Gå til innhold

Ønsker du en amerikanisering av norsk helsevesen m/ helseforsikringer ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

EvaLi skrev (25 minutter siden):

Fordi at dersom det private tar noe av byrden vil det offentlige bli en mer attraktiv arbeidsplass. Det er mange som ønsker seg offentlig stilling av ulike grunner, og jeg tror at en stor del av grunnen til at mange flykter til det private er arbeidspresset og vilkårene i det offentlige. Dette vil bli bedre dersom arbeidsmengden reduseres. Ingen ønsker å være på en jobb hvor man løper rundt og brannslukker hele dagen. Jeg tror mange ønsker å være en del av offentlig helsevesen, bidra med forskning og opplæring og yte legehjelp, men rett og slett flykter til det private fordi valget er det eller å bli utbrent. 

Man tror at flere og flere vil dra til privat helsevesen om de får mulighet, men jeg tror det er motsatt, at mange ønsker å jobbe offentlig men ikke greier det under dagens forhold. 

Hovedbyrden på sykehus er øhjelp, noe det private ikke håndterer. Det vil ikke bli en avlastning.

Enig at vilkår i det offentlige er av hovedproblemene- så det er HER tiltak må settes inn. Ikke å øke privat marked som skaper «drømmejobber» for utslitt offentlig helsepersonell. Det er svært viktig at kompetansen holdes på sykehus for det er der livreddende øyeblikkelig behandling gis og det er der heldepersonell utdannes og blir dyktige. Du får ingen hjelp i det private med et akutt hjerneslag, sepsis, hoftebrudd eller hjerteinfarkt i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jane78 skrev (59 minutter siden):

Men slik fungerer det ikke i praksis. Har du prøvd å bestille deg time hos Volvat? Her jeg bor er det 1mnd ventetid. 

Det er en myte at det private er langt mer effektivt enn det offentlige 

Med helseforsikring er du garantert behandling, også operasjon, innen 10 dager. Noen har også 7 dager. Det er noe annet enn å bestille seg en vanlig privat time hos privatpraktiserende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (3 timer siden):

Fritt sykehusvalg er ikke fjernet, men fritt behandlingsvalg. Men ser fra du skriver at det var det du mente. Jeg er uenig i analysen. Jeg mer at muligheten for private aktører å få midler fra det offentlige er en pådriver for utviklingen av det private helsevesenet. Man bør heller bruke midlene for å løfte deg offentlige. Det har skjedd mye de siste ti årene, de fleste fagfelt i sykehus opplever rekrutteringsproblemer av erfarne overleger. De som allerede jobber der slutter i høyere grad for å gå inn i det private. Økt privat marked vil forverre kompetanseflukten og føre til tydelig klasseskille når det gjelder helsehjelp i norge. Det er jeg imot.

Hvorfor er det så viktig at det det offentlige står for behandlingen når utviklingen de siste tjue årene viser at de ikke greier å levere og folk protesterer ved å skaffe seg private helseforsikringer for å god nok behandling?

Folk flest er like gyldige til hvor de får behandling, så lenge de får behandlingen de trenger og har ingen problemer med private aktører. Dette korstoget til venstresiden skaper klasseskille og todelt helsevesen, hvor de som er heldige og har god råd kan kjøpe seg ut av køen i det offentlige, de fattige må vente i kø i månedsvis og få sykepenger fra NAV i mellomtiden, som koster det offentlige langt mer enn det ville å videreføre fritt behandlingsvalg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig at det det offentlige står for behandlingen når utviklingen de siste tjue årene viser at de ikke greier å levere og folk protesterer ved å skaffe seg private helseforsikringer for å god nok behandling?

Folk flest er like gyldige til hvor de får behandling, så lenge de får behandlingen de trenger og har ingen problemer med private aktører. Dette korstoget til venstresiden skaper klasseskille og todelt helsevesen, hvor de som er heldige og har god råd kan kjøpe seg ut av køen i det offentlige, de fattige må vente i kø i månedsvis og få sykepenger fra NAV i mellomtiden, som koster det offentlige langt mer enn det ville å videreføre fritt behandlingsvalg.

Hvis vi ønsker å bo i et land der folk har nogenlunde lik tilgang til helsetjenester uavhengig av lommeboka  må det offentlige stå ansvarlig. 

Jeg er enig i at det ikke fungerer nå, men tror i motsetning til deg ikke at økt privatisering er løsningen. Det var når man slapp inn prinsippene for markedsøkonomi inn i sykehusene med fortetsksrefommen i 2002 og new public managment det virkelig begynte å gå nedover, selvfølgelig også grunnet økende forventninger fra pasienter og økende pasientmengde i seg selv (eldrebølgen er her, de fleste(?) pasienter som behandles i sykehus skal ikke tilbake i arbeidslivet for å si det sånn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (4 minutter siden):

Hvis vi ønsker å bo i et land der folk har nogenlunde lik tilgang til helsetjenester uavhengig av lommeboka  må det offentlige stå ansvarlig. 

Jeg er enig i at det ikke fungerer nå, men tror i motsetning til deg ikke at økt privatisering er løsningen. Det var når man slapp inn prinsippene for markedsøkonomi inn i sykehusene med fortetsksrefommen i 2002 og new public managment det virkelig begynte å gå nedover, selvfølgelig også grunnet økende forventninger fra pasienter og økende pasientmengde i seg selv (eldrebølgen er her, de fleste(?) pasienter som behandles i sykehus skal ikke tilbake i arbeidslivet for å si det sånn). 

Det hadde vi med fritt behandlingsvalg, da kunne alle velge fritt uavhengig av størrelsen på lommeboka. Med venstresidens korstog i sitt hat mot private er det nå bare de rike som kan velge fritt, resten må ta til takke med det offentlige med dårligere kvalitet og lange køer og blir en byrde på fellesskapet mens de venter på behandling. Et klasseskille som ironisk nok er skapt av venstresiden som hevder de er imot det.

Det er ikke privatisering med fritt behandlingsvalg, det er konkurranseutsetting. Det offentlige betaler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (18 minutter siden):

Det hadde vi med fritt behandlingsvalg, da kunne alle velge fritt uavhengig av størrelsen på lommeboka. Med venstresidens korstog i sitt hat mot private er det nå bare de rike som kan velge fritt, resten må ta til takke med det offentlige med dårligere kvalitet og lange køer og blir en byrde på fellesskapet mens de venter på behandling. Et klasseskille som ironisk nok er skapt av venstresiden som hevder de er imot det.

Det er ikke privatisering med fritt behandlingsvalg, det er konkurranseutsetting. Det offentlige betaler.

IDet var mange eksempler på velferdsprofitører som utnyttet systemet med å ta penger fra det offentlige og gi svært dårlig behandling. Multiple artikler i media har dokumentert det. Det er uakseptabelt. Og argumentet mitt med kompetanseflukt fra offentlige er relevant når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppfuru skrev (19 minutter siden):

IDet var mange eksempler på velferdsprofitører som utnyttet systemet med å ta penger fra det offentlige og gi svært dårlig behandling. Multiple artikler i media har dokumentert det. Det er uakseptabelt. Og argumentet mitt med kompetanseflukt fra offentlige er relevant når det gjelder dette.

Dette med velferdsprofitører er en myte som stadig gjentas av venstresiden, men som ikke stemmer med virkeligheten folk flest opplever. De ser at private og ideelle aktører gir bedre kvalitet og gjør at de slipper å gå månedsvis på sykepenger fra NAV mens de venter på behandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle noen ønske seg et Amerikansk helsesystem her, når man ser hvor urettferdig det slår ut der så klart at et slik helsesystem ikke kan være noe å etterstrebe. Heller enn at vi lærer av dem så burde de se mot oss å lære...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (13 minutter siden):

Dette med velferdsprofitører er en myte som stadig gjentas av venstresiden, men som ikke stemmer med virkeligheten folk flest opplever. De ser at private og ideelle aktører gir bedre kvalitet og gjør at de slipper å gå månedsvis på sykepenger fra NAV mens de venter på behandling.

Hva baserer du «virkeligheten folk flest opplever» på? Og myte er det jo ikke. Uansett sa granskninga at tiltaket ikke hadde hatt noe effekt på ventelister, så tror du har litt for mye tro på dette konseptet. Uansett står mitt hovedargument med å bevare kompetansen innen det offentlige uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (22 minutter siden):

Hva baserer du «virkeligheten folk flest opplever» på? Og myte er det jo ikke. Uansett sa granskninga at tiltaket ikke hadde hatt noe effekt på ventelister, så tror du har litt for mye tro på dette konseptet. Uansett står mitt hovedargument med å bevare kompetansen innen det offentlige uimotsagt.

73% av nordmenn, og 60% av regjeringens egne velgere har ingen problemer med private eller ideelle aktører innenfor helsevesenet: https://kantar.no/globalassets/ekspertiseomrader/energi-klima-helsepolitikk/helsepolitisk/helsepolitisk-barometer-2024_prosjektbeskrivelse_for-nettsidene.pdf

Fritt behandlingsvalg gav kortere helsekøer. Helsekøene krympet under de borgerlige, mens nå, etter at regjeringen fjernet folk flest sin mulighet til å benytte seg av private aktører øker køene igjen. https://www.nordnorskdebatt.no/helsekoene-har-okt-med-ni-dager-under-store-regjeringen/o/5-124-269393

https://www.nrk.no/norge/mens-helsekoene-vokser-har-faerre-fatt-dekket-privat-behandling-hos-aleris-1.15763199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (21 timer siden):

Selvsagt bør det vera slik at er det lang ventetid for en MR kontroll ved eit  offentlig sykehus, og ledig kapasitet ved  Medi-3  er det "høl i hue" og ikkje nytte privat. 

Her taler du jo nettopp for den VIP pasient tankegangen som du er så redd for...

Hilsen en som ville ha mistet funksjonen til beinet mitt hvis jeg hadde ventet på den offentlige MR timen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (49 minutter siden):

73% av nordmenn, og 60% av regjeringens egne velgere har ingen problemer med private eller ideelle aktører innenfor helsevesenet: https://kantar.no/globalassets/ekspertiseomrader/energi-klima-helsepolitikk/helsepolitisk/helsepolitisk-barometer-2024_prosjektbeskrivelse_for-nettsidene.pdf

Denne kilden du har oppgitt sier ikke noe om «virkeligheten folk flest opplever». Både helsepersonell og pasient har varslet om dårlig behandlingstilbud i private organisasjoner som utnyttet fritt behandlingsvalg. Folks innstilling er lite relevant, jeg er jo enig i at det på papiret ser ut som gode argumenter for kortere helsekøer, men det er jo overhodet ikke bærekraftig.

At helsekøene blir lengre er ikke nødvendigvis pga bortfallet til fritt behandlingsvalg. 

Uansett, jeg kan ikke unngå å legge merke til at du ikke kommenterer mitt hovedargument. Tror du kvalifisert helsepersonell er en utømmelig ressurs?  Våger du å leve i et land der sykehusene som tilbyr øyeblikkelig hjelp er tappet for høykvalifisert personell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (45 minutter siden):

Denne kilden du har oppgitt sier ikke noe om «virkeligheten folk flest opplever». Både helsepersonell og pasient har varslet om dårlig behandlingstilbud i private organisasjoner som utnyttet fritt behandlingsvalg. Folks innstilling er lite relevant, jeg er jo enig i at det på papiret ser ut som gode argumenter for kortere helsekøer, men det er jo overhodet ikke bærekraftig.

Det er folk flest som merker dette på kroppen, og de var svært godt fornøyde med de private og ideelle aktørene og deler ikke regjerings hat og ønske om korstog mot private.

Toppfuru skrev (47 minutter siden):

At helsekøene blir lengre er ikke nødvendigvis pga bortfallet til fritt behandlingsvalg. 

Vi ser dette hver gang venstresiden overtar makten og starter sine korstog mot private, vi så akkurat det samme under den rødgrønne regjeringen, da også vokste køene, mens da de borgerlige overtok og innførte fritt behandlingsvalg ble køene kuttet ned.

Toppfuru skrev (48 minutter siden):

Uansett, jeg kan ikke unngå å legge merke til at du ikke kommenterer mitt hovedargument. Tror du kvalifisert helsepersonell er en utømmelig ressurs?  Våger du å leve i et land der sykehusene som tilbyr øyeblikkelig hjelp er tappet for høykvalifisert personell? 

Med private aktører vil det bli frigjort ressurser ettersom flere vil få raskere behandling. Det at private ikke tilbyr øyeblikkelig hjelp er feil, private driver legevakter og har sykehus med operasjonsrom som behandler pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jane78 skrev (6 timer siden):

Men slik fungerer det ikke i praksis. Har du prøvd å bestille deg time hos Volvat? Her jeg bor er det 1mnd ventetid. 

Det er en myte at det private er langt mer effektivt enn det offentlige 

Bruker Aleris og kommer stort sett til på dagen eller til nød dagen etter, men mannen sitt firma har Volvat og han kommer til innen 1-3 dager. Så fungerer bra her

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (6 timer siden):

Hovedbyrden på sykehus er øhjelp, noe det private ikke håndterer. Det vil ikke bli en avlastning.

Enig at vilkår i det offentlige er av hovedproblemene- så det er HER tiltak må settes inn. Ikke å øke privat marked som skaper «drømmejobber» for utslitt offentlig helsepersonell. Det er svært viktig at kompetansen holdes på sykehus for det er der livreddende øyeblikkelig behandling gis og det er der heldepersonell utdannes og blir dyktige. Du får ingen hjelp i det private med et akutt hjerneslag, sepsis, hoftebrudd eller hjerteinfarkt i dag.

Jo du får akutthjelp og i det private 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahahaha jeg bor i USA og lo SÅ høyt når jeg så denne. Amerikansk helsesystem er grusomt med mindre man er rik eller har veldig god helseforsikring (som arbeidsgiver som oftest velger for deg). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en ideell verden hadde alle fått adekvat helsehjelp når de trenger det. Det offentlige helsevesenet er så skakkjørt og vannskjøttet - og ventelistene så lange - at det bokstavelig talt går på livet løs. Vi har helseforsikring og bruker den, etter at flere i familie og omgangskrets fikk permanente skader/problemer som kunne vært unngått om de ikke hadde måttet vente så lenge på behandling. Det er kjempesynd, men jeg gambler ikke med helsa til meg og mine så ja - da blir det privat, da.

Jeg synes det også er veldig synd å slenge  om seg med uttrykk som «velferdsprofitører» når det gjelder helsehjelp, barnepass og eldreomsorg. Jeg personlig har LANGT bedre erfaring med kvaliteten på helsetjenestene i det private enn det offentlige. Take my money sier jeg bare, jeg gir blanke i om noen tjener penger så lenge jeg får hjelpen jeg trenger.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Jo du får akutthjelp og i det private 

Hvor får du innleggelse og behandling for akutt livstruende sykdom i det private? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, EvaLi said:

Her har både vi voksne og barna privat helseforsikring.

Jeg liker den norske modellen i teorien, men den fungerer ikke i praksis. Jeg er ikke interessert i å vente 8 måneder på å bli operert for en skade, når forsikringen min gir meg det innen 10 dager. Det sparer også samfunnet for penger at jeg gjør det, da statskassa slipper å betale meg 10 måneder med sykemelding i påvente av operasjon. Jeg er raskt tilbake på jobb. Forstår ikke at man ikke ser dette regnestykket i det offentlige, det er mange som er sykmeldte i lang tid i påvente av å få startet opp behandling offentlig. Der kan man si at man har et godt helsevesen i Norge, men jeg er ikke helt sikker på hvor enig jeg i det. Alle disse månedene man går sykmeldt i påvente av behandling har kostnader, både for samfunnet, men også for individet, og ikke bare det som kan måles i kroner. 

Vi får rask psykologhjelp ved behov, og tenåringene kan få time samme uka dersom det dukker opp behov. Det er mange tenåringer som går rundt med ting de skulle hatt psykologhjelp med, men det får de ikke før de eventuelt er så sjuke at de prioriteres hos BUP, etter å ha venta i så mange måneder at de har blitt enda dårligere. Tiden jobber ikke med deg i slike tilfeller. Kan være ting som skilsmisse i familien og andre vanlige problemstillinger som kan være fint å få litt hjelp med, men med mindre du er på randen til å stryke med kommer du ikke inn på BUP.  Av og til trenger man hjelp uten å være syk i et diagnosekriterie, men med ting som kan være vanlige å støte på for mange i et normalt liv.

Så lenge det norske helsevesenet fungerer slik fortsetter vi med helseforsikring for både oss og barna. Det er synd at det skaper både klasseskille og andre ulemper, men frem til politikerne begynner å prioritere annerledes blir det slik. Forstår at de sykeste prioriteres, og når ressursene krymper blir det enda tightere. Vi ønsker helsehjelp raskt, og vi ønsker det for ting som ikke når opp i offentlig prioritering. 

Det at private aktører er mer attraktive arbeidsgivere bør få det offentlige til å tenke litt også. Det er ikke gitt at alle ønsker å jobbe offentlig, og det må være mulig å se på hva som gjør at de private greier å drifte på en mer lønnsom måte, og som gjør at de ansatte trives bedre. Sannsynligvis mange flaskehalser og unødvendige ledd som de private har kuttet. 

Helt enig! Jeg syns det er synd at det er et behov, og i en ideell verden ville det offentlige ha kunnet dekket alt. Men man må forholde seg til det faktum at det offentlige tilbudet har blitt alt for dårlig. Vi har også privat helseforsikring, og kommer til å ha det så lenge som nødvendig (hvilket jeg tror blir lenge). Dette kommer absolutt til å skape/synliggjøre et stort klasseskille.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (1 time siden):

I en ideell verden hadde alle fått adekvat helsehjelp når de trenger det. Det offentlige helsevesenet er så skakkjørt og vannskjøttet - og ventelistene så lange - at det bokstavelig talt går på livet løs. Vi har helseforsikring og bruker den, etter at flere i familie og omgangskrets fikk permanente skader/problemer som kunne vært unngått om de ikke hadde måttet vente så lenge på behandling. Det er kjempesynd, men jeg gambler ikke med helsa til meg og mine så ja - da blir det privat, da.

Jeg synes det også er veldig synd å slenge  om seg med uttrykk som «velferdsprofitører» når det gjelder helsehjelp, barnepass og eldreomsorg. Jeg personlig har LANGT bedre erfaring med kvaliteten på helsetjenestene i det private enn det offentlige. Take my money sier jeg bare, jeg gir blanke i om noen tjener penger så lenge jeg får hjelpen jeg trenger.

Det  offentlige helsevesen er så skakkjørt og vannskjøttet-og ventlistene lange - at det bokstaveleg  talt  går på livet løs.

Synes her var det mye klaging og synting, og ditt møte med norsk helsevesen er utvilsamt ikkje slik mange kjenner  seg igjenn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...