Gå til innhold

Er det meg eller mennene jeg ender opp med det er noe galt med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre av mine ekser var voldelige psykisk og fysisk mot meg i forholdet, mye løgn og utroskap også. Jeg begynner å lure på om det er meg det er noe galt med, eller om det er mennene jeg treffer..  

Anonymkode: 31116...0d9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at du kjenner igjen noe i den type menn ubevisst, og at det føles "kjent". Hvis du ønsker å snu dette mønsteret så må du jobbe med deg selv, for å endre det.

Anonymkode: 31ff5...13c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tre av mine ekser var voldelige psykisk og fysisk mot meg i forholdet, mye løgn og utroskap også. Jeg begynner å lure på om det er meg det er noe galt med, eller om det er mennene jeg treffer..  

Anonymkode: 31116...0d9

En kombinasjon.

Det er definitivt noe galt med menn som er voldelig. Det er ikke din feil.

Men kvinner som havner i slike situasjoner gang på gang har ofte lavt selvbilde og føler de egentlig ikke fortjener kjærlighet. Så de blir ofte desperat etter oppmerksomhet og føle seg sett og verdsatt og dermed ofte ofrer mer enn de burde for å beholde mannen.

De mennene som er psykopater lukter slike kvinner og vet nøyaktig hvordan de skal dra deg inn. Sjarm, overøse deg med kjærlighet og oppmerksomhet, men sakte, men sikkert bryte deg ned, isolere deg og gjøre deg avhengig av partner. Det skjer gjerne så sakte og gradvis at du ikke merker det annet enn at du får en følelse av at det er deg det er noe galt med.

Nå vet jeg ikke om det det er tilfellet med deg, men det er det mønsteret jeg har sett på med venninner som alltid havner i usunne forhold.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være begge. Jeg personlig endte alltid opp i sånne forhold fordi jeg hadde null selvrespekt og null selvtillit, og de så på meg som et lett bytte. Jobb med det, og grensesetting, så skal du se at du finner noen som respekterer deg- du må bare respektere deg selv først :)

Anonymkode: e5317...9cf

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spørsmål egentlig, fordi ofte ser man det som du beskriver, at de som har blitt utsatt for partnervold gjerne blir det flere ganger med forskjellige partnere. Så er jo spørsmålet om de som har blitt utsatt for partnervold ubevisst velger voldelige menn, eller om voldelige menn på et eller annet vis kan se det og derfor gå etter kvinner der det er mer sannsynlig at de kan utøve denne volden. Jeg tror nok at det kan være litt sånn at kvinner som er utsatt for partnervold kan ha opplevd vold som barn og ikke bearbeidet det traumet, ha lav selvfølelse og kanskje selvtillit samt ha vansker med grensesetting. 

Når du spør om det er noe galt med deg fremfor hva det er som gjør at du ender opp med voldelige menn gang på gang, får meg jo også til å tenke at du kanskje har lav selvfølelse. 

 

Så hva kan man da gjøre med dette? Jeg tenker man må gå i terapi. Få hjelp til å få bra selvfølelse, bearbeide traume fra barndom og voksen alder og kanskje til og med finne sin indre drage; den som setter grenser og blir sint hvis noen truer grensene dine.

Anonymkode: ad80e...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen som blir fysisk/psykisk mishandlet fortjener det. 

Det kan være noe "galt" med deg i det at du tiltrekker eller blir tiltrukket av slike type menn. Har du opplevd vold som barn? Mulig de utstråler noe du er kjent med - og derfor noe som føles "trygt" for deg. 

Eller, du driver dem til vanvidd. (igjen, fysisk vold er aldri greit - så det er ingen unnskyldning, men kan være en forklaring)

Det er umulig å vite årsaken uten å kjenne deg. Hva tror du selv? 

Anonymkode: 5e54e...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer at jeg har dårlig selvtillit, å grensene mine blir alltid pushet å jeg har godtatt alt for mye. Men jeg har også gitt klar beskjed i begynnelsen når de første tegnene til vold og dritt dukker opp at jeg ikke godtar slik oppførsel, de lover bot og bedring å legger seg flate men det gjentar seg gang på gang. Skjønner det er min feil at jeg tillater slik oppførsel iom jeg «godtar» det, men allikevel.

Anonymkode: 31116...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer at jeg har dårlig selvtillit, å grensene mine blir alltid pushet å jeg har godtatt alt for mye. Men jeg har også gitt klar beskjed i begynnelsen når de første tegnene til vold og dritt dukker opp at jeg ikke godtar slik oppførsel, de lover bot og bedring å legger seg flate men det gjentar seg gang på gang. Skjønner det er min feil at jeg tillater slik oppførsel iom jeg «godtar» det, men allikevel.

Anonymkode: 31116...0d9

Det er der problemet ligger.
De kommer unna med det ved å love bot og bedring og allerede der har du vist at du har en svært høy toleransegrense.

Jeg skjønner deg veldig godt så jeg dømmer deg overhodet ikke og har vært i flere slike situasjoner selv.

Det handler om å opparbeide seg en god selvfølelse og en verdi i seg selv, da finner man seg ikke i dette.

Anonymkode: 8039e...dde

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, ingen som blir fysisk/psykisk mishandlet fortjener det. 

Det kan være noe "galt" med deg i det at du tiltrekker eller blir tiltrukket av slike type menn. Har du opplevd vold som barn? Mulig de utstråler noe du er kjent med - og derfor noe som føles "trygt" for deg. 

Eller, du driver dem til vanvidd. (igjen, fysisk vold er aldri greit - så det er ingen unnskyldning, men kan være en forklaring)

Det er umulig å vite årsaken uten å kjenne deg. Hva tror du selv? 

Anonymkode: 5e54e...862

Jeg ble slått av faren min da jeg var liten. Jeg kan ha temperament å bli sint, men blir ikke det uten at jeg blir slengt dritt til/slått er da jeg blir sint og «urimelig»

Anonymkode: 31116...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer at jeg har dårlig selvtillit, å grensene mine blir alltid pushet å jeg har godtatt alt for mye. Men jeg har også gitt klar beskjed i begynnelsen når de første tegnene til vold og dritt dukker opp at jeg ikke godtar slik oppførsel, de lover bot og bedring å legger seg flate men det gjentar seg gang på gang. Skjønner det er min feil at jeg tillater slik oppførsel iom jeg «godtar» det, men allikevel.

Anonymkode: 31116...0d9

Og det er jo svaret. For du burde gå i sekundet en mann utsetter deg for noen form for vold/krenkelse. Men du havner i det typiske mønsteret der han lover bot og bedring og du gir nye sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri føle på skyld for at menn har vært voldelige mot deg. Det er uten unntak deres skyld, og dem det er noe galt med. Uansett hva, så skal ikke slik oppførsel unnskyldes. Det kan nok tenkes at du faller folk feil menn. Her må du nok være veldig bevisst, det er lett å gå til det man er vant med. Men husk at det aldri er deg det er noe galt med. Aldri 

Anonymkode: acd89...b57

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble slått av faren min da jeg var liten. Jeg kan ha temperament å bli sint, men blir ikke det uten at jeg blir slengt dritt til/slått er da jeg blir sint og «urimelig»

Anonymkode: 31116...0d9

Du har dessverre blitt oppvokst med en far som krenket deg, derfor finner du deg i mye mer enn andre.

Dette er overhodet ikke din feil, du må bearbeide barndommen din slik at forandrer mønstrene dine.

Anonymkode: 8039e...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble slått av faren min da jeg var liten. Jeg kan ha temperament å bli sint, men blir ikke det uten at jeg blir slengt dritt til/slått er da jeg blir sint og «urimelig»

Anonymkode: 31116...0d9

Har du snakket med psykolog? Fått hjelp til å prosessere traumene og generelt styrke deg mtp selvfølelse?

Anonymkode: ad80e...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du snakket med psykolog? Fått hjelp til å prosessere traumene og generelt styrke deg mtp selvfølelse?

Anonymkode: ad80e...1b1

Nei jeg har ikke det dessverre.

Anonymkode: 31116...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei jeg har ikke det dessverre.

Anonymkode: 31116...0d9

Det burde du.

Anonymkode: 31ff5...13c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...