Gå til innhold

Hvem er dere som tror at barn må utredes fordi de er barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem er dere som foreslår diagnoser i hver eneste tråd? Som mener man skal kontakte fastlege og BUP fordi barn oppfører seg som barn som - som oftest - opponerer på foreldrenes oppdrager- og tilknytningsstil? Hvem er dere som ikke skjønner at foreldre må se seg selv i speilet og innså at de påvirker barnets utvikling i GIGANTISK grad og at barnets oppførsel henger sammen med foreldrenes tilknytnings- og oppdragerstil til 98 %?

Anonymkode: 0e071...f40

  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er KG. Det er sånn det er her.

 

- Jeg er så sliten og trøtt fordi den babyen min sover så lite. KG: Det skulle du tenkt på før du fikk barn! Jeg har heldigvis ikke barn og er helt sikkert MYE lykkeligere enn det du er, ædda bædda.

- Kan noen tipse meg om gode og rimelige vinterdresser? KG: Jeg kjøper bare Reima, Isbjørn og andre dyre merker. Jeg bryr meg selvfølgelig om barna mine og da er bare det beste godt nok. 

- Barnet mitt er så kresen. KG: Mine barn spiser alt og favoritten er kremet ørretnyre på salturtseng med algeskum. Det er selvfølgelig fordi jeg er en fantastisk mamma som har eksponert barna mine for alle ingredienser i hele verden helt fra de var bittesmå. Du kan bare skylde deg selv for hvis alle gjorde som meg ville ingen barn bli kresne.

- Sønnen min har nettopp begynt på skolen og har ikke fått seg noen venner ennå. KG: Autisme!

- Datteren min på 7 har lyst til å få ukelønn. Jeg tenker 50 kroner er en passe sum, er dere enige? KG: Nei, selvfølgelig ikke. Hva kan man få for 50 kr nå til dags? Min 7-åring får 1000 kr uken, noe mindre enn det tyder på at dere er lutfattige. Hvorfor fikk dere barn hvis dere ikke har råd til det?

Anonymkode: 8102f...992

  • Liker 4
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er KG. Det er sånn det er her.

 

- Jeg er så sliten og trøtt fordi den babyen min sover så lite. KG: Det skulle du tenkt på før du fikk barn! Jeg har heldigvis ikke barn og er helt sikkert MYE lykkeligere enn det du er, ædda bædda.

- Kan noen tipse meg om gode og rimelige vinterdresser? KG: Jeg kjøper bare Reima, Isbjørn og andre dyre merker. Jeg bryr meg selvfølgelig om barna mine og da er bare det beste godt nok. 

- Barnet mitt er så kresen. KG: Mine barn spiser alt og favoritten er kremet ørretnyre på salturtseng med algeskum. Det er selvfølgelig fordi jeg er en fantastisk mamma som har eksponert barna mine for alle ingredienser i hele verden helt fra de var bittesmå. Du kan bare skylde deg selv for hvis alle gjorde som meg ville ingen barn bli kresne.

- Sønnen min har nettopp begynt på skolen og har ikke fått seg noen venner ennå. KG: Autisme!

- Datteren min på 7 har lyst til å få ukelønn. Jeg tenker 50 kroner er en passe sum, er dere enige? KG: Nei, selvfølgelig ikke. Hva kan man få for 50 kr nå til dags? Min 7-åring får 1000 kr uken, noe mindre enn det tyder på at dere er lutfattige. Hvorfor fikk dere barn hvis dere ikke har råd til det?

Anonymkode: 8102f...992

🤣🤣🤣🤣Ok digger denne ha ha👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vist. Har en mor som sykliggjør barna annen hver gang. Nå vil hun utrede eldste for asperger fordi mor mener hun har det. Sist gang var det lillebror som var syk. Heldigvis ingen leger som er enige med mor og legen sendte nå bekymringsmelding til barnevernet sammen med meg som er far. 

 

Anonymkode: 70fc4...662

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de som svarer dette bare lavt utdannet? Lav intelligens? Hvem er egentlig diagnose-patruljen her på KG?

Anonymkode: 0e071...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem er dere som foreslår diagnoser i hver eneste tråd? Som mener man skal kontakte fastlege og BUP fordi barn oppfører seg som barn som - som oftest - opponerer på foreldrenes oppdrager- og tilknytningsstil? Hvem er dere som ikke skjønner at foreldre må se seg selv i speilet og innså at de påvirker barnets utvikling i GIGANTISK grad og at barnets oppførsel henger sammen med foreldrenes tilknytnings- og oppdragerstil til 98 %?

Anonymkode: 0e071...f40

Desverre vanlig praksis. Alt skal ha en diagnose. Og helsevesenet er lagt opp til det. Praksisen hos BUP og DPS er at du kommer inn, så skal de finne på en diagnose til deg så de får hivd deg ut igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er KG. Det er sånn det er her.

 

- Jeg er så sliten og trøtt fordi den babyen min sover så lite. KG: Det skulle du tenkt på før du fikk barn! Jeg har heldigvis ikke barn og er helt sikkert MYE lykkeligere enn det du er, ædda bædda.

- Kan noen tipse meg om gode og rimelige vinterdresser? KG: Jeg kjøper bare Reima, Isbjørn og andre dyre merker. Jeg bryr meg selvfølgelig om barna mine og da er bare det beste godt nok. 

- Barnet mitt er så kresen. KG: Mine barn spiser alt og favoritten er kremet ørretnyre på salturtseng med algeskum. Det er selvfølgelig fordi jeg er en fantastisk mamma som har eksponert barna mine for alle ingredienser i hele verden helt fra de var bittesmå. Du kan bare skylde deg selv for hvis alle gjorde som meg ville ingen barn bli kresne.

- Sønnen min har nettopp begynt på skolen og har ikke fått seg noen venner ennå. KG: Autisme!

- Datteren min på 7 har lyst til å få ukelønn. Jeg tenker 50 kroner er en passe sum, er dere enige? KG: Nei, selvfølgelig ikke. Hva kan man få for 50 kr nå til dags? Min 7-åring får 1000 kr uken, noe mindre enn det tyder på at dere er lutfattige. Hvorfor fikk dere barn hvis dere ikke har råd til det?

Anonymkode: 8102f...992

Konge innlegg😂 Skulle ønske det var «latterknapp» her. Gir deg tommel opp i alle fall👍

Anonymkode: cf4ed...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er dere som foreslår diagnoser i hver eneste tråd? Som mener man skal kontakte fastlege og BUP fordi barn oppfører seg som barn som - som oftest - opponerer på foreldrenes oppdrager- og tilknytningsstil? Hvem er dere som ikke skjønner at foreldre må se seg selv i speilet og innså at de påvirker barnets utvikling i GIGANTISK grad og at barnets oppførsel henger sammen med foreldrenes tilknytnings- og oppdragerstil til 98 %?

Anonymkode: 0e071...f40

Fordi det høres ut som noe smart å gjøre..:) fordi folk - selv foreldre har et behov for å gjøre et tiltak , og desverre skyve unna ansvar og det å stå i vanskelige følelser (les barneoppdragelse).. men er helt enig med deg! Hører ingen sted hjemme! Ikke er det godt for det jevne barn heller .. å bli sykeliggjort

Anonymkode: 902ff...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (8 minutter siden):

Desverre vanlig praksis. Alt skal ha en diagnose. Og helsevesenet er lagt opp til det. Praksisen hos BUP og DPS er at du kommer inn, så skal de finne på en diagnose til deg så de får hivd deg ut igjen 

Ved DpS skal det hvertfall allerede foreligge en funksjonsnedsettelse , altså at problemene har begynt å vise seg i funksjon (nedsatt evne til å følge opp skole, familie, jobb etc) så ikke så lett å få innpass der..

Heldigvis!:)

Anonymkode: 902ff...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke inn i tråder om barn til å begynne med og er heller der at jeg sier at alt ikke er diagnoser enn at jeg tror noe kan være en diagnose, samtidig er jeg også en nå voksen med diagnoser som burde ha blitt oppdaga da jeg var barn. Det har hatt negative konsekvenser.

Enkelte tviholder veldig på at alt er normalt også når det faktisk ikke er normalt. Andre er kanskje for raske til å hoppe på diagnosetoget men av de to tinga er det faktisk verst med de som nekter for at diagnoser finnes. Når man oppdager noe tidlig og får satt inn riktige tiltak vil det på sikt gi bedre livskvalitet for den det gjelder.

Jeg synes ikke råd om å oppsøke helsepersonell for eksempel er et dårlig råd selv om avsender er litt triggerhappy.

Anonymkode: 6a02b...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn har mye veldig rar oppførsel som foreldre ikke klarer eller ikke vil korrigere. Noe av det ligger jo i det å være barn, men foreldres jobb er jo også å oppdra barna. Har man ikke selv ikke verktøyene for å se hva merkelig oppførsel kommer fra. Jeg synes ikke det er rart at man lurer på om diagnoser eller søker om hjelp for å eventuelt prøve å bryte uheldig oppførsel før det eskalerer.  Som andre sier så ligger mye på foreldrene og oppdragerstil og man bør se på seg selv før barna. 

 

Anonymkode: 07ee8...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjenner igjen trekk fra seg selv eller sitt eget barn(som har en diagnose), og kommer derfor med forslaget i beste mening.

Når det er sagt, tror det jeg det er en del som grovt overvurderer sine egen evne til å diagnostisere andre. Ser dette her på KG, på engelske forum. på reddit... «Den som har en hammer, ser spiker over alt»...  Ser ett eller annet trekk som kan forekomme ved autisme, og så det være autisme, i følge dem, uten at det husker at noen trekk kan overlappe med ADHD, noe kan finnes hos barn med tvangstanker, noe ved sosial angst, og så videre, og så videre. Og så er det adferd som ikke kvalifiserer til noen diagnose i det hele tatt, selv om den ikke er 100 % A4.  

Anonymkode: a980f...d4e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem er dere som foreslår diagnoser i hver eneste tråd? Som mener man skal kontakte fastlege og BUP fordi barn oppfører seg som barn som - som oftest - opponerer på foreldrenes oppdrager- og tilknytningsstil? Hvem er dere som ikke skjønner at foreldre må se seg selv i speilet og innså at de påvirker barnets utvikling i GIGANTISK grad og at barnets oppførsel henger sammen med foreldrenes tilknytnings- og oppdragerstil til 98 %?

Anonymkode: 0e071...f40

Herregud! 

Anonymkode: 0818b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er veldig stort tolkningsrom i det som skrives her inne, og man tolker det etter de erfaringene man har. Feks når noen skriver at "barnet mitt på fem år mitt skriker og raser hver morgen og ved alle overganger, vi bruker en time hver dag på å få han ut av sengen osv...", så kan det være veldig mange grunner til det så klart. Kanskje er det noe i omstendighetene til barnet, men det er jo vanskelig å vurdere. Mange her vil da si at det er foreldrene sin feil, uten å vite særlig mye om foreldrene. Andre, og særlig de som har erfaring selv med diagnosebarn, vil kanskje kjenne igjen denne typen adferd som et symptom, og da er det ikke unaturlig å si at man ville søkt hjelp for å sjekke ut det. 

Anonymkode: 8366d...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle gjerne vist. Har en mor som sykliggjør barna annen hver gang. Nå vil hun utrede eldste for asperger fordi mor mener hun har det. Sist gang var det lillebror som var syk. Heldigvis ingen leger som er enige med mor og legen sendte nå bekymringsmelding til barnevernet sammen med meg som er far. 

 

Anonymkode: 70fc4...662

Jeg stiller meg undrende til voksne som tilsynelatende tillater seg å "dele" ut diagnoser på andre.....

Det er en generelt dømmende holdning synes jeg da...

I forhold til barn så kan jeg jo forstå at det kan være ulike sider ved barns adferd, som det virker som foreldre ikke forstår.....

Det er jo en grunn for at man kan delta på foreldrekurs før man får barn på familievernkontoret....

Det er et flott tilbud, som jeg håper mange benytter seg av....

For jeg tenker vi må huske på at ingen av oss er eksperter, og være ydmyke for barns emosjonelle utvikling....

For den er meget viktig synes jeg.

Her er mitt forbilde Hedvik Montgomery 🏆

Hun er veldig god synes jeg, og jeg opplever at hun er lett å forstå....

 

Screenshot_20240420-234312~2.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...