Gå til innhold

Prosjektansatt. Får jeg sykepenger fra NAV om jeg blir syk og ikke kan jobbe lenger? 🤔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt varierende arbeidsmengde, men når prosjektet avsluttes, får jeg alltid et nytt prosjekt. Slik har det vært i flere år. Men hva skjer hvis jeg blir syk og ikke kan ta flere oppdrag? Får jeg sykepenger fra NAV eller har jeg ikke slike rettigheter siden jeg har vært en ikke fast, men "ved behov" ansatt? 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja

Anonymkode: 89e0c...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja

Anonymkode: 89e0c...f88

Men er ikke det det samme som for frilansere? 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,  du vil kunne få sykepenger eller aap. Men hva du har krav på vil kunne variere. Du må ha vært ansatt hos den aktuelle arbeidsgiver i fire uker for å ha rett på sykepenger.

Anonymkode: 4b102...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nja,  du vil kunne få sykepenger eller aap. Men hva du har krav på vil kunne variere. Du må ha vært ansatt hos den aktuelle arbeidsgiver i fire uker for å ha rett på sykepenger.

Anonymkode: 4b102...db7

Jeg skriver jo "i flere år". Sammenhengende, med varierende antall timer. 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på flere ting. Er du frilanser eller selvstendig næringsdrivende, eller er du ansatt? Ring NAV på telefon 55553333, eller send en melding her: https://www.nav.no/skriv-til-oss

Anonymkode: 8d387...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skriver jo "i flere år". Sammenhengende, med varierende antall timer. 

Anonymkode: 90d05...400

Du skriver ikke om det er samme arbeidsgiveren...? Eller at det er sammenhengen? 

Men er det ikke bedre kreve fast stilling da?

Anonymkode: 4b102...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kommer an på flere ting. Er du frilanser eller selvstendig næringsdrivende, eller er du ansatt? Ring NAV på telefon 55553333, eller send en melding her: https://www.nav.no/skriv-til-oss

Anonymkode: 8d387...d68

Jeg er ansatt, men lurer på om jeg har de samme rettighetene siden jeg er prosjektansatt og ikke fast 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du skriver ikke om det er samme arbeidsgiveren...? Eller at det er sammenhengen? 

Men er det ikke bedre kreve fast stilling da?

Anonymkode: 4b102...db7

Tviler på at jeg kan kreve noe. Arbeidsgiveren vet aldri om det kommer et nytt prosjekt. 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ansatt, men lurer på om jeg har de samme rettighetene siden jeg er prosjektansatt og ikke fast 

Anonymkode: 90d05...400

Hvor ofte jobber du? Du må ha jobbet i 28 dager før du ble sykmeldt, det kan ikke være mer enn 14 dager mellom to av disse 28 dagene.

Anonymkode: 8d387...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor ofte jobber du? Du må ha jobbet i 28 dager før du ble sykmeldt, det kan ikke være mer enn 14 dager mellom to av disse 28 dagene.

Anonymkode: 8d387...d68

Hver dag. Noen dager 3 timer, noen dager 5 timer...Varierende. Men flere år jo, ikke 28 dager 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle at jeg hadde fast stilling et annet sted før eller ser NAV kun på den siste arbeidsplassen? 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver dag. Noen dager 3 timer, noen dager 5 timer...Varierende. Men flere år jo, ikke 28 dager 

Anonymkode: 90d05...400

Da høres det ut som du har sykepengerett, men du må søke for å få sikkert svar.

Anonymkode: 8d387...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Spiller det noen rolle at jeg hadde fast stilling et annet sted før eller ser NAV kun på den siste arbeidsplassen? 

Anonymkode: 90d05...400

Det er den arbeidsplassen du er syk og har tapt arbeidsfortjeneste fra som avgjør hva du får i sykepenger. Altså hvor mye du taper i lønn. Det beregnes ut fra de tre siste månedene, som hovedregel.

Anonymkode: 8d387...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er den arbeidsplassen du er syk og har tapt arbeidsfortjeneste fra som avgjør hva du får i sykepenger. Altså hvor mye du taper i lønn. Det beregnes ut fra de tre siste månedene, som hovedregel.

Anonymkode: 8d387...d68

Så det er lønna som avgjør, ikke ansettelsesform? Hvorfor har ikke frilansere rett på sykepenger da? 

Anonymkode: 90d05...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så det er lønna som avgjør, ikke ansettelsesform? Hvorfor har ikke frilansere rett på sykepenger da? 

Anonymkode: 90d05...400

Frilansere kan ha rett på sykepenger, men det er andre regler som gjelder.

Anonymkode: 8d387...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tviler på at jeg kan kreve noe. Arbeidsgiveren vet aldri om det kommer et nytt prosjekt. 

Anonymkode: 90d05...400

Du kan kreve fast stilling så lenge du har jobbet en viss prosent innenfor tre år.
Hvis du har jobbet sammenhengende mer enn tre år så kan du ha krav på fast stilling. At du blir ansatt i stadig nye prosjekter uten opphold sier helt klart og tydelig at det ikke er ett midlertidig behov, altså oppfyller ikke arbeidsgiver kravene for å ha deg som midlertidig ansatt. At det er ulike prosjekter har ikke noe å si, det er arbeidstiden som er avgjørende.

Anonymkode: 4b102...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så det er lønna som avgjør, ikke ansettelsesform? Hvorfor har ikke frilansere rett på sykepenger da? 

Anonymkode: 90d05...400

Frilansere har rett til sykepenger, men omfattes av andre bestemmelser i folketrygdloven enn arbeidstakere.

Anonymkode: e5955...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uansett krav på sykepenger.
Arbeidsgiveren din skal levere opplysning om lønn og timer, når du har jobbet det minimumet som nevnes over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...