AnonymBruker Skrevet 31. mai #101 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er svært mange av den eldre garde i skatteetaten som ikke har høyere utdanning. Faktisk så mange at jeg ble sjokkert da jeg innså det. Men det varierer veldig fra divisjon til divisjon. Noen små kurs her og der vil aldri svare til en mastergrad. Anonymkode: 61e8c...aa9 Har du sett årsrapporten? Det er under 565 slike igjen, s 152z De går av ved 62 og har en lang, deilig og lukrativ pensjonisttilværelse foran seg. Anonymkode: f9c8a...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #102 Del Skrevet 31. mai 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg vil tro at LO (og YS) gikk med på 25% sentralt / 75% lokalt fordi det aller aller viktigste nå i år var å knuse Akademikerne/Unio. Når da Akademikerne/Unio likevel går ut i streik for egen tariffavtale sitter LO/YS igjen med en avtale de egentlig ikke ville ha, og som egne medlemmer fort kommer til å stemme nei til. Og dermed har man det totale kaos der alle streiker mot alle. Anonymkode: 78012...911 Ja, Peggy sa jo rett ut at de går med på 25/75 fordi felles avtale er det aller viktigste nå. Det tror jeg ikke medlemmene er enige i. Spørsmålet blir om mange nok stemmer nei til at resultatet er gyldig. Resultatet er vel ikke bindende hvis deltagelsen blir for lav, men det skal bli interessent å se dem vri seg hvis de må underkjenne et flertall i avstemning. Eller hva slags retorikk de skal benyttet hvis det likevel blir streik. Peggy var hardt ute mot de streikende i LO og Unio, hva skal hun si hvis hennes egne medlemmer også vil i streik? Selv er jeg ikke i LO, blant annet pga retorikken og partipolitikken deres. Men jeg tar heller ulike avtaler enn at mesteparten skal fordeles lokalt. Med min arbeidsgiver vil det aldri lønne seg for meg. Anonymkode: e84e0...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #103 Del Skrevet 31. mai mmd skrev (16 timer siden): Nei, de vil ikke ha kollektive elementer som generelle tillegg, minstelønn, lønnstrinn osv. som kommer alle til gode. Ei heller f,eks. å løfte en stillingskode på tvers av staten for å øke kvinnelønn (kvinners lønn er fortsatt ganske mye lavere enn menns i staten). Akad vil kun ha lokale/individuelle tillegg til de med høy utdanning. Ikke noe annet som betyr noe. (har for øvrig snakket med veldig mange Akad/unio-medlemmer som savner generelle tillegg og lønnstrinn. Det skjønner jeg godt. ) Akademikerne kjemper for sine medlemmer, det gjør de andre også. Det du skriver om generelle tillegg stemmer heller ikke. Jeg har sittet i lønnsforhandlingene og vi har ofte blitt enige med arbeidsgiver om et generelt tillegg til alle våre medlemmer, noen ganger nominelt, andre ganger i %, slik det som er til avstemming i LO/YS nå. Størrelsen på dette har nok variert og det har alltid vært mindre enn LO sitt. Vi bruker ikke lønnstrinn mer og det gjør at vi er mindre bundet i forhandlingene. Vi har en del høytlønnede medlemmer og et helt lønnstrinn kunne være en stor del av en avdelings pott. Nå kan vi forhandle kronebeløp og det er bedre. Anonymkode: f9c8a...546 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 31. mai #104 Del Skrevet 31. mai (endret) mmd skrev (17 timer siden): Endret 31. mai av A new man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #105 Del Skrevet 31. mai 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi bruker ikke lønnstrinn mer og det gjør at vi er mindre bundet i forhandlingene. Vi har en del høytlønnede medlemmer og et helt lønnstrinn kunne være en stor del av en avdelings pott. Nå kan vi forhandle kronebeløp og det er bedre. Anonymkode: f9c8a...546 Dette er jeg enig i. Ofte kan man regne på at det akkurat ville vært nok til ett lønnstrinn til alle, men så må det jo også være mulig å stige i gradene, eller få noe ekstra fordi man har blitt liggende etter. Og da sier det seg selv at det blir en del år med null kroner lokalt til en del. Det kan man unngå nå. Med 25/75 BØR det være rom for at alle får noe. Hvis man ikke hadde nok til de 7000 som utgjorde et lønnstrinn, kan man få 5000 isteden. Det var ikke mulig før. Anonymkode: e84e0...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 31. mai #106 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kan rett og slett bli en tragikomisk situasjon med to grupperinger som streiker fra helt forskjellig utgangspunkt og krever helt motsatt resultat. Jeg vil tro at LO (og YS) gikk med på 25% sentralt / 75% lokalt fordi det aller aller viktigste nå i år var å knuse Akademikerne/Unio. Når da Akademikerne/Unio likevel går ut i streik for egen tariffavtale sitter LO/YS igjen med en avtale de egentlig ikke ville ha, og som egne medlemmer fort kommer til å stemme nei til. Og dermed har man det totale kaos der alle streiker mot alle. Anonymkode: 78012...911 Helt riktig. Det som er tragisk i denne situasjonen er at det er velregissert fagforeningsknusing fr Høyre/Solberg. De visste hva de gjorde da de lot akademikerne få bryte ut i 2016. Splitt og hersk i stor stil. Alle fagforeningene går løs på hverandre. Dette svekker fagforeningene og gir arbeidsgiversiden mye mer makt. Denne splittelsen samt fremvekst av individfokuserte fagforeninger vil føre til slutt på samordnet lønnsdannelsen og til slutt vil fagforeningene bli overflødige. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #107 Del Skrevet 31. mai mmd skrev (7 minutter siden): Helt riktig. Det som er tragisk i denne situasjonen er at det er velregissert fagforeningsknusing fr Høyre/Solberg. De visste hva de gjorde da de lot akademikerne få bryte ut i 2016. Splitt og hersk i stor stil. Alle fagforeningene går løs på hverandre. Dette svekker fagforeningene og gir arbeidsgiversiden mye mer makt. Denne splittelsen samt fremvekst av individfokuserte fagforeninger vil føre til slutt på samordnet lønnsdannelsen og til slutt vil fagforeningene bli overflødige. Det er Arbeiderpartiet og LO som gjør dette politisk, ikke høyre. Arbeiderpartiet er altfor blandet sammen med LO og omvendt. Det er DET som er uheldig og hemmer organisasjonsfrihet, som er et viktig prinsipp her i Norge. Anonymkode: a68cd...62f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #108 Del Skrevet 31. mai mmd skrev (5 minutter siden): Alle fagforeningene går løs på hverandre. Dette svekker fagforeningene og gir arbeidsgiversiden mye mer makt. Denne splittelsen samt fremvekst av individfokuserte fagforeninger vil føre til slutt på samordnet lønnsdannelsen og til slutt vil fagforeningene bli overflødige. LO har skuslet bort all tillit. De var ledende og samlende, men falt de andre i ryggen gang etter gang. De andre vil fri seg fra LO, ingen går løs på LO. De skal få holde på med sitt, men de andre foreningene ønsker den samme friheten. Akademikeravtalen funker bedre for medlemmene våre. Alt vi ber om er å få være i fred. Da vi var på samme avtale, ble vi gang etter gang stående alene uten støtte fra LO. Noen ganger snarere tvert i mot, LO valgte å inngå avtaler på verst tenkelige tidspunkt for Akademikerne. Dette samarbeidet er over for oss og vi har gått videre. Alt er tilgitt, men aldri igjen. Anonymkode: f9c8a...546 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #109 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er Arbeiderpartiet og LO som gjør dette politisk, ikke høyre. Arbeiderpartiet er altfor blandet sammen med LO og omvendt. Det er DET som er uheldig og hemmer organisasjonsfrihet, som er et viktig prinsipp her i Norge. Anonymkode: a68cd...62f Jeg er helt enig, og det sier jeg selv om jeg er medlem av Ap selv. Anonymkode: 456a1...bb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #110 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): LO har skuslet bort all tillit. De var ledende og samlende, men falt de andre i ryggen gang etter gang. De andre vil fri seg fra LO, ingen går løs på LO. De skal få holde på med sitt, men de andre foreningene ønsker den samme friheten. Akademikeravtalen funker bedre for medlemmene våre. Alt vi ber om er å få være i fred. Da vi var på samme avtale, ble vi gang etter gang stående alene uten støtte fra LO. Noen ganger snarere tvert i mot, LO valgte å inngå avtaler på verst tenkelige tidspunkt for Akademikerne. Dette samarbeidet er over for oss og vi har gått videre. Alt er tilgitt, men aldri igjen. Anonymkode: f9c8a...546 Nettopp. Jeg vurderer nå å bli Høyre-velger på LO og Arbeiderpartiet sin innblanding i akademikeravtalen. Det til tross for at jeg tjener dårligere enn snittet i staten, dårligere enn medianlønn i Norge og har tapt penger på å ta utdanning. Arbeiderpartiet har ikke forstått at den nye «arbeiderklassen» er nettopp oss unge akademikere. Går LO sitt forslag gjennom blir det rett over i privat sektor. Anonymkode: a68cd...62f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #111 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 23.25): Dere mer høyere utdanning som klager på to avtaler, hvorfor bytter dere ikke bare til Aka/Unio? Problem løst. Med én tariffavtale vil dere fortsatt finansiere dem uten utdanning sin lønn. Anonymkode: a68cd...62f Og de uorganiserte. De uorganiserte følger også akademiker avtalen siden den er størst i staten. Anonymkode: 7c047...faa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #112 Del Skrevet 1. juni 6 minutter siden, AnonymBruker said: Og de uorganiserte. De uorganiserte følger også akademiker avtalen siden den er størst i staten. Anonymkode: 7c047...faa Hos oss får de uorganiserte sjelden eller aldri noe i lokale forhandlinger. Bare hvis de er på ordentlig godfot med sjefen. Anonymkode: e84e0...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #113 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hos oss får de uorganiserte sjelden eller aldri noe i lokale forhandlinger. Bare hvis de er på ordentlig godfot med sjefen. Anonymkode: e84e0...ba0 Her også. Men sånn er det når de velger å spare penger på fagforeningskontingenten. Men de får selvsagt generelle tillegg, selv om enkelte fagforeninger prøver å hindre det også. Interessant utvikling i utvidelse av streiken: Mattilsynets veterinærer som jobber på Norsk kyllings fjørfeslakteri får ikke dispens. Dermed må alle kyllingene avlives og kasseres. Snart vil det samme skje med smågris også. Her styrer Akademikerne inn mot tvungen lønnsnemd med vilje, for dette vet de 💯fører til tvungen lønnsnemnd senest på tirsdag. Anonymkode: 456a1...bb2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #114 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her også. Men sånn er det når de velger å spare penger på fagforeningskontingenten. Men de får selvsagt generelle tillegg, selv om enkelte fagforeninger prøver å hindre det også. Interessant utvikling i utvidelse av streiken: Mattilsynets veterinærer som jobber på Norsk kyllings fjørfeslakteri får ikke dispens. Dermed må alle kyllingene avlives og kasseres. Snart vil det samme skje med smågris også. Her styrer Akademikerne inn mot tvungen lønnsnemd med vilje, for dette vet de 💯fører til tvungen lønnsnemnd senest på tirsdag. Anonymkode: 456a1...bb2 Tenkte det samme. Nå blir ikke streiken langvarig som først annonsert. Tror du det er bevisst fra Akademikerne eller har AK bare vært strenge med dispensasjon og gitt avslag uten å ha forstått konsekvensene? Anonymkode: 7c047...faa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #115 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenkte det samme. Nå blir ikke streiken langvarig som først annonsert. Tror du det er bevisst fra Akademikerne eller har AK bare vært strenge med dispensasjon og gitt avslag uten å ha forstått konsekvensene? Anonymkode: 7c047...faa https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eMKj14/norsk-kylling-maa-stoppe-all-slakt-paa-grunn-av-streik Det går ut over bonden og nå må vi kaste masse mat, og bonden må ta tapet. Pga Akademiker streik som rammer Mattilsynet. Anonymkode: 7c047...faa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #116 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eMKj14/norsk-kylling-maa-stoppe-all-slakt-paa-grunn-av-streik Det går ut over bonden og nå må vi kaste masse mat, og bonden må ta tapet. Pga Akademiker streik som rammer Mattilsynet. Anonymkode: 7c047...faa Veldig uheldig! Her må det skje noe sporenstreks! Anonymkode: 091ce...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #117 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig uheldig! Her må det skje noe sporenstreks! Anonymkode: 091ce...d7d Ja, AK burde evt gi veterinærene dispensasjon fra å streike; om de ikke ønsker tvungen lønnsnemd. Anonymkode: 7c047...faa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #118 Del Skrevet 1. juni Det er skikkelig problematisk. Riksmekleren vil si at forslaget som LO har gått med på ligger nært opp til hvordan Akademikerne i realiteten har landet i sine lokale oppgjør siden de fikk egen avtale. Alle skjønner at dette er siste desperate trekk fra LO, nå når de ikke lenger er størst i staten? Ved å tvinge alle på samme avtale igjen så beholder de makta. Det er en høyst reell fare for at de får det til. Ap er i regjering og de har flertall i Stortinget. De kommer til å tvinge fagforeningene til felles avtale ved å vedta lov om tvungen lønnsnemd. At Norge blir dømt i ILO om noen år bryr ingen seg om, de har skjedd 8 ganger før. Anonymkode: f9c8a...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #119 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenkte det samme. Nå blir ikke streiken langvarig som først annonsert. Tror du det er bevisst fra Akademikerne eller har AK bare vært strenge med dispensasjon og gitt avslag uten å ha forstått konsekvensene? Anonymkode: 7c047...faa Nei, dette vet de godt vil føre til tvungen lønnsnemnd. Alle som noen gang har vært i nærheten av Mattilsynet vet det. Dette er en bevisst handling, det må det være. Anonymkode: 456a1...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #120 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veldig uheldig! Her må det skje noe sporenstreks! Anonymkode: 091ce...d7d Jeg tror det kan bli tvungen lønnsnemd, men se på kriteriene: Bare hvis en arbeidskamp kan føre til fare for liv, helse eller sikkerhet eller medføre andre alvorlige samfunnskonsekvenser, kan det være aktuelt for regjeringen å gripe inn i med tvungen lønnsnemnd. Terskelen for inngrep er høy. Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/lonn-og-inntekt/innsikt/inntektspolitikk-og-lonnsoppgjor/sporsmal-og-svar-om-tvungen-lonnsnemnd/id2971645/ Er liv i fare? Nei. Er helse i fare? Nei. Er sikkerhet i fare? Nei. Da står vi igjen med «andre alvorlige samfunnskonsekvenser», og terskelen er «høy». Så lenge det er nok gass tilgjengelig for å gasse kyllingene før dyretettheten blir for høy, er det ikke et dyrevelferdsproblem. Det er ikke et samfunnsproblem at det ikke er nok kyllingkjøtt i butikken. Da står vi igjen med to ting: Matsvinn - men er det nok til å nå denne høye terskelen regjeringen skriver om?? Og økonomiske følger, men alle streiker har jo det. For enkeltprodusentene tror jeg eneste løsning er at Norsk kylling og Nortura tar tapet. Jeg tror Akademikerne gjør én av to ting her: 1) De tror dette vil utløse tvungen lønnsnemnd, og at de ønsker det, fordi de tror at tvungen lønnsnemd vil føre til det minst inngripende utfallet, nemlig at dagens løsning med to avtaler opprettholdes. 2) De tror IKKE at dette vil utløse tvungen lønnsnemnd, men ønsker å skape mest mulig bråk. Uansett er dette en spenstig avgjørelse! Jeg ble svært overrasket over dette. Jeg diskuterte senest i går dette med venner som er Akademikerne-medlemmer og som kjenner bransjen godt, og vi sa alle at veterinærene på slakteri aldri vil bli tatt ut i streik. Da tok vi feil! Anonymkode: 456a1...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå