Gå til innhold

Bedømme avstand i speil før skifting av felt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på med førerkortet, jeg synes det å skifte felt er ubehagelig fordi jeg synes det er vanskelig å bedømme avstanden til bilen som kommer bak meg i feltet jeg skal bytte til. Noen tips til hvordan jeg kan bli bedre på dette, og hva jeg kan se/tenke på for å unngå bli så usikker på det?

Anonymkode: 4a7eb...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må alltid snu deg bakover, der er en blindsone som du har om du kun ser i speilet.

Anonymkode: a039e...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min sjekkliste:

1. Ikke se på månen. Mange har speil som er innstilt feil. Rådfør deg med kjørelæreren og vurder innspillene. 

2. Observer flere ganger. Du kan se kjapp i speilet flere ganger og få med deg om bilene holder samme eller forskjellig fart. Spesielt på tyske motorveier livsviktig for å kunne dømme hastighet. 

3. Sjekk død vinkel. Husk å snu på hodet og se hva som skjer ved siden av deg. 

4. Om du kan se bilen i indre speilet, og du har forsikret deg at det ikke finnes flere biler ved siden av deg, så er det trygg å bytte felt. Her holder du god avstand selv i relativ høye avstander.

5. I bytrafikken kjører folk mer tett. Ofte presser folk seg inn. Det skjer heldigvis i betydelig lavere hastigheter. Her burde du igjen sjekke at ingen er ved siden av deg. Det er dritviktig. Det gjør du ikke ved speil men ved å snu på hodet. Vis hvor du skal med blink og gi folk litt tid å reagere. Er billen i ytterspeilet godt synlig og bak deg, samt at den holder samme eller lavere hastighet (husk flere blikk for å sjekke det), så kan du gå over trygg. 

6. De andre sjåførene kan også tilpasse farten om du er stygg. Men de kan ikke gjøre noe lenger når du ikke sjekker død vinkel og ikke får med deg en deltaker der.

7. Unngå selv død vinkel plassering, spesielt på høyre siden av større fartøy.

Anonymkode: 9acad...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar! De jeg har kjørt med til nå har sagt det er trygt om jeg kan se front lyktene til bilen bak i speilene, men opplever ofte da at bilen er nærmere enn jeg trodde, og at jeg føler meg i hvert fall usikker når jeg legger meg over. Og da gjerne er litt nølende/skaper forvirring blant andre trafikanter 

Anonymkode: 4a7eb...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det en mc i høy fart kommer du til å kjøre den rett ned hvis du ikke ser i blindsona.

Anonymkode: e580b...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ok takk for svar! De jeg har kjørt med til nå har sagt det er trygt om jeg kan se front lyktene til bilen bak i speilene, men opplever ofte da at bilen er nærmere enn jeg trodde, og at jeg føler meg i hvert fall usikker når jeg legger meg over. Og da gjerne er litt nølende/skaper forvirring blant andre trafikanter 

Anonymkode: 4a7eb...a6b

Det er sikkert fordi bilen har høyere fart en deg. En vanlig feil nybegynnere gjør når de skal skifte felt, er å slippe gass-pedalen. Da mister du jo fart, og bilen bak kommer nærmere selv om dere i utgangspunktet kanskje hadde samme fart. Kjører du el-bil med regenerering i tillegg, blir effekten av dette vesentlig større.

Anonymkode: e6356...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...