Gå til innhold

Når får man litt mer rutine med baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsmamma og kom hjem fra sykehuset for en uke siden. Prøver å bli vandt med den noe hverdagen som er litt kaos. Baby henger i puppen hele tiden og det er umulig å komme seg ut på trilletur fordi han skriker etter pupp hver gang vi legger han ned og er på vei ut døra. Nå er jo alt nytt og ferskt, men når får man en ca. forutsigbarhet for søvn, amming osv? Sånn som det er nå kunne jeg aldri hatt en avtale jeg skulle rukket 🙈 vi vil jo ha ro nå uansett, men etterhvert vil man jo gjerne komme seg ut med baby.

Anonymkode: 82a89...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk forutsigbare stabilie rutiner rundt 6mnd. Og så endret de seg etter noen måneder. Og endret seg igjen etter barnets alder og behov😅

Anonymkode: c7ec0...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! ❤️ Jeg synes ting som å gå ut, møte barselgruppe etc ble litt lettere da baby var rundt 8 uker. Rutiner og forutsigbarhet kom ikke før rundt 6 mnd - da begynte det å bli gøy! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting begynte å løsne litt ved 5 måneder, og det var koselig å være i permisjon ved 6 måneder. 

Ved 5 måneder kunne babyen sitte 5-10 minutter i bilstolen før det ble hyyyl, så jeg kom meg på butikken. Ved 5,5 måned begynte babyen å sove i vogn, og ved 7 måneder kunne jeg sette fra meg vogna etter hun sovnet uten at hun våknet. Ved 6 måneder kunne hun sove litt alene på natten, så jeg også fikk litt "ordentlig" søvn. Ved 7 måneder sov hun i egen seng, og da sov hun så og si natten gjennom (kanskje 2-3 oppvåkninger hver natt). 

Men ikke la deg skremme av at det høres lenge ut til ting går enklere! Alt er kaos for deg nå, masse hormoner i kroppen, alt er uvant og masse nytt. Etterhvert blir du mer vant til at livet er kaos, og da går det enklere likevel. Og så er det (for de aller fleste) også masse kos med nyfødt selv om det er kaos og slitsomt, så ikke glem å nyte øyeblikkene også. 

 

Gratulerer forresten! Du har så masse fint foran deg ❤️

 

Anonymkode: 96c9f...0b6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er førstegangsmamma og kom hjem fra sykehuset for en uke siden. Prøver å bli vandt med den noe hverdagen som er litt kaos. Baby henger i puppen hele tiden og det er umulig å komme seg ut på trilletur fordi han skriker etter pupp hver gang vi legger han ned og er på vei ut døra. Nå er jo alt nytt og ferskt, men når får man en ca. forutsigbarhet for søvn, amming osv? Sånn som det er nå kunne jeg aldri hatt en avtale jeg skulle rukket 🙈 vi vil jo ha ro nå uansett, men etterhvert vil man jo gjerne komme seg ut med baby.

Anonymkode: 82a89...40e

De første par mnd er jo tiden for hjemmekos… lite hast med trilleturer osv. amme amme amme amme, bære kose og sove ❤️ skikkelig i rutine sier jeg meg enig med andre at kommer rundt 6 mnd. Men det begynner å bli greiere på alle måter rundt 3 mnd. Men så er det gjerne søvnkaos mellom 3-6 mnd som gjør at ting ikke er så enkelt som man skulle ønske… så det første halve året er jo litt spesielt rett og slett. Men muligheten for en magisk tid om man klarer å stresse ned og slippe forventningene om å gjør en masse greier. La baby styre, sove og hvile… trengs for mange etter en lang graviditet og fødsel og å plutselig skulle fore opp en baby som vokser som en rakett… meget fysisk krevende. Det er ingen skam å hvile og ta dagene som de faller seg. Avtaler er fint, men de bør være med forbehold og godt slingringsmonn… og greie å avlyse rett før fordi man innser at det ikke er en dag for å dra noe sted feks. 

Men så blir det gøy på en annen måte når nyfødtfasen er overstått :D 

Hilsen tobarnsmor som angret på å prøve å stresse første gangen…

Anonymkode: 78853...722

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med trilletur fra rundt uke 3, nå i uke 10 kan vi trille en 45-60 minutter. Da er amming det siste som skjer før vi går og det første som skjer når vi kommer tilbake 😅 Han skal ha mat hver 1,5-2 timer (altså fra start til start, så reell pause er 1-1,5 time). Å være et sted til et visst tidspunkt et fortsatt en utfordring, så jeg avtaler mest med folk som er fleksible. På helsestasjonen er det heldigvis helt normalt å amme før/underveis/etter, så det har gått greit. Tror nøkkelen til å få en grei opplevelse er å ha lave forventninger og være fleksibel på planen. Vi hadde lyst på en bytur, og første tur på kjøpesenteret gikk fint, men neste gang var det helt håpløst. Da tok vi med takeaway hjem i stedet 😊

Anonymkode: 6f252...8c3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var enorm forskjell på de første to-tre ukene og så fra typ uke fire og utover. Ikke nødvendigvis fordi ting var mer forutsigbart, men fordi jeg ble tryggere på det ene og det andre. Ammingen gikk smidig, så det var ikke så stress om jeg måtte stoppe og amme på tur (kontra den første uka hvor det var et lite prosjekt å finne en bra ammestilling). Jeg hadde blitt komfortabel med å bruke bæresjal, som min baby sovnet mye lettere i enn i vogna. Jeg ble ikke lenger like stressa med en gang babyen begynte å gråte. Og i det hele tatt, det var lettere å takle det uforutsigbare og dermed lettere å komme seg ut. 

Anonymkode: 909a1...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutinene forandrer seg jo hele tiden. Men rundt 3 mnd og utover ble det mer rutine på våkentid med min iallfall :) Duppene var variabel lengde men om jeg fulgte skjemaene for anbefalt våkentid stemte de bra og baby sovnet nesten alltid etter akkurat x minutter våken hvis jeg la til rette for det (ikke om kvelden men om dagen). Og fra fødsel og utover ble det gradvis lettere å komme seg ut og jeg turte mer og mer og fikk mer og mer kontroll og selvtillit. Min baby var alltid litt uforutsigbar men jeg fikk mer styr på hva jeg skulle gjøre om ting gikk utenfor planen eller hun bare gråt, og ble mer komfortabel med at det gikk bra. Turte såvidt trille 50 m hjemmefra første par ukene men etter 4 mnd kjørte jeg langt med bil alene, reiste 1 time avstand med kollektivt med bytter, trillet opp og ned trapper og i byen og overalt, møtte folk med og uten andre babyer, gikk i butikker ++ Etter 5 mnd dro vi på hytteturer med baby. Turte aldri dra til utlandet da 😄

Anonymkode: adf1d...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert begynte jeg også å forstå litt mer hva baby trengte og ville.

Anonymkode: adf1d...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 4 uker for vår del 😊 Da begynte vi å sove bedre på natten. Har en baby på 8 uker, førstegansmamma her også. Ikke nødvendigvis at det ble noe fast rutine på ting da - men ble tryggere i rollen, og hadde blitt såpass kjent med barnet at jeg klarte å lese signaler bedre. Har alltid kommet tidsnok til legetimer, helsestasjon og babysvømming disse ukene. Min baby sovner/er helt rolig i både bilstol og vogna, så turer ut er ingen problem. Prøver å time det sånn at han har fått mat (jeg fullammer) før vi skal avgårde på noe, da jeg syns det er litt utfordrende å amme andre steder enn hjemme med ammeputa 😅 Det hender selvfølgelig at han må ha mat når vi er ute, feks på senteret - men det har også gått veldig fint. At baby (og også derfor vi) har sovet godt gjennom natten tenker jeg har vært en nøkkelfaktor. Mye lettere å ta med seg baby på alt man skal når man er opplagt selv, og ikke går rundt som en zombie og tenker man burde vært hjemme og sovet 😅 Fra uke 5-6 syns jeg også at ammingen ble mer effektiv og at han spiser raskere og blir fornøyd - uten å henge lenge i puppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 6 mnd fikk vi rutiner rundt leggetid i egen seng og jeg merket hun ville ha mat og pupp til spesifikke tider.

Anonymkode: 0b67d...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp litt på nett. Står masse om barseltiden og det de kaller det fjerde trimester. Rart og dårlig ingen har informert deg bedre på forhånd. 

Anonymkode: 3a379...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les deg opp litt på nett. Står masse om barseltiden og det de kaller det fjerde trimester. Rart og dårlig ingen har informert deg bedre på forhånd. 

Anonymkode: 3a379...c6f

Herregud, en fin dag til deg også 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! Første ukene er fullstendig unntakstilstand 😅 man er full av hormoner, og man må finne ut av opp og ned på denne nye lille skapningen. Jeg syns det var ulike stadier det ble lettere:

- etter et par uker har man kanskje ikke noe særlig rutiner, men er mer vant til tilværelsen og kroppen stabiliserer seg litt. Dagsrutinen besto kanskje stort sett i å amme i sofaen med en sovende baby på ammeputa, og/eller slumre i senga med en sove-ammende baby ved siden av, men jeg hadde rutiner i den forstand at jeg fikk kledd på meg, fikk i meg mat, kunne gå en tur på butikken med baby i bæresjal, og sånt. (Mine har ikke likt vogn før de var sånn 4-5 måneder gamle, så bæresjal var gull i begynnelsen. Kroppskontakt til baby og armene fri 👍. Kan ikke anbefale nok! Coracor er et nybegynner-vennlig merke).

- rundt tre måneder begynte det å bli mer stabilt/forutsigbart søvnmønster, og lettere å komme seg ut. Det var da vi begynte på mamma-baby yoga, babysang, barselgruppe begynte å komme i gang og sånt. Baby blir også litt mer våken og interessert i verden omkring seg. 

- seks måneder og utover begynner de å få litt lengre våkenstrekk, og kan kanskje sitte litt opp i vogna og sånt. Da syns jeg det var lettere (og mer nødvendig) å innarbeide rutiner.

Med andremann måtte rutiner inn fra start, storesøster skulle jo i barnehagen. Men da var vi også mye tryggere i oss selv som foreldre. Og selv om det var mer travelt med en baby og en treåring, så var det ikke den samme livsomveltende forandringen som det er å bli foreldre til å begynne med. Det kjennes ikke sånn helt i begynnelsen, men det forandrer seg hele tiden. Nyfødtperioden er intens, men kort. Sier ikke at du skal nyte den, men vit at det er ikke sånn at dette er livet ditt for alltid. ❤️

 

Anonymkode: aa9d0...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er førstegangsmamma og kom hjem fra sykehuset for en uke siden. Prøver å bli vandt med den noe hverdagen som er litt kaos. Baby henger i puppen hele tiden og det er umulig å komme seg ut på trilletur fordi han skriker etter pupp hver gang vi legger han ned og er på vei ut døra. Nå er jo alt nytt og ferskt, men når får man en ca. forutsigbarhet for søvn, amming osv? Sånn som det er nå kunne jeg aldri hatt en avtale jeg skulle rukket 🙈 vi vil jo ha ro nå uansett, men etterhvert vil man jo gjerne komme seg ut med baby.

Anonymkode: 82a89...40e

Det varierer veeeeeldig.. Noen får greie rutiner fra rundt 6 uker, andre fra 6mnd.. 

Hadde fine rutiner fra 4 mnd med første, uke 7 med nr 2, etter 6mnd med nr3.. 

Første 6 ukene - barseltiden er unntakstilstand for mange. Go with the flow, ikke push deg for mye. Du er ikke sjefen lengre ;) det blir enklere :)

Anonymkode: 46805...a89

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 6:53 PM, AnonymBruker said:

Jeg er førstegangsmamma og kom hjem fra sykehuset for en uke siden. Prøver å bli vandt med den noe hverdagen som er litt kaos. Baby henger i puppen hele tiden og det er umulig å komme seg ut på trilletur fordi han skriker etter pupp hver gang vi legger han ned og er på vei ut døra. Nå er jo alt nytt og ferskt, men når får man en ca. forutsigbarhet for søvn, amming osv? Sånn som det er nå kunne jeg aldri hatt en avtale jeg skulle rukket 🙈 vi vil jo ha ro nå uansett, men etterhvert vil man jo gjerne komme seg ut med baby.

Anonymkode: 82a89...40e

Vår baby ville kun bli holdt de første 5 ukene. Jeg gikk på do med baby i bæresele😅 Jeg var på trilletur da baby var kun 3 dager, men jeg begynte å gå på skikkelige trilleturer etter 2 uker og det likte hun og sov godt i vogna. Jeg liker å komme meg ut og har hatt henne med meg på kafé og alt mulig. 

Anonymkode: dc9fa...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gikk på trilletur allerede på sykehuset🤭 har dog vært veldig heldig med en baby som sovner umiddelbart i vogn og i bil, det gjør det jo så klart mye lettere. Hva angår søvn inne har vi slitt med å få baby til å sove uten bevegelsen av vogn eller bil, men nå, ca 11 uker klarer vi å få henne til å sove inne uten for mye dill. Har i tillegg nå startet med leggerutiner på kvelden, med fast rituale og tidspunkt for legging, og enn så lenge går det greit også :) Etterhvert vil man kunne lese baby sin våkentid, og kan planlegge/legge rytme basert på det😊 tror det er viktig å begynne med legging til kvelden tidlig (så fremt baby og dere er klar for det!) det får man mye igjen for senere😊

Anonymkode: 726e0...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 6 ukene - altså barselperioden - er totalt unntakstilstand… De ukene er som regel et salig kaos av gulp, brystmelk, søvnmangel og bleier 😂 Man vet ikke opp ned på noen ting, hormoner er all over the place og babyen skjønner ikke helt hvor den er 🤭 Jeg synes det meste blir bedre etter denne fasen. Mor blir mer stabil, baby blir mer stabil, man begynner å få dreisen på hva som funker og ikke for dere. Amming blir gjerne enklere når babyen er litt større og melkeproduksjonen stabiliserer seg, slik at om du plutselig må amme ute gjør ikke det så mye :) Den tiden du er i nå er den «verste» syns jeg, alt er bare kaos 🤭 Det blir bedre forholdsvis raskt! 

Gratulerer ❤️

Anonymkode: 7c44d...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby!❤️ 

Jeg vil tro det er veldig varierende fra barn til barn når rutiner mer på plass, men husk at de første tre mnd etter fødsel gjerne kalles «fjerde trimester». Altså er menneskebabyer født litt «prematurt» ved ni mnd, og babyen «burde» vært i magen i tre mnd til. Det er først etter tre mnd at babyer produserer søvnhormonet melatonin, slik at de kan sove i  litt lengre strekk og gjerne begynne å forbinde natt med søvn. Så jeg tror det blir bedre etter tre mnd!:)

Anonymkode: 6c7ce...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...