Gå til innhold

Ordne et hus klart til fotografering og visning. Trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, nå skal vi selge huset vi har bodd i i 14 år.

Vi har hatt takstmann her, og hatt megler på befaring, med sine tips til fotografering og visning.

Jeg synes dette er helt overveldende, men vi må jo gjennom det!

Prøver å ta rom for rom, men vi må jo bo her også, så akkurat nå er det mye rot overalt. Rydding og pakking, og prøve å få det til som megler vi ha det. Vi har garasje vi kan lagre i, så jeg har begynt å pakke bort ting vi ikke skal ha på visning dit. 

Jeg har ca en uke på meg til å få huset klart til fotografering. Og da skal jo alt være strøkent! Hvordan klarer jeg det? Mannen er mye borte på jobb, så det meste står på meg. 

I tillegg er det to hunder som skal ha sitt. Valp på 4 mnd, og en hund på 3 år. Og det skal lages middag, vaskes klær, og alt annet vanlig husarbeid.

Og hvordan skal huset se mest mulig bra ut? Megler ville vi skulle ta ned gardiner i stua. Men da ser det så nakent ut, så er ikke enig i det. 

Huset er et bra hus i seg selv, og ikke vanskelig å selge. Eiendommen er fin, og har flere garasjer og en stor tomt. 

Anonymkode: 84eec...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips: skaff hjelp! Det tar utrolig mye tid, og en uke er for lite. Du må få noen til å hjelpe deg med det daglige, og så ta tak i rydding og litt styling.

Vi hadde noen som kom og ga oss liste rom for rom helt konkret hva som skulle gjøres. Veldig greit! 

Anonymkode: fdaf7...46c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3-4 dager siden tilsvarende innlegg. Bruk søkefunksjonen, så finner du en rekke tips. 

Hos meg var det jeg som jobbet mye rett før visning. Det betydde bare at jeg stod på hvert minutt jeg hadde ledig, og nettene ble som regel på 4-5 timer. 

Vi flyttet også ting ut av alt av boder og garasje, da det gir inntrykk av at rommet er trangt, og at huset har for lite plass. Er en drøm for en som kjøper noe litt større å åpne en bod, og få inntrykk av at det er veldig god plass der. 

Og få ned de gardinene. Er knapt noen som ønsker det lengre, det gjør bare rommet mindre og mørkere. 

Anonymkode: ca465...3d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen som kan hjelpe meg med dette. 

Jeg må gjøre alt selv, men vil jo bruke tid på dette.

Tusen takk for svar, håper på flere

Anonymkode: 84eec...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt leilighet og hus flere ganger. Et prinsipp jeg har lært meg er at det generelt sett er best å ha minst mulig liggende rundt. Men: man må jo ikke ha alt ryddet. Alle gangene har jeg vært der med fotografen og bare flyttet ting ut av linsefokuset. 

Og mens det har noe å si hvordan bildene blir, mener jeg personlig at det ikke er avgjørende. Jeg som kjøper klarer fin-fint å se for meg hvordan huset er med mine ting / etter maling eller oppussing. Det som styrer mest er lokasjon og teknisk standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fjern personlige eidendeler og bilder

- Ta vekk så mye som mulig av ting og tang. La kun møbler som viser bruk av et rom stå igjen. Ta vekk gulvtepper om de ikke passer veldig godt til i størrelse, og til resten av møblene. Om du ikke har stor interesse for design og møblering er det stor sjanse for at gardinene også bør tas ned. Min erfaring er at det ikke er så mange som gjør seg bra på bilder. Husk at det ikke er noe galt med dine ting, det er kun for å få bildene fine og med gode linjer/ flyt
- fjern sko, jakker osv fra gangen. Ta vekk «matte» til å tørke bena av og andre småtepper. 

- jeg synes det er fint med noe grønt som urter på kjøkkenet og noen fine blomster på bordene. Pass på at det ikke er fingermerker på kjøleskap og kjøkkenfronter 

- vask vinduer og kjøkkenfronter

- kost trappa ute og sett frem en fin lykt og en potte med blomster. Har du veranda sett frem noen hagemøbler, pledd og lys. Så det ser litt hyggelig og anvendelig ut

- har du lite bad og tørketrommel på toppen av vaskemaskinen, vurder å ta den vekk. Da virker rommet større. Pene håndsåper, eller ingen 

- pene håndklær til badet som er rullet sammen, eller henger pent over en stang. Synes ikke det er så fint med de som «henger rett ned på en knagg». Ta vekk alle såper osv i dusjen. Ta vekk stabler av håndklær, om du har dette fremme. 

- garderobe: har du bra garderobe, vurder å ts bilde med døren åpen for å vise frem. Ha da kun en pen kjole og en veske eller noe fremme

- soverom: re opp senga pent og nøytralt. Eller bruk sengeteppe og noen puter. Om lakenet synes, bruk slette laken og ikke frotte. vurder om senga står plassert på det stedet som ser best ut

- har du god oppbevaring i garasje, lekeplass i Hagen, bod med mye oppbevaring osv. få det med 

Det var en lang liste med mine tips. Lykke til! 

 

 


 

Anonymkode: 317a5...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...