ofte 200+ kandidater per stilling. Det mangler ikke folk hos oss. Da er det bedre at de som er så misfornøyd prøver å søke seg over til det private - eller tar ny utdanning som gir bedre lønn og mer nyttig arbeid. 

Kan du komme med konkrete eksempler på bullshit-stillinger?

Anonymkode: a68cd...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du komme med konkrete eksempler på bullshit-stillinger?

Uten å spesifisere, men departementer og direktorater lager seg veldig mye unødvendig arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten å spesifisere, men departementer og direktorater lager seg veldig mye unødvendig arbeid. 

Som hva?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...