Gå til innhold

Katt full i flått, hjelp!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere ga jeg katten vår flytende i nakken og det hjalp bare sånn ... tja, litt bare. Plukket flått av han uansett. 

I år kjøpte jeg AdTab og de fungerer mye bedre. Nå er ikke katten min langhåret så jeg vet ikke om det kommer flått i pelsen uansett med de tablettene, men på min pus så har det kommet null flått etter at han fikk den. En tablett hver 30. dag. 

Jeg har helller ikke katt som skal ut og inn hvert 10.minutt eller en baby så jeg tenker det er mer stress hos deg uansett, men jeg sjekker over pelsen hver gang han kommer inn. Vi har ikke sett noen flått etter han fikk AdTab. 

Vi bor også sånn til at det er mye flått, vi har også rådyr (eller om det er hjort, det aner jeg ikke) gående rundt her, ser de ofte på plenen både hos oss og hos naboen. (Visste ikke at det var mer flått der det er slike "hoppedyr", men siden noen andre nevnte det så nevnte jeg det også *hermegåsa kommer* :fnise:

Anonymkode: e2bf4...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaa vi har begynt å lukke gangdøra (han har katteluke så han kommer inn selv). Så når han står på gangdøren går vi ut til han, studerer han og børster han før han kan komme inn. Er jo litt stress men viss det er det så skal til må vi jo bare gjøre det selvfølgelig. Er bare det at han som sagt skal inn hver halvtime hele tiden, og jeg har ikke hjerte til å ikke slippe han inn hver gang, er det slemt å ikke slippe han inn hele tiden?😅 Han er ikke sulten og ikke trøtt, så er jo bare fordi han vil hilse på oss 😅TBE ja, det er ikke sånn rutine vaksine? Er det sånn jeg ringer legen å bestiller kanskje? 😊

Anonymkode: 3b904...368

Jeg ville aldri latt være å slippe pus inn. Da ville jeg heller klippet katten hos veterinær. 

TBE-vaksinen er ikke en rutinevaksine. Ring legen og si at dere har en katt som drar inn mye flått. Spør om vaksine er anbefalt i området der dere bor. Det er spesielt langs kysten vaksine anbefales. 

Anonymkode: cf737...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere ga jeg katten vår flytende i nakken og det hjalp bare sånn ... tja, litt bare. Plukket flått av han uansett. 

I år kjøpte jeg AdTab og de fungerer mye bedre. Nå er ikke katten min langhåret så jeg vet ikke om det kommer flått i pelsen uansett med de tablettene, men på min pus så har det kommet null flått etter at han fikk den. En tablett hver 30. dag. 

Jeg har helller ikke katt som skal ut og inn hvert 10.minutt eller en baby så jeg tenker det er mer stress hos deg uansett, men jeg sjekker over pelsen hver gang han kommer inn. Vi har ikke sett noen flått etter han fikk AdTab. 

Vi bor også sånn til at det er mye flått, vi har også rådyr (eller om det er hjort, det aner jeg ikke) gående rundt her, ser de ofte på plenen både hos oss og hos naboen. (Visste ikke at det var mer flått der det er slike "hoppedyr", men siden noen andre nevnte det så nevnte jeg det også *hermegåsa kommer* :fnise:

Anonymkode: e2bf4...1a5

Takk for tips!😊 Ja, de er veldig fine å se på da😍🤣

Anonymkode: 3b904...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville aldri latt være å slippe pus inn. Da ville jeg heller klippet katten hos veterinær. 

TBE-vaksinen er ikke en rutinevaksine. Ring legen og si at dere har en katt som drar inn mye flått. Spør om vaksine er anbefalt i området der dere bor. Det er spesielt langs kysten vaksine anbefales. 

Anonymkode: cf737...afe

Takk for tips!😁

Anonymkode: 3b904...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alle brukte Frontline jeg. Har alltid hatt katter og det funker for flått og lopper mm. Dryppe i nakken. 

Anonymkode: 3e483...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flått fjerner.Det er ekkelt men det er ikke så mye å gjøre annet enn å fjerne flåtten med en flår fjerner. 

Anonymkode: 88b98...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løveklipp. Vi gjør det hver vår. Har en Maine Coon som springer mye i skogen. Flåttmiddel tror jeg ikke er særlig bra for kattens helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravecto finnes til både hund og katt. Du får resept hos veterinæren med dosering etter hvor stor/tung katten din er.

Nevner at vi brukte Frontline før, den virket på langt nær like bra.

Anonymkode: cc39a...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja katten vår er veldig langhåret, så det kan vi prøve 😁 

Anonymkode: 3b904...368

Husk at pelsen beskytter katten mot sol, så ved å klippe den er den mer utsatt for å bli solbrent. 

Pelsen er også en naturlig beskyttelse mot risp og lignende sår når de går i skogen eller sloss/leker med andre katter. Tenk selv hvordan man ser ut på beina når man går i tett krattskog i shorts, kontra bukse... 
 

Anonymkode: af20a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke katt, men har hatt en lurvete hund i snart to år nå. Har gitt han flåttabletter på resept fra dyrlegen (husker ikke navnet men sikkert bravecto som de andre nevner her) og vi har fremdeles ikke funnet en eneste flått på han.

Han stuper ut i alt av busk og kratt, det er kjempemasse hjort her vi bor - de tablettene er helt knall altså :)

 

Anonymkode: af577...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri sluttet med flåttmiddel. Selv om dere fremdeles får inn mye flått så vil middelet hjelpe til å holde det litt nede og ta knekken på en del. Men det høres rett og slett ut som dere bor i et helt forjævlig område. Vi har mye flått hos oss, men jeg har aldri hørt om noen som får 30-40 nymfer inn i stua si av katten... Dette er jo helt vilt. Klipp ned det dere kan av høyt gress og busk nær huset og la noen områder få være tørre, det kan hjelpe noe.

Anonymkode: db197...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adtab har fungert topp til min katt! Ellers er spray/skum også ok. Håper du finner noe som fungerer !

Anonymkode: a0585...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporinger og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...