Gå til innhold

Hva skal til for at du melder bekymring til barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av diverse andre tråder.

Kan du gi et eller flere konkrete eksempler på hvor din laveste terskel er for å melde til barnevernet?

Jeg frykter at de flestes terskel her inne er alt for høy, derfor spør jeg.

Anonymkode: b810f...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har meldt til BV en gang. 

Da min yngste sønn gikk på barneskolen. Han hadde en kamerat som fikk henge ute til alle døgnets tider, hadde null oppfølging hjemmefra, han hang ofte sammen med foreldrene på en pub hvor de drakk ganske store mengder. Var mange varsellamper som blinket der, og jeg vet det var flere som også meldte bekymring. 
Heldigvis fikk de en god saksbehandler, som ga de god veiledning og helt sikkert stilte noen ultimatum, og de tok det veldig til etterretning. 

Gutten fortalt min sønn at han syns det var så deilig at hans foreldre nå var nesten som min sønns, med tanke på at han hadde innetider, og at de fulgte opp leksene hans, samt at han ikke lenger måtte være med de på den pub`en så fort sommertempen begynte å krype oppover.

Skulle nok ha meldt før, men kjenner jeg er glad for at vi før vi meldte alltid hadde åpen dør for denne gutten - slik at han hadde en trygg havn her, mens hans egen var ganske svevende.

Anonymkode: 504a6...921

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si fordi jeg aldri har vært borti en sånn situasjon. Men mer enn at de kjøres til skolen og har for mange fritidsaktiviteter. Hvis barn forteller meg noe, eller hvis jeg blir vitne til en situasjon der forelder klikker på barnet, så melder jeg. 

Anonymkode: 6e8c2...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at jeg personlig melder til barnevern så skal jeg ha sett med mine egne øyne noe som gjør at jeg får en oppriktig bekymring for det gjeldene barnet/familien. Og mer enn én gang. Eventuelt at barnet selv forteller om situasjoner som skaper bekymring for barnet. 

Hva andre ser, sier, mener spiller ingen rolle. Jeg skal ha sett selv. 

Er ingenting galt med "høy" terskel for å melde fra. Å melde fra om småting som ikke er noe er bortkastet tid for BV. 

Anonymkode: 32660...fd1

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg er bekymret for et barn rett og slett!

Jeg har meldt bekymring en gang, da var det mistanke om vold mot mor.

Tenker at om man er i tvil så kan man ringe barneverntjenesten og diskutere anonymt med dem først.

Anonymkode: e8a59...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommer på i farten er vel omsorgssvikt, vold og rus.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun viss jeg er vitne til vold eller incest.

Anonymkode: a2d98...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt i fra om famile som alt var under barnevernet. Ungen er helt uspiselig i oppførsel mot sin mor. Mor er så tafatt at man får lyst til å denge litt vett inn i skolten på henne.

Men regner med denne også blir lagt i bunken og glømt bort.

Anonymkode: ece9b...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg er bekymret. Hvis jeg skulle nevne eksempel så måtte det bli om jeg var vitne til vold, for det meste annet vil være avhengig av kontekst. Omfang, barnets reaksjon, foreldrenes reaksjon, hva barnet forteller, adferd hos barnet, adferd hos foreldre, magefølelse eller lignende. Da kan hendelsene uten kontekst virke betydningsløse, men det blir summen av omstendighetene som gir bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt noen ganger grensen er typ rusing, barnet fikk ikke/tørde ikke gå hjem og var vitne til vold kombinert med at foreldrene røykte inne.

Anonymkode: 8bb0f...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg selv ha sett/opplevd og ikke hørt rykter om. Om et barn viser tydelige tegn på omsorgssvikt, vold eller psykiske problemer som følge av dette ville jeg meldt. Om jeg fikk mistanke til mye vold og/eller rus i hjemmet ville jeg meldt. Om barnet selv hadde fortalt meg eller mine barn om slike forhold hjemme hadde jeg meldt. Om barnet aldri var med på noe verken på skolen, fritid eller med venner hadde jeg ihvertfall fulgt godt med etter beste evne.
 

Jeg ville ikke meldt fordi jeg har hørt at barnet spiser mye junkfood, bruker bleie om natta på skoletur, ser tynn ut, har mange fritidsaktiviteter, blir kjørt mye rundt, er mørkeredd osv… Det er utallige grunner for alle disse tingene. At mor har mange kjærester er heller ikke en grunn for å melde BV med mindre man mistenker at det foregår noe skummelt.

 

Anonymkode: 719be...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold, overgrep og grov omsorgssvikt. Sier grov omsorgssvikt for noen her inne tror at ferdigpizza og at barnet går uten jakke er omsorgssvikt. Jeg har høy terskel, jeg måtte ha sett eller hørt det fra barnet om jeg skulle meldt fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har meldt for å ta den belastningen fra et barn jeg kjenner. Jeg kjente til en del av historien fra før. Barnet kom til meg og spurte om hvordan barnet kunne kontakte barneverntjenesten selv. Etter å ha lyttet til årsaken hvorfor så bestemte jeg meg for å løfte dette ansvaret fra barnet og lovet jeg skulle gjøre det. Jeg satte meg ned sammen med barnet og forfattet en melding ut i fra barnets synspunkt.

Barnet har det i dag mye bedre og har kun samvær med sine foreldre.

Anonymkode: 4e5a1...302

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholisert forelder, barn som konstant overlates til seg selv, ekstremt skittent hjem, ikke mat hjemme

Anonymkode: 7ab5c...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være tegn på omsorgssvikt, og en sterk mistanke når man har tegn på hvordan familien med barn lever er nok for min del. Ikke at de bare har det rotete, spiser enkelt og lignende som nevnt. Er det signaler om jevnlig vold og rus, så er det enkelt å melde. Dette skaper såpass utrygghet hos barnet at det ikke er forsvarlig. 

Anonymkode: 962e6...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når barnet får amerikanske pannekaker til frokost i helgen, det er ikke mat

Anonymkode: 15c5d...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kommet borti en slik situasjon, men noe sier seg selv, alcholiserte foreldre, vold, incest eller generelt omsorgsvikt, hadde jeg vært usikker, så hadde det nok blitt en anonym telefon opg snakket med BV om situasjonen.

Selv om det i teorien er "bedre å melde en gang for mye enn for lite" så mener jeg terskelen ikke skal vær altfor lav, BV har jo undersøkelse plikt og det er veldig invaderende. selv om det går fint der det ikke er noe grunn til beskymring så er det nok ganske ubehagelig.

Anonymkode: 68cde...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 10.21):

Inspirert av diverse andre tråder.

Kan du gi et eller flere konkrete eksempler på hvor din laveste terskel er for å melde til barnevernet?

Jeg frykter at de flestes terskel her inne er alt for høy, derfor spør jeg.

Anonymkode: b810f...ad0

Jeg har gjort det en gang, der barnet ble tatt ut av hjemme og hn kom heller ikke tilbake. var venn av et av mine barn, som fortalte meg at hn og yngre søsken ble slått av moren ,hun var alene med dem, etter noen måneder var både hn og søskene vekk, dette er 5 år siden nå og har ikke sett de siden

Anonymkode: 968b8...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...