Gå til innhold

Baby 1 mnd alene på stellebordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min tror at det er trygt å la baby ligge på stellebordet mens han går til og fra til andre siden av rommet for å vaske hender etc. Jeg har sagt til ham flere ganger at vi aldri vet når baby er sterk nok til å rulle seg over kanten, og at vi aldri må la den ligge på stellebordet uten at vi er der. Hva kan jeg gjøre? Han er overbevist om at det er helt trygt, og jeg er redd han ikke kommer til å skifte mening før det faktisk går galt.

Anonymkode: 9547e...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg rett og slett ikke latt han være alene med barnet. Jeg er definitivt ikke av den hysteriske typen, men når han er så lite i stand til å forstå hva han må passe på med et lite barn så hadde jeg ikke tatt sjansen. Konsekvensene kan bli enorme dersom barnet faller ned fra stellebordet.

Anonymkode: e0345...bf1

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra. Både at han lar baby ligge der alene og at han ikke hører på deg. De sa det flere ganger til oss på helsestasjonen at man alltid skal holde en hånd på baby når de ligger på stellebordet. Har de sagt det til dere også? 

Anonymkode: 3aa74...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bra. Både at han lar baby ligge der alene og at han ikke hører på deg. De sa det flere ganger til oss på helsestasjonen at man alltid skal holde en hånd på baby når de ligger på stellebordet. Har de sagt det til dere også? 

Anonymkode: 3aa74...2fa

Det er dessverre ingen som har sagt det verken på sykehuset eller helsestasjonen... Og nå er det jo bare jeg som tar med barnet til helsestasjonen 

Anonymkode: 9547e...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Enten så kan han ikke stelle barnet eller så må du legge en stellematte på gulvet, så kan han gjøre det på gulvet. Det fungerer helt fint. Høres ikke ut som han hører på deg eller andre. Konsekvensen kan bli hent enorme om barnet faller ned. Hjerneskade for livet ……..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet mitt opplevde at babyen falt ned fra stellebordet da hun gikk fra barnet for å hente noe. Babyen fikk brudd i kraniet og måtte legges inn på sykehus. Det gikk heldigvis bra med barnet, men det er jo alle foreldres mareritt!

Anonymkode: 9712d...021

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke verdt risikoen og jeg hadde det litt likt med min mann med første barnet. Da var det snakk om den første uken, men likevel, jeg har alltid lært at man holder en hånd på babyen og fikk helt fnatt av det. Det løste seg med at jeg spurte jordmor om det rett ut da hun var på hjemmebesøk, da gikk det inn. (Selv om hun var litt for diplomatisk etter min mening). 

Kanskje dere kan ta en telefon sammen til helsesøster? 

Anonymkode: 4779d...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen trenger ikke være "sterk nok" til å rulle over engang, noen ganger gjør de det som nyfødte selv om de ikke er i det steget av utviklingen enda. Poenget er at de har null kontroll.

Konsekvensen av at babyen skulle få en slik rykning og snu seg er altfor stor til å ta sjanser sånn. Legg stellematten på gulvet eller ta alle skift. Har han kamerater han hører på? Dette er jo allmennkunnskap for alle med babyer så kanskje andre kan få han til fornuft selv om han burde jo høre på deg.

Anonymkode: 47646...e14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av praktiske tips, hva med å kjøpe antibac på pumpeflaske? Det har vi. Så kan han bruke våtservietter og antibac ved stellebordet for å vaske seg i stedet for å gå og vaske hendene på andre siden av rommet.

Anonymkode: 9712d...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar! Jeg skal gå til innkjøp av en stor flaske med antibac. Når jeg snakker med ham om det, virker det liksom som at han skjønner at jeg er redd, så når vi er på badet samtidig, spør han meg gjerne om å ha en hånd på baby mens han vasker seg. Mest av hensyn til meg, virker det som. Men likevel hører jeg at han går over gulvet når han steller alene. Er litt usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg for å få kompisene hans til å snakke om sikkerhet på stellebordet, men skal tenke ut en god måte! Må få han til å innse at dette ikke bare er min frykt, men en reell risiko 

Anonymkode: 9547e...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det verste som kan skje? Har dere snakket om det? Hvis man tenker at det verste som kan skje er at ungen faller ned og blir skadet for livet, da føler man seg dum som tok slike sjanser kun for å spare seg for litt bry.

Anonymkode: 01832...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellematte på gulvet synes alltid jeg var tryggest. 

Anonymkode: e1515...8a9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fjernet stellebordet. 

Jeg hadde hatt store problemer med å tilgi mannen hvis babyen falt.. Uhell kan skje, men dette ville vært skjødesløshet

Anonymkode: e21bf...33b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vår gutt var helt nyfødt, så løftet han armene opp i lufta og rullet seg litt frem og tilbake på stellebordet. Han kunne lett ha falt ned om ikke vi var obs. Selv om de er bittesmå så kan de plutselig gjøre uventede bevegelser. Jeg hadde fått han med til jordmor, og hvis han ikke hører på deg etter det, tatt bort stellebordet og stelt på gulvet 

Anonymkode: a7e66...d81

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uforsiktig ja. Legen på sykehuset (på den sjekken av baby) var veldig insisterende på dette til meg. Hun hadde sett så mange alvorlige fall sa hun og min baby virket sterk så hun sa vi måtte ALLTID ha en hånd på baby! Selv nyfødt baby.

Du må nesten finne noen info du kan vise ham da? Finn noen historier på nett? Når er neste helsestasjontime du kan bli med på? Spør om han forstår at han setter baby i livsfare.

Siden han går for å vaske hender er det vel på badet også, det er jo ekstra farlig å dette rett på fliser. Kan dere flytte stellebordet? Vi flyttet stellebordet inn på barnets rom og føltes mye tryggere der for det sto inntil vegg på en side og så med en kommode og noe greier på andre side så mindre lett å falle rett ned. Pluss ikke fliser. Hadde vann på pumpeflaske + babyolje + engangskluter til å vaske baby. Våtservietter til egne hender. For ordentlig håndvask la jeg baby på guvlet.

Mange jeg kjenner skiftet bare på gulvet, du kan jo si at han må gjøre det. Eller så må han ta baby ned fra stellebordet og legge baby på gulvet før han vasker hender. Det er jo letteste løsning.

Anonymkode: 191d0...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hs på banen slik at han forstår alvoret.

Hilsen mamma som akkurat rakk å redde babyen sin på 4 mnd midt i fallet (altså i lufta) da jeg snudde meg tilbake etter å ha snudd meg med ryggen til for å vaske hendene.

Ufatterlig skremmende! Aldri vært så redd i hele mitt liv! Jeg lærte.

Anonymkode: 13c3d...f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde aldri under noen omstedigheter latt den mannen være alene med babyen. 

Anonymkode: 8f1b2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bort stellebordet. Det er ikke nødvendig. Man kan skifte på gulvet. 

Anonymkode: 97b23...0c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørr han om han vil ha et handikappet barn eller i verste fall et dødt barn. Hadde jeg oppdaga at gubben eller noen andre for den saks skyld gjorde det hadde det blitt månelyst. 
enig med de over, ta bort stellebordet eller ta deg av all stelling selv. Dere har begge et ansvar om å beskytte baby under alle omstendigheter og det går forran alt. Hadde brydd meg null og nada om at noen ble fornærmet om jeg irettesatte dem for mangel på kunnskap. Når jeg leser sånt blir jeg direkte forbanna, at små barn som er 100% avhengig av beskyttelse kan ha så uintelligente omsorgspersoner rundt seg

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannen min tror at det er trygt å la baby ligge på stellebordet mens han går til og fra til andre siden av rommet for å vaske hender etc. Jeg har sagt til ham flere ganger at vi aldri vet når baby er sterk nok til å rulle seg over kanten, og at vi aldri må la den ligge på stellebordet uten at vi er der. Hva kan jeg gjøre? Han er overbevist om at det er helt trygt, og jeg er redd han ikke kommer til å skifte mening før det faktisk går galt.

Anonymkode: 9547e...522

Mannen min er av typen som ikke hører før det går galt (ja det er ikke akkurat et forhold jeg ville satset penga på...). 

Jeg orker ikke stellebord fordi jeg hadde vært kronisk stressa pga fallfare og fordi jeg VET at mannen min ikke er like påpasselig. Jeg bestemte at vi ikke skulle ha stellebord, jeg satte foten helt ned og argumenterte med "penger spart" (han er gjerrig også!). Noen menn klarer ikke å tro på at kone/samboer faktisk kan vite noe bedre enn dem. Det er et helt uforståelig konsept og totalt umulig for dem å tro på. Jeg kan si noe og mannen driter i det/tror ikke på meg/"har ikke hørt det", men med en gang lege/hs sier det så er han plutselig der at "hvorfor er det ingen som har fortalt dette?!"😡😡😡😡

Kvitt deg med stellebordet. Si at du snubla og greide å knekke noe strukturelt viktig og kasta det da han var på jobb. 

Anonymkode: 7eff6...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...