Gå til innhold

Hjelp jeg er gravid, men ikke klar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår hvordan dette kan føles og kjennes! Jeg hadde ei veninne som fikk barn litt yngre enn deg med samme dilemma, det kom med både gleder og ulemper. Først til gleden: Hun angrer ikke den dag i dag på at hun valgte å beholde, og er umåtelig glad for valget den gang og elsker ungen🥰
Ulempen: Det gikk ut over jobben og studier, og alt av ambisjoner på det hun ønsket ble satt på vent. Hun måtte få mye hjelp av foreldrene sine osv. vedr sted å bo, økonomi ++ 

Vi har snakket om det sammen i etterkant, og om hun kunne fått valget. Ville hun heller fått etablert seg med hjem, stabil jobb ++ før hun fikk barn. Hadde hun kunnet få akkurat samme unge hun har nå, når hun var mer oppi årene og "klar" ville hun valgt det hver dag i uken. 

Du må nesten kjenne på selv om ting går rundt om du hadde fått barn. Begge veier fungerer. Bare velg den riktige veien for deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tradegy skrev (1 minutt siden):

Del tankene med samboeren din om dette ❤️ Viktig med god kommunikasjon. At han er støttende er et godt utgangspunkt, men viktigst er ærlighet 🙂

Aller først; legetime for å ta blodprøve som bekrefter graviditet. Start der. 

Så fantastisk at såpass mye ligger til rette. 🙂

Masse lykke til :gruppeklem:❤️

 

Der som er så rart er at jeg for 17 dager siden var og gidde blod, men de merker kanskje ikke graviditet der me de prøvene de tar?  

Anonymkode: 9a2e0...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for gode tips❤️ føler meg helt bortkommen og at jeg ikke er tilstede på jobb eller noenting i dag, klarer ikke konsentrere meg eller noe… jeg er så stressa og nervøs… klarer bare og tenke negativt… 🥺 

Anonymkode: 9a2e0...db4

Da jeg så først 2 streker kunne jeg ikke tenke på noe annet selv om situasjonen er andeles for meg.

Men noe som kan hjelpe er og kanskje legge en plan på det som skal skje om det er en baby eller abort.
Dette er bare mine tanker så tenk og sett en liste selv.

Valp ja eller nei.
Om ja kan noen hjelpe deg med pass om det er krevende i graviditeten eller første tiden med baby. Eventuelt passe i perioder der du har fått lite søvn eller er sliten. Hvilke støtte netverk har du rundt deg her.

Viss nei så blir det og avbryte kjøpe og eventuelt tape de penge i depositum. Så lenge du ikke har valpen i hus er det ingen som kan tvinge deg til og kjøpe den.

Vil du ha barn, ønsker du og bli en mor en dag.
Har du familie som også vil hjelpe til med baby og være barnevakt, har dere besteforeldre, familie, venner som kan hjelpe til. Det er mye hjelp og få fra familie om en ønsker det :) Men kan jo være familie bor langt unna dere da kan det kanskje være noen tanker på om å flytte nærmere hjelp kunne vært en tanke. Eventuelt hva annet plager deg kan det være en løsning på det som plager deg. Du kan også be om å snakke med en jormor eller en på helsestasjonen eller legen din om du vil lufte tema med noen andre en noen du kjenner godt :) 

Om du velger abort hva føler du og tenker om det tema. Jeg ville uansett snakket med noen du er glad i om det. Det kan bli mye følelser om dette og ja ønsker nok ikke og dele dette med hvem som helst. Men at du har en eller to du kan snakke med om dette tror jeg er viktig for egen mentall helse. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid etter 5 år!!! Prøving og selv når vi fikk det til følte jeg meg ikke klar 😅 Tror aldri det passer heeelt.. Valp og baby går fint (så lenge dere er klare på at det tidvis blir hardt)

Er ikke i mot abort, så om du ønsker det så ta det, men ikke tro at du en dag våkner opp til et perfekt liv hvor ALT ligger til rette for en baby, det er alltid noe, den reisen, den feilen på bilen, kjøkkenet som skulle vært pusset opp, penger osv. 

Anonymkode: 8b2ee...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man aldri blir helt klar. Våre 3 første var planlagt, men når testen lyste positiv, så følte jeg meg allikevel ikke klar. Og det svingte en god del igjennom svangerskapene. Siste var et hendig arbeidsuhell, og selv om det ikke var planlagt og vi sånn sett ikke følte oss klar, så har det gått veldig bra alle gangene 🫶.

Men, det er uansett bare du som kan kjenne på hva som er rett for deg. Ønsker du ikke barn nå, så er det helt legitimt å ta abort. Selv om samboeren din ikke er enig. Det er ditt valg, ene og alene. Uansett hvor urettferdig det enn måtte føles, for dere begge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dumt å male et sånt bilde når det kan gå helt andre veier 

Anonymkode: f82f3...937

Dumt å male alt svart også når ting som oftest går fint  ☺️ 

Anonymkode: 8b2ee...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Jeg (25) og samboeren min (27) har vært sammen i snart to år. Han har en sønn på 9 år fra før og i tillegg har vi en nydelig golden retriever. Vi koser oss med den tilværelsen og om tre uker skal vi hente ny valp🥰 MEN nå har jeg funnet ut at jeg er gravid?! Jeg har tatt p-pillene mine til nøyaktig samme tidspunkt i flere år og ikke blinkset med en dag så jeg er helt i sjokk😱 mensen uteble i flere dager noe som er veldig uvanlig så jeg bestemte meg for å ta en test og ikke tenke så mye over det, jeg tok testen la den til sies tok meg en dusj og når jeg kom ut fra dusjen BOOOM to knall røde sterke streker?! Jeg er helt i sjokk og fikk panikk! Jeg tror ikke jeg er mer enn 3-4 uker på vei, men har ingen peiling…  Jeg viste testen til samboeren min og han ble veldig glad 🥺 jeg derimot ikke så glad… eller jeg vet ikke hva jeg føler… jeg tror ikke jeg er klar, men samtidig er jeg 25 blir 26… jeg trives så godt med tilværelsen bare oss pluss jeg hadde gledet meg så til ny valp, hvordan kan det la seg gjøre om jeg skal få et barn om noen mnd🥺 jeg er så stressa og er veldig inne på tanken om abort, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre 🥺 jeg har ikke sovet i natt, og tenker på valpen, jobben og alt annet… hjelp 

Anonymkode: 9a2e0...db4

Helt normale følelser å kjenne på ❤️ har 3 hunder, 2 barn og venter barn nr 3. Fått begge barna etter første hund, og de 2 andre hundene mellom barna, så hatt baby og valp samtidig 2 ganger. Baby og valp utelukker ikke automatisk hverandre, men det kan være krevende. 

Finn ut hvor langt du er på vei. Ta deg tid til å puste, tenke. Du har tid før en eventuell abort om du velger det. Og du må ha en samtale med samboeren din ang fremtiden, barn etc. 

Anonymkode: 98fbc...6fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle støttende og fine ord 🥺❤️ kjenner jeg blir helt rørt og trengte og lufte litt tanker før jeg ringer en venninne senere i dag, jeg er så sjokka og helt i panikk enda, men kjenner meg også litt roligere ❤️ jeg bare så innmari lyst på den valpen da vi har stått på venteliste i evigheter og nå klarer jeg liksom ikke og snu hodet mitt til å tenke at graviditet er positivt, bare negativt og irriterende siden det kom på dette tidspunktet 🥺

Anonymkode: 9a2e0...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer deg❤️ barn er en velsignelse og går ikke an å planlegge

Anonymkode: 5317f...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tusen takk for alle støttende og fine ord 🥺❤️ kjenner jeg blir helt rørt og trengte og lufte litt tanker før jeg ringer en venninne senere i dag, jeg er så sjokka og helt i panikk enda, men kjenner meg også litt roligere ❤️ jeg bare så innmari lyst på den valpen da vi har stått på venteliste i evigheter og nå klarer jeg liksom ikke og snu hodet mitt til å tenke at graviditet er positivt, bare negativt og irriterende siden det kom på dette tidspunktet 🥺

Anonymkode: 9a2e0...db4

Graviditet og baby trenger ikke å bety at dere ikke kan ha valp. 

Nå vet ikke jeg hva du jobber med. Men noen yrker får man svangerskapspermisjon i, så da blir du jo masse hjemme med valpen i svangerskapet. I barseltiden, så får jo far 1-2 uker permisjon sammen med deg og barnet. Og skulle det bli et "krevende" barn, så snakk på forhånd med barnefar om hvordan dere vil løse slike tunge perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er noko av det finaste eg har opplevd. Angre på at eg ikkje begynte før. Nå rekker vi ikkje fleire ❤️

Lykke til.

 

Anonymkode: cee40...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring hit, så får du snakke med noen som har mye erfaring på feltet og du får støtte uansett hva du lander på. 

https://amathea.no/

Anonymkode: 171df...227

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ring hit, så får du snakke med noen som har mye erfaring på feltet og du får støtte uansett hva du lander på. 

https://amathea.no/

Anonymkode: 171df...227

Tusen takk❤️

Anonymkode: 9a2e0...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Jeg (25) og samboeren min (27) har vært sammen i snart to år. Han har en sønn på 9 år fra før og i tillegg har vi en nydelig golden retriever. Vi koser oss med den tilværelsen og om tre uker skal vi hente ny valp🥰 MEN nå har jeg funnet ut at jeg er gravid?! Jeg har tatt p-pillene mine til nøyaktig samme tidspunkt i flere år og ikke blinkset med en dag så jeg er helt i sjokk😱 mensen uteble i flere dager noe som er veldig uvanlig så jeg bestemte meg for å ta en test og ikke tenke så mye over det, jeg tok testen la den til sies tok meg en dusj og når jeg kom ut fra dusjen BOOOM to knall røde sterke streker?! Jeg er helt i sjokk og fikk panikk! Jeg tror ikke jeg er mer enn 3-4 uker på vei, men har ingen peiling…  Jeg viste testen til samboeren min og han ble veldig glad 🥺 jeg derimot ikke så glad… eller jeg vet ikke hva jeg føler… jeg tror ikke jeg er klar, men samtidig er jeg 25 blir 26… jeg trives så godt med tilværelsen bare oss pluss jeg hadde gledet meg så til ny valp, hvordan kan det la seg gjøre om jeg skal få et barn om noen mnd🥺 jeg er så stressa og er veldig inne på tanken om abort, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre 🥺 jeg har ikke sovet i natt, og tenker på valpen, jobben og alt annet… hjelp 

Anonymkode: 9a2e0...db4

Tenk deg nøye om❤️ jeg ble gravid som 20åring men tok abort. Det er ikke "barebare" sksl jeg si deg, slet med panikkangst i ettertid. Ble gravid igjen som 21åring og har verdens beste idag som er 15år og snart konfirmant❤️🥰

Anonymkode: ad2b9...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Der som er så rart er at jeg for 17 dager siden var og gidde blod, men de merker kanskje ikke graviditet der me de prøvene de tar?  

Anonymkode: 9a2e0...db4

De må bestille HCG prøve for å få svar på graviditet. Det var ikke den prøva de var interessert i

Anonymkode: 39b79...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at de fleste får litt sjokk av positiv test, og når graviditeten ikke en gang var planlagt så er det selvsagt et stort sjokk!

Om du ikke føler deg klar eller vil bli mor, så står du helt fritt til å ta abort. Det positive er at du nå vet du er fruktbar. Nå kommer sikkert en haug kg-abortmotstandere og forteller at de ble gravide på prevensjon og tok abort, angret til de nesten daua av det for så å aldri bli gravid igjen. Men sannheten er at de aller fleste klarer å bli gravide når de ønsker og når man blir gravid på prevensjon, er det absolutt grunn til å tro du vil lykkes senere i livet.

Kos dere med hundene og ta barn når den tid kommer. Det trenger ikke å være nå🥰

Anonymkode: 0c7b0...daf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

strawberry88 skrev (3 timer siden):

Graviditet og baby trenger ikke å bety at dere ikke kan ha valp. 

Nå vet ikke jeg hva du jobber med. Men noen yrker får man svangerskapspermisjon i, så da blir du jo masse hjemme med valpen i svangerskapet. I barseltiden, så får jo far 1-2 uker permisjon sammen med deg og barnet. Og skulle det bli et "krevende" barn, så snakk på forhånd med barnefar om hvordan dere vil løse slike tunge perioder. 

Du vet ikke hvor krevende en valp kan være.. Hva om TS får enorme plager under svangerskapet og ikke klarer å ta seg av valpen? 

Anonymkode: f82f3...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! Jeg (25) og samboeren min (27) har vært sammen i snart to år. Han har en sønn på 9 år fra før og i tillegg har vi en nydelig golden retriever. Vi koser oss med den tilværelsen og om tre uker skal vi hente ny valp🥰 MEN nå har jeg funnet ut at jeg er gravid?! Jeg har tatt p-pillene mine til nøyaktig samme tidspunkt i flere år og ikke blinkset med en dag så jeg er helt i sjokk😱 mensen uteble i flere dager noe som er veldig uvanlig så jeg bestemte meg for å ta en test og ikke tenke så mye over det, jeg tok testen la den til sies tok meg en dusj og når jeg kom ut fra dusjen BOOOM to knall røde sterke streker?! Jeg er helt i sjokk og fikk panikk! Jeg tror ikke jeg er mer enn 3-4 uker på vei, men har ingen peiling…  Jeg viste testen til samboeren min og han ble veldig glad 🥺 jeg derimot ikke så glad… eller jeg vet ikke hva jeg føler… jeg tror ikke jeg er klar, men samtidig er jeg 25 blir 26… jeg trives så godt med tilværelsen bare oss pluss jeg hadde gledet meg så til ny valp, hvordan kan det la seg gjøre om jeg skal få et barn om noen mnd🥺 jeg er så stressa og er veldig inne på tanken om abort, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre 🥺 jeg har ikke sovet i natt, og tenker på valpen, jobben og alt annet… hjelp 

Anonymkode: 9a2e0...db4

 Stresset og panikken du føler nå vil etterhvert bli til glede og gode følelser. Lykke til 🧸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet ikke hvor krevende en valp kan være.. Hva om TS får enorme plager under svangerskapet og ikke klarer å ta seg av valpen? 

Anonymkode: f82f3...937

Klart jeg vet. Både har og har hatt hund 🙂. Og har 4 svangerskap bak meg. Dessuten har TS en samboer, så hun skal ikke sitte med hverken det ene eller det andre alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med amathea så får du en veiledningssamtale.

Anonymkode: 6321e...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...