Gå til innhold

Vurderer å melde en bekjent til BV.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer også på hvordan i all verden kan du vite hva de har til middag hver dag? Du må jo bo med de, hvis du ikke intervjuer barnet daglig om hva de spiser. Er du kanskje moren?

Anonymkode: f1bb3...c42

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for  brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du selvsagt ikke sende bekymringsmld om! Skjerp deg! 

Anonymkode: 031d0...ee2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som stusser på begrepet "melde en forelder til barnevernet"? Jeg mener, det er jo ikke en anmeldelse av en forelder. Det er ikke forelderen som blir anmeldt. Man sender en bekymringsmelding angående et barn. Ingen blir anmeldt. 

Anonymkode: 82eb0...091

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vurderer sterkt å melde en bekjent til BV, av diverse grunner. Barnet er 11, blir omtalt som det skulle vært 5, er etter min mening med på alt som er mulig hele uken igjennom etter skole/ Sfo. Får ferdig mat av type pizza/ junk food. Etc etc. Hører sjeldent en bra middag er servert. Barnet ser ut som undervektig av dens alder, ifh til andre barn i samme alder. Når det kommer til enkelte ting er barnet livredd mørket, skal helst bli kjørt til skolen, selv om buss er alternativt. Og det toppet seg når jeg hørte det hadde bleier i bagasjen på skoletur. Som 11 åring. ? Samt har mor et høyt temperament / ustabil i div situasjoner. ( kort lunte) Skal heller ikke dømme, men litt for desperat når det kommer til menn og forhold. En ny stepappa litt for ofte syns jeg da.. 

Hva tenker dere ? Er det noe grunn for uro her ? 

Anonymkode: 83fc8...d70

Hva mener du med at barnet blir omtalt som om det skulle vært 5?

Det er med på alt mulig hele uka? Typ fotball og turn?

Ferdigmat og junk, men hører sjeldent om bra middag? Hvem forteller deg om disse middagene?

Undervektig. Barn vokser i forskjellig tempo og vokser mange ganger litt rart.

Mange er livredde for mørket. Det er min søster også. Svigermor likeså.

Bli kjørt til skolen i stedet for buss.... gjelder minst 50% av barna mine gikk sammen med på skolen.

Blei i bagasje på klassetur. Så bra barnet ble med på turen, på tross av sengevetingsproblemer. Ikke alle er modige nok til det i den alderen.

Mor med høyt temperament/ustabil i diverse situasjoner. Mange foreldre har mye høyere temperament enn oss i vår familie, og mange får litt panikk i spesielle situasjoner.

Ny stepappa ofte. Kanskje ikke ideelt, men i utgangspunktet ingen grunn til å melde noen til barnevernet. At folk oppfører seg annerledes enn meg, gjør ikke at de skal anmeldes til barnevernet av den grunn. Mang her inne som også skulle vært anmeldt av disse grunnene.

At du er utdannet innen noe som har med barn å gjøre. Håper ikke du skal jobbe for tett på barn og råde dem og foreldrene i livet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vurderer sterkt å melde en bekjent til BV, av diverse grunner. Barnet er 11, blir omtalt som det skulle vært 5, er etter min mening med på alt som er mulig hele uken igjennom etter skole/ Sfo. Får ferdig mat av type pizza/ junk food. Etc etc. Hører sjeldent en bra middag er servert. Barnet ser ut som undervektig av dens alder, ifh til andre barn i samme alder. Når det kommer til enkelte ting er barnet livredd mørket, skal helst bli kjørt til skolen, selv om buss er alternativt. Og det toppet seg når jeg hørte det hadde bleier i bagasjen på skoletur. Som 11 åring. ? Samt har mor et høyt temperament / ustabil i div situasjoner. ( kort lunte) Skal heller ikke dømme, men litt for desperat når det kommer til menn og forhold. En ny stepappa litt for ofte syns jeg da.. 

Hva tenker dere ? Er det noe grunn for uro her ? 

Anonymkode: 83fc8...d70

Nei nå må du seriøst kutte ut. Det virker som du leter etter feil? Hva vet du om hans livsstil og ernæring å gjøre? Mange gutter legger ikke på seg i den alderen. Bleier? Ja vel, hva om han har en sykdom du ikke vet om? 

Pass på dine egne saker. Barnevernet skal brukes når det trengs og det er lang mer alvorlige tilfeller enn det du beskriver her. 

Anonymkode: 4df54...adf

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har tanken streifet deg at barnet har en tarmsykdom?

Anonymkode: 3b56f...2ca

En person med tarmsykdommer blir hvertfall verre med junkfood.... 

Anonymkode: 1239d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skriver bekjent ja, men vet veldig mye. Og ja h** tisser i sengen på natten av div grunner. 

Anonymkode: 83fc8...d70

Hvilke diverse grunner har hen til å tisse i sengen? Som regel er det bare en  grunn, men her er det visst flere du må utdype.

Men hvorfor melder du ikke bare da? Siden det er så mange grunner som bekymrer deg?

Har mor betrodd seg til deg eller bor du sammen med dem?

Anonymkode: 52492...d30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en gjeng idioter her inne! Er dere redde for barnevernet, eller?? For noen svar dere kommer med til TS! Hun spør om det er grunnlag for å melde fordi HUN er bekymret, og dere bare slenger ut med kommentarer for å sette henne på plass..! Hvilke mennesker er dere egentlig? Hva får voksne mennesker til å skrive på en slikt måte? Jeg tenker jo dere er veldig enkel i topplokket, når dere ikke kan svare normalt og saklig! Hadde vært så flau over meg selv! Og håper virkelig ikke dere snakker slik til barna deres eller andre som lurer på noe!

Anonymkode: 1239d...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (4 timer siden):

Skader jo aldri med en bekymringsmelding, så gjør det du føler er rett

Neida, skader jo aldri å bare melde for moro skyld og kaste bort dyrebare ressurser for barnevernet. Faktisk lider noen under alvorlig omsorgssvikt og grov vold. Enhver melding bare for å melde går utover disse barna da barnevernet dessverre er pliktige til å undersøke enhver melding de får, selv om de skjønner det er tynt. Foreldrene må underrettes og undersøkes. 

Anonymkode: f1c77...27b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En person med tarmsykdommer blir hvertfall verre med junkfood.... 

Anonymkode: 1239d...9c6

Kan være så enkelt som urinlekkasje, spiller ingen rolle. Dårlig gjort å snoke slikt i andres liv. Dette er ikke sunt for deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud for en gjeng idioter her inne! Er dere redde for barnevernet, eller?? For noen svar dere kommer med til TS! Hun spør om det er grunnlag for å melde fordi HUN er bekymret, og dere bare slenger ut med kommentarer for å sette henne på plass..! Hvilke mennesker er dere egentlig? Hva får voksne mennesker til å skrive på en slikt måte? Jeg tenker jo dere er veldig enkel i topplokket, når dere ikke kan svare normalt og saklig! Hadde vært så flau over meg selv! Og håper virkelig ikke dere snakker slik til barna deres eller andre som lurer på noe!

Anonymkode: 1239d...9c6

Men hvorfor skriver en person som jobber med barn, på forum for å få råd, i stedet for å spørre bv? Og reagerer du ikke på at en "bekjent" fører lister over hva barnet spiser til middag? 

Anonymkode: f1bb3...c42

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du bekymret over da, ts?

Jeg skjønner ikke hvordan du kan vite hva barnet spiser til middag hver dag, om det er er bekjent? Du hører at det er lite godkjente middager etter din standard? Og du har hørt at barnet har med bleier? Skal du melde basert på rykter? Og hva om det er en grunn til at barnet må bruke bleier? 
 

Du antar at barnet er undervektig, eller vet du bmi’en til barnet? Barnet spiser jo åpenbart mat ut fra hva du har hørt, men noen er jo veldig tynne fra naturens side. Regner med at helsesøster har koblet seg på, om det er snakk om alvorlig underernæring. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk 😊 

Er ganske mye jeg kan skrive men lar noe ligge.. er bekymret for barnets helse og en del andre ting. 

Anonymkode: 83fc8...d70

Da bør du heller skrive de andre tingene. For det du skrev i HI er ikke grunn for å melde. Mest fordi det handler om ting du har hørt, og fordi helseproblemer hos barn ikke er en barnevernssak, så frem foreldrene ikke nekter barnet mat/sulter barnet eller feks nekter barnet å gå på do (med andre ord, utøver omsorgssvikt, og det er grunnen til underernæring og omsorgssvikt). 
 

Selvsagt er det uheldig om mor introduserer barnet for stadig nye stefedre, men kjærlighetslivet til mor vil neppe barnvernet blande seg opp i, så frem disse stefedrene ikke utøver omsorgssvikt. Og mange foreldre kan ha kort lunte i ulike situasjoner, men være gode omsorgspersoner ovenfor egne barn likevel.

Anonymkode: 10389...036

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor skriver en person som jobber med barn, på forum for å få råd, i stedet for å spørre bv? Og reagerer du ikke på at en "bekjent" fører lister over hva barnet spiser til middag? 

Anonymkode: f1bb3...c42

Ja her kommer det litt tilleggsinformasjon etterhvert. Utdannet innen barn, usikker hva det betyr egentlig. Burde nok klage på dårlig faglig innhold på den skolen. 

Anonymkode: f1c77...27b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor starter du ikke med å spørre mor om situasjonen er diskutert med legen? Du er jo ikke lege. Det finnes mange grunner til at barn er som de er, og mange snåle sykdommer/syndromer man må være spesialist for å finne ut av.

Anonymkode: 83acc...787

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer bekymret for at TS tar turen til et forum med størst forekomsts av Karens for å be om råd.

Tips til deg TS: Søk hjelp for å holde deg unna Kvinneguiden.

Anonymkode: a10f9...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at bv har mye å gjøre når de må ta stilling til alle bekymringsmeldingene som bare er vås. Har du tenkt på det ts, at du fratar bv arbeidskraft og tid til å jobbe med de alvorligere sakene de får inn når du melder for noe så lite?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest igjen. Ts, ut fra eksemplene så framkommer det ikke hva som er alvorlig omsorgssvikt: 

Mye junkfood, sjelden en god nok middag. Har du hørt. Hvem har fortalt deg hva de spiser til middag? 

Bleier. Har du hørt. Hvem har fortalt dette? Er vel bra at barnet ble med på skoleturen. Barnet er redd og engstelig (mørkredd, må kjøres etc), men tør være med på skoletur. Da er hen vel ikke så engstelig likevel? Uansett ikke bv- sak. 

Hyppig bytte av kjærester. Tenk deg om bv skulle veilede innen kjærlighetsliv... 

Kort lunte - greit nok. Du bør basere meldingen på dette hvis du tror det påvirker barnet. 

Andre ting som du ikke forteller fordi de fokuserer på for mye pizza. Er de andre tingene på samme nivå eller mer relevant for "bekymringsmelding"? Hvis du har andre eksempler, så er det fint. 

Utdannet innen barn, men tror at meldeplikten utløses ved at barn har for mange fritidsaktiviteter og kjøres til skolen...

Anonymkode: f1bb3...c42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...