Gå til innhold

Rynkekrem som faktisk fungerer


nina83

Anbefalte innlegg

Er så utrolig mye å velge imellom, blir helt overveldet! 

Noen som har noen gode forslag til div. kremer, serum og øye kremer mot rynker.

Er ca 40 år, vanlig hud. Ønsker tips som er basert på forskning og med ingredienser som fungerer. 

Gjerne noe budsjett vennlig.

Ikke bare jeg liker konsistensen på  kremen 😅

Blir kjempe glad for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg var deg ville jeg tatt hudtesten til Lyko også ta det derfra. :) 

Anonymkode: 6a08c...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rynkekremer fungerer ikke. Har en kamerat som er biokjemiker og jobbet lenge i industrien. Jobben hans gikk i det store ut på å utvikle produkter som beviselig ikke virker, men som er kompliserte nok til se virksomme ut for en lekperson.

Anonymkode: ebe70...f87

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke. 

Anonymkode: f9f33...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min hud som er normal, men er veldig tørr og rød på haken fungerer produkter fra Kiehls veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du bruke a vitamin kremer. Tretinoid(reseptbelagt) Retinol,c-vitamin serum. Dette er såkalte aktive ingredienser som hjelper til mot rynker.En vanlig hudkrem kan være bra for å tilføre fuktighet,men vil aldri hjelpe mot rynker.

Anonymkode: f3923...b7e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rynkekremer fungerer ikke. Har en kamerat som er biokjemiker og jobbet lenge i industrien. Jobben hans gikk i det store ut på å utvikle produkter som beviselig ikke virker, men som er kompliserte nok til se virksomme ut for en lekperson.

Anonymkode: ebe70...f87

Retinsyre har god dokumentasjon på at den kan minske eksisterende rynker, reparere rynker som skyldes solskader (så lenge de ikke er for dype) og forebygge rynker, så kremer og andre produkter med f.eks. retinol eller retinaldehyd vil fungere. 

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke.

Men - for å hindre flere rynker, bruk solkrem. Jeg bruker solkrem til ansikt som ansiktskrem, daglig.

Anonymkode: 53244...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med Rosehip oil på kvelden, på ansikt og hals, og synes at jeg ser virkning nå etter ca 3 dager (er ekstremt kritisk), bruker ellers solkrem 50spf hver dag. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Peanut said:

Jeg har begynt med Rosehip oil på kvelden, på ansikt og hals, og synes at jeg ser virkning nå etter ca 3 dager (er ekstremt kritisk), bruker ellers solkrem 50spf hver dag. 

Prøvd meg på rosehip oil jeg også, men ser ingen endring ennå i hvertfall. Brukt det hver morgen et par uker. På kvelden bruker jeg castor oil.

Anonymkode: 8cd55...c59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvd meg på rosehip oil jeg også, men ser ingen endring ennå i hvertfall. Brukt det hver morgen et par uker. På kvelden bruker jeg castor oil.

Anonymkode: 8cd55...c59

Har tenkt å kjøpe castor oil også, har lest at det kan brukes til andre ting enn til ansiktet, feks i mageområdet for fordøyelse og igangsetting av utelatt menstruasjon <_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retinol i måneder uten sol. Solkrem med høy faktor i måneder med sol. 

Anonymkode: 53218...6f6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Retinol i måneder uten sol. Solkrem med høy faktor i måneder med sol. 

Anonymkode: 53218...6f6

Jepp.

Man må be lege (helst hudlege) om reseptbelagt krem med A-vitaminderivat. Og bruke den forsiktig og nøyaktig som legen har forskrevet, kun på natten og i vinterhalvåret, med høy solfaktor (50+) og egnet fuktighetskrem (huden flasser og blir TØRR av tretinoin!) på dagtid. Dette kan til en viss grad hjelpe på rynker som allerede har oppstått.

Krem med faktor 50+ på ansikt og hals hver eneste dag året rundt for å forebygge nye rynker.

Og selvsagt ALDRI sole seg/ta solarium.

Anonymkode: 61da1...5df

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nina83 skrev (54 minutter siden):

Er så utrolig mye å velge imellom, blir helt overveldet! 

Noen som har noen gode forslag til div. kremer, serum og øye kremer mot rynker.

Er ca 40 år, vanlig hud. Ønsker tips som er basert på forskning og med ingredienser som fungerer. 

Gjerne noe budsjett vennlig.

Ikke bare jeg liker konsistensen på  kremen 😅

Blir kjempe glad for alle innspill!

 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da kan du bruke a vitamin kremer. Tretinoid(reseptbelagt) Retinol,c-vitamin serum. Dette er såkalte aktive ingredienser som hjelper til mot rynker.En vanlig hudkrem kan være bra for å tilføre fuktighet,men vil aldri hjelpe mot rynker.

Anonymkode: f3923...b7e

Dette, TS. Om du ikke ønsker å gå "all in" med reseptbelagt tretinoin med en gang, vil du også få resultater med retinol. Jeg vil forøvrig anbefale serum med retinol og C-vitamin i stedet for en krem med disse ingrediensene, da serum er mer spesifikt innrettet mot å behandle spesifikke hudtilstander. I en krem ofrer du noe av effektiviteten til de aktive ingrediensene på bekostning av bl.a. fukt, så det er bedre med en egen fuktighetskrem i tillegg som gir masse fukt. En godt fuktet hud vil alltid framstå som glattere og mer spenstig.

The Ordinary og The Inkey List er hudpleiemerker som har produkter med aktive ingredienser til en rimelig penge. The Inkey List er bedre på fukt enn TO, mens TO har et bedre utvalg av retinolserum. Du kan fint kombinere produkter fra de to merkene. 

Husk at det er svært viktig å være nøye med solbeskyttelse på dagtid, ettersom bruk av aktive ingredienser gjør huden mer solsensitiv. Du bør bruke minst faktor 30 nå, og øke til faktor 50 til sommeren. Det er også viktig at du bruker nok solkrem (2 fingerlengder ), og at du påfører med jevne mellomrom dersom du oppholder deg utendørs over lengere tid. Og som AB over her sier - ikke sol deg aktivt eller ta solarium. Retinol er riktignok mindre irriterende for huden enn tretinoin, men man kan godt ta de samme forholdsreglene. Og ha i bakhodet at UV-stråling er den viktigste faktoren for utvikling av rynker i ansiktet, såkalt fotoaldring.

Du trenger også en mild og effektiv rens, da vann alene ikke er tilstrekkelig til å fjerne solkrem. Oljerens eller dobbeltrens er mest effektivt. 

Når det gjelder retinol, bør du starte på en lav konsentrasjon og heller øke etterhvert som huden venner seg til virkestoffet. Du vil ikke få bedre eller raskere effekt ved å starte med en høyere konsentrasjon. Tvert i mot risikerer du å skade huden hvis du går for hardt ut med aktive ingredienser. 

Det samme gjelder C-vitamin. Det finnes ulike former for C-vitamin, noen mer "potente", men dermed også potensielt mer irriterende. Her kan du også starte med en lav konsentrasjon eller en mildere variant, og heller øke etterhvert. C-vitamin brukes på morgenen etter rens og før fuktighetskrem og solkrem. 

Både retinol og C-vitamin bør innføres gradvis. For retinol er det tilstrekkelig med 2 ganger i uka de første 4-6 ukene.  C-vitamin kan du bruke litt oftere, det kommer an på konsentrasjon og type C-vitamin. 

Når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen, vil huden ofte få et økt behov for fukt. Det er derfor nødvendig med en god fuktighetskrem både morgen og kveld. 

Det er viktig at du gjør en patch test før du begynner å bruke aktive ingredienser. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet, og vent i minst 24 timer. Dersom det ikke oppstår noen reaksjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Dersom det oppstår irritasjon ved bruk i ansiktet, bør du slutte å bruke produktet. 

Om du ønsker forslag til rutine og produkter er det bare å si fra :) 

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tretinoin. 

Anonymkode: f8a10...8a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes ikke.

Men - for å hindre flere rynker, bruk solkrem. Jeg bruker solkrem til ansikt som ansiktskrem, daglig.

Anonymkode: 53244...d65

Bare ved behov! Kjemikaliene i solkrem er ikke bra for huden i det hele tatt, og vil virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: ebc4a...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen. Bare et bedrag fra kosmetikkindustrien. Det eneste du kan gjøre er å spise sunt, drikke vann, bruke solkrem og en fuktgivende dagkrem/nattkrem.

Anonymkode: 1f521...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rynkene forsvinner ikke, men man kan holde huden i god stand ved å bruke retinol og c-vitamin. Rynkene kommer jo av muskelsammentrekningene, se det beste man håpe på uten botox er å holde huden så plump og spretten at den minimerer utrykket. Jeg er sånn medium-minus interessert, litt gnien og bruker lumene(bestiller hos lyko - de har ofte tilbud) og det har gjort mye med huden min. Jeg bruker dag-, natt-, og øyekrem, samt serumer fra overnevnte. 

Anonymkode: 6a322...6bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er bevist at funker (leger i Norge sier det også) er tretinoin. Gå til fastlegen din og be om «Cordes Vas» krem. Den er reseptbelagt, og egentlig for akne arr men funker like bra for rynker som arr siden den øker cellefornyelsen. 
 

men du må venne deg til den for å unngå flassing og bruke solkrem hver dag, da huden blir mer sensitiv siden den blir raskere byttet ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...