Gå til innhold

Hva gjør dere for å hjelpe barna sosialt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å hjelpe barna sosialt? Er så få som tar initiativ etter corona, og mange av barna som var 2-3 år når corona kom virker ikke som de er vant til at de kan få be om å bli med hverandre hjem.

Barnet vårt går i 1.klasse og har ingen spesielle bestevenner, men tilhører en stor gjeng, så nesten hver helg så inviterer vi hjem en venn eller flere. Siden dette må avtales mellom foreldre, så er vi veldig på her. Vi prøver også å få barna til å føle seg så velkommen som mulig når de er her. De er en veldig fin alder der lek er så viktig for dem, og det er så fint å se at de koser seg sånn med lek. 

Hva gjør dere for at barnet skal få være med andre barn?

Anonymkode: a353f...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da barna gikk i 1.klasse så hjalp vi de med å invitere andre barn hjem til oss, eller med på aktiviteter. Hadde med noen hjem hver uke som regel, da sendte jeg ofte melding til foreldrene og spurte om ikke xxx vil være med hjem fra skolen i morgen.

Nå når finværet kommer f.eks, så kan man spørre på ettermiddager om "skal vi spørre om den eller den har lyst til å være med deg ut for å leke" , eller be barna gå og ringe på for å spørre selv.
Eller så er det jo bare å ha en åpen dør og sende ungene ut, så kan de leke rundt i nabolaget*?

Anonymkode: 37349...4fc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I småskolen var det i stor grad vi foreldre som arrangerte treff eller bli med hjem etter skolen. Jeg la jo merke til hvem barna nevnte på skolen og hvem de sa de lekte med og så pleide jeg å spørre om vi skulle høre om de ville bli med hjem etter skolen en dag, ha overnattingsbesøk i helgen eller noe sånt. Ettersom barna blir eldre ordner de slikt selv. Venner bare blir med hjem etter skolen og de blir med venner hjem. Overnattingsbesøk ordner de også selv.

Selv om vi bor sentralt i et villastrøk og med kort vei til skolen har ingen av barna våre hatt klassekamerater eller en gang andre barn på samme alder i samme gate så det er ikke alle som bor sånn at man bare kan åpne døra og ha ti venner på dørterskelen. Ettersom de ble litt eldre kunne de jo gå eller sykle til venner selv uansett avstand, men særlig i 1. klasse var det ikke så aktuelt at de skulle gå rundt på egen hånd så da var det helt nødvendig at vi foreldre tok en stor del av ansvaret for barnas sosiale liv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da barna gikk i 1.klasse så hjalp vi de med å invitere andre barn hjem til oss, eller med på aktiviteter. Hadde med noen hjem hver uke som regel, da sendte jeg ofte melding til foreldrene og spurte om ikke xxx vil være med hjem fra skolen i morgen.

Nå når finværet kommer f.eks, så kan man spørre på ettermiddager om "skal vi spørre om den eller den har lyst til å være med deg ut for å leke" , eller be barna gå og ringe på for å spørre selv.
Eller så er det jo bare å ha en åpen dør og sende ungene ut, så kan de leke rundt i nabolaget*?

Anonymkode: 37349...4fc

Her bor det bare pensjonister 😂

Anonymkode: a353f...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Synes mange foreldre er hysterisk opptatt av at barn skal være med venner og ikke bli utenfor. Etter en lang dag med jevnaldrende prioriterer vi andre ting - organisert idrett, musikk, kunst, bøker, hvile og familie. 

 

Anonymkode: ecff7...4f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ingenting. Synes mange foreldre er hysterisk opptatt av at barn skal være med venner og ikke bli utenfor. Etter en lang dag med jevnaldrende prioriterer vi andre ting - organisert idrett, musikk, kunst, bøker, hvile og familie. 

 

Anonymkode: ecff7...4f6

Er enig med en Blanding av dette svaret og innimellom noen med hjem. Etter svært lange dager på skole og sfo så er fokus også på å roe ned å få koblet seg på å skape kontakt innad i familien eller evt organiserte aktiviteter dersom barnet har det

Anonymkode: a7034...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting for å være ærlig - annet enn at alle er velkommen i vårt hus. Barna planlegger seg imellom, ved behov avtaler jeg med foreldre etter forespørsel fra barna - men det er det. Her har barna 2 dager i uka der de vet at det er ok å ta med andre hjem. Ellers er uka fullt opp av aktiviteter og slikt. Helgene er familietid, men de får ha overnattinger når det passer. 

De er med andre barn hele dagen på skolen, og på aktiviteter.. Noe nedetid uten sosialt mas og tjas har de godt av og behov for. 

Anonymkode: 76e39...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mødre begynte med å invitere min hjem, så jeg startet med å invitere deres barn tilbake. Barna snakker sammen og vil gå på besøk og få besøk men de har ikke helt kontroll på om det passer, så jeg sender melding til foreldene og spør før jeg sender datteren min ut. Andreklassing. Noen bare kommer på døra og det er greit for oss. Lite aktivitet på lekeplassene her hvis man ikke avtaler å møtes, det er mest yngre barn der. Barna er mest på aktiviteter tror jeg, og så hjemme hos hverandre. 

Anonymkode: effc6...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 12.58):

Hva gjør dere for å hjelpe barna sosialt? Er så få som tar initiativ etter corona, og mange av barna som var 2-3 år når corona kom virker ikke som de er vant til at de kan få be om å bli med hverandre hjem.

Barnet vårt går i 1.klasse og har ingen spesielle bestevenner, men tilhører en stor gjeng, så nesten hver helg så inviterer vi hjem en venn eller flere. Siden dette må avtales mellom foreldre, så er vi veldig på her. Vi prøver også å få barna til å føle seg så velkommen som mulig når de er her. De er en veldig fin alder der lek er så viktig for dem, og det er så fint å se at de koser seg sånn med lek. 

Hva gjør dere for at barnet skal få være med andre barn?

Anonymkode: a353f...e3d

det er ingen problem her, barnet er oversosialt :(

Anonymkode: 1bd5e...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...