Gå til innhold

Hjelp! Jeg bør vel ikke ha sparepengene på høyrente konto !?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakk om 800.000 tusen. Vokser hele tiden. Sparer hver måned. Jeg har ikke våget sette i fond etc for kan man ikke risikere tape da??

Jeg skal bruke noen 100 tusen på hus rehabilitering innen 4år ca.

Hva gjør jeg?

Er enslig og eier hus. Men jeg trenger også pengene etterhvert, god del av dem.

 

Anonymkode: 8093d...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lav risiko fond. 

Anonymkode: f9ee6...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lav risiko fond. 

Anonymkode: f9ee6...487

Så jeg kan sette 500.000 i fond og ta de ut når jeg vil??🤔

Ts

Anonymkode: 8093d...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg kan sette 500.000 i fond og ta de ut når jeg vil??🤔

Ts

Anonymkode: 8093d...40f

Ja, men det tar noen dager før de er på konto, og du risikerer jo at det er mindre enn 500 000 når du skal ta de ut.

Anonymkode: ad14e...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så jeg kan sette 500.000 i fond og ta de ut når jeg vil??🤔

Ts

Anonymkode: 8093d...40f

Uavhengige eksperter fraråder å ha penger i fond når du skal bruke dem innen 5-10 år. Og med de rentene vi har nå ser jeg ikke problemet.

Jeg har penger i fond men det er penger jeg ikke har noen plan for.

Anonymkode: 0dd38...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakk om 800.000 tusen. Vokser hele tiden. Sparer hver måned. Jeg har ikke våget sette i fond etc for kan man ikke risikere tape da??

Jeg skal bruke noen 100 tusen på hus rehabilitering innen 4år ca.

Hva gjør jeg?

Er enslig og eier hus. Men jeg trenger også pengene etterhvert, god del av dem.

 

Anonymkode: 8093d...40f

Det finnes bedre kilder til å besvare dette spørsmålet enn anonyme forumbrukere.

Jeg flyttet 1 million over fra sparekonto til globale indeksfond (uten valutasikring) for ca 2.5 pr siden. Det første året var de litt ned (ca -10% på det verste). Nå er de 40% opp. I verste fall så _kan_ du miste alle pengene. I praksis ville jeg ikke bekymre meg over det men vær forberedt på at et børskrakk kan fjerne mange titalls prosent, og det kan ta mange år før du er tilbake igjen.

Hvis du er forberedt på å ta den risikoen så har fond høyere forventet avkastning enn bank. Så lenge krona faller og faller så får du «ekstra drahjelp» av at dine internasjonale aksjer ikke bare blir mer verdt (i dollar), men også at dollaren blir mer verdt (i kroner). Jeg tenker på det som en forsikring mot dårlig Norsk økonomi: hvis det går dårlig med Norge så er det kanskje ekstra verdifullt å spare et annet sted. Hvis det går bra med Norge så er kanskje livet mitt bra uansett.

Husk at aksjer og fond i praksis beskattes (gevinst) med ca 37.5%, mens innskuddsrenter beskattes med 22%.

Anonymkode: af491...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil tenke litt alternativt så har du også https://fundingpartner.no/ med låneinvesteringer. Her har det vært historisk avkastning vært på 9 % og skattesatsen er 22 % kontra 37,5 % for fond og aksjer. 

Personlig ville jeg hatt en kombo av alt, 200 k høyrente, 300 k globalt indeks fond, 300 k crowd funding lån

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp sparingen.

Kortsiktig sparing plasseres på sparekontoen. Det kan være buffer, ferie, anskaffelser, egenandel til bolig osv., penger til oppussing, ...

Langsiktig sparing investeres f.eks. fond eller bolig. Her bør du spare i minst 10år, helst 15år. Formålet kan f.eks. være pensjon.

I spesifikt din situasjon så hadde jeg vurdert buffer behovet, og annet kortsiktig som trengs. De resterende midlene hadde jeg flyttet in på den langsiktige potten.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det er ingenting som tyder på at du tjener mer i snitt der enn på en høyrentekonto nå.

Anonymkode: a8764...0be

«Nå» kan bety så mangt. Men over lang tid (som er perspektivet man bør ha på fond) så er vel forventningen at fond (passivt forvaltede indeksfond) skal ha større forventet avkastning enn innskudd i bank - og større risiko?

Denne figuren hevder at s&p 500 har hatt 10% årlig vekst fra 1925 til 2014, mens inflasjonen har vært 2.9% årlig. Dvs at $1 investert i et indeksfond tilsvarende s&p in 1925 ville vokse til $5317 i 2014, mens inflasjonen bare tilsvarer en «vekst» til $13. 

kilde:

https://skloff.com/growth-of-1-dollar-investment-1926-2014/

IMG_1374.jpeg

Anonymkode: af491...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...