AnonymBruker Skrevet 27. mai #61 Del Skrevet 27. mai 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes også det er forvirrende! Hvordan kan LO feire at det skal være én avtale som en seier, når det ikke er avklart om det blir én avtale, og Unio/Akademikerne går ut i streik for å beholde to avtaler?? Hvis det ender i tvungen lønnsnemd, er det en skandale hvis det resulterer i én avtale. Anonymkode: 456a1...bb2 Eneste jeg kan tenke meg er at de har fått lovnader om felles avtale. Noe må de jo ha fått for å godta en så dårlig avtale på lønn, og fravike prinsippene sine om mest mulig sentralt. Så hva skjer da hvis staten likevel tilbyr Akademikerne og Unio en egen avtale? Anonymkode: e84e0...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #62 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes også det er forvirrende! Hvordan kan LO feire at det skal være én avtale som en seier, når det ikke er avklart om det blir én avtale, og Unio/Akademikerne går ut i streik for å beholde to avtaler?? Hvis det ender i tvungen lønnsnemd, er det en skandale hvis det resulterer i én avtale. Anonymkode: 456a1...bb2 Midlertidig feiring. Tipper det blir to avtaler. NTL-medlemmer stemmer (høyst trolig) nei ved uravstemming, og da blir det streik i LO stat. De ønsker naturlig nok ikke den avtalen (med mindre den er felles for alle). Anonymkode: 091ce...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #63 Del Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eneste jeg kan tenke meg er at de har fått lovnader om felles avtale. Noe må de jo ha fått for å godta en så dårlig avtale på lønn, og fravike prinsippene sine om mest mulig sentralt. Så hva skjer da hvis staten likevel tilbyr Akademikerne og Unio en egen avtale? Anonymkode: e84e0...ba0 Det er det jeg også tror. Hvordan kan staten love bort noe som to forbund går i streik for på samme tidspunkt? Anonymkode: 456a1...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #64 Del Skrevet 28. mai Eller, det er jo egentlig det vi vet, siden LO/YS sitt oppgjør jo inkluderer at det skal være én avtale. Jeg er VELDIG spent på fortsettelsen! Anonymkode: 456a1...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #65 Del Skrevet 28. mai Hei, hva er deres tanker rundt norwegian streiken da? Anonymkode: eb1fd...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai #66 Del Skrevet 28. mai 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er det jeg også tror. Hvordan kan staten love bort noe som to forbund går i streik for på samme tidspunkt? Anonymkode: 456a1...bb2 Det er jo meget meget tette bånd mellom LO og AP, nesten siamesiske tvillinger. Så noen grunn må det være til at de godtok såpass upopulære vilkår. 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei, hva er deres tanker rundt norwegian streiken da? Anonymkode: eb1fd...3a1 Blandet. Hvis det blir streik går hele mitt lønnstillegg og mer til med til å booke om med SAS, og det er litt bittert når man vet hva piloter tjener. Men på samme tid innser jeg jo at piloter har en kompetanse jeg mangler, og de fortjener å henge med prisstigningen de også. Jeg håper inderlig det blir en løsning, Norwegian hadde akkurat begynt å komme seg ordentlig ovenpå. Anonymkode: e84e0...ba0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #67 Del Skrevet 29. mai Det kan snu for lommeboken i år: – Verst i februar I fjor ble lønnsveksten spist opp av prisveksten – men i år vil du få mer å rutte med, sier økonomer. Vinteren kan likevel bli tøff. Onsdag fikk vi tall for prisveksten de siste tolv månedene. Der kom også årsveksten som lønnsoppgjøret sikter seg inn mot. Fasiten viser 5,5 prosent gjennomsnittlig prisvekst i 2023. Lønnsoppgjøret hadde en ramme på 5,2 prosent. Sjeføkonom i Nordea Markets Kjetil Olsen forklarer at vi enda ikke vet sikkert hvordan lønnsveksten endte i fjor. Teknisk beregningsutvalg (TBU) legger frem prognoser for prisveksten i 2024 som lønnsoppgjøret tar utgangspunkt i. Med rammen i oppgjøret som utgangspunkt ble ikke 2023 noe spesielt godt år for nordmenn som håpet på reallønnsvekst. – I 2023 opplevde folk nok en gang en nedgang i reallønnen. Arbeidstagere trodde man skulle få 0,3 prosentpoeng pluss også ble det 0,3 minus. Sånn var det i 2022 også, sier han. Seniorøkonom i Handelsbanken, Sara Midtgaard har prognoser som indikerer at reallønnsveksten ender omtrent i null. – Hele lønnsveksten vi fikk i 2023 ble spist opp av prisveksten, sier hun. Men i år kan det snu. Sjeføkonom i Nordea Markets, Kjetil Olsen tror på bedre tider. Spent på lønnsoppgjøret I år er det duket for et såkalt hovedoppgjør. Det skal forhandles om lønn, men også hele tariffavtalen. – Det kan bli veldig spennende. Jeg tror mange arbeidere venter reallønnsvekst i år etter å ha hatt et litt skuffende oppgjør i fjor gitt den høye prisveksten. Vi kan oppleve litt lavere lønnsvekst, men jeg tror likevel vi kan kjøpe flere varer for pengene enn i 2023, sier Midtgaard i Handelsbanken. Olsen sier at det har vært krevende å få gjennomslag for en høy reallønnsvekst de siste årene fordi inflasjonen har vært høy. Morsomt, kom over dette vedlegget ...... hva er tankene deres i dag i forbindelse med lønnsoppgjøret, reallønnsveksten, inflasjon og alt? Anonymkode: eb1fd...3a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #68 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kan snu for lommeboken i år: – Verst i februar I fjor ble lønnsveksten spist opp av prisveksten – men i år vil du få mer å rutte med, sier økonomer. Vinteren kan likevel bli tøff. Onsdag fikk vi tall for prisveksten de siste tolv månedene. Der kom også årsveksten som lønnsoppgjøret sikter seg inn mot. Fasiten viser 5,5 prosent gjennomsnittlig prisvekst i 2023. Lønnsoppgjøret hadde en ramme på 5,2 prosent. Sjeføkonom i Nordea Markets Kjetil Olsen forklarer at vi enda ikke vet sikkert hvordan lønnsveksten endte i fjor. Teknisk beregningsutvalg (TBU) legger frem prognoser for prisveksten i 2024 som lønnsoppgjøret tar utgangspunkt i. Med rammen i oppgjøret som utgangspunkt ble ikke 2023 noe spesielt godt år for nordmenn som håpet på reallønnsvekst. – I 2023 opplevde folk nok en gang en nedgang i reallønnen. Arbeidstagere trodde man skulle få 0,3 prosentpoeng pluss også ble det 0,3 minus. Sånn var det i 2022 også, sier han. Seniorøkonom i Handelsbanken, Sara Midtgaard har prognoser som indikerer at reallønnsveksten ender omtrent i null. – Hele lønnsveksten vi fikk i 2023 ble spist opp av prisveksten, sier hun. Men i år kan det snu. Sjeføkonom i Nordea Markets, Kjetil Olsen tror på bedre tider. Spent på lønnsoppgjøret I år er det duket for et såkalt hovedoppgjør. Det skal forhandles om lønn, men også hele tariffavtalen. – Det kan bli veldig spennende. Jeg tror mange arbeidere venter reallønnsvekst i år etter å ha hatt et litt skuffende oppgjør i fjor gitt den høye prisveksten. Vi kan oppleve litt lavere lønnsvekst, men jeg tror likevel vi kan kjøpe flere varer for pengene enn i 2023, sier Midtgaard i Handelsbanken. Olsen sier at det har vært krevende å få gjennomslag for en høy reallønnsvekst de siste årene fordi inflasjonen har vært høy. Morsomt, kom over dette vedlegget ...... hva er tankene deres i dag i forbindelse med lønnsoppgjøret, reallønnsveksten, inflasjon og alt? Anonymkode: eb1fd...3a1 Jeg tror lønnsøkningen blir spist opp av inflasjon i år også. Anonymkode: a68cd...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #69 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 9.19): Her virker det som noen tror at kun Unio og akademikerne har medlemmer med høy utdanning. De fleste NTL medlemmer i vårt dir. har også master og 5+ høyere utd. hvorfor skal våre medlemmer stadig bli lønnstaper? Vi ønsker en lavtlønnsprofil, men det går av vår pott. Det skaper store forskjeller når ak/unio kjører sin individualistiske politikk. Jeg er provosert over avtalen LO stat har godtatt, og provosert over akademikerne/unio. Hvorfor kan vi ikke ha en rettferdig lønn i staten? Anonymkode: 091ce...d7d Men lønn må jo være basert på en individuell vurdering hvis vi staten skal sikre at folk jobber for lønna - og fortsetter i staten. Jeg er eneste akademiker på mitt team og driver opplæring av de andre som er i LO/YS. Jeg har også vesentlig tyngre oppgaver. Hvorfor skal vi da lønnes likt? Og hvorfor skal jeg gidde å ta tyngre og flere oppgaver enn den andre hvis det ikke gir uttelling i lønnsoppgjøret? Da kommer jeg i alle fall til å hoppe over i det private ganske snart. Anonymkode: 61e8c...aa9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #70 Del Skrevet 29. mai Dere mer høyere utdanning som klager på to avtaler, hvorfor bytter dere ikke bare til Aka/Unio? Problem løst. Med én tariffavtale vil dere fortsatt finansiere dem uten utdanning sin lønn. Anonymkode: a68cd...62f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #71 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dere mer høyere utdanning som klager på to avtaler, hvorfor bytter dere ikke bare til Aka/Unio? Problem løst. Med én tariffavtale vil dere fortsatt finansiere dem uten utdanning sin lønn. Anonymkode: a68cd...62f Av den enkle grunn at ved medlemskap i Unio risikerer man 0 lønnsøkning. Kun favorittene får (en veldig god) uttelling. Andre risikerer ingenting. Det er ikke greit. Alle ansatte er viktig, og alle må anerkjennes. Folk blir syk av å jobbe i urettferdige ugjennomsiktige arbeidsmiljø. Anonymkode: 091ce...d7d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #72 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Av den enkle grunn at ved medlemskap i Unio risikerer man 0 lønnsøkning. Kun favorittene får (en veldig god) uttelling. Andre risikerer ingenting. Det er ikke greit. Alle ansatte er viktig, og alle må anerkjennes. Folk blir syk av å jobbe i urettferdige ugjennomsiktige arbeidsmiljø. Anonymkode: 091ce...d7d Det er ikke min erfaring som tillitsvalgt i Akademikerne, som har forhandlet on lønn mange ganger. Anonymkode: 456a1...bb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #73 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Av den enkle grunn at ved medlemskap i Unio risikerer man 0 lønnsøkning. Kun favorittene får (en veldig god) uttelling. Andre risikerer ingenting. Det er ikke greit. Alle ansatte er viktig, og alle må anerkjennes. Folk blir syk av å jobbe i urettferdige ugjennomsiktige arbeidsmiljø. Anonymkode: 091ce...d7d Det er heller ikke min erfaring. Opplever at de lokale oppgjørene er rettferdige, hvor de som henger etter i lønn ofte blir løftet osv. Unntak fra dette er personer med svært ettertraktet kompetanse (typisk IT) som gjerne får mye. Helt ok, sånn må det nesten være hvis vi vil beholde IT-folkene. Alternativet er jo å leie dem inn som konsulenter, noe som gjerne koster 3x så mye. Anonymkode: a68cd...62f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #74 Del Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Av den enkle grunn at ved medlemskap i Unio risikerer man 0 lønnsøkning. Kun favorittene får (en veldig god) uttelling. Andre risikerer ingenting. Det er ikke greit. Alle ansatte er viktig, og alle må anerkjennes. Folk blir syk av å jobbe i urettferdige ugjennomsiktige arbeidsmiljø. Anonymkode: 091ce...d7d Det er ikke min erfaring. Med lokale forhandlinger er det lettere å få bukt med lokale urettferdigheter. Anonymkode: dccdc...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #75 Del Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er heller ikke min erfaring. Opplever at de lokale oppgjørene er rettferdige, hvor de som henger etter i lønn ofte blir løftet osv. Unntak fra dette er personer med svært ettertraktet kompetanse (typisk IT) som gjerne får mye. Helt ok, sånn må det nesten være hvis vi vil beholde IT-folkene. Alternativet er jo å leie dem inn som konsulenter, noe som gjerne koster 3x så mye. Anonymkode: a68cd...62f Jeg har samme erfaring. Det er noen få middelaldrende+ menn med høye stillinger som alltid får mye fordi ledelsen er redd for å miste dem, men utover det er fordelingen stort sett rettferdig, forståelig og mange blir ivaretatt. Man får også rettet opp i urimelige lønnsforskjeller. Jeg tror nok at den du quotet aldri har vært borte i lokale lønnsforhandlinger hvor hele potten fordeles lokalt, og er en av de LO/YS-folkene som hyler opp om «trynetillegg» uten noen gang å ha prøvd det. Å slippe den tvangstrøyen lønnstrinn er gjør også at flere har mulighet til å få penger. Min erfaring er at lokale lønnsforhandlinger stort sett ender i et ok kompromiss: Ledelsen får gjennom noen av sine krav, og de tillitsvalgte får gjennom noen av sine krav, og så blir totalen - over tid, for alle blir ikke fornøyde hver gang - god. Med unntak av to grupper: Midlertidig ansatte (men de kan forhandle om lønn ved tilsettelse) og uorganiserte (de har kun ledelsen til å snakke for seg, men de kan velge å organisere seg). Anonymkode: 456a1...bb2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #76 Del Skrevet 30. mai 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke min erfaring. Med lokale forhandlinger er det lettere å få bukt med lokale urettferdigheter. Anonymkode: dccdc...568 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har samme erfaring. Anonymkode: 456a1...bb2 Og stikk i strid med min erfaring. Og det er vel noe av problemet med lokale forhandlinger, det er store forskjeller på hva medlemmene kan oppnå rundt omkring i bedriftene. Jeg har fått beskjed, faktisk i klartekst, at jeg har kommet for langt bakpå til at det vil la seg gjøre å rette opp. Anonymkode: e84e0...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #77 Del Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og stikk i strid med min erfaring. Og det er vel noe av problemet med lokale forhandlinger, det er store forskjeller på hva medlemmene kan oppnå rundt omkring i bedriftene. Jeg har fått beskjed, faktisk i klartekst, at jeg har kommet for langt bakpå til at det vil la seg gjøre å rette opp. Anonymkode: e84e0...ba0 Det vil hvertfall aldri la seg rette opp med sentrale forhandlinger? Da er du garantert å stå på stedet hvil. Anonymkode: a68cd...62f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #78 Del Skrevet 30. mai 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil hvertfall aldri la seg rette opp med sentrale forhandlinger? Da er du garantert å stå på stedet hvil. Anonymkode: a68cd...62f Heller på stedet hvil enn å sakke stadig lengre akterut. Men jeg foretrekker et opplegg med mest sentralt, og en del lokalt. 75/25 hadde jeg stemt for. Anonymkode: e84e0...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #79 Del Skrevet 30. mai jeg er NTL og har stemt nei i uravstemningen som pågår. Vi får bare satse på at mange nok fler gjør det...helt krise om avtalen som foreligger blir vedtatt. da får jeg ekstremt lite tillegg i lønn. Anonymkode: 97575...fd3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #80 Del Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg er NTL og har stemt nei i uravstemningen som pågår. Vi får bare satse på at mange nok fler gjør det...helt krise om avtalen som foreligger blir vedtatt. da får jeg ekstremt lite tillegg i lønn. Anonymkode: 97575...fd3 For meg som dårlig betalt akademiker er det krise hvis alle skal på en tariffavtale. Da vil jeg aldri nå opp til snittlønn på min arbeidsplass, samtidig som jeg heller aldri vil bli prioritert fordi jeg tjener «så bra» i forhold til dem med null utdanning og studielån. Anonymkode: a68cd...62f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå