Gå til innhold

Katt full i flått, hjelp!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal ringe dyrlegen å få resept på Bravecto i dag! Men det halsbåndet tviler jeg på at er vits å prøve engang, har prøvd veldig mange vanlige halsbånd før men han river de bare av seg ute…😅😂

Anonymkode: 3b904...368

jeg ble overrasket over hvor bra det satt 😛 
Men dråper er mye enklere, og billigere :) 
Mener jeg betalte 700kr for halsbåndet for 4-5 år siden. Hadde litt hjertet i halsen når jeg slapp han ut med 700kr rundt halsen :hihi:

Anonymkode: af20a...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg ble overrasket over hvor bra det satt 😛 
Men dråper er mye enklere, og billigere :) 
Mener jeg betalte 700kr for halsbåndet for 4-5 år siden. Hadde litt hjertet i halsen når jeg slapp han ut med 700kr rundt halsen :hihi:

Jaa tenker jeg prøver dråper først🤣😬 Hahaha det forstår jeg veldig godt😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fant det nå, men det står at det bare er til hunder?🤔

Du må ikke finne på å bruke middel for hund på katt!

Veteinær gir resept på riktig middel, fikk det i fjor og det virket godt! 

Anonymkode: b97eb...9d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som siste utvei ville jeg muligens klippet katten kort om sommeren (men kun om alternativet var å kvitte seg med ham).

Vi fant dessverre aldri noen god løsning på langhåret svart katt i skog, vi brukte dråper og det funket sånn passe. Når han døde passet vi på at den nye katten hadde kort pels og var lysere slik at man lettere ser flåtten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må ikke finne på å bruke middel for hund på katt!

Veteinær gir resept på riktig middel, fikk det i fjor og det virket godt! 

Anonymkode: b97eb...9d2

Husker du hva det middelet du fikk heter?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har samme problem med vår katt. Har ikke baby da så forstår at det er litt mer krevende for deg. Her børster jeg straks katten kommer inn. Katten har også seng på det rommet hvor katteluken er. Kan det være et alternativ på dagtid? Iallfall i en viss periode på dagen? 

Anonymkode: 34ca4...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elle Melle skrev (Akkurat nå):

Som siste utvei ville jeg muligens klippet katten kort om sommeren (men kun om alternativet var å kvitte seg med ham).

Vi fant dessverre aldri noen god løsning på langhåret svart katt i skog, vi brukte dråper og det funket sånn passe. Når han døde passet vi på at den nye katten hadde kort pels og var lysere slik at man lettere ser flåtten. 

Ja min katt er også helt svart, så veldig vanskelig å se flåttene ja😅 Er noen ganger jeg klarer å se de, da de har et rødskjær/oransje i seg, men fortsatt vanskelig å se iforhold til om katten har hvit pels tenker jeg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Har en katt som er veldig glad i å være ute, har en skog rett ved siden av huset vårt. Vi har også en baby på 1 år. Hver sommer har katten vår fullt i flått når han kommer inn i huset, mest flåtter som ikke har satt seg enda, de er på vei ned i pelsen hans. Flere ganger nå har jeg måtte plukke opp flåtter fra gulvet. To ganger har min baby nesten spist flått, da hun har funne de på gulvet… ifjor ga vi han flåttmiddel, men da ble problemet egentlig bare værre, da alle flåttene datt av her inne og gikk på oss andre istedenfor. Vi har ikke lyst å gi bort katten vår, han er veldig spesiell så vi tror egentlig ingen vil ha han heller dessverre… Vi er utrolig glad i han, men når det begynner å gå ut over min baby sin helse, så kjenner jeg at jeg blir veldig stressa😞 Har dere noen tips?? Han går også ut og inn av huset hver halvtime hele dagen, så det er jo større sannsynlighet for at han drar med seg flåtter inn, enn om han bare gikk ut og inn 2 ganger til dagen for eksempel 😅 Hadde satt stooor pris på hjelp her, vi er så utrolig glad i han og vil ikke gi han bort😭 

flåttmiddel frontline funger bra her.Bodde på gård i skogen, ikke mye flått pga det middelet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har samme problem med vår katt. Har ikke baby da så forstår at det er litt mer krevende for deg. Her børster jeg straks katten kommer inn. Katten har også seng på det rommet hvor katteluken er. Kan det være et alternativ på dagtid? Iallfall i en viss periode på dagen? 

Anonymkode: 34ca4...9d2

Hmm ja det kan jeg også prøve, takk for tips!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med dere har mye hjort eller rådyr i området dere bor. Da er det utrolig vanskelig å gjøre noe med flåttproblemet. 

Hvor liker katten å går? kan dere klippe gresset eller annen bunnvegetasjon? Flåtten liker seg i  knehøyt gress og lyng, så hvis man klarer å holde det litt nede akkurat rundt huset så minsker det problemet noe.  

Børsting er mulig, men nymfene som er et sant mareritt, får dere mest sannsynlig på dere likevel. De er jo utrolig kjappe og vanskelige å få tak på. 

Anonymkode: b103a...408

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Centaura er IKKE godkjent for bruk på katt, verken i Norge eller i andre land. 
Den er kun godkjent for hest, hund og mennesker. 
Det er stadig flere butikker som har begynt spesifisere at den IKKE skal brukes på katt.
Det finnes ingen studier på hvorvidt icardin er giftig eller ikke når katten slikker dette av pelsen. 
Leverandør sier også at den skal brukes på hodet og halsen til hund, altså ikke områdene en hund typisk slikker seg... 

Og for øvrig har den rundt 4 timers virketid mot flått på hund, som vil si at eventuell påføring må gjentas flere ganger om dagen for ett dyr som går inn og ut som det selv ønsker. 

Jeg reagerte også på dette! Har virkelig veterinær anbefalt Centaura til katt?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med løveklipp å ha på flåttmiddel som deper flotten. 

Anonymkode: 2a954...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytende flåttmiddel gjør at flåtten ikke beveger seg i pelsen. Tabletter vil bare gjøre at flåtten ikke fester seg, men den vil krabbe rundt i pelsen. En ting dere også kan gjøre er å klippe høyt grass ved eiendommen der flått gjerne sitter og venter på sitt bytte

Anonymkode: 1e27e...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberer katten hvert år pga floker, men det ser også ut til å hjelpe på flått. Lite pels for de å hekte seg fast i. Er vel ikke så veldig mye flått her, men jeg har uansett merket stor forskjell. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Regner med dere har mye hjort eller rådyr i området dere bor. Da er det utrolig vanskelig å gjøre noe med flåttproblemet. 

Hvor liker katten å går? kan dere klippe gresset eller annen bunnvegetasjon? Flåtten liker seg i  knehøyt gress og lyng, så hvis man klarer å holde det litt nede akkurat rundt huset så minsker det problemet noe.  

Børsting er mulig, men nymfene som er et sant mareritt, får dere mest sannsynlig på dere likevel. De er jo utrolig kjappe og vanskelige å få tak på. 

Anonymkode: b103a...408

Ja det er utrolig mye hjort her! Går i hagen hele tiden… er også mye mus her, de har vel også flått😅 Han er for det meste i skogen, men det er mye barskog så ja det er heldigvis ikke så mye gress og lyng i skogen. Rundt huset er det en del busker og sånt, kanskje vi kan klippe de ja. Ja akkurat, var en dag da katten hadde vært ute og kom inn å la seg rett på fanget til mannen min. Når katten gikk av han, så lå det hvertfall 30-40 nymfer på t skjorten hans, var forferdelig vanskelig å få av også, skikkelig ekkelt😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Flytende flåttmiddel gjør at flåtten ikke beveger seg i pelsen. Tabletter vil bare gjøre at flåtten ikke fester seg, men den vil krabbe rundt i pelsen. En ting dere også kan gjøre er å klippe høyt grass ved eiendommen der flått gjerne sitter og venter på sitt bytte

Anonymkode: 1e27e...10e

Mener du sånn du drypper i nakken da?😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svartkatt skrev (41 minutter siden):

Barberer katten hvert år pga floker, men det ser også ut til å hjelpe på flått. Lite pels for de å hekte seg fast i. Er vel ikke så veldig mye flått her, men jeg har uansett merket stor forskjell. 

Ja katten vår er veldig langhåret, så det kan vi prøve 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...