Gå til innhold

Hvordan ender lønnsoppgjøret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, et sugerør. Dette har ført til at statsansatte med lang utdanning har en lønn som er så lav at utdanning ikke lønner seg, særlig de med 5+ år lang utdanning, og staten har store utfordringer knyttet til rekruttering. Hvis lavtlønte stadig skal ha mye høyere tillegg enn høytlønte, vil jo alle ha samme lønn til slutt. Er det riktig at man ikke skal få betalt for å ta utdanning? Jeg har seks år med høyere utdanning, jeg kom meg ikke ut i jobb før jeg var 25. Studerte i utlandet, så ingen mulighet til å jobbe deltid utenom. Jeg ville uansett ikke hatt tid til det, med arbeidsuker på 50-70 timer. Dette er seks år med tapt arbeidsinntekt - hvis jeg hadde tjent 450 000 i gjennomsnitt disse seks årene, ville jeg tjent 2,7 millioner kroner. Dette er 2,7 millioner jeg må ta igjen i løpet av livet mitt for at min investering i en utdanning som Norge virkelig trenger at jeg har, ikke skal føre til at jeg går i minus. For å si det sånn, det er fremdeles mange år igjen før jeg eventuelt begynner å gå i pluss…….

Det fine med å ha to avtaler er jo at arbeidstakerne selv kan velge hvilken avtale de ønsker å være med i. Store kronetillegg og lavtlønnstillegg? LO/YS. Prosenttillegg og lokale forhandlinger? Unio/Akademikerne. Hvorfor skal vi ha den tvangstrøyen én avtale vil innebære? Det vil, uansett, kun være positivt for LO/YS sine medlemmer. Prioriteringer på tvers av fagforeninger (avtaler), som du skriver, vil 100 av 100 ganger være prioriteringer av lavtlønte som er på LO/YS-avtalen. Ingen vil noensinne prioritere arbeidstakere med 5+ års utdanning. 

Jeg ser du sier det er kaos i staten mtp lønnsnivå - for det første er jeg ikke nødvendigvis enig i det, for set andre har ikke det noe med to avtaler å gjøre. 

Anonymkode: 456a1...bb2

Enig i dette!

De kunne også løst mye ved å la høyere utdanning være pensjonsgivende. Da har jeg ikke følt at jeg har tapt så mye på det, da ville det ikke vært SÅ kjipt å ha lav lønn i dag etter å ha studert i 6 år.

Anonymkode: 990a4...6a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er UNIO-medlem og blir tatt ut i streik fra mandag hvis de ikke kommer til enighet. Har ikke lyst til å streike, spesielt ikke når det for meg er litt uklart hva streiken gjelder akkurat dette året.

Min fagforening (Forskerforbundet) gikk fra felles avtale med sentralt oppgjør til lokalt oppgjør. I grunnen synes jeg det med lokale oppgjør blir for tilfeldig, hvem som får og hvem ikke. Men samtidig blir vi med lang utdanning og lang ansiennitet hengende etter på grunn av at de lavtlønte løftes hvert eneste år i de sentrale oppgjørene. Så det å ha tatt lang utdanning gjør at du blir en taper når du jobber i staten. Nyansatte og nyutdannede kommer nå inn med høyere lønn enn det jeg og andre gamle travere har. De som ikke har studert noenting har like høy lønn som oss med master, og vi blir dermed tapere livslønnsmessig og på pensjonsfronten. Så det er noe som er helt feil, og kanskje lokale lønnsoppgjør kan rette litt på dette.

Men det er vanskelig å forstå helt. Håper vi slipper å streike.

Dette, i bold, er det du streiker for på mandag. Du har allerede skjønt det! Men det er mulig det er vanskeligere å forstå for Unio-medlemmer, som kun har vært i denne avtalen i ett år, og ikke sett helt hvordan den virker. Det er forståelig hvis streiken ikke er like godt forankret i Unio som den er hos Akademikerne. Jeg er selv Akademikerne-medlem og tillitsvalgt, og det tok flere år før jeg helt skjønte poenget med en avtale vs to avtaler, så jeg forstår godt det er vanskelig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i dette!

De kunne også løst mye ved å la høyere utdanning være pensjonsgivende. Da har jeg ikke følt at jeg har tapt så mye på det, da ville det ikke vært SÅ kjipt å ha lav lønn i dag etter å ha studert i 6 år.

Enig! Man får jo pensjonsopptjening hvis man er hjemmeværende med barn under seks år også. Hvorfor skal man ikke få pensjonsopptjening for høyere utdanning også? Man kunne jo få kun for fullførte grader, og kun inntil én bachelor og én master, dvs maks fem år til sammen (seks(7)år for de lange profesjonsstudiene. Da hindrer man at evighetsstudenter som aldri klarer å bestemme seg og/eller aldri fullfører noen ting får veldig mange år med pensjonsopptjening. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det fine med å ha to avtaler er jo at arbeidstakerne selv kan velge hvilken avtale de ønsker å være med i. Store kronetillegg og lavtlønnstillegg? LO/YS. Prosenttillegg og lokale forhandlinger? Unio/Akademikerne.

Enig i mye av det du skriver. Men akkurat i år virker det som LO og YS har gått helt vekk fra den modellen. De har gått for et (veldig) lite prosenttillegg, ingen lavtlønnstillegg, og mesteparten til lokalt. Så tanken må vel være at det skal gi mest til lavtlønte lokalt, men det blir jo veldig opp til hver enkelt bedrift. Så akkurat dette ser ut til å bli et veldig dårlig oppgjør for lavtlønte. Selv med overhenget tatt i betraktning. 

Anonymkode: e84e0...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i mye av det du skriver. Men akkurat i år virker det som LO og YS har gått helt vekk fra den modellen. De har gått for et (veldig) lite prosenttillegg, ingen lavtlønnstillegg, og mesteparten til lokalt. Så tanken må vel være at det skal gi mest til lavtlønte lokalt, men det blir jo veldig opp til hver enkelt bedrift. Så akkurat dette ser ut til å bli et veldig dårlig oppgjør for lavtlønte. Selv med overhenget tatt i betraktning. 

Ja, jeg synes det er rart at LO/YS har en så stor andel til lokale forhandlinger. Jeg ser at Norsk Tjenestemannslag anbefaler sine medlemmer å stemme nei til avtalen i uravstemningen. Det er jo egentlig ganske dramatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg synes det er rart at LO/YS har en så stor andel til lokale forhandlinger. Jeg ser at Norsk Tjenestemannslag anbefaler sine medlemmer å stemme nei til avtalen i uravstemningen. Det er jo egentlig ganske dramatisk. 

De sa på forhånd at de ville ha mest mulig, gjerne alt, sentralt, så den eneste forklaringen jeg kan se er de har innsett at de må tilpasse seg akademikerne hvis det skal bli noen felles avtale igjen. Med såpass lave tillegg ville jeg personlig foretrukket alt sentralt. Det blir ikke nok til fordeling lokalt, så veldig mange vil få mindre kjøpekraft igjen. Men kan lure litt på hva som har skjedd bak kulissene her. Kanskje de lar det være opp til medlemmene å stemme nei? Egentlig ville jeg trodd det passer LO ganske godt med en streik i år, neste år er det valgår og Støre skal gjenvelges. Så man kan trygt spille på oddsen at de ikke tar noen streik da. 

Fun fact at de fleste vil få mindre i lønnstillegg enn de betaler til fagforeningen dette året. I hvert fall før lokale forhandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer hvis en forening, feks NTL, stemmer mot og resten for, blir det da streik i kun NTL? Eller er det flertallet i LO totalt sett som gjelder? Hva hvis LO stemmer nei og YS ja? Risikerer man at det splittes enda mer så man ender med tre avtaler istedenfor to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Oslo kommune i havn også, minimum 20 000 i tillegg der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i to forbund, både et under LO/YS og ett under Unio. Har tenkt å avslutte det under LO/YS, men er det noen som vet hvordan det fungerer om jeg ikke gjør det? Trodde jeg ble utmeldt automatisk da jeg byttet, men virker ikke slik.

Anonymkode: 9755c...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De sa på forhånd at de ville ha mest mulig, gjerne alt, sentralt, så den eneste forklaringen jeg kan se er de har innsett at de må tilpasse seg akademikerne hvis det skal bli noen felles avtale igjen. Med såpass lave tillegg ville jeg personlig foretrukket alt sentralt. Det blir ikke nok til fordeling lokalt, så veldig mange vil få mindre kjøpekraft igjen. Men kan lure litt på hva som har skjedd bak kulissene her. Kanskje de lar det være opp til medlemmene å stemme nei? Egentlig ville jeg trodd det passer LO ganske godt med en streik i år, neste år er det valgår og Støre skal gjenvelges. Så man kan trygt spille på oddsen at de ikke tar noen streik da. 

Fun fact at de fleste vil få mindre i lønnstillegg enn de betaler til fagforeningen dette året. I hvert fall før lokale forhandlinger. 

Jeg tror du har rett i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er medlem i to forbund, både et under LO/YS og ett under Unio. Har tenkt å avslutte det under LO/YS, men er det noen som vet hvordan det fungerer om jeg ikke gjør det? Trodde jeg ble utmeldt automatisk da jeg byttet, men virker ikke slik.

Når du er inn under to ulike avtaler er jeg ganske sikker på at du må velge én av dem i lønnsforhandlingene (du kan ikke få lønnstillegg fra begge avtaler), og jeg tror du skulle ha sagt fra om det til arbeidsgiver allerede. Man kan være medlem av to fagforeninger, så du blir ikke automatisk utmeldt, nei. Her bør du høre med tillitsvalgte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer hvis en forening, feks NTL, stemmer mot og resten for, blir det da streik i kun NTL? Eller er det flertallet i LO totalt sett som gjelder? Hva hvis LO stemmer nei og YS ja? Risikerer man at det splittes enda mer så man ender med tre avtaler istedenfor to?

Jeg aner ikke hva som skjer da. Men NTL er imot fordelingen sentral/lokal pott, ikke antall avtaler, de vil jo ha én avtale - så jeg tviler på at det ender med tre avtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peggy mener nok en gang at statsoppgjøret gir økt kjøpekraft... og hun mener de har fått gjennomslag for felles avtale. Men den streiker jo Unio og Akademikerne mot nå så den er ikke i boks. Kanskje hun har inside info på at felles avtale blir tvunget gjennom? Hun har jo unektelig "mæktige vænna". Men hun går i det minste litt mer stille denne gangen, enn forrige som var "historisk godt". Tror ikke de som ender på under 4000 i tillegg ler hele veien til nettbanken. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Men kontigenten får man jo delvis igjen på skatten, inntil 8000 kr for 2024.

Anonymkode: 3dd43...3fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kontigenten får man jo delvis igjen på skatten, inntil 8000 kr for 2024.

Anonymkode: 3dd43...3fe

Ja, men er jo ikke som om man får igjen 8000 kroner. Og de færreste betaler så mye. Betaler man 4000 i kontingent sparer man vel under 900 i året på skatten. Og lønnstillegget på 4000 må man selvsagt også skatte av. Nå ser jeg mange vil stemme nei til dette oppgjøret, det blir spennende å se. Rammen i seg selv er ikke så ille, men problemet er at trynetilleggene til høsten fører til at mange kanskje nettopp bare blir sittende igjen med disse 0,75%. Og for dem er det et fryktelig oppgjør nå som inflasjonen er så høy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg gjorde nok det… Jeg var overrasket over det svært lave generelle tillegget i LO/YS. Det ser også ut til at mye har forsvunnet i overheng og glidning. Det blir ikke mange kroner per arbeidstaker, dette. Jeg er spent på hvilke andre endringer de eventuelt har fått gjennom. 

Overhenget er faktisk enda større i unio-Akad-avtalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uravstemningen er blant LO stats medlemmer. Dersom et flertall stemmer nei, er hele LO stat i streik.  Ikke bare NTL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er NTL medlem, og jeg synes dette med overheng og glidning er litt komplisert. Men det kan rett og slett se ut som det blir et ræva oppgjør for oss NTL’ere i staten i år? 25% i sentrale forhandlinger og resten i lokale? Det vil si at jeg må kjempe om å få noe, og jeg mistenker at hele potten går til å utjevne ulikheter i lønn på min avdeling… 

Anonymkode: 2d519...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er inn under to ulike avtaler er jeg ganske sikker på at du må velge én av dem i lønnsforhandlingene (du kan ikke få lønnstillegg fra begge avtaler), og jeg tror du skulle ha sagt fra om det til arbeidsgiver allerede. Man kan være medlem av to fagforeninger, så du blir ikke automatisk utmeldt, nei. Her bør du høre med tillitsvalgte. 

Takk, har sendt mail til min nye fagforening og sagt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peggy mener nok en gang at statsoppgjøret gir økt kjøpekraft... og hun mener de har fått gjennomslag for felles avtale. Men den streiker jo Unio og Akademikerne mot nå så den er ikke i boks. Kanskje hun har inside info på at felles avtale blir tvunget gjennom? Hun har jo unektelig "mæktige vænna". Men hun går i det minste litt mer stille denne gangen, enn forrige som var "historisk godt". Tror ikke de som ender på under 4000 i tillegg ler hele veien til nettbanken. 😅 

Haha ja, etter Peggys pinlige jubling i fjor over «økt kjøpekraft», når man allerede på det tidspunktet visste at inflasjonen var høyere enn estimatet som var lagt til grunn, er det merkelig å se at det som faktisk resulterer i en lav lønnsøkning i kroner og øre for de fleste medlemmene er noe å juble over. 
Jeg stiller meg også undrende til at LO mener at det er en «seier» at de har fått «gjennomslag» for én avtale i staten. Når dette også var statens krav i utgangspunktet, så LO har ikke vært nødt til å forhandle om det, og samtidig som de to største forbundene i staten går ut i streik for å beholde to avtaler. Det er ikke avklart, Peggy kan ikke kalle det en seier!

Jeg er skikkelig provosert, også over regjeringens uttalelser om dette. Og det sier jeg selv om jeg er Ap-medlem selv. Det er ikke sånn at de høyt utdannede i staten er hverken høytlønte eller lønnsvinnere, spesielt ikke sett opp mot de lange og tildels spesialiserte utdanningene de har - alle i Akademikerne har 5+ års utdanning, og det har mange i Unio også. Mange har kompetanse det er mangel på og vanskelig å erstatte, i noen tilfeller kan de IKKE erstattes av noen andre (for eksempel leger, tannleger, veterinærer, psykologer). Og mange av oss er attraktive i det private næringslivet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...