Gå til innhold

Har et dilemma om hvordan universet er


Gjest Konser

Anbefalte innlegg

Gjest Konser

Opprinnelig, så har jeg bare tenkt at universet er uendelig i alle retninger, for hva kan være bak veggen uansett? Men, jeg har et problem med det, hvis rommet bare er uendelig, hva bestemte hvor den første sola var, første eksplosjonen. I et tomt rom, og så plutselig en eksplosjon. Med den andre teorien om entrophy, så startet alt, rom også, og det er ingenting bak veggen, det er selve rommet. Det er ingenting bak veggen, fordi rom ble skapt også. Betyr det at universet ikke er uendelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir å grave ned i hva som er endelig og uendelig, tomt og ikke. Hvis du befinner deg på enden av universet og ser ut, så vil det ikke være 'tomt' siden du kan observere det. Er 'ingenting' mangel på synlig masse, eller mangel på noe som helst? Du kan være i en tom boks, men du kan ikke være i en boks som ikke eksisterer. Hvis boksen er tom, så inneholder den fortsatt ett tomrom som kan fylles. Listen går videre.

Det kjente universet ekspanderer fortere enn lysets hastighet, og vi vil uansett aldri kunne observere eller finne hva som ligger forbi denne barrieren.

Anonymkode: 4fecc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir å grave ned i hva som er endelig og uendelig, tomt og ikke. Hvis du befinner deg på enden av universet og ser ut, så vil det ikke være 'tomt' siden du kan observere det. Er 'ingenting' mangel på synlig masse, eller mangel på noe som helst? Du kan være i en tom boks, men du kan ikke være i en boks som ikke eksisterer. Hvis boksen er tom, så inneholder den fortsatt ett tomrom som kan fylles. Listen går videre.

Det kjente universet ekspanderer fortere enn lysets hastighet, og vi vil uansett aldri kunne observere eller finne hva som ligger forbi denne barrieren.

Anonymkode: 4fecc...eea

 

Hva om det er ingenting bak denne barrieren? Fordi rom ble skapt ved skapelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Konser said:

 

Hva om det er ingenting bak denne barrieren? Fordi rom ble skapt ved skapelsen

Da er universet endelig ja, en kontinuerlig produksjon av rom i en endeløs grense med potensial for det.

Anonymkode: 4fecc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er universet endelig ja, en kontinuerlig produksjon av rom i en endeløs grense med potensial for det.

Anonymkode: 4fecc...eea

 

Tror du på mørk materie og mørk energi da? Det er ikke noe bevis for det ennå, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å spørre Abels Tårn?

Anonymkode: 29584...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har prøvd å spørre Abels Tårn?

Anonymkode: 29584...773

 

eheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Problemet' med å prøve og forstå hva som ligger utenfor universets ender, høyere dimensjoner etc, er at vi fortsatt har en hjerne som er tilpasset små stammesamfunn. Storsamfunnene har bare eksistert i noen få tusen år, og det er et knips med fingrene når man tenker utvikling og evolusjon. Vi har ikke forutsetningene til å kunne forstå alt som fysikken viser oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (25 minutter siden):

Opprinnelig, så har jeg bare tenkt at universet er uendelig i alle retninger, for hva kan være bak veggen uansett? Men, jeg har et problem med det, hvis rommet bare er uendelig, hva bestemte hvor den første sola var, første eksplosjonen. I et tomt rom, og så plutselig en eksplosjon. Med den andre teorien om entrophy, så startet alt, rom også, og det er ingenting bak veggen, det er selve rommet. Det er ingenting bak veggen, fordi rom ble skapt også. Betyr det at universet ikke er uendelig?

Ja, tenk om noen her på kvinneguiden har oppklare disse mysteriene for oss :)

de sier jo at tid ikke fantes før big bang, så sånn sett er det ikke mulig for vår 3D hjerne å forestille seg. 

Jeg har hørt mye på Nassim Haramein og Bernardo Kastrup, dette er to som både har enorm intellektuell kapasitet, nysgjerrighet OG formidlerevne. En blanding man ikke akkurat finner hver dag. Anbefales ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Konser said:

 

Tror du på mørk materie og mørk energi da? Det er ikke noe bevis for det ennå, tror jeg

Mørk materie blir trodd på fordi det gir mening, er som en bit i puslespillet for å få ting til å gå opp. Universet ekspanderer fortere og fortere til tross for at det skulle kollapset innover mot egen gravitasjon. Det gir ikke mening, så man har konkludert med at det er usynlige krefter som har tilsvarende effekt men i motsatt retning.

Det virker rart, men det er også det eneste som gir mening. Det er samme konsept bak oppdagelse av sorte hull, det virket umulig men matte sa at det måtte være det.

Anonymkode: 4fecc...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mørk materie blir trodd på fordi det gir mening, er som en bit i puslespillet for å få ting til å gå opp. Universet ekspanderer fortere og fortere til tross for at det skulle kollapset innover mot egen gravitasjon. Det gir ikke mening, så man har konkludert med at det er usynlige krefter som har tilsvarende effekt men i motsatt retning.

Det virker rart, men det er også det eneste som gir mening. Det er samme konsept bak oppdagelse av sorte hull, det virket umulig men matte sa at det måtte være det.

Anonymkode: 4fecc...eea

 

Hvorfor tror de at det er et slags teppe i rommet, mørk materie, som ekspanderer? Kan vel bare være en utvidelse av rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Konser said:

 

Hvorfor tror de at det er et slags teppe i rommet, mørk materie, som ekspanderer? Kan vel bare være en utvidelse av rom

Med rom medfører det materie og materie både er og er påvirket av energi.

Hvis du kaster en tennisball i vakuum vil den fortsette med samme hastighet, men hva om den fløy fortere? Da må noe ha påvirket tennisballen til å øke hastighet, da er eneste kjente påvirkning gravitasjon. Men hva om tennisballen fløy fortere 'vekk' fra all kjent gravitasjon?
Det er en veldig forenklet versjon av situasjonen, problemet er at man observerer universet oppføre seg på tvers av alt vi kjenner om fysikk. 

 

Anonymkode: 4fecc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (30 minutter siden):

 

Hva om det er ingenting bak denne barrieren? Fordi rom ble skapt ved skapelsen

Der er ingen barriere. Det er det som er med evigheten

Anonymkode: ae8f7...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med rom medfører det materie og materie både er og er påvirket av energi.

Hvis du kaster en tennisball i vakuum vil den fortsette med samme hastighet, men hva om den fløy fortere? Da må noe ha påvirket tennisballen til å øke hastighet, da er eneste kjente påvirkning gravitasjon. Men hva om tennisballen fløy fortere 'vekk' fra all kjent gravitasjon?
Det er en veldig forenklet versjon av situasjonen, problemet er at man observerer universet oppføre seg på tvers av alt vi kjenner om fysikk. 

 

Anonymkode: 4fecc...eea

 

Hva med lysets hastighet, hvis det er materie rundt alt, så ville jo den ha bremset ned kanskje? Lys oppfører seg som det er tomt rom bare egentlig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Konser said:

 

Hva med lysets hastighet, hvis det er materie rundt alt, så ville jo den ha bremset ned kanskje? Lys oppfører seg som det er tomt rom bare egentlig da

Lys bremser ned hele tiden, man kan redusere lysets hastighet i både glass og vann. Lysets hastighet (i vakuum) er en fysisk konstant og gjelder ikke bare lys, det er mer en øverste grense.
 

Det at universet ekspanderer fortere enn lysets hastighet handler mer om hvordan fart på rom er uavhengig, og at objekter som beveger seg vekk fra hverandre vil (målt avstand imellom) bevege seg fortere enn lysets hastighet. 

Anonymkode: 4fecc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lys bremser ned hele tiden, man kan redusere lysets hastighet i både glass og vann. Lysets hastighet (i vakuum) er en fysisk konstant og gjelder ikke bare lys, det er mer en øverste grense.
 

Det at universet ekspanderer fortere enn lysets hastighet handler mer om hvordan fart på rom er uavhengig, og at objekter som beveger seg vekk fra hverandre vil (målt avstand imellom) bevege seg fortere enn lysets hastighet. 

Anonymkode: 4fecc...eea

 

Tror du rommet vil kollapse til slutt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Konser said:

 

Tror du rommet vil kollapse til slutt da?

Spørs hva du mener med kollapse, men uansett har jeg null kompetanse til å komme med noen mening på det.
Veldig grovt sett blir det ett spørsmål om universet og rom vil fortsette å ekspandere, eller om det vil nå ett bristepunkt og falle inn på seg selv.

Sistenevnte syntes jeg er mest interessant fordi en ny samling av all energi vil gi ny mulighet for å gjenta universet. Hvis dette har skjedd i tilnærmet uendelig tid før og etter oss, så vil på sikt alt som har og kan skje, skje. Denne samtalen kan føres både nå og om en kvintillion år.

Anonymkode: 4fecc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs hva du mener med kollapse, men uansett har jeg null kompetanse til å komme med noen mening på det.
Veldig grovt sett blir det ett spørsmål om universet og rom vil fortsette å ekspandere, eller om det vil nå ett bristepunkt og falle inn på seg selv.

Sistenevnte syntes jeg er mest interessant fordi en ny samling av all energi vil gi ny mulighet for å gjenta universet. Hvis dette har skjedd i tilnærmet uendelig tid før og etter oss, så vil på sikt alt som har og kan skje, skje. Denne samtalen kan føres både nå og om en kvintillion år.

Anonymkode: 4fecc...eea

 

Du skal ikke undervurdere deg selv, du er like flink kognetiv som forskere, kanskje mer også. Tror du svarte hull gjenskaper universet da? At de samler energi og masse helt til de kollapser til en ny stjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Konser said:

 

Du skal ikke undervurdere deg selv, du er like flink kognetiv som forskere, kanskje mer også. Tror du svarte hull gjenskaper universet da? At de samler energi og masse helt til de kollapser til en ny stjerne?

Hehe takk, men jeg er ikke noe mer enn interessert i temaet. Er 1000 steg videre på disse tingene og jeg presenterer bare min ufaglige forståelse av det, heads up der.

Det med kollaps og svarte hull pleier å handle mer om retningen av at veldig store stjerner har mulighet til å bli ett, ikke at sorte hull kollapser til en ny stjerne. Hva som skjer når sorte hull kollapser (og hvorfor) er ikke kjent forbi diverse teorier og jeg har ikke noe godt svar å gi her.
 

Anonymkode: 4fecc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at menneskehjernen ikke egentlig klarer å prosessere uendelig og ingenting. I tillegg er vi tvunget til å tenke tredimensjonalt. Derav "veggen" eller "utenfor" og "tomt rom". Men dette er mest sannsynlig irrelevante begreper når det er snakk om universets størrelse og begynnelse. Vi er ikke kapable som art til å finne svar på alt, menneske har sine begrensinger. Svaret på universets størrelse vil mest sannsynlig komme til en annen mer intelligent art som oppstår lenge etter at menneskene er borte.

 

Anonymkode: 65f2e...209

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...