Gå til innhold

Har det noe å si om jeg fyller en olje med en annen viskositet enn det som allerede er på bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bruktbil nylig og må fylle olje på den snart, fikk varsel om "low oil level" tidligere. Problemet er at grunnen til at bilen ble solgt var at eieren hadde fått demens så det var sønnen som solgte meg bilen. Han ante jo ikke hva slags olje som hadde blitt brukt, og eieren av bilen var jo som sagt dement så visste jo heller ikke.

Har søkt opp så jeg vet hvilke oljetyper som anbefales å bruke på denne bilen, men er jo ulike viskositetsklasser. Og jeg vet ikke hva de har fylt på med, har det noe å si og i så fall hvor mye har det å si hvis jeg bare kjøper noe nå og fyller på med en annen viskositet?

Anonymkode: aa218...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke å anbefale siden olje med forskjellig viskositet oppfører seg anderledes ved forskjellige temperaturer, 5W-40 f.eks. er mer tyntflytende ved lave temperaturer enn 10W-40.

Vil anbefale å bytte olje og filter, noe man uansett bør gjøre ved bruktbilkjøp.

Anonymkode: 90318...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

må fylle olje på den snart, fikk varsel om "low oil level" tidligere.

Ved lavt oljenivå er det ikke noe man gjør noe med "snart", men derimot så fort som bare mulig. Å kjøre en bil som ikke har nok olje er noe av det verre du kan gjøre om du ønsker at bilen skal leve videre.

For øvrig anbefales det sterkt å fylle samme type olje, som man også ser i forrige innlegg. Bytt all olje, og kjør helt minimalt frem til det er gjort.

Anonymkode: 8ebb7...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å fylle på så du har nok og av riktig type etter bilens spesifikasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du BØR gjøre her og nå, siden du vet hvilken viskositet bilen skal ha, er å kjøpe en liten klunk billig olje med nettopp riktig viskositet i henhold til spesifikasjonen på Biltema eller tilsvarende sted, og etterfylle. Dette er selvsagt en høyst midlertidig løsning inntil du har tid og anledning til å skifte olje og oljefilter. Å kjøre noen titalls mil slik spiller ingen rolle.

Oljeskift på nykjøpt bruktbil er alltid noe som bør gjøres dersom du ikke vet forhistorien (og siden det er lite olje på så er det et rimelig godt tegn på at det er på høy tid).

Anonymkode: 614e6...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 19.22):

Kjøpte en bruktbil nylig og må fylle olje på den snart, fikk varsel om "low oil level" tidligere. Problemet er at grunnen til at bilen ble solgt var at eieren hadde fått demens så det var sønnen som solgte meg bilen. Han ante jo ikke hva slags olje som hadde blitt brukt, og eieren av bilen var jo som sagt dement så visste jo heller ikke.

Har søkt opp så jeg vet hvilke oljetyper som anbefales å bruke på denne bilen, men er jo ulike viskositetsklasser. Og jeg vet ikke hva de har fylt på med, har det noe å si og i så fall hvor mye har det å si hvis jeg bare kjøper noe nå og fyller på med en annen viskositet?

Anonymkode: aa218...e26

Du kan iallefall ikke blande syntet- og mineralolje..Bytt olje og filter asap. bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomSawyer skrev (1 time siden):

Du kan iallefall ikke blande syntet- og mineralolje..Bytt olje og filter asap. bare.

Joda, null problem å etterfylle syntetisk på en bil med mineralolje. Er det optimalt? Nix, slett ikke. Men har du for lite olje så er det en akseptabel løsning frem til du (i nær fremtid) tar et fullt olje- og filterbytte. 

 

Anonymkode: 614e6...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...