Gå til innhold

Mer gunstig med høyrentekonto enn aksjefond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her.

Jeg har ASK, ser ikke at jeg har skrevet noe annet. 🤷🏼‍♀️

Ellers takk for alle innspill!

Anonymkode: 3e3a9...517

Du skriver det trekkes skatt. Som at det er noe negativt sett mot andre spareformer. Selv om ASK er veldig gunstig akkurat med tanke på skatt. 

Anonymkode: 99b27...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har en kort tidshorisont ville jeg gått for høyrentekonto. 

Dersom du har planer om en lenger horisonten er nok det beste en ASK konto, da behøver du ikke å beskatte før mengden menger som går ut av kontoen overstiger det som har gått inn. Du må betale formueskatt dersom du overgår grensen da. 

Anonymkode: d0c9c...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Kan du være så snill og ta regnestykket mer realistisk? Hvorfor tok du ikke hensyn til skjerming?

Ts får jo et helt feil inntrykk av tallene dine.

 Whut?

En bankrådgiver er en selger med interessekonflikt. Den burde brukes til praktiske formål men dog ikke inkluderes i valg av strategi og risikoprofil.

En bankrådgiver kartlegger først og fremst bankens potensiell inntekt og risiko.

Schmuhu

Tittelen rådgiver bør egentlig skiftes ut med selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har akkurat begynt å spare i aksjefond. Her trekkes det skatt av fortjenesten.

Så fikk jeg vite at jeg har tilbud om høyrentekonto med 4,75% rente via jobb.

Hva tenker dere er lurt? Jeg sparer relativt små summer, 60-100 000 i året. Er lavtlønnet, men har bolig i et pressområde (lav belåningsgrad) og ingen bil eller forbrukslån.

Sparer til ting med både kort, mellomlang og lang sparehorisont.

Tenker at høyrentekonto er gunstig for de kortsiktige sparemålene mine, og kanskje de med mellomlang horisont. 

Er det noen kloke hoder som har noen tanker om hvordan jeg bør prioritere her?

Anonymkode: 3e3a9...517

Du er lavtlønnet, men sparer «relativt små summer» som 100 000 i ÅRET??? Tok du en null for mye der eller? 

 

Hva legger du i lavtlønnet? 

Anonymkode: 6d574...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du skriver det trekkes skatt. Som at det er noe negativt sett mot andre spareformer. Selv om ASK er veldig gunstig akkurat med tanke på skatt. 

Anonymkode: 99b27...9b3

ASK skattelegges vel i praksis over 37% ved uttak? 

Renteinntekter fra høyrentekonto skattelegges også, men etter en mye lavere sats. Eller har jeg misforstått noe?

Anonymkode: 3e3a9...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er lavtlønnet, men sparer «relativt små summer» som 100 000 i ÅRET??? Tok du en null for mye der eller? 

 

Hva legger du i lavtlønnet? 

Anonymkode: 6d574...749

Alt er relativt!

Dersom man sammenligner meg med andre med samme utdanningsnivå i samme område ligger jeg laaaangt under snittet. Det er klart, jeg tjener bedre en folk som jobber deltidsstilling på nærbutikken i et grisgrendt strøk. Men de har heller ikke mine bokostnader eller mitt studielån ;)

Jobber 100% og sitter igjen med ganske lite når jeg har betalt boliglån, studielån, etc. Heldigvis har jeg en ekstrajobb i helgene og en del småinntekter som er skattefrie. Lever også på langt mindre enn SIFOs referansebudsjett. Dermed er det realistisk for meg å spare 60.000-100.000 i året :) 

Jeg skrev at jeg sparer «relativt små summer» fordi mange som frekventerer på dette underforumet forteller at de sparer mye større summer. Men jeg vil anta at en del av dem også har høyere inntekt enn hva jeg har :) 

Anonymkode: 3e3a9...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

ASK skattelegges vel i praksis over 37% ved uttak? 

Renteinntekter fra høyrentekonto skattelegges også, men etter en mye lavere sats. Eller har jeg misforstått noe?

Anonymkode: 3e3a9...517

UTSATT skatt. Avkastning på skatt ikke betalt i mellomtide. Veldig gunstig. 

Anonymkode: 99b27...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

UTSATT skatt. Avkastning på skatt ikke betalt i mellomtide. Veldig gunstig. 

Anonymkode: 99b27...9b3

Ja, jeg har fått med meg at det er utsatt skatt 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 3e3a9...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sparekontoer vil aldri kunne måle seg med fond. For eksempel så er dette fondet jeg har spart i over de siste 15 årene. Det er jo vel å merke et "høyrisikofond".

 

IMG_3989.jpeg

Anonymkode: 022c6...956

Egentlig så er ikke det så imponerende avkastning, jeg kjøpte BTC for 200 NOK i desember 2010 og har minst like høy avkastning.

Anonymkode: 0f92d...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...