Gå til innhold

Hva tenker dere om voksne som må bo i kollektiv pga økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det? Selv føler jeg det er flaut når man er i 30 årene men ikke har andre muligheter pga økonomien etter et samlivsbrudd. Vet det er vanlig i storbyer men hva med småbyer?

Takk for svar:) 

Anonymkode: a4955...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker minst mulig på hvordan andre innretter livet sitt. Det anbefales!

Anonymkode: a3727...995

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva tenker dere om det? Selv føler jeg det er flaut når man er i 30 årene men ikke har andre muligheter pga økonomien etter et samlivsbrudd. Vet det er vanlig i storbyer men hva med småbyer?

Takk for svar:) 

Anonymkode: a4955...0ee

Ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må de jo bare gjøre.

Anonymkode: 8e95a...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser kjekt ut. Minner meg litt om serien Friends 😃

 

Anonymkode: b338b...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen og har gandke god jobb, vil ikke kjøpe nå, vil ikke betale masse unødvendige penger på leie til en bolig hai eller betale en annen persons eiendom.. 

Skjønner igrunnen ikke hvorfor det pusses opp og lages fancy leiligheter, sånn st de kan leies ut dyrt, de fleste som leier vil ha billig om de ikke er rike og har lite fornuft mht økonomi. 

Også er det ubehagelig å tenke at man kan skade en ny leilighet ved uhell og blir dyre reparasjoner. 

Forstår de som bor i kollektiv 100%

Anonymkode: c12d3...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk lever ulike liv, ulike prioriteringer og ulikt hell. Jeg tenker ikke dårlig om folk som er vanskligere stilt enn meg. Er ikke sikkert de er vanskligere stilt engang, de har bare valgt annerledes enn meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å prioritere privatøkonomi vitner om intelligens. Man kan spare flere lapper i måneden hvis man bor i kollektiv, istedenfor å leie alene. Er ikke alle som kan bo hos foreldrene sine mens de studerer/sparer til bolig. Da må man ofte ty til sånne løsninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fortelle folk at det er på grunn av økonomien. Det har de ikke noe med. I en slik situasjon vil noen kanskje bo slik og se an boligmarkedet, eller mens de venter på den rette leiligheten å kjøpe, samtidig som de ikke vil blåse av for mye penger på husleie. De aller fleste vil ikke tenke over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen andre noe med er min første tanke, etter ett samlivsbrudd så flytter man enten for seg selv i leilighet/hybel/kollektiv. Ofte så kan det være en fordel å ha folk rundt seg etter ett samlivsbrudd da man ofte føler seg nokså alene. Ikke tenk så mye hva folk tenker, viktigste er at du får stablet deg opp på beina igjen. 

Anonymkode: 8915f...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk må få lov å gjøre som dem vil. Å legge seg opp i hvordan andre lever livet sitt, er en uting 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri flaut å være økonomisk smart. 

Anonymkode: bc5e7...d68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ingenting negativt om det i hvert fall...

Anonymkode: 15363...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg overhode tenker over så tenker jeg at de er mer sosiale og omgjengelige enn meg. At de har andre behov, ønsker eller prioriteringer enn meg og det er egentlig det. 
Jeg kjenner flere som bor i kollektiv, en av de er en etterhvert godt voksen mann som nå eier men leier ut, tilfeldigvis leier han ut til en ganske ung dame og et vennepar, der er det sikkert mange som synes det er rart og trist men de trives alle og har det bra i en hyggelig bolig uten de enorme boligutgiftene mange andre på hans alder har.

En veninne av meg bor i et rent damekollektiv med plass til 7, der flyttes det litt ut og inn her og der men stort sett har de fleste bodd der i 15+ år. De nyter også godt av å bo i kollektiv både sosialt og økonomisk. Veninna mi har råd til både å reise masse og ha hytte siden hun bor slik.

Anonymkode: dd750...d19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe negativt om det. Kanskje heller tvert imot, at det kan være litt hyggelig og ålreit i tillegg til økonomisk smart. Gitt at man bor med jevnaldrende eller i alle fall med noen som har relativt lik livsstil. 

Anonymkode: 5e7d4...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke annet enn uff, det hadde jeg aldri klart som er så avhengig av privatliv og er såpass introvert..😅 at folk velger andre livsstiler enn meg, er ikke noe jeg mener noe særlig om.

Anonymkode: 95f66...ff0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne tenkt meg det, hvis det var folk på noenlunde egen alder og livsstil. Jeg ville hatt eget bad da. Aller helst en egen liten (godt lydisolert) leilighet med kjøkkenkrok, men med stort fellesområde/stue, felles takterrasse og stort felleskjøkken der man kan lage middag sammen noen dager i uka. Vet det bygges noen slike steder nå. 
K 44
 

Anonymkode: 4e419...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til en venninne er tretti år, jobber og bor i kollektiv. De er en gjeng unge menn som har leid en diger villa på Oslo vest i årevis. Hva jeg tenker om det? Jeg tror de har de fint og ikke minst veldig gøy.

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 15.33):

Syns det ser kjekt ut. Minner meg litt om serien Friends 😃

 

Anonymkode: b338b...7ea

Det har vel blitt mer vanlig at gamle mennesker kjøper seg inn i sånne prosjekter hvor man har mye fellesareal mer naboen

Mennesker er skapt til sosial omgang. Hvis ikke jeg hadde samboer og barn så kunne jeg gjerne ha bodd i et kollektiv.

Anonymkode: 35987...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 11.59):

Hva tenker dere om det? Selv føler jeg det er flaut når man er i 30 årene men ikke har andre muligheter pga økonomien etter et samlivsbrudd. Vet det er vanlig i storbyer men hva med småbyer?

Takk for svar:) 

Anonymkode: a4955...0ee

Jeg tenker at det fremstår løsningsorientert og rasjonelt. Hva jeg tenker når «Petra, 57» står frem om at hun søker bpstøtte fordi hun alene ikke har råd til å bo på et småbruk med 3 hus og stall, derimot? Det er mindre flatterende.

Å bo etter evne er ansvarlig adferd. Det betyr for veldig mange voksne å bo i kollektiv eller små leiligheter. I stedet bor nå titals tusener av dem i boliger de ikke har råd til å holde ved like, og som dermed kommer til å falle eller alt har falt enormt i verdi.

Anonymkode: 1c179...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...