Gå til innhold

Retinol for dummies, hjelp meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at retinol er det store for å få mindre fine linjer og penere hud.

Jeg er enkel i hudpleieverden og bruker standard produkter fra Kielhs. Rens, toner og fukt. Nå tenkte jeg å legge til et serum med retinol: https://www.kicks.no/kiehls/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/retinol-daily-micro-dose-face-serum-30-ml

Men hva bør jeg passe på? Er det dumt Å bruke det på dagtid når man blir eksponert for sol? Er det sterkt nok til å kunne gi en effekt? Bør jeg introdusere det over tid?

Anonymkode: 71f25...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk på dagtid, og start gradvis. 

Anonymkode: 62abd...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det på kveldstid. Dersom du bruker det i sola risikerer du pigmentflekker.

Anonymkode: 59455...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det på kvelden, og solkrem få dagtid. Retinol på gradvis tilvennes huden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk på dagtid. 

Start gradvis, kommer an på styrken. Noen kan du starte med å bruke annenhver kveld, andre må du starte med 1-2 kvelder i uken. 

Bruk solfaktor 50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å bruke på kveldstid. Begynn forsiktig med 1-2 ganger i uken, så kan du gradvis gå opp til annenhver dag.

Lurt å kombinere med hyaluronsyre eller niacenemide og en god fuktighetskrem. Unngå å bruke sammen med vitamin C eller aktive ingredienser som AHA, BHA. Husk å bruke solkrem på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solkrem på dagtid, holder det da med en dagkrem med SPF? Hvis man stort sett er innendørs på kontorjobb?

Anonymkode: 71f25...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Solkrem på dagtid, holder det da med en dagkrem med SPF? Hvis man stort sett er innendørs på kontorjobb?

Anonymkode: 71f25...c53

Nei, må bruke egen solkrem. Dagkrem med SPF har dårligere "utvannet" faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Solkrem på dagtid, holder det da med en dagkrem med SPF? Hvis man stort sett er innendørs på kontorjobb?

Anonymkode: 71f25...c53

Hvis du vil ha rynker går du for dagkrem med spf 😄

Bruk solkrem! Dagkrem beskytter dårlig mot uv stråling. 

Uv stråling utsettes du for hele tiden, også når det er overskyet ute!

Anonymkode: af451...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig er det ikke retinolen som hjelper mot rynkene, det er at den øker bruken av solkrem i stedet 😁 Men OK! Jeg får finne et bra produkt på solkrem som føles ok til hverdagsbruk. 

Anonymkode: 71f25...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så egentlig er det ikke retinolen som hjelper mot rynkene, det er at den øker bruken av solkrem i stedet 😁 Men OK! Jeg får finne et bra produkt på solkrem som føles ok til hverdagsbruk. 

Anonymkode: 71f25...c53

Solkrem hjelper ikke mot allerede eksisterende rynker, det hjelper (først og fremst) mot hudkreft, og er forebyggende mot rynker. Retinol gjør huden enda mer sårbar for solen, så du blir lettere brent og får lettere solskader (pigmentflekker). Derfor skal du unngå å bruke retinol på dagtid, og bruke høy solfaktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ser at retinol er det store for å få mindre fine linjer og penere hud.

Jeg er enkel i hudpleieverden og bruker standard produkter fra Kielhs. Rens, toner og fukt. Nå tenkte jeg å legge til et serum med retinol: https://www.kicks.no/kiehls/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/retinol-daily-micro-dose-face-serum-30-ml

Men hva bør jeg passe på? Er det dumt Å bruke det på dagtid når man blir eksponert for sol? Er det sterkt nok til å kunne gi en effekt? Bør jeg introdusere det over tid?

Anonymkode: 71f25...c53

Som flere påpeker, bør/skal retinol brukes om kvelden, både fordi retinol gjør huden mer solsensitiv, men også fordi UV-stråling bryter ned retinol og gjør den mindre effektiv. 

Retinolserumet du lenker til, har en konsentrasjon på 0,1%, som er fint å starte med dersom man har sensitiv hud eller aldri har brukt retinol tidligere. Selv i lav konsentrasjon bør retinol innføres gradvis, til du kan bruke det hver kveld uten irritasjon. Etterhvert kan du øke konsentrasjonen av retinol, men husk at du bør begynne gradvis igjen når starter med en høyere konsentrasjon. Vær også oppmerksom på at huden kan få økt behov for fukt. Og vær tålmodig, det tar noen måneder før du kan vente synlig resultat på eksisterende rynker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge

Noe av det viktigste er faktisk å bruke solkrem på dagtid, om ikke er det ganske bortkastet å bruke retinol. Jeg ville ha prøvd å venne meg til å bruke solkrem på dagtid før du introduserer retinol i hudpleierutinen. Det å bruke solkrem og påføre for nytt er en vane man bare må tillegge seg når man bruker retinol. 

Prøv deg frem og finn en solkrem du liker, og om du en lengre periode husker å bruke det daglig så er det ingenting i veien for å starte opp med retinol. Veldig viktig at du husker å påføre solkrem på nytt etter 2 timer når du oppholder deg lenge i solen. Jeg bruker retinol året rundt, og om sommeren er jeg ofte på fjellturer - svetter da mye og har alltid med solkrem i sekken som jeg påfører på nytt. Har ikke blitt brent og ikke fått noen hudreaksjoner enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Splurge skrev (1 minutt siden):

Noe av det viktigste er faktisk å bruke solkrem på dagtid, om ikke er det ganske bortkastet å bruke retinol. Jeg ville ha prøvd å venne meg til å bruke solkrem på dagtid før du introduserer retinol i hudpleierutinen. Det å bruke solkrem og påføre for nytt er en vane man bare må tillegge seg når man bruker retinol. 

Prøv deg frem og finn en solkrem du liker, og om du en lengre periode husker å bruke det daglig så er det ingenting i veien for å starte opp med retinol. Veldig viktig at du husker å påføre solkrem på nytt etter 2 timer når du oppholder deg lenge i solen. Jeg bruker retinol året rundt, og om sommeren er jeg ofte på fjellturer - svetter da mye og har alltid med solkrem i sekken som jeg påfører på nytt. Har ikke blitt brent og ikke fått noen hudreaksjoner enda. 

 

Roci skrev (11 minutter siden):

Som flere påpeker, bør/skal retinol brukes om kvelden, både fordi retinol gjør huden mer solsensitiv, men også fordi UV-stråling bryter ned retinol og gjør den mindre effektiv. 

Retinolserumet du lenker til, har en konsentrasjon på 0,1%, som er fint å starte med dersom man har sensitiv hud eller aldri har brukt retinol tidligere. Selv i lav konsentrasjon bør retinol innføres gradvis, til du kan bruke det hver kveld uten irritasjon. Etterhvert kan du øke konsentrasjonen av retinol, men husk at du bør begynne gradvis igjen når starter med en høyere konsentrasjon. Vær også oppmerksom på at huden kan få økt behov for fukt. Og vær tålmodig, det tar noen måneder før du kan vente synlig resultat på eksisterende rynker.

Bruker dere solkrem oppå eller under hudsminke? 

Jeg bruker sånn tynn lite dekkende serum foundation fra lumene.  Tar jeg solkrem oppå gnis det rundt og jeg ser flekkete ut. 

Anonymkode: af451...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Bruker dere solkrem oppå eller under hudsminke? 

Jeg bruker sånn tynn lite dekkende serum foundation fra lumene.  Tar jeg solkrem oppå gnis det rundt og jeg ser flekkete ut. 

Anonymkode: af451...3ad

Jeg bruker ikke hudsminke, prioriterer det bort om sommeren på grunn av at jeg må påføre solkrem på nytt. Du kan se om du finner en BB-cream, foundation eller lignende med SPF som du kan påføre på nytt kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute i solen lenge. Annet enn på hytta.da bruker jeg ikke sminke. 

Men jeg vil gjerne ha beskyttelse når jeg kjører til jobb, går 5 mim til butikken osv. 

Bruker kun foundation serum og blush og ønsker ikke slutte med det, ettersom det gir meg en fresh look 😁

Har vurdert å teste sånn solkrem spray til ansiktet . Må kanskje investere i det. 

 

Anonymkode: af451...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du TRENGER solkrem om du skal kjempe mot rynker. Bruker du det ikke er omtrent alt annet bortkastet. Man bruker ikke retinol på dagtid fordi det kan gjøre at du blir solbrent lettere (når det brytes ned kan det dannes uheldige kjemikalier), men også fordi UV også ødelegger effekten til retinol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med solkrem i denne tråden menes solfaktor 50. Det finnes mange fine solkremer med SPF50 og farge. Jeg bruker en fra Avene eller Dermaceutic. Så hvis du skal ha sminke, så må basen din være en solkrem ned med farge.

Anonymkode: 1bf86...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Queen19 said:

Nei, må bruke egen solkrem. Dagkrem med SPF har dårligere "utvannet" faktor. 

Den har ikke "utvannet", for å få SPF50 godkjent må man dekke godt nok ved bruk av en spesifikk mengde. Problemet er at folk sjeldent bruker nok av dagkremen med SPF. Hvis man gjør det, så er det ikke noe problem. Man trenger 2 mg produkt per kvadratcentimeter hud. Det er denne mengden undersøkelsene og godkjenningen blir gjort på. Og vanligvis (gjennomsnittlig) så betyr det to gode fingre solkrem (altså mer en den lille erten med dagkrem de aller fleste av oss bruker) bare til fjeset og tre for å dekke ansikt og hals. Jeg som har stort ansikt tar alltid på litt ekstra. Og i tillegg så skal man påføre på nytt ca annen hver time hvis man er ute.

Mange jeg vet om som bruker sminke legger en god base som får tørke ordentlig før sminke påføres, også bruker de ofte spray for å påføre på nytt (da igjen, man må bruke nok, det skal MYE spraying til).

EVY er jo et godt valg for de som bruker sminke da den gir et skikkelig godt grunnlag og ikke gnis av (den er laget annerledes enn de fleste andre solkremer, en skikkelig god solkrem som har blitt testet mye). Testene som er gjort (ettergått av bla av Lab Muffin og flere hudpleienerder med solid utdanning på instagram) viser at den varer 6-8 timer selv med svetting, bading, gnikking av håndkle etc, men som hovedregel som skal man påføre solkrem annenhver time og derfor så er det en huskeregel å ha at man skal påføre på nytt når man er ute i sola.

:) 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splurge skrev (7 timer siden):

Noe av det viktigste er faktisk å bruke solkrem på dagtid, om ikke er det ganske bortkastet å bruke retinol. Jeg ville ha prøvd å venne meg til å bruke solkrem på dagtid før du introduserer retinol i hudpleierutinen. Det å bruke solkrem og påføre for nytt er en vane man bare må tillegge seg når man bruker retinol. 

Prøv deg frem og finn en solkrem du liker, og om du en lengre periode husker å bruke det daglig så er det ingenting i veien for å starte opp med retinol. Veldig viktig at du husker å påføre solkrem på nytt etter 2 timer når du oppholder deg lenge i solen. Jeg bruker retinol året rundt, og om sommeren er jeg ofte på fjellturer - svetter da mye og har alltid med solkrem i sekken som jeg påfører på nytt. Har ikke blitt brent og ikke fått noen hudreaksjoner enda. 

Dette er en viktig poengtering👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...