Gå til innhold

Ønsker du en amerikanisering av norsk helsevesen m/ helseforsikringer ?


Acer

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Acer said:

Det  offentlige helsevesen er så skakkjørt og vannskjøttet-og ventlistene lange - at det bokstaveleg  talt  går på livet løs.

Synes her var det mye klaging og synting, og ditt møte med norsk helsevesen er utvilsamt ikkje slik mange kjenner  seg igjenn i. 

 

 

Det er det dessverre svært mange som kjenner seg igjen i, ellers hadde ikke så mange benyttet helseforsikringer og private helsetilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man betaler masse skatt men likevel så må man betale for tannlege, briller, regulering for barn,briller for barn, kiropraktor,fysioterapeut blant annet. Har man en plage som dekkes av det offentlige er man heldig, for andre må de gå privat eller til utlandet. 
Norge er en blanding- noe er offentlig og vi betaler masse masse skatt, og det vi trenger/ bruker mest slik som tannlege, briller og kiropraktor der må vi betale masse og det går ikke under offentlig. Vi skal både betale mye skatt og i tillegg ha det litt som amerikanerne. Og det man virkelig trenger og behøver ofte( som briller og tannlege) det får man knapt råd til.  Tror nok at folk kommer til å skaffe seg mer forsikringer etterhvert pga dette. Hvis man har råd, i tillegg til all skatten man betaler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (3 timer siden):

Det  offentlige helsevesen er så skakkjørt og vannskjøttet-og ventlistene lange - at det bokstaveleg  talt  går på livet løs.

Synes her var det mye klaging og synting, og ditt møte med norsk helsevesen er utvilsamt ikkje slik mange kjenner  seg igjenn i. 

 

 

Ikke det? Jeg gikk inn på helsenorge nå for å sjekke hvor lang tid det ville ta for en vanlig konsultasjon med min fastlege, og første ledige time var 3 juni... Og hvis jeg velger vikar for fastlegen (som er det eneste andre valget jeg har) så er første time 23 mai. Begge to midt på dagen selvfølgelig så jeg må ta fri fra jobben. Og hver eneste gang jeg har vært på dette legekontoret har jeg måtte sitte å vente over 1 time etter avtalt tid før jeg kommer inn for så og bli kastet ut etter max 10 minutter hos legen. Og hvis jeg derfra må bli henvist til en spesialist så vil det ta flere måneder til med ventetid.

Og nei det hjelper ikke å pumpe flere milliarder inn i det offentlige helsevesenet heller for det fører bare til enda flere ledere og byråkrater, ikke flere behandlere.

Endret av LeveMannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du behov for øyblikkeleg legehjelp så ringer du vaktsentralen eller du blir oppfordret å ringe ditt lokale legekontor, og du kommer inn på dagen. Der sitter oftest en daghavende lege med vel så god kompetanse som din fastlege. Ellers får du tatt de nødvendige blodprøver, urintester m.m på labben. 

Sjelett,muskelskader har ikkje verken fastlegen eller daghavende leger så mye kompetanse på , og da ringer en  kiropraktor, eller en privatpraktiserende fysoterapaut. Min fastlege henviste meg til privatklinikk for gastrokopi , og er det lange ventetider for MR undersøkelse v/sykehusene  blri ein henv. til  Medi -3

Får du diagnosert en allvorleg sykdom som kreft, o. l så er dette passienter som har høy  prioritet.

Mange sykdomer er veldi  ressurskrevende, og tidkrevende   å behandle som bl.a. innen  åsykiatrien, og der er det  mange  svingdørspassienter. Årsaken til at helsekøene øker er samansatt, og  det handler om ny videnskap, livstilsykomer,  aldrende befolkning,, overvektige personer. 

Kanskje bør ein i langt større grad begynne  å rette fokuset mer på forbyggende helse isteden for å  klage på helsevesenet.  Idag bruker leger, og helsepersonell mer tid til administraoppgaver, og foran en dataskjerm en å fokusere på passienten, og slik har det dsv.  blitt innenfor mange etater. 

Mange hadde heilt sikkert kunne hatt  langt bedre nytte av eit frikort på eit  treningsenter, en resepter på  apoteket. Ensomhet er blitt helsevesenets største utfordring, og  det ofte slik at de som har mest behov for hjelp hører ein ikkje no fra.  

3

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke dette. Ønsker derimot at helsehjelpen skal bli bedre for alle, enn hva den er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det skal gjøres butikk av akkurat helse. Hovedårsaken for at jeg er imot, er at jeg synes det blir helt feil å skulle legge min egen fysiske/psykiske helse i hendene på noen som potensielt som hovedårsak ønsker å tjene penger på meg. Jeg vil dermed ikke alltid kunne vite hva slags behandling som faktisk er nødvendig, eller hva som gjøres fordi den behandlende part ønsker å tjene penger. Den usikkerheten og uvitenheten er det lett å utnytte, spesielt hos mennesker som trenger hjelp fra helsevesenet. Syke mennesker er ekstra sårbare. 
 

Jeg ser hva problemet med dagens offentlige helsevesen er, spesielt da jeg har jobbet der i mange år selv. Jeg tror det helt ærlig dessverre må skje en katastrofe av dimensjoner, før noe blir gjort. Utrolig trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/26/2024 at 4:50 PM, jane78 said:

Men slik fungerer det ikke i praksis. Har du prøvd å bestille deg time hos Volvat? Her jeg bor er det 1mnd ventetid. 

Det er en myte at det private er langt mer effektivt enn det offentlige 

What? Jeg kan bestille time på Volvat om en time? I hvilken by bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyliberale reformer er ment for å undergrave offentlig helse og tvinge folk over på private løsninger.

Vi er i ferd med å skape et system som ikke engeang har intensjon om å fungere, det bør være klinkende opplagt for alle som kan NOE om offentlig helsevesen.

 

Endret av Utsiden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det allerede til en viss grad er skjedd. Og jeg tror utviklingen vil fortsette.

Med foretaksmodellen er man gått bort i fra tanken om at norske helseinstitusjoner er velferd og til det felles beste, de skal nå drives som rene bedrifter som skal gå med overskudd. Det kuttes til beinet og folk står der i måneder og år i kø. 

Min mor ringte nylig for å bestille legetime, hun fikk time i NOVEMBER for akutte voldsomme smerter.

Legene her jeg bor, sier det rett ut "vi har ikke tid til pasientene lenger"

Jeg har kjøpt helseforsikring, da jeg frykter det offentliges kollaps.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...