Gå til innhold

Hele huset rister til tider… hva foregår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når vi kjøpte huset for tre år siden, hørte jeg ingen risting. Nå er det som om noen smeller igjen døren og hele huset rister. Det er en ekkel følelse. Dette skjedde hele to eller tre ganger i dag, og varer som regel i et sekund. Hva er dette for noe? Jeg har lest en del, men er dette noe selger/ megler har holdt skjult for meg? Huset er en tomannsbolig og det bor en del folk her. Men at det rister slik hadde aldri trodd. Hva kan jeg gjøre med dette? Første etasje er fra 1990, andre etasje er fra begynnelsen av 2000-tallet. 

Anonymkode: 60e6d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er dette? Høres ut som spregninger under bakken. Bygges det noe tuneller eller lignende i området? Disse kan skape rystelser/vibrasjoner ganske langt unna der arbeidet faktisk pågår.

Anonymkode: 61d6f...fe6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor er dette? Høres ut som spregninger under bakken. Bygges det noe tuneller eller lignende i området? Disse kan skape rystelser/vibrasjoner ganske langt unna der arbeidet faktisk pågår.

Anonymkode: 61d6f...fe6

Ingenting, huset er ganske isolert og ligger langt unna alt egentlig. Jeg har en fjelltopp av stein foran på den ene siden av huset, vet ikke om fjellet rører på seg men ellers er er det lite som foregår i nærheten. Jeg trodde det var de nede som smeller døren igjen som lager lyden, men det virker ikke sånn lenger.. 

Anonymkode: 60e6d...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under eller overtrykk, kanskje? Jeg bor i blokk, og opplever dette også innimellom. Antar at det er fordi luft blir presset opp og ut når inngangsdør blir åpnet. 

Det er ikke intens risting, da. 

Anonymkode: 92195...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd to steder som ristet, ene i blokk, andre i hus. I blokken drev de å jobbet under bakken et stykke unna som forårsaket risting i stor omkrets. I huset, som var på leirgrunn (hele byen omtrent er det), ristet det når et tog kjørte på skinnene som gikk paralellt med nabolaget.

Her jeg bor nå (tomannsbolig) har jeg kjent det riste én gang og det var i går, faktisk. Smalt skikkelig óg. Vi fant ikke ut av det før i dag, hvor vi oppdaga restene av en fugl på sovetomsvinduet oppe... 🥲

Så det kan være så mange grunner, og det baserer seg og mye på hva slags grunn bebyggelsen står på. Er det leire er min erfaring at drønninger kan reise ganske langt i bakken. 

 

Anonymkode: 1f466...071

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...