Gå til innhold

Fødselsopplevelse baby over 4.5 kg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min jente var 4100 og 54 lang 34 i hodet

min sønn var 3000 50 cm og 34 i hode

hode er verst uansett, kroppen er jo myk

Anonymkode: 4d09a...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt, men nesten. Fødte en på 4,3 kg som førstegangsfødende, gikk helt fint. Pressefasen varte rundt 40 minutter og jeg revnet ikke. 

Anonymkode: ecdcd...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noen som har født babyer over 4.5 kg og kan fortelle litt om fødselen?

 

Jeg var idag på trivselskontroll og babyen er målt til å være over 4.5 kg

Anonymkode: 10ffe...ce9

Hvor langt er du på vei?

I uke 35/36 fikk jeg estimert at baby kom til å  veie 4,5 ved termin.
Jeg fødte tre dager etter termin en baby som veide 3550.

Min andre fødsel var ett barn på 4,5 kg, det ble ikke fanget opp på forhånd.

Fødselen gikk kjempe fort og måtte ikke sy.

Anonymkode: 8040b...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs jo hva TS er ute etter. Bare solskinnshistorier eller litt realisme også. Det er mer vanlig å revne enn ikke, så kan være greit å være forberedt på det. 

Anonymkode: 5eb3f...4ac

Det er vel mest vanlig å revne noe uavhengig av babyens størrelse..

Anonymkode: cf8d2...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like under 4,5 kg - satt fast, etter 3 mislykkede forsøk med sugekopp endte det i et katastrofesnitt som heldigvis endte bra for oss begge. Har senere hatt 2 ukompliserte fødsler med barn på ca 3,5 kg. 

Anonymkode: be5fd...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 4.8 kg og 58 cm. Styrtfødsel, så var sjukt vondt pga null pauser, men det har jo ikke noe med størrelsen å gjøre. Kom ut på pressrie nr tre, etter at jordmor tok vannet manuelt for på de to første ble hinne og unge presset ned, for så å skvette opp igjen. Da banna jeg visstnok som en sjømann 🙈😂 Fikk rifter / skrubbsår grad 1 og ellers ingenting å skrive hjem om. Fin fødsel! (Men jeg er jo stor selv også da. 178 lang, solide hofter og rundt 70-74 kg i ikke-gravid tilstand)

Anonymkode: 80061...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt var estimert til 4.5 kg på trivselskontroll 39+0. Det ble da vurdert igangsettelse som ble gjennomført 2 dager senere. Barnet kom 2 dager etter det med keisersnitt. Det viste seg da at babyen var rett over 4 kg  så de bommet med 500g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største min var 4.6 kg. Fødte uten komplikasjoner og uten smertelindring. Ingen rifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - glad alle mine har vært "små", fra 2,8 til 3,5 kilo. 5 barn.

Anonymkode: b0025...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klippet med førstemann på 4,4 kg. nr 2 på 4,5 kg var en styrtfødsel, men gikk knirkefritt. Fødte da stående på alle fire.

Anonymkode: d26d0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte ei jente på over 4.6 kg. Apgar var 10-10-10. Visste ikke at barnet var så stort så alle var litt overraska. Jeg 1.78 høy og 70 kg da jeg fødte. Tror høyde kan ha noe å si for hvor lett en fødsel kan gå? Mener en jordmor sa det. Fødte i løpet av noen timer og ingen sting. Fødte nytt barn noen år senere som var 4,4 Kg. Gikk veldig, veldig fint! 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har født «store» babyer. Venninna mi har født to; gutt på 4,8 og jente på 4,7. Vaginalt og uten smertelindring. Styrtfødsel med begge to, sydde et par pyntesting begge gangene. 
Lillebroren min veide 5,4 da han ble født, moren min fødte naturlig, men med epidural. Sydde ingenting. 

Så alt er mulig 🥰 er du engstelig, ville jeg snakket med jordmor. 

Anonymkode: dbe5d...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner flere som har født «store» babyer. Venninna mi har født to; gutt på 4,8 og jente på 4,7. Vaginalt og uten smertelindring. Styrtfødsel med begge to, sydde et par pyntesting begge gangene. 
Lillebroren min veide 5,4 da han ble født, moren min fødte naturlig, men med epidural. Sydde ingenting. 

Så alt er mulig 🥰 er du engstelig, ville jeg snakket med jordmor. 

Anonymkode: dbe5d...55e

Glemte å legge til; venninna mi er «stor». 178cm høy og rundt 90 kilo, men moren min er ca 170 og ca 70 kilo. 

Anonymkode: dbe5d...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 13.28):

Da hadde jeg bedt om keisersnitt, tror jeg. Spørs litt på den fødendes bygning da. Men med litt smale hofter og smal bygning, hadde jeg ikke gått gjennom vaginal fødsel med et barn på 4,5 kg.

Anonymkode: a5385...aa6

Det kan gå helt fint også. Det trenger ikke spille noen som helst rolle, dette vet man dessverre ikke før man er der. Jeg har perfekt «fødekropp» med brede hofter og alt det der. Fikk en liten knert på snaue 3 kg. Gikk filleveien likevel, ungen satt fast og jeg fikk store skader og varige mén. Man har ingen garantier uansett hverken barnets eller mors størrelse. Kjenner flere som har født store barn helt uproblematisk. En venninne fødte faktisk en unge på nesten 6 kg vaginalt, uten problemer hverken der og da eller i etterkant. Så det kan fort gå fint også ;) 

Anonymkode: 773ca...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan gå helt fint også. Det trenger ikke spille noen som helst rolle, dette vet man dessverre ikke før man er der. Jeg har perfekt «fødekropp» med brede hofter og alt det der. Fikk en liten knert på snaue 3 kg. Gikk filleveien likevel, ungen satt fast og jeg fikk store skader og varige mén. Man har ingen garantier uansett hverken barnets eller mors størrelse. Kjenner flere som har født store barn helt uproblematisk. En venninne fødte faktisk en unge på nesten 6 kg vaginalt, uten problemer hverken der og da eller i etterkant. Så det kan fort gå fint også ;) 

Anonymkode: 773ca...067

Huff. Vet du hvorfor du var så uheldig? Eller hva som gikk «galt»? Kjipt å høre om varige mén, håper de bedres litt med tiden!

Anonymkode: a5385...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte en på 4770 gram.. 

Gikk helt fint- kanskje fordi jordmor estimerte til ca 4 kg. Dermed hadde ingen forventninger om at noe skulle være vanskelig. 
Og det ble heller ikke vanskelig. 
 

Anonymkode: 2628b...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fødte en på 4,7kg med 40cm i hodeomkrets. Kom ut på to pressrier og revnet endel, men ikke bak og ikke noe som var veldig problematisk :) 

Anonymkode: 1c1d1...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 4550g. Fødselen var ikke enkel, men det hadde ingenting å gjøre med størrelsen. Babyen kom ut med hodet på tvers, så revnet litt.

 

Yngste var estimert enda større ved termin, og jeg fikk beskjed om at det sannsynligvis ble igangsettelse før termin. Det ble prematur baby på 3 kg.

Anonymkode: b0de1...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 14.08):

Her spør jeg om folks erfaring. Ikke hva DU ønsker hvis du hadde fått samme beskjed som meg...

 

Ts

Anonymkode: 10ffe...ce9

Ikke HELT samme du spør om, men min første ble estimert til 5 kg 😬 han veide nå kun 4,3, fødselen ble lang og han satt fast med skuldra så de måtte bruke sugekopp, men alt gikk greit. Samme skjedde forsåvidt med lillesøster på 4kg, men selv om den fødselen bare varte 2-3 timer og hun var mindre, var det den verste jeg minnes av de pga de voldsomme riene 😅 men den gikk også helt fint. De følger nok nøye med på babyen din og hjelper den ut om det trengs 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 12.47):

Er det noen som har født babyer over 4.5 kg og kan fortelle litt om fødselen?

 

Jeg var idag på trivselskontroll og babyen er målt til å være over 4.5 kg

Anonymkode: 10ffe...ce9

Husk at det ungen veier og det de estimerer er ofte to (vidt) forskjellige ting. Det er en stund siden jeg leste dataene på dette, men 10-12% feilmargin er HELT innafor. Og jeg har vel nesten ikke hørt om folk hvor de faktisk har truffet, virker mer som det er en 500g til eller fra 😅 Altså min var estimert til nærmere 5kg. Kom ut rett over 4kg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...