Gå til innhold

Kan far kreve div utstyr fordi han betaler barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna har hatt rulleskøyter i fjor. Men nå må det kjøpes nye, jeg har ikke råd til nye skøyter, og venter til det skal komme noe på finn. Han mener de SKAL ha med skøyter i helgen. 

Men kan han kreve at jeg kjøper nye fordi han betaler barnebidrag? 

Anonymkode: 49010...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna har hatt rulleskøyter i fjor. Men nå må det kjøpes nye, jeg har ikke råd til nye skøyter, og venter til det skal komme noe på finn. Han mener de SKAL ha med skøyter i helgen. 

Men kan han kreve at jeg kjøper nye fordi han betaler barnebidrag? 

Anonymkode: 49010...5ca

Hvis samarbeidet er vanskelig så få til møter sammen med familievernkontoret på bufdir.no de har kontorer rundt i hver kommune.

Anonymkode: 771ca...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna har hatt rulleskøyter i fjor. Men nå må det kjøpes nye, jeg har ikke råd til nye skøyter, og venter til det skal komme noe på finn. Han mener de SKAL ha med skøyter i helgen. 

Men kan han kreve at jeg kjøper nye fordi han betaler barnebidrag? 

Anonymkode: 49010...5ca

Barnebidraget disponerer du fritt på de tingene du ser at barna trenger. Om du ikke vil kjøpe nye rulleskøyter nå,  så gjør du ikke det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 9562c...715

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna har hatt rulleskøyter i fjor. Men nå må det kjøpes nye, jeg har ikke råd til nye skøyter, og venter til det skal komme noe på finn. Han mener de SKAL ha med skøyter i helgen. 

Men kan han kreve at jeg kjøper nye fordi han betaler barnebidrag? 

Anonymkode: 49010...5ca

Nei. Han skal stå for ting han velger kjøpe selv. Barnebidrag er for hans andel han skal dekke når barna er hos deg.

Moralsk kan du dele 50% av skjøyte regningen,men har du ikke råd så har du ikke.

Anonymkode: 0eca8...64a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnebidraget dekker kun de mest basale tingene, ikke sykkel, rulleskøyter osv. 

 

Anonymkode: 0fd4f...69c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææ. Usikker, støtter ikke bidrag dette da? Fotballsko koster ikke stort. 

Kreit å finne en partner man bor sammen med i nesten 80 år vel?

Anonymkode: 59d83...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet skal barnebidraget dekke den daglige forsørgelsen av barnet. Både mat, klær og fritid. 
Typ hvis barnet aktivt driver med fotball og trenger nye sko, så skal bidraget brukes for å dekke nye sko. 
Er det derimot noe ekstraordinært, som jeg tolker det som i dette tilfellet så må det avtales mellom foreldrene. 
Hvis far absolutt mener at de trenger skøyter denne helga så får han ta den kosten selv, og at du eventuelt bidrar med det du ville brukt for å kjøpe på finn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrag skal dekke daglig nødvendig utstyr.

Ingen MÅ ha rulleskøyter, dette er noe han må stå for selv hvis det er viktig for han.

Anonymkode: 30ee2...08c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barna har hatt rulleskøyter i fjor. Men nå må det kjøpes nye, jeg har ikke råd til nye skøyter, og venter til det skal komme noe på finn. Han mener de SKAL ha med skøyter i helgen. 

Men kan han kreve at jeg kjøper nye fordi han betaler barnebidrag? 

Anonymkode: 49010...5ca

Nei det kan han ikke. Da må han kjøpe det selv. Rulleskøyter er ikke noe et barn MÅ ha, og faller ikke inn under hva bidrag skal dekke. Og selv om det gjorde det - kan ikke far kreve noe som helst utstyr. 

Anonymkode: 84d0c...174

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas far kan ikke legge noen direktiver for hva barnebidragspengene skal gå til. De råder du over, og de går normalt til daglig underhold, mat, klær og tak over hodet.

Rulleskøyter er for moro, og det er noe ekstra far får betale for selv. Han kan ikke først gi deg barnebidraget (sikkert bare fordi han er pliktig) og så etterpå komme og fortelle deg hva du skal bruke dem på.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Næææ. Usikker, støtter ikke bidrag dette da? Fotballsko koster ikke stort. 

Kreit å finne en partner man bor sammen med i nesten 80 år vel?

Anonymkode: 59d83...8bc

Unnskyld, men høres ikke ut som du har peiling på prisene. Allerede for 15 år siden måtte man gjerne ut med en tusing eller to for fotballsko...(hvertfall hvis man ville ha kvalitet).

Endret av Bromance
tilført tekst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...