Gå til innhold

Er det virkelig så vanskelig å få boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en inntekt på 400 000 og egenkapital på nesten 600 000.

Fått beskjed fra både dnb og sparebank1 om at jeg ikke får lån. 

Jeg må ha mye større kapital sier de.

Da jeg sa til vedkommende i banken at regelen jeg har hørt om er at man kan låne inntil 5 ganger inntekt sa hun "Det har jeg ALDRI hørt om"

Sett på boliger mellom 2 og 3 mill.

Anonymkode: d0e97...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noe lån fra før? Du har lav inntekt, kanskje bankene vurderer at betjeningsevnen din ikke er tilstrekkelig for lån? 

Anonymkode: 054c0...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en inntekt på 400 000 og egenkapital på nesten 600 000.

Fått beskjed fra både dnb og sparebank1 om at jeg ikke får lån. 

Jeg må ha mye større kapital sier de.

Da jeg sa til vedkommende i banken at regelen jeg har hørt om er at man kan låne inntil 5 ganger inntekt sa hun "Det har jeg ALDRI hørt om"

Sett på boliger mellom 2 og 3 mill.

Anonymkode: d0e97...a87

Det er en maks-regel, ikke noe alle får. Når du har en så lav inntekt som 400 000, er det lite sannsynlig at du får 5x inntekt i lån i en bank. I allefall om du låner alene.

Anonymkode: a0cca...9dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde undersøkt med flere banker. 

Anonymkode: efec5...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde undersøkt med flere banker. 

Anonymkode: efec5...a76

S banken har litt bedre vilkår så jeg🙂

Anonymkode: d0e97...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fu får ikke låne 2,5 mill med den inntekten og såpass lav EK. Jeg tjener i overkant av 600 000 og har 9 mill i EK. Fikk låne 3 mill. 

Anonymkode: 6e70e...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du barn?

Anonymkode: 2d7e0...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har en inntekt på 400 000 og egenkapital på nesten 600 000.

Fått beskjed fra både dnb og sparebank1 om at jeg ikke får lån. 

Jeg må ha mye større kapital sier de.

Da jeg sa til vedkommende i banken at regelen jeg har hørt om er at man kan låne inntil 5 ganger inntekt sa hun "Det har jeg ALDRI hørt om"

Sett på boliger mellom 2 og 3 mill.

Anonymkode: d0e97...a87

Regelen er "inntil 5 x inntekt"....det vil jo ikke selvsagt ikke si at alle kan låne inntil 5x inntekt. De ser på betjeningsevnen, og med alene inntekt på 400 er det nok ikke så lett. Du bør låne gjennom kommunalt startlån, det kan også brukes som egenkapital overfor bankene hvis du treng mer lån.

Anonymkode: 3fc07...b30

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 462 000kr i inntekt, og ved salg av nåværende bolig minimum 1,6 i EK. Søkte om lån til bolig som koster 3,2 og fikk avslag. Ingen barn, 90k studiegjeld.

Anonymkode: 79e65...a3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil fem ganger inntekt er ikke realistisk når man har så lav lønn som du har. Alle, uansett inntekt, vil ha et minimum av utgifter de MÅ betale. Mat, strøm, forsikring, klær etc. Hvis man er lavtlønnet, bruker man en relativt stor andel av inntekten sin til dette. Da er det lite igjen til å betale på et boliglån. Mens en person som la oss si tjener det dobbelte av hva du gjør, vil ha de samme basale utgiftene i bunn som du. Begge må spise mat, bruke strøm etc. Men denne personen kan i teorien bruke hele mellomlegget mellom din og hens inntekt på å betale på lån. Dermed kan denne personen kanskje få 5x inntekt (gitt at vedkommende ikke har BARN, bil…), mens du ikke vil kunne det. For 5x400 000 er et lån på to millioner, og det klarer du ikke å betjene. Et lån på to millioner over 30 år vil med dagens rente koste deg ca 12 000kr i måneden. Så kommer alle de veldig mange utgiftene med å eie bolig i tillegg. Det koster et nydelig beløp i måneden, spesielt hvis det er snakk om enebolig, og innebærer også betydelig risiko. Hvis taket er lekk eller dreneringen må fikses så må man faktisk ha mulighet til å hoste opp de 200-500 000 dette kan koste, ellers har man ikke råd til å ha boligen. Vi må renovere begge badene våre i løpet av ett år nå, det vil koste oss nærmere 800k. Det var råte i veggen på det ene badet pga slett rørleggerjobb, og det er også noe galt med det andre… ingen ting på forsikring. 
Å låne inntil fem ganger inntekt er ingen rettighet, men en absolutt maksgrense. 

Anonymkode: fe735...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er blitt helt vilt jeg.. mine foreldre kjøpte en stor gård til under en mill for bare 20 år siden.. 

Anonymkode: d0e97...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er alene (og særlig hvis man har barn) må man nok ha minst 700.000 i året og minst 600.000 i egenkapital for å få lån. Og da får man nok ikke lån nok til bolig med nok plass hvis man har flere barn.
 

Anonymkode: 16789...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en inntekt på 400 000 og egenkapital på nesten 600 000.

Fått beskjed fra både dnb og sparebank1 om at jeg ikke får lån. 

Jeg må ha mye større kapital sier de.

Da jeg sa til vedkommende i banken at regelen jeg har hørt om er at man kan låne inntil 5 ganger inntekt sa hun "Det har jeg ALDRI hørt om"

Sett på boliger mellom 2 og 3 mill.

Anonymkode: d0e97...a87

Du har for lav inntekt til lånet du ser for deg rett og slett. Regn litt på det selv så skjønner du, ta hva lånet hadde kostet deg i dag også øker du renten med 3% fra dagens nivå. Sannsynligvis må nær hele månedslønnen din gå til å dekke det... det går ikke. 

Man kan ha inntil 5× inntekt i lån totalt, max. Men i dag får de færreste låne så mange ganger ettersom betjeningsevne vil butte i mot lenge før. Jeg for eksempel med det dobbelte i inntekt av deg tok nylig opp boliglån som gir med 4 x inntekt i total gjeld og det er enormt med rentekostnader som skal betjenes.

Anonymkode: 6107f...3cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tjener for lite ja. Jeg hadde 470k i årslønn,  350k egenkapital.  Fikk låne 1,4mill i dnb. Det er 3x inntekt. Å det var når renta var ingenting. 

Du kan søke lån i husbanken😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, tjener 650 000, ett barn, får verken boliglån eller anses som vanskeligstilt av husbanken

Anonymkode: 80e87...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig vanskelig nå. Jeg har sjekket endel kalkulatorer det siste halvåret og sett at vi feks hadde fått låne halvparten idag som det vi fikk for ti år siden. 

Anonymkode: 8d957...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tjener den samme ts, skaffet meg en bijobb. Da fikk jeg lån. 

Anonymkode: 288e5...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synes det er blitt helt vilt jeg.. mine foreldre kjøpte en stor gård til under en mill for bare 20 år siden.. 

Anonymkode: d0e97...a87

Langt på bygda det da?

I oslo nå så må man betale over 2 mill for en 20 kvm. Bor ikke i Oslo selv, men 30 min unna men en leilighet på 60-70 kvm er ikke uvanlig går for 5 mill her..

Det er umulig å få kjøpt noe med mindre man er to, eller tjener veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...