Gå til innhold

Rynkekrem som faktisk fungerer

nina83

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kosmetikk- og hudindustrien lever fett på kvinner som tror de kan kjøpe seg en rynkefri hud og svindle tid og alder fra å vise seg. 

Det er selvsagt bare tull. En normal fuktighetskrem er det man trenger, og i prinsippet det alt annet faktisk er også, selv om de selges under masse hokuspokus-ingredienser som folk ikke en gang aner virkningen av. Som regel uten virkning og bare navn på falske ting som ikke en gang er en ingrediens. Dette ble bevist en gang da de undersøkte ingrediensene i en shampo som lovet gull og grønne skoger fordi den var MED en eller annen ingrediens, nevnt foran på flasken. Selvsagt viste det seg å være tull, ingrediensen eksisterte ikke en gang.

Sånn er kosmetikkindustrien. Kvinner kjøper kremer til hundrevis av kroner i håp om evig ungdom og plettfri hud. Det er det kun gode gener og en solfri tilværelse fra ungdommen som kan gi deg.

Anonymkode: 2e993...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kosmetikk- og hudindustrien lever fett på kvinner som tror de kan kjøpe seg en rynkefri hud og svindle tid og alder fra å vise seg. 

Det er selvsagt bare tull. En normal fuktighetskrem er det man trenger, og i prinsippet det alt annet faktisk er også, selv om de selges under masse hokuspokus-ingredienser som folk ikke en gang aner virkningen av. Som regel uten virkning og bare navn på falske ting som ikke en gang er en ingrediens. Dette ble bevist en gang da de undersøkte ingrediensene i en shampo som lovet gull og grønne skoger fordi den var MED en eller annen ingrediens, nevnt foran på flasken. Selvsagt viste det seg å være tull, ingrediensen eksisterte ikke en gang.

Sånn er kosmetikkindustrien. Kvinner kjøper kremer til hundrevis av kroner i håp om evig ungdom og plettfri hud. Det er det kun gode gener og en solfri tilværelse fra ungdommen som kan gi deg.

Jeg er helt enig i at det er utrolig mye "hype" innen kosmetikk- og hudpleie, så man bør absolutt skaffe seg grunnleggende kunnskap om ingredienser og hvilke virkestoffer som har dokumentert effekt. 

Videre er jeg helt enig i at det viktigste du gjør for huden din, er å gi den fukt og beskytte den fra solen - og så en skånsom rens for å fjerne solkrem og sminke.

Når det er sagt, så handler det ikke bare om rynker, men om hudkvalitet generelt. Om man er litt forfengelig og ønsker å ha en så fin hud som mulig, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal nøye seg med fukt og solkrem, når det  finnes virkestoffer som har dokumentert effekt på slikt som pigmentflekker, kviser, uren hud, hudormer og ujevn hudtone.

Jeg har selv blitt kvitt hudormer, fått jevnere hudtone og redusert fine linjer ved bruk av aktive virkestoffer som retinol, niacinamide og syreeksfoliering, og jeg tror ikke det skyldes placeboeffekt😉

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig og uenig.

Jeg tror mange tjener mye på kvinner som ønsker det ene og det andre. Videre har jeg erfart at ulike kremer reagerer ulikt på huden min, så at "alt man trenger er en vanlig fuktighetskrem" stemmer ikke helt.

Ellers må jeg slenge meg på solkrem tipset. Og å få i nok væske/fukt.

Anonymkode: cac6e...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nevner kremer/serum med retinol. Men hvilken kremer kan anbefales,uten å måtte gå til legen for å få resept? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt ulike aktive ingredienser en stund. Blant annet retinolserum og C-vitamin serum. Og selv om ikke de små rynkene er borte (noe som ikke plager meg) så er huden min blitt mye finere. Den er renere, glattere, flott farge - såkalt glød. Og det er et stort pluss og nok grunn for meg til å fortsette. 

Anonymkode: 0b63c...a39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katja81 skrev (18 timer siden):

Mange nevner kremer/serum med retinol. Men hvilken kremer kan anbefales,uten å måtte gå til legen for å få resept? 

Det er kun tretinoin, altså ren retinsyre, som krever resept.  Retinol er ikke reseptpliktig. Jeg vil anbefale et serum foran en krem med retinol, da et serum er mer konsentrert og ofte i en  mer tyntflytende konsistens som trenger bedre ned i huden enn krem.

Det finnes gode og effektive retinolprodukter i alle prisklasser, så det er prisnivå og preferanser som avgjør🙂 Noen serum er oljebaserte, andre er mer som en tynn lotion i konsistensen.

Endret av Roci
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koreansk hudpleie, beste jeg noen gang har brukt og huden min er vanvittig fin. 
Ja, de har ikke fjernet magisk rynkene. Men de jevner hudtonen, gir glød og rynkene ses ikke like godt og jeg ser mer opplagt ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Zo produkter. Mest av alt fordi de ikke irriterer øynene mine, men også fordi det er ekstremt bra produkter. De er ganske dyre men absolutt verdt det for meg. Jeg er 42 og har ingen rynker. Bruker Recovery creme om natten og en fuktighetskrem med faktor 50 på dagtid. Bruker i tillegg en enzym peel og kornete peel. Har også testet serum som er veldig bra. 

Anonymkode: a2d76...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katja81 skrev (På 26.4.2024 den 22.34):

Recovery creme fra Zo har en liten mengde retinol. Man bør ikke bruke for mye da det kan skade huden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 16.03):

Stemmer ikke. Vanlige billige fuktighetskremer inneholder ofte irriterende ingredienser og trenger ikke skikkelig inn i huden. Når jeg betaler litt dyrere for hudpleie utviklet av hudlege blir verken hud eller øyne irritert og kremen trenger inn i huden. Man skal heller ikke overfukte huden, noe mange billige kremer gjør. Man skal gi huden akkurat nok fuktighet og næring slik at den styrker seg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du hørt om skin sykling, TS. https://www.minmote.no/skjoennhet/hudpleie/a/KnzbXG/tiktok-elsker-skin-cycling-men-hva-er-det-egentlig 

Jeg har begynt med det for ett års tid ca, og føler jeg ser yngre ut. Jeg er 43. Som daglig fuktighetskrem brukt jeg vanlige billige sebamed eller nivea. 

Anonymkode: 70b16...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men kan man bare gå til legen og få resept på A-krem uten flere spørsmål? Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 6268d...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men kan man bare gå til legen og få resept på A-krem uten flere spørsmål? Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 6268d...e75

Jeg tror ikke alle leger skriver ut resept på tretinoin, selv om det er blitt mer vanlig. Legen vil nok også se an alderen din og snakke litt med deg for å vurdere behovet. Jeg tok en online-konsultasjon og måtte sende inn bilder og fylle ut et spørreskjema, og fikk da resept. Har ikke hentet den ut ennå, begynner til høsten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en i familien som ble nesten 90 år. Så aldri en rynke på han. Han sa at det var pga nivea-krem. 😊 Jeg har derfor troen på Nivea. 😄

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Retinolserum...det er det beste som er mot rynker, bruk det , før du legger deg, ikke rett før du skal ut i sola👍🏼

Anonymkode: dfbac...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katja81 skrev (På 26.4.2024 den 22.34):

L'orèal har nettopp kommet ut med en, det finnes på Apotek1 også 

Anonymkode: dfbac...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger ikke være dyrt.

Tretinoin (minimum 0,025% har vist å gi effekt. Alt under det, inkl retinol, har ikke bevist effekt).

Azealic acid (minimum 15% har vist å gi effekt på rødhet og litt pigmentflekker).

Solfaktor 50 i rikelig mengde (jeg bruker selv cerave sin)

Jeg bruker vaselin som øyekrem. Og en billig cerave som fuktighetskrem.

Ellers er det viktig å drikke nok, samt spise sunt. Jojo-slanking gir også mye rynker.

Anonymkode: 16eda...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...