Gå til innhold

Hva slags høflighet forventer du fra menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mann. Sammen med en flott dame. Her om dagen hadde vi en merkelig (interessant) diskusjon. Hun sa at vanligvis synes hun jeg er veldig høflig mot henne - dvs får henne til å føle seg tatt vare på, respektert, trygg, får henne til å føle seg som en dame. Men her om dagen gjorde jeg noe (eller unnlot å gjøre noe)  som skuffet henne og hun kommenterte at vanligvis er jeg så omtenksom, men der var jeg overraskende lite høflig mot henne. 

Jeg ble litt paff. Er enig med henne når jeg ser tilbake på det. Jeg er litt introvert som type og er ikke alltid helt til stede i øyeblikket. Men det faller meg egentlig naturlig å ta vare på folkene rundt meg og spesielt henne. Men mulig jeg har dårlig oppdragelse eller bare litt for introvert i perioder, og jeg gjør det jeg gjør som ren impuls, så jeg har noe å lære. 

Så her er spørsmålet. Hva er dere damers topp 10 høflighetsting som dere forventer av en mann (gentleman, om du vil) som får deg til å føle deg som en dame og tatt vare på? 

Da tenker jeg på hva som helst, fra det helt elementære som å holde opp døra til situasjoner i sosiale lag, familie, når vi bare er to, etc. 

Dere kan evt snu på det med eksempler på ting dere blir skuffet eller fornærmet over. 

Anonymkode: 6f718...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting, tror jeg. Liker ikke at han åpner døra eller drar ut stoler for meg, kommer ikke på annet. Liker ikke. Få blomster heller. 

Anonymkode: 8865c...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer normal høflighet på samme jeg forventer av alle rundt meg, menn som kvinner. Selvfølgelig holder man døra åpen for andre, f.eks. 

Kanskje en ting, forresten - jeg synes det er mest høflig at en mann lar meg gå først inn på en restaurant, bar e.l. Men det er ikke noen big deal. 

Anonymkode: e98d1...6db

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke kaller meg dumme ting som snuppa ...og slik. 

 

Anonymkode: 0e107...86e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at en mann behandler meg som et menneske. Hilse høflig, se meg i øynene er normalt hyggelig. Jeg ønsker ikke å bli tatt på, holdt døren for eller annen type behandling. Jeg trenger ikke å bli tatt vare på av menn.

Anonymkode: 35263...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer samme høflighet fra menn som kvinner.

Og så er det noen ting som jeg ikke forventer men likevel setter pris på. Som for eksempel at menn reiser seg opp når de håndhilser på noen, i følge Skikk og bruk kan kvinner velge å forbli sittende men menn skal reise seg. Det er ikke noen stor sak og for de fleste kommer det naturlig.

Anonymkode: f5e50...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holde opp døra,slippe meg først inn og ut på restaurant,bestille,ta regningen,skifte dekk,fylle spylevæske,huske på ting jeg liker,være trygg på at han er med meg i "krigen",er beskyttende,prioriterer barna og konen sin,gir meg frihet til egne ting,lager kaffen min slik jeg liker😍...sånn blant annet.

Anonymkode: 1a2e7...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev egentlig et langt og suppete innlegg for jeg har en så genuint snill, varm og omsorgsfull mann at jeg klarer ikke helt begrense meg når jeg skal ramse opp hans gode kvaliteter. Men jeg skal spare dere for alt klisset. Kort oppsummert, det som gjør min mann til en gentleman er ikke det at han følger et visst sett med regler og et mønster, men fordi han er så god og det å ta vare på meg, lette på byrder i min hverdag, og sette meg og oss først, er noe som faller han naturlig. 

Så han holder opp dører, bærer handleposer, passer på at mitt (og andres glass) ikke er tomme, støtter og oppmuntrer, holder i bortkanten når jeg bøyer meg ned så jeg ikke slår hodet på vei opp, gleder seg genuint over min og andress suksess, fremsnakker meg til andre, lar meg ikke gjøre noe husarbeid uten at han også bidrar, går til innkjøp av ting jeg er tom for før jeg i det hele tatt får nevnt at jeg er tom, får meg til å smile og le selv når ting er tungt, tenker på oss og meg før alt annet, kjører og henter meg når jeg er ute, and the list goes on.

Jeg har alltid sagt at jeg ikke trenger noen mann. Men jeg trenger akkurat han

 

 

 

Anonymkode: 53426...514

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bære tunge ting, åpne døra, dra ut stolen, hjelpe meg opp og over når vi er på tur. Være gentleman så jeg får være den prinsessen jeg er. 

Anonymkode: 690df...31d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal høflighet. 

Jeg er vant til at den som kommer til døren først holder åpent til den andre, det gjelder begge kjønn. Opplevde en gang med en mann at jeg åpnet døren og holdt den for han, men han signaliserte at jeg skulle gå inn først, så det ble litt knot😆

Men jeg synes egentlig at det var litt hyggelig. Samtidig så er jeg gjerne lavere enn menn, så det er kanskje mer hyggelig å gå inn før mannen så jeg faktisk ser noe, enn å gå bak han og bare se ryggen hans. 

Opplevde også en gang at en mann dro ut stolen for meg. Jeg ble litt forvirret fordi jeg visste ikke at han stod bak stolen og skulle dra den ut, så jeg setter meg som vanlig og plutselig skyves stolen inn samtidig som jeg dro den inntil meg. Så det ble også forvirring😆 Jeg foretrekker å ordne min egen stol. Ser ikke helt hvorfor mannen skal gjøre det. 

Bære tunge ting setter jeg pris på at han gjør. Jeg er liten og tynn, og har ikke et snev av muskler. 

Fremstår beskyttende når vi møter på litt skumle situasjoner/personer, det liker jeg. Igjen jeg er liten, og har ikke sjans mot sterke menn. 

Jeg har aldri fått blomster av menn, tror jeg ville likt det. Ikke blomstene i seg selv, men gesten. Det kan også være andre småting han vet at jeg liker. Så det at han ønsker å være god mot meg er viktig. 

Kommer ikke på noe mer. 

Anonymkode: 20b0b...574

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skrev egentlig et langt og suppete innlegg for jeg har en så genuint snill, varm og omsorgsfull mann at jeg klarer ikke helt begrense meg når jeg skal ramse opp hans gode kvaliteter. Men jeg skal spare dere for alt klisset. Kort oppsummert, det som gjør min mann til en gentleman er ikke det at han følger et visst sett med regler og et mønster, men fordi han er så god og det å ta vare på meg, lette på byrder i min hverdag, og sette meg og oss først, er noe som faller han naturlig. 

Så han holder opp dører, bærer handleposer, passer på at mitt (og andres glass) ikke er tomme, støtter og oppmuntrer, holder i bortkanten når jeg bøyer meg ned så jeg ikke slår hodet på vei opp, gleder seg genuint over min og andress suksess, fremsnakker meg til andre, lar meg ikke gjøre noe husarbeid uten at han også bidrar, går til innkjøp av ting jeg er tom for før jeg i det hele tatt får nevnt at jeg er tom, får meg til å smile og le selv når ting er tungt, tenker på oss og meg før alt annet, kjører og henter meg når jeg er ute, and the list goes on.

Jeg har alltid sagt at jeg ikke trenger noen mann. Men jeg trenger akkurat han

 

 

 

Anonymkode: 53426...514

Han høres ut som drømmemannen:-) En som virkelig BRYR SEG OM, tar vare på partneren sin.

Håper dere blir gamle sammen.

Anonymkode: e8f15...eaf

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en likestilt partner, som praktiserer normal omtanke og høflighet. På akkurat lik linje som jeg gjør mot han. 

Hadde virkelig ikke taklet det om han var av typen som må være den som holder døra, eller bærer varer. 

Eneste jeg setter stor pris på at han gjør er å løfte dekkene fra garasjeveggen og inn i bilen når jeg skal skifte dekk, for der har jeg fysisk ikke sjans (digre SUV dekk). Samtidig, hadde han ikke vært der ville jeg jo bare hatt dekkhotell året rundt. 

Anonymkode: ba19f...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer normal høflighet og respekt, ikke bare mot meg men alle andre også. Trenger ikke dra ut stoler eller betale for meg, men jeg forventer at han viser omsorg og hjelper meg når han ser det trengs. Uoppfordret. Selv tenåringsguttene mine tar uoppfordret tunge handleposer fra bilen, hjelper til med å rydde av bordet osv, sånt bør være en selvfølge. Dessverre har jeg erfart at det ikke alltid er det...

Anonymkode: dfb79...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forventer helt vanlig respekt og bli behandlet som jeg behandler han. Jeg har høye forventninger til menn på 40! Forventer ærlighet, at de står ansvarlig for det de sier og mener, takler kritikk uten å stikke med halen mellom bena og at de greier å innrømme en feil. At de er ansvarlige foreldre som setter ungene først. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lytter og behandler meg med respekt. Han får meg til å føle meg sett og verdsatt og han får meg til å føle meg som den vakreste kvinnen som eksisterer på denne jord. Han viser med ord og handling at han er glad i meg og gir meg ingen grunn til å tvile på han❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han høres ut som drømmemannen:-) En som virkelig BRYR SEG OM, tar vare på partneren sin.

Håper dere blir gamle sammen.

Anonymkode: e8f15...eaf

Han er helt ubeskrivelig fin, og ja, planen er å bli gamle og grå begge to, fulle av smilerynker etter mange, lykkelige år sammen. 

Poenget i mitt kjærlighetsklissete innlegg er at såkalte gentleman-egenskaper av erfaring er iboende og en del av personligheten, og å ta i mot og la noen ta vare på en ikke er en svakhet hos mottagende part. Jeg er like sterk og selvstendig, det ene eksluderer ikke det andre 😊 

 

 

 

Anonymkode: 53426...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forventer samme høflighet fra menn, som jeg forventer av damer. Når det kommer til ting samboeren min gjør, så setter jeg pris på at han bærer det som er tungt, at han ber meg gå ned fra stigen så fikser han det. Jeg setter pris på at han setter seg på det ytterste setet hvis vi tar kollektiv transport sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer av menn at de ikke plutselig klyper meg i rumpa eller klasker meg på rumpa bare fordi de synes den er fin. HOLD HENDENE for deg selv, mann, inntil du blir invitert...

Anonymkode: e8f15...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer det samme av en mann som jeg gjør av ei kvinne. Bli behandlet med respekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som en likestilt partner, som praktiserer normal omtanke og høflighet. På akkurat lik linje som jeg gjør mot han. 

Hadde virkelig ikke taklet det om han var av typen som må være den som holder døra, eller bærer varer. 

Eneste jeg setter stor pris på at han gjør er å løfte dekkene fra garasjeveggen og inn i bilen når jeg skal skifte dekk, for der har jeg fysisk ikke sjans (digre SUV dekk). Samtidig, hadde han ikke vært der ville jeg jo bare hatt dekkhotell året rundt. 

Anonymkode: ba19f...240

Samme her. Synes ikke noe om å bli behandlet som en skjør prinsesse, å drive og dra ut stoler og åpne dører synes jeg blir kunstig og påtatt. Jeg liker respekt og omtanke, støtte i tykt og tynt og å løfte hverandre. Forventer samme fra en mann som en kvinne. 

Anonymkode: 54313...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...