Gå til innhold

Gutt(16) ligger med jente(14), og jenta blir gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ZarahSweet skrev (6 minutter siden):

Ja, men det vil mest sannsynlig ikke skje noe om de har vært kjærester en stund og hun forklarer at de er forelsket og samtykket til sex.

Om hun derimot hadde sagt at han voldtok henne stiller det seg selvsagt annerledes.

Loven om 16 år som seksuell lavalder er for å beskytte barn mot VOKSNE som utnytter barn. Ikke for forelskede tenåringer👀

Æsj æsj æsj til folk som aksepterer at ungdommer ligger med barn

Anonymkode: 8f94b...3db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Æsj æsj æsj til folk som aksepterer at ungdommer ligger med barn

Anonymkode: 8f94b...3db

Det er 2 års aldersforskjell😅

Og selvfølgelig burde ikke noen ha sex før de er over 16 i en ideell verden, men det skjer og da funker det dårlig å prøve å bruke en lov som skal beskytte barn mot voksne rovdyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZarahSweet skrev (Akkurat nå):

Det er 2 års aldersforskjell😅

Og selvfølgelig burde ikke noen ha sex før de er over 16 i en ideell verden, men det skjer og da funker det dårlig å prøve å bruke en lov som skal beskytte barn mot voksne rovdyr.

Ekkelt

Anonymkode: 8f94b...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I straffelovens § 196 står det at "..den som er eldre enn 16 år og som har seksuell omgang med noen mellom 14 og 16 kan bli straffet med fengsel i inntil 5 år

Anonymkode: 8f94b...3db

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I straffelovens § 196 står det at "..den som er eldre enn 16 år og som har seksuell omgang med noen mellom 14 og 16 kan bli straffet med fengsel i inntil 5 år

Anonymkode: 8f94b...3db

Kan. Men hva er poenget her? I slike saker blir det som regel ikke idømt noen straff fordi partene anses for å være nære hverandre i alder og utvikling. Den gravide fjortenåringen trenger hjelp og støtte nå, ikke å bli avhørt og fremstilt som hore av forsvarer i straffesak. 

Anonymkode: 4754d...a21

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er foreldrene til denne jenta? 
 

Burde de ikke klare å lære ungen sin at sex med en gutt kan føre til graviditet?

Skal jenta beholde barnet? Hun har tenkt til å ta utdanning? 

Anonymkode: bfb70...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte om dette da jeg var meddommer i tingretten. Det skjer ikke noe da dere er så nær i alder

Anonymkode: 6e4a3...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg. I Baneheia-tråden så hadde den ene Kristiansen 18, en kjæreste relasjon med en 12-år gammel jente. Men der ble han  unnskyldt med at han var umoden. Men de færreste vill vel godtatt det for sine døtre? 

Anonymkode: 881df...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg undrer meg. I Baneheia-tråden så hadde den ene Kristiansen 18, en kjæreste relasjon med en 12-år gammel jente. Men der ble han  unnskyldt med at han var umoden. Men de færreste vill vel godtatt det for sine døtre? 

Anonymkode: 881df...5aa

Du kan ikke sammenligne med en 18 år gammel MANN og en preteen 12 åring med en gutt og jente på 14 og 16🙄

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når jeg leser denne tråden her så håper jeg min sønn virkelig hører på meg når jeg sier det finnes mye gale foreldre der ute som er troende til å anmelde deg bare fordi du er eldst og kjæresten din er yngst. 
Når man er 16 år så er det ikke så langt ned til 14 år, det kan også være at den ene er født 2008 og den andre i 2009.

16 åringen er ikke samme et barn som er mer barn enn den på 16 år.

Sex mellom tenåringer er vanlig, snakk om prevensjon, dette tema i tråden her og hva som kan skje om man har sex og blir gravid. 
Jeg håper ikke noen anmelder en gutt som har en kjæreste relasjon til ei tenåring jente, og ødelegger mange muligheter for jobb i fremtiden

 

Anonymkode: 16091...a82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZarahSweet skrev (3 timer siden):

Typo på alder.

Vil uansett ikke bli straffeforfulgt om de er kjærester. 14 og 16 er såpass nær alder. Om de f eks ble kjærester da de var 13 og 15 så er det risiko for at de kan ha sex da hormonene herjer vilt i den alderen. 
 

Kunne like godt vært omvendt. At hun var eldst🤷🏻‍♀️

Han kan bli straffet fordi han er over seksuell lavalder. Men han kan også slippe å bli straffet. 

Anonymkode: b6c92...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid som 15-åring med min kjæreste på 18 selv om jeg gikk på p-piller. Mine foreldre visste at det var frivillig fra min side og anmeldte ikke, men støttet oss gjennom prosessen. Vi mistet i uke 8-9 og jeg byttet prevensjonsmiddel etterpå. Vi er fortsatt sammen og har flere barn nå, men fikk ikke første barnet før etter fylte 24. Hadde nok ikke vært oss to nå hvis mine foreldre hadde anmeldt ham.

En venninne av meg hadde også frivillig sex med sin kjæreste selv om hun var 14 og han 16 (hun ble ikke gravid). Foreldrene hennes anmeldte ham mot jentas vilje, men han ble ikke dømt. Forholdet endte i prosessen og hun har fortsatt et anstrengt forhold til sine foreldre etter dette. 

Anonymkode: 18d1b...8b2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ZarahSweet said:

Om de er kjærester så slår nok «Romeo og Julie» loven inn. Begge er under straffe alder og siden de begge går under kategorien barn så vil det ikke bli straffeforfulgt.

De er i hvert fall delvis sant. Når det vurderes om det er straffbar sex så legges det vekt på om det er kjæresteforhold. En 16 åring slipper lettere unna straff om han er kjæreste med jenta på 14 enn om han kun bruker henne for sex. 

Anonymkode: e1ec5...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke så svart/hvitt. 

Anonymkode: 57df1...b5f

Strengt tatt jo. Hun er under seksuell lavalder, han er over, da KAN han straffes.

At han KAN straffes er ikke det samme som at han vil bli straffet...

Anonymkode: 9189c...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde i min familie. Der tror jeg de var 16 og 15, jenta yngst. Skjedde ingenting med han, og de er fortsatt sammen 15 år seinere og har fått ett barn til. 

Anonymkode: 4e35d...900

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

 Når jeg leser denne tråden her så håper jeg min sønn virkelig hører på meg når jeg sier det finnes mye gale foreldre der ute som er troende til å anmelde deg bare fordi du er eldst og kjæresten din er yngst. 
Når man er 16 år så er det ikke så langt ned til 14 år, det kan også være at den ene er født 2008 og den andre i 2009.

16 åringen er ikke samme et barn som er mer barn enn den på 16 år.

Sex mellom tenåringer er vanlig, snakk om prevensjon, dette tema i tråden her og hva som kan skje om man har sex og blir gravid. 
Jeg håper ikke noen anmelder en gutt som har en kjæreste relasjon til ei tenåring jente, og ødelegger mange muligheter for jobb i fremtiden

 

Anonymkode: 16091...a82

Nettopp det kan være kun ett klassetrinn mellom barna. Da jeg gikk på ungdomskolen var det barn som hadde kjæreste som var ett og 2 årstrinn over dem.  Var ingen  som synlig reagerte negativt på det. 

Anonymkode: e1ec5...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke så svart/hvitt. 

Anonymkode: 57df1...b5f

Jo, det er faktisk så svart/hvitt når kommentaren er at gutten KAN bli straffet.

Anonymkode: 0556d...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ekkelt

Anonymkode: 8f94b...3db

Velkommen til virkeligheten! Dette skjer hele tiden, og det har ingenting for seg å anmelde så lenge det er frivillig fra begges side. Bedre å forebygge med info og prevensjon tidlig nok, det er null effekt å være snerpete foreldre. Er det ikke frivillig stiller saken seg helt annerledes…. 

Anonymkode: bb310...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...