Gå til innhold

Utestenging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter blir konsekvent holdt utenfor. To og to går bra. Her har de blitt tre og min datter blir holdt utenfor. Hvilke tiltak kan man gjøre for å det til å stoppe? Det har vedvart over flere mnd. Fører til skolevegring, møter med ledelse og lærer er gjort. Føler ingen bedring enda.. 

Må man bare konkludere med at det skal være sånn? Tre jenter går ikke? Vært borti noe av det samme og sett hva som virker? 

Barna er 8. 

Anonymkode: c3f94...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker tilbake fra da jeg var ung. Når vi var to sammen gikk det veldig fint, men de gangene vi var tre ble det fort at en ble utenfor. Hos oss var det ikke i den grad at vedkommende ble utestengt, men var alltid en som følte seg tilside satt.

Anonymkode: a9404...f3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få flere venner. Utvide nettverket.

Anonymkode: bd00e...f79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss begynte det da og ble bare verre og verre for hvert tiltak. Er det mulighet for å bytte klasse? 

Anonymkode: 9f4c3...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (51 minutter siden):

Har du selv tatt kontakt med foreldrene? 

Ts 

Ja og har snakket med de. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Få flere venner. Utvide nettverket.

Anonymkode: bd00e...f79

De er ikke så mange i klassen men heldigvis har barnet flere venner, men ikke like nære. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hos oss begynte det da og ble bare verre og verre for hvert tiltak. Er det mulighet for å bytte klasse? 

Anonymkode: 9f4c3...8a9

Hvordan ble det verre? 

Det vet jeg ikke, ikke snakket om. 

Anonymkode: c3f94...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er vanskelig. Det skjer mye med vennskapene til barna når de er 8-10 år. Det er ikke sikkert du får stoppet at de to andre blir bestevenner - du kan ikke tvinge dem til å være med datteren din. Jeg tenker løsningen er er større nettverk, og her kan du bidra med å invitere hjem de jenta di har lyst til å leke med.

Anonymkode: b5e71...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det der er vanskelig. Det skjer mye med vennskapene til barna når de er 8-10 år. Det er ikke sikkert du får stoppet at de to andre blir bestevenner - du kan ikke tvinge dem til å være med datteren din. Jeg tenker løsningen er er større nettverk, og her kan du bidra med å invitere hjem de jenta di har lyst til å leke med.

Anonymkode: b5e71...d39

Ts

Jeg syns det er vanskelig å vite helt hva de driver med selv. For jeg tror ikke de ønsker kutte ut mitt barn. De leker som sagt sammen når de kun er to. Det er når de blir tre at de fryser ut mitt barn.. 

Tenker du det betyr at de ikke ønsker være venner med mitt barn i det hele tatt?

Anonymkode: c3f94...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan tvinge barn til å være venner, det er ikke sånn det fungerer. Du sier ikke noe om alder på datteren din, men hva med å melde henne på flere fritidsaktiviteter så hun får et større nettverk og muligheter for en bredere vennebase? Jeg hadde også en venninne som alltid skjøv meg til siden når vi var tre venninner sammen, og mine foreldre ledet meg heller mot andre enn å klage på henne og snakke med foreldrene. Hun var sånn helt til vi gikk ut av vgs, da hadde jeg for lengst andre venner jeg heller var med, og de to venninnene hun ville ha for seg selv i oppveksten hadde også utvidet kretsen sin, så hun måtte finne seg en egen gjeng. Jeg gikk for øvrig ikke i klasse med mine venner på barneskolen, men kan fint finne venner utenfor klassen, gjennom fritidsaktiviteter, nabolag og i friminuttet. Et annet forslag er å invitere flere så de ikke bare er tre, evt lage arrangement for alle jentene i klassen så de kan bli bedre kjent. Filmkveld, spillkveld, leker ute, bading når det blir varmere i være, park og grill e.l. 

Anonymkode: 505db...528

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg er veldig leit for datteren din. Det er jo vanskelig å si om dette er en forbigående periode hvor de to andre har det ekstra gøy sammen og glemmer datteren din litt eller om det er en utvikling av vennskapet hvor de to andre har kommet nærmere hverandre og din datter bare ikke er en del av det. Man kan jo ikke tvinge noen til å være venner og så lenge de ikke er slemme med henne, fryser henne ut eller noe annet og at det bare handler om at de er mye sammen de to så er det lite du kan gjøre.

Det er helt normalt at vennskap forandrer seg og disse to jentene gjør ikke noe galt ved å bruke mye tid sammen og være bestevenninner så lenge de ikke gjør noe negativt mot andre. Og selv om man har en bestevenninne betyr jo ikke det at man ikke liker å leke med andre så jeg tror ikke det er slik at de vil kutte ut din datter. Jeg tenker at det beste kanskje er å la datteren din dyrke flere vennskap i stedet for å fokusere på disse to. Ikke at hun trenger å kutte dem ut, la henne leke med akkurat de hun ønsker, men at det kanskje er sunt for henne og mer positivt å søke til andre også og ikke legge alle eggene sine i akkurat denne kurven. Det er leit når vennskap ikke utvikler seg slik man ønsket, men det opplever alle både i løpet av barndommen og også resten av livet. Jeg tenker at datteren din kan styre dette litt selv. Hvis hun vil kan hun gjerne leke videre med disse jentene, gjerne én og én hvis hun synes det fungerer veldig bra slik, eller så søker hun mot noen av sine andre venner i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Ja og har snakket med de. 

De er ikke så mange i klassen men heldigvis har barnet flere venner, men ikke like nære. 

Hvordan ble det verre? 

Det vet jeg ikke, ikke snakket om. 

Anonymkode: c3f94...54e

Mer og mer utestenging i 5 klasse var det verst. På ungdomsskolen litt bedre pga flere sammenslåing på ungdomsskole og nye klasser. Etterhvert får de snap og kan se hvem som er sammen det er nokså ille. Skulle ønske jeg hadde byttet skole. Nå er det VG1 nesteår det blir et annet sted. Helt nødvendig for psykisk helse.

Anonymkode: 9f4c3...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier foreldrene til de andre barna som fryser henne ut? Dette er  utrolig trist for datteren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ingen kan tvinge barn til å være venner, det er ikke sånn det fungerer. Du sier ikke noe om alder på datteren din, men hva med å melde henne på flere fritidsaktiviteter så hun får et større nettverk og muligheter for en bredere vennebase? Jeg hadde også en venninne som alltid skjøv meg til siden når vi var tre venninner sammen, og mine foreldre ledet meg heller mot andre enn å klage på henne og snakke med foreldrene. Hun var sånn helt til vi gikk ut av vgs, da hadde jeg for lengst andre venner jeg heller var med, og de to venninnene hun ville ha for seg selv i oppveksten hadde også utvidet kretsen sin, så hun måtte finne seg en egen gjeng. Jeg gikk for øvrig ikke i klasse med mine venner på barneskolen, men kan fint finne venner utenfor klassen, gjennom fritidsaktiviteter, nabolag og i friminuttet. Et annet forslag er å invitere flere så de ikke bare er tre, evt lage arrangement for alle jentene i klassen så de kan bli bedre kjent. Filmkveld, spillkveld, leker ute, bading når det blir varmere i være, park og grill e.l. 

Anonymkode: 505db...528

Ts 

Jeg skriver at de er 8 år. Hun går på fritidsaktiviteter og har andre venner, men det er disse to hun "alltid' har vært med og kjenner seg nærmest, er derfor det er så sårt for henne. 

Vi har invitert alle jentene i klassen på ulike tidspunkt, har virkelig forsøkt og utvidet kretsen i mange år. Får prøve mer. 

Arkana skrev (30 minutter siden):

Dette skjønner jeg er veldig leit for datteren din. Det er jo vanskelig å si om dette er en forbigående periode hvor de to andre har det ekstra gøy sammen og glemmer datteren din litt eller om det er en utvikling av vennskapet hvor de to andre har kommet nærmere hverandre og din datter bare ikke er en del av det. Man kan jo ikke tvinge noen til å være venner og så lenge de ikke er slemme med henne, fryser henne ut eller noe annet og at det bare handler om at de er mye sammen de to så er det lite du kan gjøre.

Det er helt normalt at vennskap forandrer seg og disse to jentene gjør ikke noe galt ved å bruke mye tid sammen og være bestevenninner så lenge de ikke gjør noe negativt mot andre. Og selv om man har en bestevenninne betyr jo ikke det at man ikke liker å leke med andre så jeg tror ikke det er slik at de vil kutte ut din datter. Jeg tenker at det beste kanskje er å la datteren din dyrke flere vennskap i stedet for å fokusere på disse to. Ikke at hun trenger å kutte dem ut, la henne leke med akkurat de hun ønsker, men at det kanskje er sunt for henne og mer positivt å søke til andre også og ikke legge alle eggene sine i akkurat denne kurven. Det er leit når vennskap ikke utvikler seg slik man ønsket, men det opplever alle både i løpet av barndommen og også resten av livet. Jeg tenker at datteren din kan styre dette litt selv. Hvis hun vil kan hun gjerne leke videre med disse jentene, gjerne én og én hvis hun synes det fungerer veldig bra slik, eller så søker hun mot noen av sine andre venner i stedet. 

Det jeg reagerer på er hvordan de fryser henne ut. Jeg syns det er grusomme måter, sier slemme ting, overser, ignorerer osv. Derfor jeg har tatt det opp. 

 

Anonymkode: c3f94...54e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cafflatte skrev (5 minutter siden):

Hva sier foreldrene til de andre barna som fryser henne ut? Dette er  utrolig trist for datteren din. 

Ts 

De sier ikke noe mer konkret enn at det ikke er greit og at de snakker med barna om det. 

Anonymkode: c3f94...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Det jeg reagerer på er hvordan de fryser henne ut. Jeg syns det er grusomme måter, sier slemme ting, overser, ignorerer osv. Derfor jeg har tatt det opp. 

 

Anonymkode: c3f94...54e

Dette er selvsagt ikke greit og det er bra at du tar det opp, men viktig å ha fokus på at det er dette som er problemet og ikke det at de ikke er like gode venner. Det er lov å endre vennskap, men det er ikke lov å være slemme med andre. Det må være mulig for dem å dyrke sitt eget vennskap uten å samtidig plage din datter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du selv ha sagt og hvordan ville du ha tvunget jenta di om situasjonen var omvendt? 

Liker noen å presses til å være sammen med andre?

Anonymkode: 92b93...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts 

De sier ikke noe mer konkret enn at det ikke er greit og at de snakker med barna om det. 

Anonymkode: c3f94...54e

Anbefaler at datteren din starter på en aktivitet eller noe hvor det er mulighet for å bli kjent med andre og få andre venner. Dersom ingen tiltak hjelper kan det kanskje hjelpe å bytte skole og klasse.  Det hjalp meg da jeg var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du sys det hadde vært å ha så mange år igjen på skolen med de jentene.

Ikke innbill deg at noe vil hjelpe. Det blir verre.

Anonymkode: 9f4c3...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to andre jentene har sikkert bedre kjemi seg imellom enn med din jente, ts. Ikke så mye å gjøre med det, annet enn å be dem være generelt greie med hverandre og ikke bevisst utestenge. Det er en grunn til at noen blir bedre venner enn andre, sånn er livet.

Anonymkode: 30484...441

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Arkana skrev (40 minutter siden):

 Man kan jo ikke tvinge noen til å være venner

 

 

Dette er roten til utestenging med foreldrene til de andre barnas tillatelse. 

En stor andel roten / symptomer til kommende skolevering hos den som blir utestengt

Anonymkode: 9f4c3...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...