Gå til innhold

Kjøpe første bolig med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått høre det kan være vanskelig og kjøpe bolig når man har barn? Venter mitt første barn nå og har alltid hatt lyst å kjøpe bolig når jeg har spart opp nok penger, og dette blir med partneren min som er far til barnet. Er låne muligheter så redusert bare pga et barn? Barnet var absolutt ikke planlagt men abort var ikke aktuelt og derfor er vi i denne situasjonen nå med mye spørsmål. Jeg er 25 år og vi vil nok ikke ha mulighet og kjøpe noe før om 2 år cirka ved og spare opp til egenkapital og da er barnet 2 år. Er det noen banker som ikke er like strenge som andre? Og har noen erfaringer med dette selv? Er jo veldig dumt dersom de som får barn før bolig aldri skal kunne kjøpe en bolig.. ?

Anonymkode: cc9b9...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 25 selv, har ett barn og akkurat kjøpt bolig. Summen av lån du kan få er ganske mye mindre enn når du ikke har barn. Vi tjener rett over 1mill i året til sammen, hadde egenkapital på nesten 500 000 og fikk ikke låne mer enn 2,2mill. DnB.

Anonymkode: cbda4...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 25 selv, har ett barn og akkurat kjøpt bolig. Summen av lån du kan få er ganske mye mindre enn når du ikke har barn. Vi tjener rett over 1mill i året til sammen, hadde egenkapital på nesten 500 000 og fikk ikke låne mer enn 2,2mill. DnB.

Anonymkode: cbda4...0ea

Vet du ca hvor lang tid det tar å betale ned et lån på ca så mye?

Anonymkode: cc9b9...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på inntekten deres. Du kan jo sjekke på «test din låneevne»? Sist jeg sjekket så det ut som at beløper ikke reduseres hvis man tjener mer enn 1.5 millioner i husholdningen. Hvis mindre enn dette er det visst omtrent en million mindre man får i lån per barn.

Men! Dette kan jo endre seg. Det har jo blitt strengere nå pga. rentenivået. dersom disse går ned kan det være mulig bankene blir litt rundere i kantene igjen. 
 

edit: ser du lurer på nedbetalingstid. Det er vanlig å sette en standard lengde på dette (gjerne 25 eller 30 år) også beregnes månedlig trekk (renter+avdrag) ut ifra dette. Du kan samtidig betale ned mer om du ønsker det ved å sette inn penger på lånet utenom de faste trekkene. Så du er ikke låst fast til å betale ned over så mange år.

Endret av sommerfugl154
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å beregne i boliglånskalkulator. 
da ser det ut som jeg med min inntekt (like over 600000) får redusert mulig lånebeløp med 1 mill per barn og 300 000 per bil i husholdningen. 
legger jeg til mannens inntekt sånn at vi kommer like over 1,5 mill til sammen  så har ikke 2 barn og bil noe å si. 

Anonymkode: 360a0...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær kynisk. Kjøp boligen FØR dere får barn. Da kan dere låne mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (2 timer siden):

Vær kynisk. Kjøp boligen FØR dere får barn. Da kan dere låne mer.

Det går jo ikke når hun ikke har spart opp EK enda og er gravid nå.

Anonymkode: 6078c...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låneevnen reduseres med ca 500.000,- per barn. Noen steder mer opp mot 1.000.000. Det er noe avhengig av hvor man bor og hvor høye levekostnadene er regnet der man bor. 

 

Anonymkode: fe46e...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye som trekkes avhenger jo av inntekten deres. Tjener man 2 millioner vil en svært liten prosentandel av lønnen gå til nødvendige kostnader for barnet, og man har fortsatt mye å gå på med renteøkninger osv. Om renta settes opp kan du kutte dyre merkeklær til barnet eller slutte å spise ute, for eksempel.  Kontra om man tjener 300.000,- hvor store deler av lønnen vil gå til kostnader for barnet, og man bruker hele lønnen på nødvendige levekostnader. Da har man ingenting å kutte når renten går opp, du kan ikke kutte klær og mat til barnet liksom. 

Vi har ett barn, fikk nettopp boliglån på 4,5 ganger inntekt. Inkl. studielån er vi på 5 ganger inntekt. Og det uten problem, vi trengte ikke søke flere ganger eller prøve oss på ulike banker. Men vi tjener også relativt godt, og utgifter til barnet er ikke noe vi egentlig merker i budsjettet. Det er mange andre ting vi kan kutte i før vi må begynne å kutte nødvendige ting til barnet. 

Anonymkode: 242f9...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det går jo ikke når hun ikke har spart opp EK enda og er gravid nå.

Anonymkode: 6078c...f4a

Kan jo søke uten å si noe om graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (15 minutter siden):

Kan jo søke uten å si noe om graviditet.

Er ikke så mye lån å hente uansett når man ikke har egenkapital akkurat nå, dessverre. 
 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet du ca hvor lang tid det tar å betale ned et lån på ca så mye?

Anonymkode: cc9b9...d7d

Vi har nedbetalingsplan på 25 år, og hver av oss betaler i overkant av 9000kr/mnd på lån + andelsleie, som jeg syns er relativt lite. Vi sitter derfor igjen med en del kr igjen hver måned, som vi sparer inn da målet er å oppgradere boligen litt for høyere avkastning ved salg og for å øke egenkapitalen slik at vi kan kjøpe større bolig med flere soverom etterhvert.

Nå har vi 2 soverom, så det funker fint for oss akkurat nå. Men det blir begrensninger ift ønsket om flere barn. Men jeg ville ikke mistet håpet om jeg var dere! Det er jo fordeler med å kjøpe billigere, avhengig av hva dere tjener så er dere «friere» til å fortsette å spare videre etter dere har kjøpt, til noe større.

Et tips fra meg er å kjøpe første bolig i et område dere ønsker å etablere dere senere, slik at barnet/barna ikke trenger å flytte langt unna og bytte barnehage/skole når dere er klare til å kjøpe større. Vi bor i et stort, barnevennlig nabolag med både små hus/leiligheter og større hus, som vi kan sikte oss inn på senere ved salg😉

Anonymkode: cbda4...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...