GÃ¥ til innhold

Hvordan raker man gresset i hagen?🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gressplen med mye gult langt gress etter vinteren, er det meningen at man skal ta i litt når man raker så mest mulig av dette forsvinner, eller skal man rake bare det øverste laget uten noe kraft? For å ikke rive opp noe gress?

Ha rørt at hvis gresset først blir revet litt opp så vokser det ikke ut nytt uten å så med jord og frø.

Anonymkode: 6cd0c...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da klippet du ikke gresset kort nok i høst. Rak, rak, rak. Vent til det begynner å vokse, så klipper du gresset.

Anonymkode: a98bb...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da klippet du ikke gresset kort nok i høst. Rak, rak, rak. Vent til det begynner å vokse, så klipper du gresset.

Anonymkode: a98bb...b95

Mener du at hun skal rake før hun klipper?

Anonymkode: 697a0...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å rake. Det ligger insekter under som ikke har våknet enda. Og dem trenger vi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tak. Still gressklipper på så lavt du kan, kanskje må du ta det i flere omganger, og klipp over plena. Dødt gress, løv osv blir gjødsel og plena blir grønn. 

Anonymkode: 22d68...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du raker bort blader å annet løst ikke gresset, så klipper du. 

Anonymkode: e0cf1...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke tak. Still gressklipper på så lavt du kan, kanskje må du ta det i flere omganger, og klipp over plena. Dødt gress, løv osv blir gjødsel og plena blir grønn. 

Anonymkode: 22d68...c2e

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du raker bort blader å annet løst ikke gresset, så klipper du. 

Anonymkode: e0cf1...669

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du at hun skal rake før hun klipper?

Anonymkode: 697a0...e54

Etter råd fra annen med hage, rakte jeg bort så mye som mulig av det tørre, lange gule/grå gresset.

Hva vil konsekvensen av dette blir? Mindre grønt, friskt gress? Mindre jevn plen?

Anonymkode: 6cd0c...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min «gartner» (han som la gresset, ferdigplen) om å la det være litt lengde på gresset. Næringen trekker ned i røttene på høsten og jo mer lengde jo mer næring til våren.

Anonymkode: b6330...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av min «gartner» (han som la gresset, ferdigplen) om å la det være litt lengde på gresset. Næringen trekker ned i røttene på høsten og jo mer lengde jo mer næring til våren.

Anonymkode: b6330...82f

Hva gjør man når våren kommer da? Raker først, eller klipper først? 

Hva skjer med alt det døde gresset, skal det bort eller la det være i fred og det blir nytt gress plutselig?

Anonymkode: 6cd0c...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør man når våren kommer da? Raker først, eller klipper først? 

Hva skjer med alt det døde gresset, skal det bort eller la det være i fred og det blir nytt gress plutselig?

Anonymkode: 6cd0c...4af

Jeg spurte ikke, men i fjor gikk jeg over med jernrive og fikk vekk så mye som mulig av det døde, gule gresset, og så gjødslet jeg. Vet ikke om det var riktig, men plenen ble i hvert fall fin 😄 Det hadde ikke gått å klippe først, alt lå jo nede etter snøen.

Anonymkode: b6330...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte ikke, men i fjor gikk jeg over med jernrive og fikk vekk så mye som mulig av det døde, gule gresset, og så gjødslet jeg. Vet ikke om det var riktig, men plenen ble i hvert fall fin 😄 Det hadde ikke gått å klippe først, alt lå jo nede etter snøen.

Anonymkode: b6330...82f

La du bare gjødsel, eller sådde du nytt gress også?

Anonymkode: 6cd0c...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar gresset bli langt på høsten. Klipper det så snart bakken er nogenlunde tørr og da klippes det veldig kort. Alltid gjort det. Tenker plenen blir klippet nå på Mandag og det skal bli godt.

Anonymkode: a2c1b...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lar gresset bli langt på høsten. Klipper det så snart bakken er nogenlunde tørr og da klippes det veldig kort. Alltid gjort det. Tenker plenen blir klippet nå på Mandag og det skal bli godt.

Anonymkode: a2c1b...7d4

Har du rakt også?

Anonymkode: 6cd0c...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du rakt også?

Anonymkode: 6cd0c...4af

Aldri raket før første klipp. Raker for så vidt aldri. Eneste jeg raker er i kanten der det kommer grus om vinteren.

Anonymkode: a2c1b...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...